ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

بررسی کوتاه هیوندای i30N فست ‎بک؛ اولین تلاش کره ای ها برای ساخت سدان های تیونینگ شده

کمپانی کره‌ای هیوندای حدود دو سال پیش در نمایشگاه دوسلدورف از مدل i30N فست‎بک رونمایی نمود و حالا نسخه 2019 این خودرو به دست ما رسیده تا مورد تست و بررسی قرار بگیرد. در نگاه ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۷ تیر ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

کمپانی کره‌ای هیوندای حدود دو سال پیش در نمایشگاه دوسلدورف از مدل i30N فست‎بک رونمایی نمود و حالا نسخه 2019 این خودرو به دست ما رسیده تا مورد تست و بررسی قرار بگیرد.

هیوندای i30N فست‎بک

در نگاه اول به i30N فست‎بک، شاید طراحی کوپه فرم آن اندکی متناقض‎نما و دو شخصیتی به نظر برسد، چه برای طرفداران محصولات بخش N هیوندای و چه از منظر زیبایی شناختی.

به طور کلی در همین ابتدای مقاله باید عرض کنیم که شاید i30N فست‎بک خودروی جذابی به نظر برسد اما وقتی در معرض مقایسه با امثال مگان RS قرار می‎گیرد، نمی‌توان چندان نسبت به برتر بودن آن با اطمینان سخن گفت.

در قیاس با مدل هاچبک، هیوندای i30N فست‎بک کاربردی تر است؛ ظرفیت فضای صندوق عقب در نسخه فست‎بک، حدود ۵۵ لیتر گنجایش بیشتری دارد که یک برتری محسوس نسبت به نسخه هاچبک به شمار می‎رود. i30N فست‎بک این امتیاز را مدیون طول بیشتر و طراحی لیفت بک خود است.

برای خیلی ها این مورد به تنهایی ارزش پرداخت 1500دلار (استرالیا) بیشتر و خرید i30N فست‎بک 41,990 دلاری را دارد. افزایش سطح عملکرد و راحتی سواری i30N فست‎بک را نیز بایست به نکات مثبت این خودرو در قیاس با نسخه های دیگر i30 اضافه نمود.

اما برخلاف نسخه هاچ‌بک، دید عقب از درون کابین به دلیل شیب شیشه عقب، چندان وسیع نیست و در این مورد شما مجبور هستید بیش از حد به دوربین‌های نصب شده در قسمت پشت خودرو متکی باشید.

در ضمن به یاد داشته باشید هیچ غرش اضافه‎ای از سوی پیشرانه نسخه فست بک نصیب شما نخواهد شد؛ هیوندای i30N فست‎بک دقیقا از همان پیشرانه 2.0 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر با توانایی مشابه نسخه هاچبک بهره می‌برد.

توان خروجی پیشرانه مذکور برابر 271 اسب بخار در دور موتور 6000 rpm بوده و بیشینه گشتاور حاصل از این پیشرانه نیز به رقم 353 نیوتن متر در بازه 1450 تا 4700rpm می‌رسد.

همچنین نوعی عملکرد اوور بوست هنگام تخته گاز رفتن در بازه 1750 تا 4200 rpm به مدت 18 ثانیه در هر ضریب دنده وجود خواهد داشت که باعث افزایش قدرت عملکرد خودرو نسبت به نسخه استاندارد شده و توان آن را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

عملکرد فنی برتر هیوندای i30N فست‎بک نسبت به نسخه هاچبک، به دلیل آیرودینامیک بهتر و بدنه لغزنده‎تر آن است که موجب کاهش درگ آیرودینامیکی که این خودرو گردیده است.

شتاب صفر تا 100 i30N فست‎بک معادل 6.1 ثانیه اندازه‌گیری شده که حدود یک دهم ثانیه نسبت به نسخه هاچبک چالاک‎تر به نظر می‎رسد.

این میزان اختلاف برای خودرویی سنگین‎تر با طول و گنجایش محفظه بار بیشتر، چندان هم بد نیست؛ چرا که پیشرانه هر دو نسخه کاملا یکسان و با توان مشابه است.

در لحظه‌ای که با i30N فست‎بک شروع به حرکت می‌کنید، صدای خاص غرش اگزوز، لبخندی ناشی از رضایت را بر لبان شما خواهد نشاند؛ همچنین به وضوح قدرت و توانایی کافی پیشرانه را نیز ادراک خواهید نمود.

هیوندای i30N فست‎بک خودرویی مقرون به صرفه، با ظاهری خشن‎تر از معمول و قوای محرکه‌ای مهیج است. حین خروج از پیچ‎ها، به دلیل عملکرد دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی - الکترونیکی در پایین آوردن قدرت پیشرانه به صورت یکنواخت، عملکرد خوب و جالبی را از این خودرو شاهد هستیم.

در حالت رانندگی N، سر و صداها و شتاب‎زدگی خودرو افزایش می یابد؛ البته به دلیل سفت‎تر بودن سیستم تعلیق تطبیق پذیر، این عملکرد نسبتا طبیعی به نظر می‌رسد.

هیوندای i30N فست‎بک

اگر حالت رانندگی نرمال را برگزینید، همه چیز به طرز ایده‌آلی عادی خواهد شد و می‎توانید با راحتی و نرمی در ترافیک‎های سنگین حرکت نمایید.

هیوندای i30N فست‎بک

به دلیل تقویت شاسی، میزان حرکت گهواره‎ای بدنه و تعادل خودرو حین عبور از پیچ‎های تند با شتاب بالا، در حد بسیار مناسبی قرار دارد. میزان چسبندگی خودرو نیز افزایش یافته است. باید گفت در این اوقات، اطمینان زیادی در قلب راننده نسبت به عملکرد خودروی خود وجود خواهد داشت.

هیوندای i30N فست‎بک

هیوندای i30N فست‎بک شامل تجهیزاتی نظیر: صفحه نمایشگر 8 اینچی که دسترسی به سامانه اطلاعات سرگرمی و مالتی مدیا را فراهم می کند و اطلاعات عملکردی پیشرانه را نیز به نمایش می گذارد، قابلیت اپل کارپلی و اندروید اتو، شارژ وایرلس، سامانه ناوبری ماهواره‎ای، چراغ‎ها و برف‎پاک‎کن خودکار، کنترل تهویه دوگانه و رادیو دیجیتال است.

هیوندای i30N فست‎بک

سامانه کمکی نگهدارنده در مسیر، هشدار برخورد از جلو و پایش‎گر سطح هوشیاری راننده را نیز باید به لیست تجهیزات ایمنی i30N فست‎بک اضافه نمود.

هیوندای i30N فست‎بک

در پایان باید گفت که علاوه بر ارتقاء قابل توجه کیفیت سواری، عملکرد فنی i30N فست‎بک نسبت به همیشه برتری واضحی پیدا کرده و می‎تواند به خوبی نیاز مشتریان ماجراجوی این محصول را برطرف نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • emad rahimi
    emad rahimi | ۸ تیر ۱۳۹۸

    جلوش شبیه مازراتیه

  • Chris Redfield
    Chris Redfield | ۷ تیر ۱۳۹۸

    :(

مطالب پیشنهادی