ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فریلنسینگ، سرمایه‌گذاری استارت‌آپی و قصه «نشان»، نگاهی‌ به سخنرانی‌های اینوتکس

سخنرانی‌های اینوتکس روز گذشته (۲۰ خرداد) پیرامون موضوعاتی همچون فریلنسینگ (آزادکاری)، سرمایه‌گذاران استارت آپی و داستان مسیریاب نشان انجام شد. در این سخنرانی‌ها نکات آموزنده و مفیدی برای افرادی که قصد ورود و یا ادامه ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۰

سخنرانی‌های اینوتکس روز گذشته (۲۰ خرداد) پیرامون موضوعاتی همچون فریلنسینگ (آزادکاری)، سرمایه‌گذاران استارت آپی و داستان مسیریاب نشان انجام شد. در این سخنرانی‌ها نکات آموزنده و مفیدی برای افرادی که قصد ورود و یا ادامه فعالیت در اکوسیستم استارت آپی دارند مطرح شد.

نیما نورمحمدی: فریلنسرها نباید رایگان کار کنند

سخنرانی های اینوتکس

«نیما نورمحمدی» مدیرعامل سایت پونیشا در صحبت‌های خود تاکید کرد که نباید فریلنسرها برای کسی رایگان کار کنند. او با اشاره به سابقه کار کم و تازه کار بودن فریلنسرها که بعضا موجب این می‌شود که تصور کنند باید مدتی رایگان کار کنند تا رزومه بسازند گفت:

«درباره این موضوع اشتباه نکنید. شما هیچ گاه نباید رایگان کار کنید، می‌توانید با هزینه کمتر کارها را پیش ببرید اما مجانی کار کردن را وارد مسیر شغلی‌تان نکنید.»

نورمحمدی همچنین به تفاوت‌های زندگی کارمندی و فریلنسری اشاره کرد و توصیه کرد که فریلنسرها مدیریت مالی دقیق‌تری برای خود تعیین نمایند. به گفته او، کارمندان حقوق و مزایای ثابت در اختیار دارند در حالی که فریلنسرها پروژه‌ای کار می‌کنند و مشخص نیست که چه زمانی پول در اختیار دارند و چه مدت زمانی بیکار هستند: «اگر هزینه‌های جاری بالایی دارید باید برایشان برنامه‌ریزی کنید.»

به گفته نورمحمدی مساله اعتبار مهم‌ترین نکته‌ای است که یک فریلنسر باید در طول کارنامه فعالیتش برای خود ایجاد کند. او باور دارد که به دست آوردن این اعتبار ممکن است سالها به طول بینجامد اما در نهایت یک سرمایه‌گذاری عظیم برای ادامه راه فریلسنر بودن است:

«ما در خود مجموعه پونیشا فردی را داریم که به واسطه اعتبار و کاردرست بودنش، تنها ۴ روز در ماه برای ما کار می‌کند و مبلغی نزدیک به ۱۲ میلیون حقوق می‌گیرد. ما این فرد را نه می‌بینیم و نه با او بر و بیایی داریم، اما به خاطر اعتبار خوبی که در حوزه کسب کرده با او کار می‌کنیم.»

مدیرعامل پونیشا با اشاره به جمعیت ۵۶۰ نفری که در سال گذشته از پونیشا کسب در آمد کرده‌اند، وضعیت فریلنسرها و در آمدزایی آنها را در ایران خوب توصیف می‌کند و باور دارد که آنها باید روی مسائلی چون مدیریت زمان، قدرت مذاکره درست و تامین امنیت شغلی بیشتر کار کنند.

شایان شلیله: سرمایه‌گذار از دخالت بیش از حد در استارت آپ اجتناب کند

سخنرانی های اینوتکس

«شایان شلیله» دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی در ادامه سلسله سخنرانی‌های اینوتکس به بازگو کردن چند نکته کوتاه پیرامون سرمایه‌گذاران و استارت آپ‌ها بسنده کرد و نکات مفیدی را با شرکت‌کنندگان در میان گذاشت. شلیله در صحبت‌های خود تاکید کرد که مدیریت یک استارت آپ یکی از نکات مهمی است که گاهی به خاطر وجود یک فرد اشتباه در این سمت، کل یک مجموعه زیر سوال می‌رود. به گفته شلیله تیم مدیریتی باید درست چیده شود: «اینکه فکر کنیم الزاما کسی که در اکوسیستم شناخته شده است بیاید و جزو تیم مدیریت باشد درست نیست.»

شلیله همچنین به موضوع ادغام استارت آپ‌ها با یکدیگر اشاره کرد؛ موضوعی که این روزها باب شده ولی به گفته او باید کارشناسی شده‌تر صورت بگیرد: «گاهی مواقع این ادغام‌ها می‌تواند به نفع مجموعه‌ها باشد و آنها را در مارکت زنده نگهدارد ولی باید گفت که این ادغام‌ها برای مجموعه‌های تازه‌کارتر چندان کار درستی نیست و معمولا به شکست هر دو تیم می‌انجامد.»

به گفته شلیله اگر قرار بود دو تیم از همان ابتدا با هم ادغام شوند، ضرورتی برای اینکه دو تیم و سرمایه‌گذاران آنها از ابتدا جدا کار کنند وجود نداشته است. او همچنین تاکید می‌کند که سرمایه‌گذاران نباید در در تایم لاین محصولات استارت آپ دخالت بیش از حد کنند و ورود سرمایه‌گذار به حوزه محصول کار درستی نیست:

«گاهی اوقات برخی تیم‌های سرمایه‌گذاری نماینده‌ای از خود در استارت آپ می‌گذارند که در روند کارها نظارت کند و این نماینده می‌تواند برخی مواقع مشکل آفرین باشد چرا که شاید تحلیل نادرستی به سرمایه‌گذار ارائه دهد و کار را خراب کند.»

شلیله توصیه می‌کند که هنگام صحبت و عقد قرارداد با سرمایه‌گذار تمامی جوانب رعایت شود و پیش از صحبت‌های جدی و وارد مذاکره و قرارداد رسمی شدن، تمام مشکلات ریز و درشت با افراد حاذق مشورت شود.

داستان مسیر یاب «نشان»

«جواد عامل» مدیرعامل شرکت راژمان (مالک مسیریاب نشان) نیز در صحبت‌های خود از داستان نشان صحبت کرد؛ داستانی که سرآغاز آن به سال ۱۳۸۴ برمی‌گردد، زمانی که آنها با تاسیس شرکت وارد بازار کار شدند و به صورت پیمانکاری پروژه‌هایی را پیش بردند.

عامل می‌گوید در سال ۱۳۸۸ بود که آنها تصمیم گرفتند کمی تا قسمتی مسیر خود را از پیمانکاری جدا سازند و وارد حوزه‌های تخصصی دیگر شوند. تیم آنها کار خود را با نقشه ترافیک مشهد آغاز می‌کند و می‌تواند یک نقشه دقیق و با جزییات بسازد که تا امروز هم فعالیت خود را ادامه داده و به گفته عامل یکی از بهترین نقشه‌ها محسوب می‌شود.

او از بزرگ شدن پروژه‌شان صحبت به میان آورد: «گاهی وقت‌ها می‌نشستیم و محصول خودمان را با گوگل مپس مقایسه می‌کردیم و از اینکه میدیدیم ترافیک‌ها در هر دو نقشه دقیق و یکسان است ذوق می‌کردیم.»

سخنرانی های اینوتکس

عامل به فیلتر شدن ویز در پاییز سال گذشته اشاره می‌کند، موضوعی که باعث شد مسیریاب‌های بومی ناگهان سر زبان‌ها بیفتند و رقیب آنها یعنی مسیر یاب دال در یک موج رسانه‌ای خوب و قوی قرار بگیرد: «همان موقع بود که فهمیدم باید تصمیمی را که خیلی پیش‌تر از این اتخاذ می‌کردم را انجام دهیم. در همان زمان بود که تمام پروژه‌های در حال انجام را متوقف و روی توسعه مسیر یاب نشان برای کل کشور تمرکز کردیم.»

عامل می‌گوید دیدن یک رقیب که سرزبان‌ها افتاده و دست کاربران است، تیم آنها را تشویق به عملیاتی کردن هرچه زودتر پروژه می‌کرد و پروژه‌ای که شاید در حالت عادی چندین ماه به طول می‌انجامید در عرض پنج هفته سر و سامان گرفت:

«امروز آمارها می‌گوید ما بیش از دو و نیم میلیون دانلود داریم و توانسته‌ایم به جایگاه خوبی برسیم. مسیریاب نشان کار خود را در کنار رقبای قدرتمند داخلی و خارجی ادامه خواهد داد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی