ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

مروری بر زندگی حرفه ای ساتورو ایواتا؛ بدرود قهرمان

امروز صبح اعلام خبر فوت ساتورو ایواتا، مدیرعامل شرکت نینتندو، دنیای بازی را در بهت و غم فرو برد. اولین بار، علائم بیماری وی پیش از E3 سال 2014 اعلام شد. وی به علت انجام ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۲ تیر ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

امروز صبح اعلام خبر فوت ساتورو ایواتا، مدیرعامل شرکت نینتندو، دنیای بازی را در بهت و غم فرو برد. اولین بار، علائم بیماری وی پیش از E3 سال 2014 اعلام شد. وی به علت انجام عمل جراحی، موفق به حضور در لس آنجلس نشد و در توکیو ماند.

یک سال گذشت و به نظر می رسید که مداوای به موقع، سبب جلوگیری از پیشرفت بیماری شده باشد اما غیبت دوباره ایواتا در E3 2015 نیز جریان ساز شد. پس از اینکه تصاویر وی در نینتندو دایرکت منتشر شد، بسیاری متوجه اوضاع نابسامان جسمی وی شده بودند اما هیچ خبر رسمی یا غیر رسمی در مورد سلامتی وی منتشر نشد.

در نهایت دو روز پیش، ساتورو ایواتای 55 ساله، به علت پیشرفت توده مجاری صفراوی برای همیشه مقام مدیریتی خود را در نینتندو کنار گذاشت و امروز صبح این خبر منتشر شد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

630x (5)

شیگرو میاموتو، خالق ماریو و پدر بازی های ویدیویی مدرن، امروز صبح اعلامیه ای منتشر کرد:

من واقعا از شنیدن این خبر غیرقابل انتظار حیرت زده و اندوهگین شدم.

تمام تیم توسعه در نینتندو به سیاست های توسعه مان که ما و آقای ایواتا با یکدیگر آن را بنا کردیم متعهد باقی خواهند ماند تا نتیجه ساخت به گونه ای باشد که آقای ایواتا آن را می ستود.

میاموتو به عنوان یکی از ماندگارترین چهره های این صنعت و به زعم بسیاری، برترین بازی ساز تاریخ، رابطه کاری بسیار قدرتمند و نزدیکی با ایواتا-سان داشت. وی از سال 2002 که ایواتا به سمت مدیرعاملی منصوب شد، تا آخرین دقایق پشتیبان تصمیم های او بود و به نظر می رسد ادامه راه کمپانی به گونه ای پیش می رود که ایواتا برنامه ریزی کرده بود.

ایواتا اولین مدیرعامل کمپانی 120 ساله نینتندو است که عضوی از خانواده یامائوچی نیست. هیروشی یامائوچی که سال 2013 در سن 85 سالگی درگذشت، برای اولین بار نینتندو را وارد صنعت بازی های ویدیویی نمود. تلاش های نوه فوساجیرو یامائوچی سبب شد استانداردهای بسیاری برای این صنعت در نظر گرفته شده و به طور کل، بازی های ویدیویی به عنوان صنعت شناخته شود.

630x

تولید کنسول های Nintendo Entertainment System و Super Nintendo Entertainment System در اواخر قرن بیستم میلادی، توجه عظیمی را به سوی ژاپن برگرداند. از آن زمان بود که بازی به عنوان رسانه ای جدید شناخته شد.

اما مشکلات مدیریتی در اواخر این قرن سبب شد تا نینتندو دو نسل متوالی را با شکست مواجه شود. پس از اینکه ایواتا در سال 2002 به سمت مدیرعاملی رسید، طرح ساخت کنسولی با کنترلر حرکتی جان گرفت و تجارت کنسول های دستی نیز به سوی صفحات لمسی رفت. زمانی که حتی تلفن های هوشمند وجود نداشتند و کمتر تلفن همراهی از صفحه لمسی بهره می برد، نینتندو به لطف موقعیت شناسی ایواتا و همکارانش توانست ماهانه میلیون ها کنسول NDS و Wii در سراسر جهان بفروشد.

ساتورو ایواتا

ساتورو ایواتا

روی کارت بیزینس من نوشته شده مدیر عامل، در ذهنم همیشه یک بازی سازم اما در قلبم همیشه یک گیمرم.

اوج دوران مدیریت ایواتا به اواخر نسل هفتم باز می گردد، زمانی که با اقتدار فراوان، نینتندو در هر دو جبهه کنسول های دستی و کنسولی های خانگی پیروز نبرد علیه دو قدرت بزرگ مایکروسافت و سونی شد. NDS بیش از 150 میلیون واحد و Wii بیش از 100 میلیون واحد فروخت. موفقیت نینتندو دی اس به حدی بود که اگر تنها یک میلیون واحد بیشتر می فروخت، رسما پرفروش ترین کنسول تاریخ بازی های ویدیویی لقب می گرفت و پلی استیشن 2 به جایگاه دوم تنزل پیدا می کرد.

630x (1)

در دوران مدیریت وی، عناوین با کیفیت بسیاری نیز منتشر شد. بازی های فوق العاده موفق و با کیفیتی که نظر مثبت اکثر منتقدین را به خود جلب کردند. همکاری نزدیک وی با توسعه دهندگان بازی سبب شد تا پیوندهای درون سازمانی به خوبی حفظ شود و نتیجه، کیفیت بالای محصولات باشد.

اما از سال 2008 به بعد شرایط چندان مساعد نبود. آمار اقتصادی نشان می داد که فروش کنسول ها رو به افول گذاشته و نوبت به نسل جدید رسیده است. اما حتی نسل جدید هم به طور کامل نتوانستند موفقیت های سابق را تکرار کنند. اگرچه 3DS توانست موفقیت بسیاری کسب کند و پلی استیشن ویتا را به راحتی از سر راه بردارد اما پیشرفت روز افزون تلفن های هوشمند و تبلت ها روی فروش این محصول نیز تاثیر گذاشت.

Wii U هم با وجود عرضه عناوین فوق العاده موفق داخلی نینتندو نتوانست فروش کلی مناسبی داشته باشد.

630x (3)

در نتیجه ی اشتباهات پیش آمده، ایواتا چند ماه پیش عرضه محصولات نینتندو روی تلفن های همراه را قبول کرد. وی طی قراردادی با شرکت DeNA، توسعه بازی های اندروید و iOS را تایید نمود و حالا تیم های توسعه دهنده بازی نینتندو در تلاش اند تا علاوه بر ساخت این عناوین، کنسول NX نیز جان بگیرد؛ درست همانطور که ایواتای فقید آرزویش را داشت.

هیدکی کامیا موسس استودیو پلاتینیوم گیمز، زلدا ویلیامز (دختر رابین ویلیامز فقید که نام وی براساس علاقه پدرش به سری زلدا انتخاب شده بود)، نیل دراکمن کارگردان استودیو ناتی داگ و بسیاری از توسعه دهندگان و شرکت های بزرگ توسعه دهنده بازی در ساعات اولیه به نشان یادبود وی پیامی ارسال نمودند.

مین لیانگ تان، مدیرعامل کمپانی Razer در توییتر خود نوشت: "مدیرعامل هایی هستند که در زندگی مردم تغییر ایجاد می کنند - ساتورو ایواتا یکی از این اندک افراد بود."

CJy5TSeUsAAFpdb

و حقیقتا همینطور بود. تصمیمات ایواتا در دوران سیزده ساله مدیریتش نینتندو را از باخت مسلم به سونی نجات داد و نتیجه آن شد که کنسول های Wii و NDS پدید آمدند، دو کنسول فوق العاده موفق در تاریخ نینتندو و صنعت بازی های ویدیویی.

ایواتای 55 ساله تا آخرین روزهای زندگی خود جهت تولید سرگرمی هایی با برچسب کیفیت نینتندو تلاش نمود و هیچ گاه دست از کار نکشید. همیشه به یادت خواهیم بود مرد بزرگ.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • reza_mohammadi
    reza_mohammadi | ۲۳ تیر ۱۳۹۴

    عکس آخر اشکمون رو دراورد!

    انگار بچه هاش کنار جسم بی جون پدر در حال سوگواری و وداع هستن! :(

  • میثم وفایی نژاد
    میثم وفایی نژاد | ۲۳ تیر ۱۳۹۴

    ههههعی
    این مرد چه خاطراتی رو برای ما رقم زد....
    خدایش بیامرزد

  • ادوین
    ادوین | ۲۳ تیر ۱۳۹۴

    برای شادی روح ان مرحوم ۱دقیقه سکوت. زنده باد نینتندو نینتندو کم کم درحال سود بود که این خبر تلخ امد. فاتحه

  • AddHaCkER
    AddHaCkER | ۲۳ تیر ۱۳۹۴

    روحش شاد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی