ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پیش فروش 40 هزار خودرو
خودرو

افزایش قیمت تا حاشیه بازار؛ شرط تازه خودروسازان برای پیش فروش 40 هزار خودرو

کمتر یک هفته از اعلام خبر پیش فروش 40 هزار خودرو برای کاهش التهاب بازار می‌گذرد اما نه تنها تا امروز هیچ خبری از فروش خودروها اعلام نشده بلکه خودروسازان مدعی هستند که چنین برنامه‌ای ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۷

کمتر یک هفته از اعلام خبر پیش فروش 40 هزار خودرو برای کاهش التهاب بازار می‌گذرد اما نه تنها تا امروز هیچ خبری از فروش خودروها اعلام نشده بلکه خودروسازان مدعی هستند که چنین برنامه‌ای را در دستور کار خود ندارند و تنها موظف شده‌اند خودروهایی که پیش از این پیش فروش کرده‌اند را کامل کرده و به مشتریان عرضه کنند.

از سوی دیگر شورای رقابت با خودروسازان بر سر نحوه قیمت گذاری خودروها بحث و قوانین جدیدی برای پیش فروش خودروها مطرح می‌کند. خودروسازان نیز اصرار دارند که قیمت کارخانه و بازار نزدیک به هم شود تا دست دلالان از بازار خودرو کوتاه شود. هرچند هنوز مشخص نیست که مشتریان فرصت پیش خرید 40 هزار خودرو را دارند یا خیر اما دور از ذهن نیست که خودروسازان پس از تصویب افزایش قیمت محصولات، پیش فروش خود را با قیمت های افزایش یافته آغاز کنند.

جمعه گذشته «سعید باستانی» سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خبر از فروش 40 هزار خودرو طی هفته جاری داد و اعلام کرد که ثبت‌نام این خودروها با قیمت روز و موعد تحویل 45 روزه انجام خواهد شد. باستانی ویژگی‌های دیگر این طرح را ثبت‌نام براساس کد ملی مشتریان و ممنوعیت نقل و انتقال خودرو از طریق صلح تا یک سال، عنوان کرده بود. با انتشار این خبر، بسیاری از مشتریان در ساعات اولیه شنبه هفته جاری به سایت‌های فروش خودروسازان مراجعه کردند اما خبری از فروش جدید نبود. از آن سو، قیمت خودروهای داخلی نیز پس از انتشار خبر فروش 40 هزار دستگاهی خودروسازان، چند میلیون تومان کاهش یافت.

پیش فروش 40 هزار خودرو

به گزارش روزنامه دنیای‌اقتصاد طبق گفته خودروسازان، در جلسه‌ای که چندی پیش مجلس با حضور برخی نمایندگان و مدیران عامل خودروسازی و همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار کرد، آنها متعهد شده‌اند 40 هزار محصول دارای کسری قطعه خود را تکمیل و تحویل ثبت‌نام‌کنندگان (ثبت‌نام‌کنندگان در طرح‌های فروش قبلی) بدهند و اصلا بحث ثبت‌نام جدید مطرح نشده است.

از آن سو «رضا شیوا» رئیس شورای رقابت با بیان این‌که بازار خودرو ایران در انحصار دو خودروسازی است که 88 درصد بازار را در دست دارند، 3 شرط فروش خودرو یعنی «به هرکس فقط یک خودرو و بر اساس شماره ملی فروخته شود، سن خریدار بالای 18 سال باشد و خریدار خودرو تا یکسال حق فروش خودرو را نداشته باشد.» را برای مرحله جدید اعلام کرد و گفت:‌

«خودروسازان درخواست بازنگری در قیمت خودرو را دارند و این موضوع در شورای رقابت قیمت خودرو بازنگری خواهد شد.»

به گفته شیوا افزایش نرخ ارز و تامین نشدن قطعات موجب شده تا خودروسازان نتوانند محصولات خود را به مشتریان عرضه کنند اما به همین دلیل خواستار افزایش نرخ محصولات خود هستند ضمن آنکه نباید افزایش قیمت تمام شده قطعات نباید بر دوش مصرف کننده باشد.

پیش فروش 40 هزار خودرو

خودروسازان هم که توپ و زمین در دست آنهاست مدت‌هاست که به قیمت گذاری تولیدات خود اعتراض دارند و خواستار افزایش قیمت و نزدیک شدن، قیمت کارخانه و بازار هستند تا از یک سو بتوانند هزینه‌های افزایش یافته را تامین کنند و از سوی دیگر دست دلالان را از بازار کوتاه کنند؛ اتفاقی که در سال‌های 77 رخ داد و البته نتیجه بخش بود.

با این حال فضای اقتصادی سال‌های 77 با فضای این روزها که خودرو کالایی سرمایه‌ای محسوب می‌شود و میزان تقاضا از عرضه بیشتر شده‌است، قابل قیاس نیست. چنانکه رئیس شورای رقابت هم گفته است تولید ماه گذشته خودروسازان نه تنها نسبت به سال قبل کاهش نداشته بلکه با افزایش داشته و همچنین تقاضا بازار هم با افزایش مواجه بوده است. بنابراین افزایش قیمت محصولات تا زمانی که عرضه کمتر از تقاضا باشد، مشکلی را حل نکرده و دست دلالان را از این بازار پرسود کوتاه نمی‌کند.

در نهایت باید گفت طبق صحبت‌هایی که امروز از مسئولان و خودروسازان شنیده می‌شود، تا زمانی که فروش خودرو برای خودروسازان نفعی نداشته باشد، خبری از پیش فروش 40 هزار خودرو نحواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • alireza kolbadi
    alireza kolbadi | ۱۳ شهریور ۱۳۹۷

    کلا تو کار اینن که قیمتو ببرن فضا بعد بیارن نزدیک اتمسفر بعد بگن دیدین ارزوون کردیم!این داستان همیشگیه من نمیدونم چطور هربار تین حقه جواب میده

  • sia10
    sia10 | ۱۲ شهریور ۱۳۹۷

    تقصیر خود مردمه.باید دید کالای سرمایه ای به خودرو که استهلاک داره برداریم.هر کی ماشین دست دومش گرون میده نخرید ازش تا روی دستش باد کنه.قیمت خودرویی که دو سال کار کرده باید از نصف کالا نو کمتر باشه حداقل تا ارزش خرید داشته باشه.پراید نو وقتی 20 میلیون هست پراید دو سال استفاده شده باید 10 میلیون باشه.سراتو صفر وقتی 100 میلیون بود دست دوش باید 50 میلیون به پایین قیمت میخورد.

  • Saeed Nouroozi
    Saeed Nouroozi | ۱۲ شهریور ۱۳۹۷

    من موندم اینا ملت رو چی فرض کردن، این حرفارو به شل مغز ترین ادمها هم بزنی میفهمه چرندیاته من موندم خجالت نمیکشن؟ وجدان ندارن؟
    البته مقصر ملت نفهم هم هستن دارن چپاولمون میکنن طرف بجای اینکه نخره میره بخاطر ده بیست میلیون سود که بعدا بیاد تو بازار ازاد بفروشه به افزایش قیمتا کمک میکنه، جامعه ای رو میبره تو منجلاب به خیال خودش ده بیست میلیون سود کرده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی