ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

عوارض زوج و فرد سال 97 حذف می‌ شود [به روز رسانی]

طرح جدید ترافیک با بحث و جدل بسیار اجرایی شد اما چنان که از قبل پیش‌بینی شده بود اجرای این طرح کار آسانی نیست و نیاز به تجهیزات و زیرساخت‌هایی دارد که تاکنون فراهم نشده ...

دنیا شیخی
نوشته شده توسط دنیا شیخی | ۲۲ تیر ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

طرح جدید ترافیک با بحث و جدل بسیار اجرایی شد اما چنان که از قبل پیش‌بینی شده بود اجرای این طرح کار آسانی نیست و نیاز به تجهیزات و زیرساخت‌هایی دارد که تاکنون فراهم نشده است؛ یعنی همان دوربین‌های ورودی و خروجی محدوده که حکم مهم‌ترین رکن اجرایی شدن طرح را دارند.  چندى پیش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نحوه ثبت و محاسبه تردد خودروها در طرح ترافیک جدید را توضیح داد:

«افراد صبح روزی که می‌خواهند وارد محدوده طرح ترافیک شوند، شماره خودروی خود را وارد اپلیکیشن مشخصی کرده و بعد از آن اجازه ورود به محدوده طرح ترافیک به آن ها داده خواهد شد.»

وقتی خودرویی وارد محدوده ترافیک می‌شود دوربین‌ها، ساعت ورود خودروی مذکور را ثبت کرده و دیگر احتیاجی نیست که  مالک خودرو «خود اظهاری» داشته باشد و بگوید من چه ساعتی به محدوده وارد یا از آن خارج می‌‌شوم؛ البته ممکن است یک خودرو در طول روز چندین مرتبه در محدوده طرح ترافیک حضور داشته باشد؛ اما تنها اولین  ورود و آخرین خروج ثبت شده، عوارض خودرو طبق فرمول از پیش اعلام شده محاسبه و از حساب کاربری خودرو که شارژ شده است کسر خواهد شد. این عملیاتی روزانه و ساده است.
طرح جدید ترافیکمحمد علی نجفی، شهردار هفت ماهه تهران در مصاحبه معروفی که با یکی از روزنامه‌ها با عنوان «اما من  ایستاده ام» داشت، درباره طرح جدید ترافیک از سنگ اندازی و مقاومت‌ها گفته بود و سعی کرد تا نقدهای صورت گرفته نسبت به این طرح را در قالب توطئه برای تخریب شهرداری تفسیر کند:

«شما به همین طرح جدیدی که ما برای محدوده ترافیک تهران عرضه کردیم نگاهی بیاندازید، به دلیل مقاومت‌های زیادی که در داخل و بیرون شهرداری وجود داشته به میزان زیادی مجبور به پیرایش و حذف بخش‌‌هایی از این طرح شدیم.»

مسئولان شهرداری و حتی برخی از اعضای شورای شهر تهران نیز درباره طرح جدید ترافیک اظهاراتی مشابه این گفته‌ها داشته اند. گفته می‌شود «محسن پورسید آقایی» معاون حمل و نقل شهرداری تهران در این راستا تاب و تحمل هیچ نقدی را نداشته و به صورت صحیح پاسخگو نیست. حتی مخالفت‌های پلیس راهور نیز برای بررسی و مطالعات بیشتر جهت پخته‌تر شدن طرح مذکور راه به جایی نبرده و این امکان فراهم نشده تا طرحی کامل و بدون نقص در سال 98 اجرایی شود.
سردار محمدرضا مهماندار، فرمانده پلیس راهور تهران در 29 فروردین امسال در این زمینه گفته بود:

پیشنهاد نیروی انتظامی در ابتدای ارائه طرح این بود که اقدامات مطالعاتی، تحقیقاتی، آماده سازی زیرساخت‌ها و طی فرآیند اطلاع رسانی در سال 97 انجام شود و چنانچه تغییراتی نیاز است در طرح جدید لحاظ و نهایتا در سال 98 طرح نهایی اجرایی و عملیاتی شود.

طرح جدید ترافیک

در اوایل بهار امسال، تنها به فاصله چند روز قبل از اجرای طرح جدید ترافیک انتقادها از سوی  اعضای شورای شهر بالا گرفته و جدال‌هایی صورت گرفت. محمدعلیخانی، عضو شورای شهر و کمیسیون عمران شورا در این باره گفته بود «من به خاطر مشکلات این طرح و عدم پاسخگویی مناسب از شهروندان تهرانی پوزش می خواهم. از اول اردیبهشت، هر روزی که اجرای طرح به تاخیر بیفتد شهرداری متضرر می‌‌شود و ما در واقع با این طرح شهرداری را از درآمد خودش محروم می‌کنیم.»

طرح جدید ترافیک

اما موضوع اصلی نقص های طرح جدید ترافیک در کنار بحث های نرم افزاری، شامل زیرساخت های آن نیز می شد. طرح مذکور نیازمند آن بود تا دوربین‌های خروجی نیز تخلفات و ورود و خروج خودروها را ثبت کنند و یکی از دلایل تاخیر اجرای آن تا 15 اردیبهشت به خاطر همین موضوع اعلام شد. با این حال با وجود ادعای فراهم شدن زیرساخت های لازم برای اجرای طرح جدید ترافیک در میانه اردیبهشت ماه، محاسبه هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک به دلیل کامل نبودن زیر ساخت های لازم با اما و اگرهای زیادی روبه رو شده و این شائبه به وجود آمد که نرم افزارهای لازم برای محاسبات طرح ترافیک پاسخگو نیستند.

طرح جدید ترافیک
از سوی دیگر در روزهای اخیر برخی از شهروندان در گزارش هایی اعلام کرده اند که بدون خرید طرح جدید ترافیک یا ثبت نام در سایت «تهران من» وارد طرح می شوند ولی جریمه نشدند. به نظر می‌رسد دوربین‌های طرح ترافیک معیوب بوده یا در برخی از نقاط فعال نیستند و به همین دلیل پلاک خودروها در مبادی ورودی و خروجی ثبت نمی‌شود.

پیش از این در بهبوهه اجرای طرح جدید، عدم توان دوربین‌های محدوده طرح در ثبت و استعلام‌دهی مطرح شده بود، چراکه اجرای این طرح نیاز بسترهایی برای ثبت، پردازش داده‌ها و همچنین بررسی آزمایشی دوربین‌ها توسط پلیس راهور داشت که تا آن زمان خبر قطعی از فراهم شدن آن و نتایج پلیس راهور اعلام نشده بود

طرح جدید ترافیک

در همین رابطه محمد علیخانی، به فراهم نبودن زیرساخت‌های طرح اذعان کرده بود:

«زیرساخت‌های اجرای این طرح فراهم نبود و اطلاعات اشتباه به شورا دادند. به ما اعلام شد دوربین های ورودی کاملا درست است و باید چند دوربین خروجی نصب کنند و این دوربین ها تا زمان اجرای طرح آماده خواهد شد اما در حال حاضر 70 درصد خودروهایی که وارد محدوده طرح ترافیک می شوند، دوربین ها آنها را تشخیص نمی دهد و مردم این موضوع را متوجه شده اند و می‌بینیم محدوده طرح در حال شلوغ شدن است، زیرا راننده ای که 10 بار وارد محدوده طرح ترافیک شده تنها یک بار پلاکش ثبت شده و یا همین کارمندان خودمان هر روز با خودرو می آیند به ما اعلام کردند تاکنون جریمه نشده اند.»

طرح جدید ترافیک

بنابراین در صورت صحت این موضوع درآمدهای شهرداری تهران از محل طرح جدید ترافیک به صورت کامل تامین نخواهد شد و زمینه سواستفاده فراهم می‌شود. موضوع سواستفاده و ایجاد رانت از طرح جدید ترافیک حتی در زمینه فروش این طرح نیز وجود داشته و تعدادی از اشخاصی که توانسته‌اند از سهمیه این طرح برخوردار شوند، آن را در پایگاه هایی تبلیغاتی با قیمت‌های تا 10 میلیون تومان به فروش رسانده و از رانت ایجاد شده استفاده می کنند.

از سوی دیگر، در حالی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری پس از مدت ها فشار رسانه ها، اسامی خبرنگاران را بر روی پایگاه شفافیت شهرداری تهران قرار داده است که در لیست اعلام شده، بالای دو هزار نفر سهیمه ای را دریافت کرده اند که هیچ نامی از رسانه محل فعالیت آن ها برده نشده است. اسامی در این لیست قرار دارد که خبرنگار نبوده و در بخش های مختلف شهرداری مشغول به کارند. فعالیت‌هایی که هیچ نسبتی با کار خبرنگاری ندارد.

طرح جدید ترافیک

هرچند مرکز ارتباطات و امور بین الملل شرکت کنترل ترافیک تهران موضوع نقص در دوربین ها را بلافاصله تکذیب کرده و از تکمیل زیرساخت‌های طرح ترافیک گفته است، ولی شائبه‌ها همچنان ادامه دارد و  گزارش هایی از برخی از شهروندان وجود دارد که می‌توانند بدون پرداخت هزینه‌ای در  محدوده طرح ترافیک تردد کنند.

فرماندار تهران: عوارض زوج و فرد سال 97 حذف می‌ شود [به روز رسانی]

فرماندار تهران در خصوص اخذ عوارض تردد غیرمجاز وسایل نقلیه در محدوده زوج و فرد در سال 97 گفت: «قرار شد شهرداری لیست مذکور را به پلیس ارائه دهد تا این موارد حذف شود.»

عیسی فرهادی فرماندار تهران در خصوص آخرین وضعیت اخذ عوارض غیرقانونی ورود به محدوده زوج و فرد در سال 97 توسط شهرداری تهران اظهار داشت: «آن عوارض حذف شد و از مردم عوارض را دریافت نکردند؛ یک مدت بسیار کوتاهی بود؛ ولی قرار شد که لیست را به پلیس ارائه دهند تا حذف شود.»

فرماندار تهران با بیان این مطلب که مردم نباید نگران باشند و اصلا عوارضی از مردم گرفته نشده، در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه تکلیف مردم در پرداخت عوارضی که بابت تخلف ورود به محدوده زوج و فرد در سال 97 برای آنها ارسال شده چه می‌شود؟ گفت: «اگر عوارضی آمده که نیامده است قرار شد لیستش را شهرداری جدا کند و به پلیس تحویل دهد تا پلیس آنها را حذف کند.»

وی در پاسخ به این سوال که شهروندان مجبور می‌شوند در هنگام فروش خودرو تمام عوارض اعم از عوارضی را که در خصوص ورود غیرقانونی به منطقه زوج و فرد -در سال 97- برایشان منظور شده، پرداخت کنند، خاطرنشان کرد: «این موارد اصلاح می‌شود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • مجید
    مجید | ۲۲ تیر ۱۳۹۷

    این محسن پورسید آقایی همون کسیه که رئیس راه آهن و مقصر تصادف دو قطار تبریز سمنان بود! نجفی هم کردش معاون شهرداری و همش داره گند میزنه!

مطالب پیشنهادی