ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

noise-generators-for-evs-mandatory-from-july-1-in-europe-135022_1
خودرو

تولید صدا توسط خودروهای برقی در اروپا اجباری می شود

یکی از ایراداتی که به خودروهای برقی نسبت داده می شود، عدم تولید صدا توسط آنها است. این امر می تواند خطراتی به دنبال داشته باشد، زیرا عابرین پیاده، دوچرخه سواران یا افرادی که دارای ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۰

یکی از ایراداتی که به خودروهای برقی نسبت داده می شود، عدم تولید صدا توسط آنها است. این امر می تواند خطراتی به دنبال داشته باشد، زیرا عابرین پیاده، دوچرخه سواران یا افرادی که دارای مشکل بینایی هستند، متوجه حضور خودروهای برقی در اطراف خود نشده و ممکن است به این دلیل تصادفاتی رخ دهد.

برای مقابله با خطرات این چنینی، اتحادیه اروپا تمامی سازندگان اتومبیل های الکتریکی را ملزم کرده که از اول جولای (دهم تیر ماه) محصولات جدید خود را به وسیله تولید صدا مجهز کنند. البته ظاهرا مدل هایی که اکنون روی خط تولید قرار دارند، تا سال 2021 مشمول این قانون نمی شوند.

2020-aston-martin-rapide-e-in-the-uk-for-the-first-time-heads-to-silverstone_7

طبق قانونی که الزام استفاده از سیستم اخطار آکوستیک خودرو (Acoustic Vehicle Alert System) نامگذاری شده، اتومبیل های الکتریکی حین حرکت با سرعت 20 کیلومتر یا بیشتر باید حداقل صدایی 56 دسیبلی تولید کنند. این صدا باید به گونه ای باشد که افزایش یا کاهش سرعت خودرو را نیز منعکس کند.

صدایی با حجم 56 دسیبل چندان هم بلند نیست و می توان آن را معادل صدای کارکرد یک یخچال فریزر، کولر یا حتی مسواک برقی دانست. این در حالی است که موتورهای درون سوز به طور میانگین صدایی با بلندی 75 دسیبل تولید می کنند و طبق قانون اروپایی ها صدای خودروهای برقی نباید از این حد تجاوز کند.

در حال حاضر مدلی مثل نیسان لیف به تولید کننده صدا مجهز شده، اما راننده این امکان را دارد که آن را با استفاده از یک دکمه خاموش کند.

قانون جدید اروپایی ها درباره نوع صدای تولیدی چیزی را مشخص نکرده و به نظر می رسد کمپانی های مختلف مجاز خواهند بود صدای اختصاصی خود را توسعه دهند.

گفتنی است آمریکایی ها نیز در تلاش هستند قوانین مشابهی را از سال آینده اجرا کنند. بر اساس قوانینی که سازمان ایمنی ترافیک بزرگراه‌ های ملی ایالات متحده (NHTSA) تصویب کرده، تمامی مدل های برقی باید حین حرکت با سرعت حداقل 30 کیلومتر در ساعت از خود صدا تولید کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Gol pesar
    Gol pesar | ۱۹ خرداد ۱۳۹۸

    خوبه بنظرم، ماشيني كه صدا نده انگار لال باشه...بخصوص براي مراقبت از كودكان خيلي مفيده چون حتي وقتي صدا ميدن هم كودك نميتونه خوب خطر رو درك كنه... براي عابر بزرگسال هم خيلي وحشتناكه يك هو مثل جن يك ماشين ظاهر شه جلوش...

    اگر ميشد صداي موتوري كه دوست داري روشون گذاشت خوبتر بود? مثلا من صداي موتور روتاريrx7 رو دوست دارم، يا صداي موتور ميتسوبيشي evo ، يا اواي موتور هوندا سيويك نسل 5?سوباره ايمپرزا نسل2... تويوتا سوپرا ...

  • noisymind
    noisymind | ۱۸ خرداد ۱۳۹۸

    اتحادیه اروپا : تولید صدا با حداقل 56 دسیبل برای ایمنی اجباری میشود.
    آمریکا: به دنبال تصویب قانونی مشابه در سال آینده است.
    ایران سال 1399 : آینه وسط پراید به علت اینکه حواس رانندگان را پرت میکرده است از آپشن ها حذف گردید

  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۱۸ خرداد ۱۳۹۸

    خیلی بد میشه. کاش فقط زمانی که ماشین تشخیص داد که عابر پیاده در نزدیکی اون وجود داره، صدا تولید کنه.

مطالب پیشنهادی