ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پیشنهادات تخفیف آنلاین
تکنولوژی

چرا کسب و کارها سایت‌های تخفیف گروهی را دور می‌زنند؟

کافیست تا یک پیشنهاد تخفیف در سایت های خرید گروهی جذبتان کند و بخواهید که از خدمات آن مجموعه استفاده کنید و برای این کار هم می‌دانید که باید با مجموعه مورد نظر تماس بگیرید. ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۷ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

کافیست تا یک پیشنهاد تخفیف در سایت های خرید گروهی جذبتان کند و بخواهید که از خدمات آن مجموعه استفاده کنید و برای این کار هم می‌دانید که باید با مجموعه مورد نظر تماس بگیرید. اگر قبل از خرید بن تخفیف تصمیم بگیرید برای سوالی به آنجا زنگ بزنید؛ با جمله جالبی مواجه می‌شوید: «اگر هنوز بن رو از سایت نخریدی، بیا اینجا با همون قیمت باهات حساب می‌کنم. بلکه کمتر.»

دور زدن پلتفرم‌های اینترنتی سابقه طولانی ندارد و شاید خیلی از ما آن را در موضوع تاکسی‌های اینترنتی تجربه کرده باشیم؛ زمانی که راننده با ما تماس می‌گیرد و از ما می‌خواهد که درخواست را لغو کنیم تا کمیسیون ندهد. این اتفاق در سایت‌های خرید گروهی نیز در حال شایع شدن است. بر اساس تحقیقی که در دیجیاتو از ده مجموعه تصادفی در دو سایت نت برگ و تخفیفان داشتیم، نود درصد کسب‌وکارهای تخفیف دهنده درخواست داشتند که اگر هنوز تخفیف را خریداری نکرده‌ایم، به مجموعه آنها برویم و با همان قیمت از خدماتشان استفاده کنیم. یکی از رستوران داران که آگهی‌اش در این سایتها وجود دارد در یک تماس تلفنی گفت:

«ما همین کمپین تخفیفمان را با یک پیج اینستاگرامی هم رفته‌ایم و برای همین فرقی ندارد از سمت سایت بیایید یا نه؛ شما بیایید اینجا بگویید و اعلام کنید که از کجا آمده‌اید، با همان قیمت و شاید هم کمتر با شما حساب کنیم.»

«پولمان را نمی‌دهند»

وقتی علت را از این کسب و کارهای همکار نت برگ و تخفیفان می‌پرسیم با پاسخ‌های متفاوتی روبرو می‌شویم؛ جواب‌هایی که برخی از آنها در نگاه اول منطقی به نظر می‌رسد. یکی از این مجموعه داران به دیجیاتو از کمیسیون بسیار بالای ۵۰ درصدی این سایت‌ها شکایت دارد و دیگری به ما اینطور می‌گوید:

«وقتی پیشنهادی را در تخفیفان یا نت برگ می‌گذاریم، تا زمانی که پیشنهاد ما روی سایت در دسترس باشد و برای آن کوپن فروخته شود، آنها پولی از سود فروش به ما نمی‌دهند و می‌گویند که باید پیشنهادتان به پایان برسد تا با هم حساب کتاب کنیم. این خواب پول ماست و سودهای کلانی که به جیب سایت‌ها از جانب فروش خدمات ما می‌رود.»

یکی از مراکز لیزر که در این سایت‌ها پیشنهاد دارد می‌گوید: «پیشنهاد‌های ما چندین ماه روی سایت هستند و با استقبال بی‌نظیری روبرو می‌شوند و گاهی چند هزار کوپن فروخته می‌شود. این رواست که من تا چندین ماه صبر کنم تا حق خودم را دریافت کنم؟»

به بلوغ فرهنگ خرید اینترنتی کمک کنیم

شنیدن این قبیل صحبت‌ها از سوی کسب‌وکارها باعث می‌شود که به قوانین و سیاست‌گذاری این سایت‌ها شک کنیم. خیلی از مردم با شنیدن این ادعاها ترجیح می‌دهند که سود را به خود مجموعه برسانند و یا اینکه تصور کنند سایت‌های تخفیف گروهی عملکرد مناسبی ندارند و قیمتی بدون تخفیف را به مشتری ارائه می‌کنند؛ اما «علیرضا صادقیان» مدیرعامل نت برگ این ادعاها را در گفتگو با دیجیاتو رد می‌کند و آنها را از اساس کذب می‌داند.

مدیرعامل نت برگ وجود این درخواست‌های نابجا در برخی کسب‌وکارها را تایید می‌کند و آن را یکی از موارد دشواری می‌داند که به فروش سیستم‌شان تاحدی لطمه وارد کرده است. صادقیان از اینکه مردم بعضا این پیشنهادات را قبول می‌کنند متاسف است و می‌گوید نباید زمانی‌که یک پلتفرم ارزشی برای مشتریان خود تولید کرده، آن مشتریان با بی‌اخلاقی فروشندگان همراه شوند: «مردم نباید همراه این سودجویی‌ها شوند، بلکه باید فرهنگ خرید اینترنتی را به بلوغ برسانند.»

صادقیان در برابر پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه سیاست‌گذاری همکاری آنها با کسب‌وکارهای همراهشان چگونه است توضیحات کاملی می‌دهد:

«وقتی یک هفته از زمان انتشار پیشنهاد مجموعه در نت برگ گذشت، شخص می‌تواند هر هفته یک بار درخواست پرداخت داشته باشد و این درخواست ظرف ۴۸ ساعت اجرایی خواهد شد. اینکه ما بخواهیم پول‌ها را بلوکه کنیم و... اساسا ادعاهای نادرستی است. دلیل اینکه درخواست واریز هر هفته یکبار تعیین شده این است که مجموعه به یک فروش معقولی در بن‌های خود رسیده باشد و ما به ازای هر کوپن فروخته شده تراکنش ایجاد نکنیم. تصور نمی‌کنم این یک پیشنهاد ناعادلانه باشد.»

پیشنهادات تخفیف آنلاین

صادقیان تاکید دارد که تمامی این موارد در جلسات با صاحبان این کسب‌وکارها مطرح می‌شود و همه آنها در قراردادی که بین آنها و کسب‌وکارها منعقد می‌شود نیز وجود دارد: «خلاف این قرارداد و صحبت‌ها رفتار کردن یک کار غیر قانونی، غیر شرعی و غیراخلاقی است.» مدیرعامل نت برگ تاکید دارد که ورود به این سایت برای هر کسب و کاری رایگان خواهد بود و مجموعه نت برگ برای هر پیشنهادی که در سایت خود می‌گذارد تولید محتوای اختصاصی و تبلیغات فراوانی انجام می‌دهد که چند صدهزارتومان هزینه برای آنها در برخواهد داشت و منطقی است که آنها بخشی از این هزینه‌ها را از کمیسیون جبران کنند:

«ما رایگان برای مجموعه‌ها عکاسی می‌کنیم و در حقیقت یک بنر تبلیغاتی برای کسب‌وکارها در یک سایت پربازدید قرار می‌دهیم که برای آن تبلیغ هم می‌شود. اینها هزینه مالی و نیروی انسانی می‌طلبد و دریافت کمیسیون حق طبیعی و منطقی برای ما است. مبلغ کمیسیون برای دسته‌بندی‌های متفاوت فرق دارد و اصلا شاید تشخیص بدهیم که از جایی کمیسیون نگیریم؛ اینها یک فرمول واحد و یکسان ندارد ولی چیزی که مشخص است اینست که تمامی موارد در یک قرارداد که با رضایت دو طرف امضا شده درج شده است.»

مدیرعامل نت برگ در پاسخ به دیجیاتو درباره اینکه اگر این موضوع از سوی کاربران گزارش شود چه اتفاقی می‌افتد نیز می‌گوید: «ما خودمان با مجموعه تماس می‌گیریم و سعی می‌کنیم مدرکی دال بر ضبط صدای فرد داشته باشیم تا بتوانیم با مجموعه مذکور برخورد کنیم. قدم‌های اول ما تذکرهای سخت است ولی اگر ببینیم یک مجموعه‌ای بیش از حد این کار را تکرار می‌کند؛ با آن قطع همکاری می‌کنیم.»

 

دور زدن پلتفرم اینترنتی کار درستی نیست

«نازنین دانشور» مدیرعامل تخفیفان نیز در گفتگو با دیجیاتو ضمن ابراز ناراحتی نسبت به این اقدام برخی کسب‌وکارها تاکید دارد که این مشکل همیشه در سیستم آنها وجود داشته و امروزه حجم آن زیاد شده است:

«این موضوعات از دیرباز گریبانگیر کسب و کار ما بوده و خروجی آن فقط یک فرهنگ غلط خرید آنلاین خواهد بود. اگر این کسب‌وکارها از کمیسیون دریافت شده یا هرچیز دیگری مانند نحوه دریافت پول از ما و... ناراضی هستند از ابتدا چرا با ما قرارداد بستند و بند بند این مفاد را خواندند و امضا کردند؟ متاسفانه برخی از این کسب‌وکارها بعد از اینکه با ما قرارداد می‌بندند و وارد سایت ما می‌شوند، دیگر تخفیفان را فراموش می‌کنند و یادشان می‌رود که چه ترافیکی از سوی ما برای آنها سرازیر می‌شود.»

پیشنهادات تخفیف آنلاین

دانشور درباره نحوه عملکرد سیستم تخفیفان با مشتریان خود به دیجیاتو می‌گوید: «پرداختی ما درست بعد از فروش رفتن کوپن‌های مجموعه خواهد بود و فرد می‌تواند حتی اگر یک کوپنش فروش رفت، از ما درخواست واریزی داشته باشد که فرایند این واریزی چند روزی طول می‌کشد. خود مجموعه‌ها معمولا صبر می‌کنند تا تعداد فروش کوپن‌ها به یک مبلغ قابل توجه برسد و درخواست واریز می‌دهند ولی ما هیچ محدودیتی نداریم.»

مدیرعامل این استارت‌آپ تاکید دارد که تخفیفان هیچ هزینه‌ای از کسب‌وکارها برای ورود به مجموعه نمی‌گیرد و صرفا گاهی شاید کمیسیون کمتری طلب کند و یک مبلغ نقد برای درج آگهی به شرکت پیشنهاد دهند: «فرمول یکسانی برای همه پیشنهادات جاری در تخفیفان وجود ندارد و ما با هر یک از مشتریان خود بسته به بزرگی کسب و کار و فعالیت و بسیاری از فاکتورهای دیگر، همکاری‌های متفاوتی داریم اما در هیچ یک نوع از همکاری‌ها از پرداخت پول به مشتریانمان ممانعت به عمل نیاوردیم.»

دانشور تاکید دارد که کمیسیون درخواستی تخفیفان از این مجموعه‌ها رقمی نیست که ناگهانی انتخاب شود و یک توافق بین طرفین صورت می‌گیرد. او می‌گوید که آنها حتی یک فهرست مچ گیری برای این موضوع در دفتر خود تاسیس کرده‌اند که در آن تیمی به عنوان مشتری به کسب‌وکارها زنگ زده و اگر ببینند فرد قصد دور زدن تخفیفان را دارد با آن برخورد می‌کنند: «در بسیاری از مواقع این مچ گیری‌ها منجر به قطع همکاری شده است.»

پیشنهادات تخفیف آنلاین

دانشور از اضافه شدن گزینه‌ای به نام گزارش تخلف در روزهای آینده به تخفیفان خبر می‌دهد که به موجب آن کاربران می‌توانند در صورت مشاهده چنین مواردی، تخلف را گزارش کنند تا تیم آنها راحت‌تر به این مساله رسیدگی کنند. او با ذکر مثالی اهمیت خرید از سایت‌های تخفیف اینترنتی را گوشزد می‌کند:

«بارها پیش آمده که فردی یک پیشنهاد تور مسافرت خریده و بعد از اعزام به سفر با امکاناتی که در تبلیغ درج شده بود روبرو نشده است. در این حالت اگر از خود ما پیشنهاد را خریده باشد قطعا ما می‌توانیم پشتیبان او باشیم و گارانتی خریدی که انجام داده اما در زمانی که کاربر به حرف ناحق کسب و کار گوش سپرده و خودش با او وارد معامله شده، دیگر نظارت و کنترل از دست مجموعه ما خارج است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • peyman57
    peyman57 | ۷ خرداد ۱۳۹۸

    والا حتما زنگ بزنین. منم ی بار با رفقا کوپن رستوران گرفتیم رفتیم طرف گفت همه صندلیا پره !!! داستانی بود

  • mehrdad_sajjadie
    mehrdad_sajjadie | ۷ خرداد ۱۳۹۸

    آقا ما یک سری دیدیم تو یکی از این سایت ها زده پینت بال 95 درصد تخفیف اصلا حال کردیم رفتیم چند تا کوپن گرفتیم بعد وقتی رفتیم حضوری متوجه شدیم فقط رو هزینه ورودی یعنی 10 تومن ورودی تخفیف خورده و بقیش رو باید خودمون بدیم در حالی که تو سایت جوری نوشته بود که همه ما فکر کردیم کل هزینه پینت بال منظورشونه. پسر خالم یه بار دیگه میگفت از اینا اگه گرفتی حتما قبلش یه زنگ بزن ببین قبول میکنند یا نه چون خودش چند باری گرفته بوده بعد حضوری که رفته مغازه دار دبه کرده و بن رو قبول نمیکرده اصلا. خلاصه من که حال نکردم اشتراک ایملی رو هم قطع کردم

  • Ali۰۱.
    Ali۰۱. | ۷ خرداد ۱۳۹۸

    یک کلام ایرانی جماعت همیشه دنبال پول مفته حالا میخواد از کمیسیون ندادن بدست بیاد یا هر راهی دیگه ...

مطالب پیشنهادی