ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

«آرمان پردازان نوژن» در الکامپ؛ هوشمندسازی فرایند ورود به دنیای آنلاین

کسب و کار های سنتی یکی پس از دیگری وارد فضای آنلاین می شوند تا در کنار حفظ توان رقابتی، بقای خود را تضمین کنند. در جریان بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی الکامپ با ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۹ تیر ۱۳۹۸ | ۱۳:۱۰

کسب و کار های سنتی یکی پس از دیگری وارد فضای آنلاین می شوند تا در کنار حفظ توان رقابتی، بقای خود را تضمین کنند. در جریان بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی الکامپ با شرکتی آشنا شدیم که به کسب و کارها کمک می کند به شکل هوشمند وارد این مسیر شوند. شرکت آرمان پردازان نوژن خدماتی نظیر طراحی اپلیکیشن موبایل، طراحی وب سایت و پلتفرم های کسب و کار را انجام می دهد.

این روزها واژگانی نظیر هوشندسازی، کلان داده، داده کاوی و مانند اینها را زیاد می شنویم. با این حال آرمان پردازان نوژن قصد دارد این واژه ها را از حالت انتزاعی درآورده و آنها را به شکل عملی پیاده سازی کند. «اشکان قویدل»، معاون فنی و اجرایی شرکت نرم افزاری نوژن در گفتگو با دیجیاتو از هوشمندسازی پلتفرم های کسب و کار صحبت کرد، اما منظور از پلتفرم کسب و کار چیست؟ قویدل می گوید:

«پلتفرم کسب و کار هرگونه فضا یا بستری است که خدمت، کالا یا ارزش افزوده از طریق آن ارائه می شود. این پلتفرم بر اساس نوع کسب و کار، به شکل متفاوتی تعریف شده و می تواند دوسویه یا چندسویه باشد. یکی از مهم ترین مزایای شرکت نوژن، بهینه سازی عملکرد پلتفرم کسب و کار است تا با پرداخت هزینه ای معقول، بین عملکرد آفلاین و آنلاین بیزینس مورد نظر توازن ایجاد شود.»

هوشمندسازی پلتفرم کسب و کار، نقش اصلی را در خدمات شرکت نوژن ایفا می کند. اولین گام در این مسیر، تعریف «عناصر» است. قویدل، عناصر را اینگونه تعریف می کند: «عناصر، تمام ماهیت هایی هستند که در کسب و کار اهمیت دارند. به عبارت دیگر، هر آنچه در تحلیل های آتی تأثیرگذار باشد، به عنصر تبدیل می شود. این عناصر تعریف منحصر به فردی دارند و هیچ دو عنصر یکسان نخواهند بود.»

شرکت نوژن پلتفرم کسب و کار را به گونه ای توسعه می دهد که تعامل کاربر را با عناصر به شکل خودکار و هوشمند، ثبت کند. در واقع سیستم قابلیت درک این عناصر را خواهد داشت، یعنی اینکه هر عنصر چه تأثیری روی کاربر دارد و چه تعاملی شکل می گیرد. نتیجه این فرایند، شناسایی رفتار کاربر و نهایتاً هوشمندسازی سیستم خواهد بود.

قویدل برای روشن شدن بحث، فضای بازار بورس را مثال می زند: «مثلاً سیستم می تواند تشخیص دهد که خانم های خانه دار در فصل تابستان به سهام گروه های ساختمانی علاقه نشان می دهند، یا اینکه احتمال رشد سهام کدام گروه ها در فصل زمستان بیشتر است.»

یکی از پروژه های شرکت نوژن، پلتفرم خرید و فروش آثار هنری «زمینه» است که از همین رویکرد هوشمندسازی استفاده می کند. عناصر این سیستم، مواردی نظیر «شباهت ظاهری به دیگر هنرمندان معروف، تعداد آثار هنری، وضعیت کار و زندگی، قیمت آثار و دیگر عناصر کیفی» را شامل می شوند. این سیستم می تواند پیش بینی کند که کدام هنرمند در آینده نزدیک با استقبال بیشتری از سوی علاقه مندان مواجه می شود.

پروژه دیگر این شرکت یعنی اپلیکیشن «اپتایزر» می تواند رفتار مشتری برای سفارش غذا یا نوشیدنی را درک و تحلیل کند. اپتایزر، کاربر را به شکل یک نمودار چندوجهی برای مدیریت کافه یا رستوران به تصویر می کشد تا بر اساس آن، بتوان رفتار آتی این فرد خاص و دیگر مشتریان را پیش بینی کرد.

البته جمع آوری داده های کاربر فقط بخشی از این فرایند است. قویدل می گوید «مزیت اصلی نوژن، ذخیره سازی داده ها به شکل ساخت یافته با قابلیت تبدیل به کلان داده و نهایتاً تحلیل آنهاست». به عقیده او «داده های نهایی که از این سیستم هوشمند خارج می شوند، قابل قیمت گذاری نیستند».

بدین ترتیب، نوژن مثل یک تیم فنی در کنار پروژه قرار گرفته و کسب و کار را در مسیر موفقیت پیش می برد. حتی شرکت ها می توانند داده هایی که خودشان جمع آوری کرده اند را هم به نوژن بدهند تا روی آنها تجزیه و تحلیل انجام شود. به گفته قویدل «شهرداری تهران تمام داده های ترافیکی شهر را در اختیار نوژن قرار داده تا خروجی معناداری از آنها به دست آید».

تمام این موارد برای کسب و کار هایی که به دنبال حضور هوشمندانه در فضای آنلاین هستند، به خصوص شرکت هایی که می خواهند وب اپ توسعه دهند، جذاب خواهند بود. قویدل، هدف نوژن از حضور در نمایشگاه را معرفی این خدمات به کسب و کارها و تغییر فرهنگ برون سپاری در بین شرکت های فناوری کشور می داند. او می گوید «وقت آن رسیده که شرکت ها، کارهای مهم را به مجموعه های تخصصی بسپارند و به آنها اعتماد کنند. در فضای آنلاین رقابتی امروز، تیم های کوچک داخلی نمی توانند نیاز شرکت های بزرگ را برآورده کنند.»

نوژن امیدوار است با تکیه بر مهارت هایی نظیر هوشمندسازی، مستندسازی، تحویل فاز به فاز، طراحی دقیق UI/UX و در نظر گرفتن محرمانگی داده ها، فضای برون سپاری را بهبود داده و به شرکت ها کمک کند تا با رویکردی جدید وارد فضای کسب و کار آنلاین شوند. این شرکت خدمات مشاوره کاملاً رایگان هم ارائه می دهد. بنابراین اگر قصد دیجیتال کردن کسب و کار خود به شکل هوشمند را دارید، می توانید به وب سایت شرکت نرم افزاری نوژن مراجعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • eimanarenji
    eimanarenji | ۲۹ تیر ۱۳۹۸

    تا بستر و بحث اینترنت کشور درست نشه هوشمند سازی در فضای اینترنتی و آنلاین تقریبا دست و پا زدن بیهوده است. وقتی خیلی راحت برخی سرورهای بین المللی مارو بلاک میکنن و دست رسی مارو محدود میکنن، چه انتظاری داریم؟

مطالب پیشنهادی