ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راهنمای خرید

راهنمای خرید سایپا ساینا؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت و شرایط فروش

خودروسازان کشور ما به ویژه دو تولید کننده بزرگ فعال در این صنعت، به نوعی هر دو به یک درد مشترک دچار هستند و آن اینکه به سختی حاضرند دست از تولیدات پرفروش و قدیمی ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۳ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

خودروسازان کشور ما به ویژه دو تولید کننده بزرگ فعال در این صنعت، به نوعی هر دو به یک درد مشترک دچار هستند و آن اینکه به سختی حاضرند دست از تولیدات پرفروش و قدیمی خود بردارند.

پس از آنکه پیکان از رده خارج شد، ما شاهد بودیم که تولید انواع مشتقات آن نظیر وانت پیکان، پژو آردی، پژو روآ و آریسان تا همین امروز ادامه داشته است. از آن سوی شرکت سایپا نه تنها به تولید پراید در انواع و اقسام نامها و شماره‌ها (111،132،131...) ادامه می‌دهد بلکه محصول دیگر خود یعنی تیبا را نیز بر پایه پلتفرم بروزرسانی شده پراید بنا نهاده و به تداوم تولید آن اصرار می ورزد.

البته این دست اقدامات ضرورتا به دلیل کاهش هزینه‌های تولید صورت می‌گیرد و اساسا امری نامبارک محسوب نمی‌شود؛ اما به هر حال با این همه سابقه که این دو شرکت از آن برخوردار هستند، ارائه فیس لیفت های متعدد از یکی دو خودرو تحت عنوان مدل‌های جدید و با نام‌های متفاوت، چندان شایسته به نظر نمی‌رسد.

یکی از محصولات نسبتا جدید که در سبد تولیدات سایپا به چشم می‌خورد، خودروی ساینا است که در واقع مدل فیس لیفت شده تیبا بوده و اخیرا به گیربکس اتوماتیک نیز مجهز شده است.

با توجه به اینکه خیل زیادی از شما عزیزان احتمالا قصد خرید این خودرو ارزان قیمت را در ذهن می‌پرورانید، بنابراین ما به سراغ آن رفتیم تا جنبه‌های مختلف باطنی و ظاهری آن را مورد کندوکاو قرار دهیم. پس در ادامه با دیجیاتو همراه شوید تا شاخصه‌های گوناگون تیپ‌های مختلف ساینا اتوماتیک و معمولی را با هم مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی ظاهری و بدنه ساینا

تیبا نخستین خودروی بومی سایپا محسوب می‌شود که بر روی پلتفرم موسوم به x۲۰۰ بنیان نهاده شده و اینک ساینا نیز از همان ساختار بهره می‌برد. با نگاهی به طراحی ظاهری ساینا متوجه فیس لیفت شدن تیبا و تبدیل آن به ساینا خواهید شد.

نمای روبروی خودرو ساینا اتوماتیک در اوج سادگی طراحی شده و از هیچ گونه آرایه منحصر به فردی سود نمی‌برد. چراغ‌های جلو از روبرو دارای فرم چندضلعی و فاقد انحنا هستند. فرم این چراغ‌ها بیشتر شبیه به یک شش ضلعی کشیده است که در لبه کاپوت و گلگیر جای گرفته‌ است  و در قیاس با تیبا قطعا جلوه زیباتری دارند.

جلو پنجره سیاه رنگ ذوزنقه شکل نیز در فضای مابین دو کاسه چراغ جلو حضور یافته و اوج تزئینات آن در لوگوی کروم رنگ سایپا خلاصه می‌شود. این خودرو به صورت یک تکه ساخته شده و با وجود نقش و نگارهای مختلفی که بر روی آن دیده می‌شود، کاملاً بوی ارزانی می‌دهد به طوری که در هنگام مواجهه از نزدیک با آن ذهنیت چندان مطلوبی بیننده را فرا نخواهد گرفت.

یک مجرای بزرگ ورودی هوا که حاوی میله‌های پلاستیکی افقی و عمودی در دهانه خود است نیز در بخش میانه پایینی سپر، به جهت تامین هوای مورد نیاز سیستم خنک کننده تعبیه شده است.

همچنین دو عدد مه‌شکن دایره‌ای هم در جوانب تحتانی سپر جلوی خودروی ساینا به چشم می‌خورد. دوخط حجم دهنده نیز بر روی درب کاپوت حضور دارند تا کمی از سادگی چهره ساینا بکاهند و جلوه جسورانه‌تری به آن ارزانی دارند.

قاب آینه‌های جانبی به صورت دو رنگ (مشکی همرنگ بدنه) طراحی شده و فاقد چراغ‌های راهنمای یکپارچه هستند. در نمای جانبی ساینا حرف چندانی برای گفتن وجود ندارد. فریم پنجره‌ها به رنگ مشکی بوده و تقریبا از حالتی شبیه به نیم دایره (البته نه کاملا) برخوردار است.

خطوط ناشی از مرز مشترک محل قرارگیری درب‌ها بر روی بدنه و یا خطوط فصل اشتراک سپرها با بدنه، به گونه‌ای بسیار پررنگ در این نما قابل مشاهده هستند که مقداری بیش از حد به چشم می‌آید؛ البته از خودروهای ارزان قیمت داخلی بیش از این نیز انتظار نمی‌رود.

برخی خطوط حجمی کم عمق نیز مشاهده می‌شوند که در قسمت زیرین فریم پنجره‌ها تا گوشه چراغ جلو و در ناحیه تحتانی دستگیره درب‌ها، که از چراغ عقب به صورت کاملا کمرنگ شروع شده و تا چراغ راهنمای مثلثی شکل جلو با عمق بیشتر امتداد یافته‌اند. سایز رینگ‌ها و چرخ‌ها با توجه به ابعاد کلی بدنه، نسبتا متناسب و هماهنگ به نظر می‌رسد.

ساینا

نمای عقب ساینا بسیار ساده طراحی شده و تلاش برای کم کردن هرچه بیشتر هزینه‌ها در آن کاملا احساس می‌شود.چراغ های عقب طراحی نسبتا زیبایی دارند و تا کناره‌ها (به سمت ستون c) کشیده شده‌اند و به همین دلیل از نمای پشت، اندکی کوچک به نظر می‌رسند.

درب صندوق سایز مناسبی دارد و نماد سایپا به همراه نوشته ساینا به رنگ کروم تنها تزیینات آن را تشکیل می‌دهند. خط حجمی نیز در امتداد ضلع پایینی چراغ‌های عقب، بر روی درب صندوق مشاهده می‌شود که به همراه برجستگی بالاتر از خود، محل نصب پلاک را تشکیل داده‌اند. در قسمت تحتانی سپر نیز یک حجم منفی به طور به فرم ذوزنقه و دو چراغ شب نما در دو طرف آن قابل تشخیص هستند.

به طور کلی طراحی ظاهری ساینا اگرچه نسبت به تیبا و پراید خوشایندتر شده اما به هر حال از جذابیت آنچنانی برخوردار نیست. البته با توجه به قیمت خودرو و توانایی مالی مشتریان ساینا که عمدتا از بنیه مالی ضعیف‌تری برخوردار هستند، می توان نمای ظاهری ساینا را معقول و تا حدی مقبول دانست.

ابعاد بدنه و برخی از مشخصات ساینا را در جدول زیر مشاهده می‌نمایید:

تیپEX           SE-A          SE-A (LUX)
ابعاد(mm)
طول۴۲۱۵
عرض(بدون در نظر گرفتن آیینه ها)۱۶۶۳
ارتفاع۱۴۸۴
فاصله دو محور جلو و عقب۲۴۱۵
وزن(kg)
وزن خالص۱۰۵۰۱۰۸۵
مصرف سوخت(lit)
سیکل ترکیبی(lit/۱۰۰km)۷۷
ظرفیت باک(lit)۴۱
رینگ و تایر
رینگ مدل EX۱۴اینچی  آلومینیومی
تایر185/60R 14

طراحی داخلی و کابین ساینا

ساینا

همانطور که از یک خودروی اقتصادی ساخت داخل انتظار می‌رود، به محض ورود به کابین ساینا، ادوات مختلف پلاستیکی ارزان قیمت به استقبال شما خواهند آمد که از کیفیت آنچنانی نیز برخوردار نیستند.

طراحی داشبورد حالتی ساده و ابتدایی داشته و به ویژه طراحی دریچه‌های میانی تهویه از شمایلی ناهماهنگ نسبت به سایر بخش‌ها رنج می‌برند که ذهنیت ناخوشایندی را در ذهن پدید می آورد.

همچنین در مدل فول آپشن مجهز به صفحه نمایشگر ۷ اینچی، جایگاه برافراشته نمایشگر اصلا نمای زیبایی ندارد. در عوض غربیلک فرمان که دکمه‌های مختلف بر روی آن تعبیه شده، فرم مناسب و تاحدی اسپرت دارد و قسمت زیرین آن به صورت نسبتا کف تخت طراحی شده است که در قیاس با فرمان تیبا بسیار زیباتر جلوه می‌کند.

ساینا

پنل کیلومتر شمار پشت غربیلک فرمان به فرم سنتی طراحی شده و خبری از انواع دیجیتال در این بخش به گوش نمی‌رسد. سردنده گیربکس اتوماتیک این خودرو (در مدل اتوماتیک) هم در نوع خود زیبا و مدرن رخ می نمایاند.

فرم صندلی‌ها در حد انتظار بوده و نکته قابل ذکری درباره آنها وجود ندارد . از نظر فضای سرنشین نیز کابین ساینا تفاوت آنچنانی با تیبا نداشته و در بخش عقب با مشکل محدودیت فضای سر و پا برای سرنشینان مواجه است که این مشکل در افراد بلند قد بیشتر نمود پیدا می‌کند. با این وجود چهار سرنشین با قد متوسط می‌توانند در کابین ساینا با یکدیگر سفری بدون درگیری را تجربه نمایند.

صندوق عقب ساینا دارای گنجایش و حجم متناسبی است که برای خانواده‌های کم جمعیت معقول و مناسب به نظر می‌رسد.

ساینا

به طور کلی کابین ساینا از نظر طراحی، هماهنگی زیادی با سبک طراحی خارجی خودرو نداشته و نکته مهیج و قابل ذکری درباره آن وجود ندارد. با این تفاسیر و با توجه به آن که ساینا در رده قیمتی اقتصادی بازار جای می‌گیرد، احتمالا بتوان با فضای کابین ساینا کنار آمد و آن را تحمل نمود.

تجهیزات و امکانات ساینا

ساینا

خودروی ساینا در سه تیپ پایه، میانه و مدل فول آپشن به بازار عرضه می‌شود که می‌توانید لیست تجهیزات هرکدام را در جدول زیر مشاهده نمایید:

تجهیزات ایمنی و رفاهی
تیپEX          SE-A        SE-A (LUX)
فرمان برقی ندارد دارد دارد
کروز کنترل ندارد دارد دارد
محدود کننده سرعت ندارد دارد دارد
سیستم استارت دکمه‌ای ندارد  ندارد دارد
سیستم ورود به خودرو بدون سوئیچ ندارد  ندارد دارد
سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک دارد دارد دارد
نمایشگر لمسی ۷ اینچی مجهز به Bluetooth ندارد ندارد دارد
سیستم پایش فشار باد تایرها(TPMS) ندارد ندارد دارد
سیستم هشدار سرقت با بوق خودرو(VAS) ندارد دارد دارد
چراغ های همراهی تا درب منزل ندارد دارد دارد
سنسور پارک دنده عقب   دارد دارد دارد
کامپیوتر سفری ندارد دارد دارد
کانسپت جدید دستگیره ها (آسان بازشو) ندارددارد دارد
نمایش دمای محیط بیرون   دارددارد دارد
نشانگر وضعیت دنده ندارددارد دارد
Aux دارای ورودی و خروجی USBجهت شارژ موبایل ندارددارد دارد
مجهز به مسیریاب (Navigation) نداردندارد دارد
۲ بلندگو در جلو و ۲ بلندگو در عقب ندارد دارد دارد
مجهز به سیستم ترمز ABS و EBD   دارد دارد دارد
سیستم کنترل صوتی روی فرمان ندارد دارد دارد
صندلی عقب مجهز به نگهدارنده صندلی کودک (Iso-Fix) ندارد دارد دارد
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو   دارد دارد دارد
طراحی شده بر مبنای استاندارد محافظت از عابر پیاده   دارد دارد دارد
قفل مرکزی   دارد دارد دارد
سیستم ضد سرقت   دارد دارد دارد
سیستم هشدار نبستن کمربند راننده (SBR) ندارد  دارد دارد
قفل ایمنی کودک برای دربها   دارد دارد دارد
گرمکن شیشه عقب   دارد دارد دارد
آینه های جانبی با قابلیت تنظیم برقی   دارد دارد دارد
چراغهای جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع   دارد دارد دارد
قفل شدن اتوماتیک درب ها در سرعت بالای ۱۰km/h ندارددارد دارد
باز شدن اتوماتیک درب ها هنگام تصادف ندارددارد دارد
شیشه های دودی عقب ندارددارد دارد

توجه:

با توجه به نوع تیپ و آپشن خودروها، همواره امکانات انتخابی خودروهای رؤیت شده در نمایندگی های مجاز، ملاک تحویل خودرو به مشتریان می باشد.

مشخصات فنی و پیشرانه ساینا

ساینا

پیشرانه ساینا از نوع چهار سیلندر تنفس طبیعی است که دارای حجم ۱۵۰۳ سی سی بوده و نهایت قدرت آن در دور موتورrpm ۵۳۰۰ معادل ۸۷ اسب بخار اعلام شده است.

همچنین گشتاور حاصل از این پیشرانه که از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی و یا اتوماتیک سی وی تی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود، برابر ۱۲۸ نیوتون متر در دور موتور ۴۰۰۰rpm است. جدول مربوط به مشخصات فنی ساینا را در ادامه مشاهده می نمایید.

تیپEX          SE-A        SE-A (LUX)
گیربکس
نوع گیربکسدستیاتوماتیکCVT
موتور
نوع موتور4 سیلندر خطی-M15-دریچه گاز برقی
حجم موتور cc۱۵۰۳
حداکثر قدرت hp@5300rpm۸۷
حداکثر گشتاور Nm/4000rpm۱۲۸
استاندارد آلایندگییورو 4یورو 4 - قابل ارتقا به یورو 5
فرمان
نوع فرمانهیدرولیک
سیستم تعلیق
سیستم تعلیق جلومک فرسون
سیستم تعلیق عقبTorsion Beam
ترمز
جلودیسکی خنک شونده
عقبکاسه ای

رقبا و محصولات مشابه ساینا

ساینا

ساینا در رده  قیمتی قرار دارد که رقبای سنتی همچون پژو 206 صندوق دار tu3، پژو 405، پارس، سمند و امثالهم در آن محدوده جولان می‌دهند. بنابراین خریداران ساینا میتوانند نیم نگاهی نیز به این خودروها داشته باشند. البته ساینا اتوماتیک ارزان‌ترین خودروی مجهز به گیربکس cvt در بازار ایران محسوب می‌شود که این نکته، یک شاخصه خاص در گزینش ساینا اتوماتیک برای مشتریان محسوب خواهد شد.

قیمت و شرایط فروش ساینا

ساینا

هم اکنون ساینا در بازار از رنج قیمت 42(دستی) تا 53 میلیون تومان (اتوماتیک) برخوردار است. این ارقام در کارخانه معادل 31 تا 42 میلیون تومان اعلام شده است.

مزایا و معایب ساینا

مزایا
  • امکانات مناسب در نسخه فول آپشن
  • چهره بهتر نسبت به تیبا
  • عرضه در نسخه مجهز به گیربکس اتوماتیک
معایب
  • متریال نه چندان باکیفیت کابین
  • مصرف سوخت نامتناسب
  • نفوذ صدای بیش از حد به داخل کابین
  • عملکرد ضعیف فنی
  • تعویض دنده مایوس کننده
  • قیمت غیر رقابتی
  • ایمنی نامشخص
  • کمبود قطعات یدکی به نسبت ایرانی بودن خودرو

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • rozhan
    rozhan | ۴ شهریور ۱۳۹۷

    به معنای واقعی ازین ماشین متنفرم تو کف مردمم با چه دلیلی اینو میگیرین اصن قطعی بیاد خداییش این ماشینه ؟

  • فرشاد
    فرشاد | ۴ شهریور ۱۳۹۷

    آشغال به تمام معنا. کوچکترین ارزشی برای استفاده کننده در این محصول لحاظ نشده... فکر کن به داشبورد نگاه کنی و متوجه پلیسه ها و خط و خش های باقیمونده از درز قالب تزریق پلاستیک بشی!

مطالب پیشنهادی