ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

arcfox
خودرو

تاخت و تاز چینی ها در سوئیس؛ بایک به جمع تولیدکنندگان سوپر اسپرت پیوست

پیشرفت سریع صنعت خودروی چین کاملا محسوس است. خودروسازان این کشور اکنون آنقدر اعتماد به نفس پیدا کرده اند که در نمایشگاه های مطرح بین المللی حضور یافته و در کنار بزرگان از آخرین دستاوردهای ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰

پیشرفت سریع صنعت خودروی چین کاملا محسوس است. خودروسازان این کشور اکنون آنقدر اعتماد به نفس پیدا کرده اند که در نمایشگاه های مطرح بین المللی حضور یافته و در کنار بزرگان از آخرین دستاوردهای خود پرده برداری می کنند. این مساله درباره هشتاد و نهمین دوره از نمایشگاه خودروی ژنو نیز که این روزها در حال برگزاری است، صادق بوده و چند شرکت چینی تصمیم گرفته اند جدیدترین ساخته هایشان را در سوئیس رونمایی کنند.

استارتاپ ایوِیز (Aiways) یکی از این موارد است که کراس اوور الکتریکی U5 را در معرض دید عموم قرار داده؛ این خودرو از پیشرانه ای الکتریکی بهره برده و در واقع نسخه تولیدی کانسپتی به همین نام محسوب می شود.

a128f33e-aiways-u5-geneva-livepics-15

با 4,680 میلی متر طول، 1,880 میلی متر عرض، 1,680 میلی متر ارتفاع و 2,800 میلی متر طول ایویز U5 ابعادی کوچکتر از تسلا مدل X و آئودی e-tron داشته و تقریبا با مرسدس EQC هم اندازه است.

00e5ab2d-aiways-u5-geneva-livepics-5

به لحاظ طراحی، اگر چه نمی توان این خودرو را چندان زیبا توصیف کرد، اما در بدنه آن المان های مدرنی نظیر چراغ های اصلی LED، خط شانه تیز، دستگیره های در مخفی، اسپویلر عقبی دو کاناله و چراغ های عقب یکپارچه که این روزها بسیار باب شده، دیده می شوند.

46eb6d93-aiways-u5-geneva-livepics-1

در داخل کابین نیز با فضایی مدرن و پیشرفته روبرو هستیم. صندلی های اسپرت یک تکه، نورپردازی زیبا، کنسول میانی عریض، تکنولوژی تشخیص چهره و دو نمایشگر بزرگ از جمله ویژگی های بارز کابین U5 به شمار می روند.

0ce96673-aiways-u5-geneva-livepics-18

ایویز لیستی نسبتا بلند از تجهیزات ایمنی U5 را منتشر کرده که در بین آنها نام مواردی مثل نمایش وضعیت ترافیکی، سیستم کمکی رانندگی در اتوبان و پارک خودکار به چشم می خورند. استارتاپ مذکور از ارایه آپدیت های منظم از راه دور خبر داده تا خیال خریداران از بابت پشتیبانی نرم افزاری راحت باشد.

da32d103-aiways-u5-geneva-livepics-14

پیشرانه الکتریکی کراس اوور جدید چینی ها می تواند 188 اسب بخار قدرت و 315 نیوتن متر گشتاور تولید کند. نکته نه چندان جالب اینکه فقط چرخ های جلو محرک هستند و نیرو به محور عقب منتقل نمی شود.

وظیفه تامین انرژی مورد نیاز پیشرانه U5 بر عهده دو پک باتری گذاشته شده است. پک اصلی ظرفیتی برابر با 63 کیلووات ساعت دارد، یک پک دیگر که به هوش مصنوعی مجهز شده، نقش حمایتی ایفا می کند.

106ad0fe-aiways-u5-geneva-livepics-3

در حالت عادی ایویز U5 قادر است تا 460 کیلومتر مسافت را با یک بار شارژ پشت سر بگذارد. اما در صورت کمک گرفتن از پک ثانویه این رقم تا 560 کیلومتر افزایش می یابد که در صورت تحقق در دنیای واقعی اندکی فراتر از استانداردهای موجود خواهد بود. متاسفانه درباره قیمت و زمان عرضه U5 فعلا حرفی به میان نیامده است.

به غیر از ایویز، شرکت BAIC نیز با برند آرکفاکس (Arcfox) در ژنو حضور پیدا کرده؛ کراس اوور مفهومی ECF یکی از مدل هایی است که در غرفه BAIC و آرکفاکس به نمایش گذاشته شده است.

26520837-2019-arcfox-ecf-concept-geneva-show-7

این کراس اوور خوش فرم توسط والتر داسیلوا طراحی شده و از ظاهری مینیمالیستی اما خوش استیل و زیبا برخوردار است. بدنه آرکفاکس ECF را می توان مجموعه ای از خطوط پیوسته و سطوح صاف و یکپارچه دانست که با ظرافت تمام کنار هم قرار گرفته اند.

71cf43f8-2019-arcfox-ecf-concept-geneva-show-4

کابین مفهومی ECF نیز با پیروی از همان اصولی که بدنه را خلق کرده اند، شده و در آن همه چیز ساده ولی مدرن به نظر می رسند. فرمان U شکل با دکمه های کنترلی زیاد فیلم های علمی تخیلی را در ذهن تداعی می کند، کنسول مرکزی هم تا صندلی های عقب امتداد یافته و کابین را به دو بخش تقسیم کرده است.

img24-4

درباره مشخصات فنی پیشرانه الکتریکی آرکفاکس ECF جزئیات دقیقی منتشر نشده، اما چینی ها ادعا می کنند این خودرو توانایی پیمایش 600 کیلومتر مسافت با یک بار شارژ را دارا بوده و از تکنولوژی خودران سطح 3 بهره می برد.

به گفته سازنده ECF نماینده زبان طراحی این شرکت بوده و در حقیقت تصویری از آنچه را که قرار است راهی خیابان ها شود، ارایه می کند. بد نیست بدانید طراح ECF یعنی آقای داسیلوا جزو طراحان برجسته حال حاضر جهان است که قبلا در گروه فولکس واگن مشغول به کار بود.

long-serving-volkswagen-chief-designer-walter-de-silva-to-leave-the-company-101794_1

در کارنامه وی طراحی مدل هایی مثل لامبورگینی Egoista، نسل اول آئودی R8، فولکس واگن شیروکو و آئودی A5 دیده می شود. آقای داسیلوا در زمان حضور در آلفارومئو نیز مدل های 147 و 156 را خلق کرده بود.

به غیر از ECF، یک سوپر اتومبیل الکتریکی هم توسط آرکفاکس رونمایی شده که GT نام دارد. چینی ها مدعی اند به لطف پیشرانه 1005 اسب بخاری، این سوپر اتومبیل سبز می تواند در زمان 2.59 ثانیه سرعت خود را به 100 کیلومتر در ساعت رسانده و نهایت سرعت 255 کیلومتر در ساعت را ثبت کند.

arcfox geneva 2019

در صورت صحت رکورد فوق، باید آرکفاکس GT را رقیبی برای بوگاتی شیرون تصور کرد. این سوپر اتومبیل چینی در دو نسخه توسعه یافته و آنچه که در بالا خواندید مربوط به نسخه پایه بود. این نسخه برای تردد در خیابان ها و مسیرهای عمومی ساخته شده است.

f86608d6-arcfox-gt-unveiled-geneva-8

نسخه مخصوص پیست یا همان Track Edition آرکفاکس GT از آخرین تکنولوژی های بدست آمده در رقابت های فرمول E بهره می برد. قدرت پیشرانه این نسخه برابر با 1609 اسب بخار و گشتاور آن نیز 1320 نیوتن متر اعلام شده است. درباره شتاب و حداکثر سرعت این نسخه اطلاعاتی در دست نیست. باله بزرگ موجود در قسمت انتهایی نسخه مخصوص پیست، یکی از وجوه تمایز این نسخه با نسخه خیابانی محسوب می شود.

bc4f481a-arcfox-gt-unveiled-geneva-5

آنطور که آقای هِیی شو (Heyi Xu) رئیس هیئت مدیره گروه BAIC گفته، برند آرکفاکس همانند نوری از نوآوری های این گروه خودروساز است که به جهان تابیده شده و نمایانگری راهی است که گروه BAIC در آینده طی خواهد کرد. ناگفته نماند آرکفاکس GT در اسپانیا و در بخش تحقیق و توسعه اتومبیل های قدرتمند BAIC طراحی و تولید شده است.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی