ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

نگاهی به گاراژ هیجان انگیزِ جنسون باتن؛ قهرمان فرمول یکی که تبدیل به کلکسیونر خودرو شد

جنسون باتن (با نام کاملِ جنسون الکساندر لیونز باتن) در حال حاضر یکی از موفق ترین رانندگان فرمول یک است. وی در سال 2009 در مسابقات GP قهرمان جهان شد. جنسون باتن که از هشت ...

سبحان نظری
نوشته شده توسط سبحان نظری | ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

جنسون باتن (با نام کاملِ جنسون الکساندر لیونز باتن) در حال حاضر یکی از موفق ترین رانندگان فرمول یک است. وی در سال 2009 در مسابقات GP قهرمان جهان شد. جنسون باتن که از هشت سالگی حرفه ی خود را با کارتینگ شروع کرده تاکنون دستاورد ها و قهرمانی های فراوانی را تجربه کرده. وی پس از چند سال همکاری با هوندا، از سال 2006 تاکنون با مک لارن قرار داد بسته است.

کلکسیون خودرو داشتن یک راننده حرفه ای پدیده غریبی است؟

تیتر فوق احتمالا سوال اکثر شما مخاطبان گرامیِ دیجیاتو است. اما باید بدانید که در کمال شگفتی، پاسخ به پرسش فوق مثبت است. بله. کمتر می بینیم که رانندگان حرفه ای که رانندگی شغل شان است، در دنیای خارج از کار خود، باز هم سراغ خودرو بروند. اما داستان جنسون باتن فرق می کند. او برخلاف همکارانِ اشباع شده اش، در خارج از پیست فرمول یک نیز، زمان بسیاری را با سوپر اسپرت هایش می گذراند. به طوری که هر بار با یک خودروی اسپرت جدیدی در حال پرسه زدن در خیابان ها دیده می شود!

در مصاحبه جنسون باتن با Top Gear شنیدیم که وی اولین خودرو اش را با بودجه محدود 2000 یورویی که یک واکسول کاوالیرِ 2 لیتری بود تهیه کرد؛ خیلی زود، این عتیقه ی کوچک، مجهز به رینگ های 17 اینچی و سیستم تعلیق و سیستم صوتی پیشرفته شد. باتن یکی از بهترین ماشین باز هایی است که در صنف خودش می توان یافت. با ما در مطلب امروزِ دیجیاتو همراه باشید تا ببینیم اکنون که او فرسخ ها فراتر از 2000 یورو رفته، کدامین خودرو ها را انتخاب کرده است.

واکسول کاوالیرِ فابریک کارخانه ای!

فراری 355 جی تی اس

باتن پس از ورود به فرمول 1، در حالی که خودروی رویایی اش فراری اف40 بود، توانست اولین فراری زندگی اش را خریداری کند.

اما نه یک اف40. فراریِ جنسون، یک 355 جی تی اس زرد رنگ مجهز به موتوری V8 با صدایی بسیار دلنشین بود. او در آن زمان تنها 19 سال داشت!

 فراری اف40

طبق اظهارات جنسون باتن، او زمانی که بچه بود، 3 پوستر بر دیوار اتاق اش داشت. اولی، عکسی از پاملا اندرسون، عکس دوم، شخصیت بارت (مجموعه سیمپسون ها) و در نهایت عکس اصلی یعنی فراری اف40.

همانطوری که پیش از این نیز اشاره کردیم، جنسون فراری اف40 را عاشقانه دوست می داشت. به طوری که پس از استطاعت مالی، یک سال تمام را صرف پیدا کردن نمونه کم کار و بی نقص آن کرد و در نهایت بهترین نمونه موجود را به دست آورد.

بوگاتی ویرون

ویرون خودروی مناسبی برای باتن نبود. او پس از خرید یک بوگاتی، خیلی زود، آن را فروخت. هزینه ی نگهداری بالای ویرون از این جهت مناسب جنسون باتن نبود که او از خودروهایش هر لحظه استفاده می کند. در نظر بگیرید که سوراخی کوچک بر لاستیک یک بوگاتی ویرون 5000 یورو هزینه بر می دارد. در نتیجه، اگرچه این خودرو به کار امثال جنسون باتن نمی آیند، اما معمولا حداقل یکبار توسط آن ها خریده می شوند!

فراری انزو

یکی دیگر از خودروهایی که به دل جنسون نچسبید انزوی فراری بود. شاید اگر از ما بپرسند برترین خودروهای جهان کدام اند، در پاسخ نام امثال انزو و ویرون را بیاوریم. اما باید بدانید که فراری انزو برای جنسون باتن یکی از مسخره ترین خودرو ها بوده! تا حدی که پس از تنها 2 هفته آن را فروخت. به گفته باتن: "فراری انزو، خودرویی سنگین و تنبله. وقتی از دور بهش نگاه می کنی، ظاهری مسابقه ای داره اما اصلا توقع ایجاد شده را برآورده نمی کنه. پس دیگه به چه دردی می خوره؟  باید از خیرش گذشت!"

کمپر ونِ فولکس‌ واگن 

یکی از خودروهای مورد علاقه جنسون باتن، ونِ فولکس واگن است! او که 2 نسخه از این خودرو را خریده، (یکی برای انگلیس، دیگری مخصوص موناکو محل زندگی اش) ادعا دارد، تنها خودرویی که هیچگاه نخواهد فروخت همین وَن معروف آلمانی است.

یکی از کمپر های باتن، تبلیغات و برچسب کوکاکولا دارد که محبوب او نیست. دیگری مجهز به موتور 2 لیتری فولکس واگن با 200 اسب بخار توان است که ظاهرا باتن نمی تواند از آن دل بکند.

فورد برونکو مدل 1976

اوایل سال 2018، جنسون در اینستاگرامش عکس های متفاوتی با برونکو اش به اشتراک گذاشت. به نظر می رسد، دیدنِ یک راننده حرفه ایِ فرمول یک، سوار بر همچنین خودرویی منظره ی جالبی را به وجود بیاورد!

پورشه 911 جی تی 2

ظاهرا جی تی 2 مدلِ RS، آخرین خودروی به روز و سوپر اسپرت بوده که جنسون باتن در جهت همگام شدن با آخرین سطح تکنولوژیِ خودروها خریداری کرده. باتن پورشه اش را بسیار دوست دارد و اظهار داشت که هر از چندی، هوس می کند آن را به پیست ببرد!

اما در هرصورت به نظر می آید جنسون بیشتر به خودِ خودرو، معنا و حس و حال آنها علاقه مندست تا سرعت و قدرت آنها. هرآنچه از سرعت را می خواهد، صبح ها موقع کار بدست می آورد!

مک لارن پی 1

بدیهی ترین خودروی باتن که به عبارتی داشتن آن کاملا قابل پیشبینی بود، مک لارن پی وان است. پس از گذشت سالیان متمادیِ همکارین باتن و مک لارن، داشتن پی 1 صد در صد بدیهی به نظر می آید. ناگفته نماند که جنسون بار ها از پی وان تمجید کرده و آن را بهترین خودروی شهری در پیست معرفی می کند (شاید به نوعی از تیم و اسپانسر خود تعریف می کند و هوای آنها را دارد!)

باتن اظهار داشته که همه خودروهای مخصوص خیابان ها و سطح شهر، به جز پی 1 البته، هروقت وارد پیست می شوند، به خوبی خودروهای مسابقه ایِ مخصوص پیست نیستند. کمبود توان، سرعت و نیروی عمودی و ... کاملا حس می شوند. اما پی وان با 900 اسب بخار توان درون پیست، طوری عمل می کند که گویی خودروی فرمول وان است.

پونتیاک جی تی او 1970

پونتیاک جی تی او یکی از اصیل ترین خودروهای عضلانیِ تاریخ آمریکاست. هر کسی که اندک علاقه ای به خودروهای آمریکایی داشته باشد، ممکن نیست که مجذوب این مدل از پونتیاک نگردد. علاقه جنسون البته فراتر از این مقدار می رود. تا به اندازه ای که این خودرو تبدیل به ماشین عروس وی می شود!

پورشه 911 کررا آر اس

نه تنها یکی از ماندگار ترین خودروهای پورشه، بلکه یکی از بهترین خودروهای تولید شده در بین تمامیِ اتومبیل ها، کررا آر اسِ دهه ی 70 میلادی است.

این مدلِ پورشه، که جنسون باتن یکی از آن ها را خریداری کرده، تنها 500 نسخه تولید شد که بنا بر اصرار مشتریان تعداد آن به 1590 عدد رسید.

پونتیاک ترنس ای ام

باتن چند نمونه خودروی آمریکاییِ زیبا نیز دارد که یکی از مهم ترینِ آن ها پونتیاک ترنس است. جنسون این خودروی اصیل500 اسب بخاری را، تنها برای خانه ی لس آنجلس اش تهیه کرده. ظاهرا اسباب دور دورِ راننده ی فرمول یک در لس آنجلس، این ترنس ای امِ دوست داشتنی است!

فراری 275 جی تی اس

از گران ترین خودروهای موجود در بازار اطلاعی دارید؟ اگر نمی دانید که توصیه می کنیم به مطلب خواندنی کدام خودرو ها بیشترین برچسب قیمتی را از آنِ خود کردند، نگاهی بیاندازید. همانطوری که ملاحظه کردید، این مدل از فراری، همواره در لیست گران قیمت ترین خودروهای جهان قرار دارد.

یک فراری 275 جی تی اس، یعنی همین مدلی که در گاراژ باتن نیز موجود است، دست کم 2 میلیون دلار می ارزد. باتن هر زمانی که این محصول را خریده باشد، اکنون با فروشش سود خوبی نصیب اش می شود.

فورد جی تی

فوردِ جنسون، همچون سایر جی تی ها نیست. این خودرو یکی از 5 فورد جی تی تولید شده با برچسب وی آی پی است، که ظاهرا برای افراد خاصی تولید می شود.

البته ناگفته نماند که جنسون، فورد جی تیِ مخصوصش را در سال 2017 در حالی که تنها 8000 مایل کارکرد داشت، فروخت!

شورولت کروتِ مدل سال 1957

این مدل از کروتِ دوست داشتنی که در عکس زیر مشاهده می کنید، شالوده ای از یک آمریکاییِ اصیل و یک کلاسیکِ کم یاب است. کروتِ باتن یک تفاوت دیگری نیز با دیگر خودروهایش دارد. اینکه این اتومبیل، از پدرش به او رسیده و احتمالا باتن نتواند هیچوقت آن را هرچقدر هم که قیمت اش بالا برود، به فروش برساند!

جنسون باتن

رولز رویس گوست

امکان ندارد که در دنیای جنسون باتن زندگی کنید و به فکر خرید یک رولزرویس نیفتید! ماجرا به همین مقدار ختم نمی شود. ظاهرا علاقه باتن به رولزرویس بیش از این است. به طوری که او 2 نسخه یکسان از رولزرویس گوست را تنها با رنگ هایی متفاوت خریداری کرده و علاوه بر آن منتظر است تا رولز رویس ریثی که خریداری کرده نیز به دستش برسد!

گرچه این عکس بیشتر شبیه به آن است که شخصی رولزرویسی در خیابان دیده و با آن عکس انداخته، اما واقعیت این است که باتن دو نسخه از همین مدل را خریداری کرده است.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی