ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چیلیوری و ریحون با ادغام به دنبال پشت سر گذاشتن اسنپ فود هستند

پلتفرم‌های آنلاین سفارش غذای «چیلیوری» و «ریحون» امروز (۴ دی) با برگزاری یک نشست خبری رسماً از ادغام‌شان خبر دادند. «علیرضا صادقیان»، موسس هلدینگ کسب‌وکار نوین ایرانیان (مالک استارتاپ‌های نت‌برگ، چیلیوری، دکتر دکتر و سرمیز) ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۴ دی ۱۳۹۸ | ۱۸:۲۹

پلتفرم‌های آنلاین سفارش غذای «چیلیوری» و «ریحون» امروز (۴ دی) با برگزاری یک نشست خبری رسماً از ادغام‌شان خبر دادند. «علیرضا صادقیان»، موسس هلدینگ کسب‌وکار نوین ایرانیان (مالک استارتاپ‌های نت‌برگ، چیلیوری، دکتر دکتر و سرمیز) از دلایل این ادغام گفت و خبر داد برندی که در آینده، در دسترس کاربران و رستوران‌ها خواهد بود، چیلیوری است.

چرا ادغام؟

صادقیان با بیان این مسئله که اکنون ۴ هزار رستوران در چیلیوری حضور دارند و خدمات این پلتفرم در ۳۰ شهر قابل دسترس است، اعلام کرد که مذاکرات اولیه برای ادغام، زمستان سال گذشته شروع شد.

اما اساس چه لزومی برای این ادغام وجود داشت؟ صادقیان در پاسخ به پرسشی که مطرح کرده بود، اعلام کرد که رقابت تنگاتنگی بین چیلیوری و ریحون برای دست یافتن به جایگاه دوم وجود داشت: «هدف ما این بود که با همکار شدن و حذف رقابت برای دریافت رتبه دوم، جهشی به سوی رتبه اول داشته باشیم. نکته مهم هم اینجاست که بخش بسیار بزرگی از این بازار هنوز به شکل آفلاین کار می‌کند و نیاز به آنلاین شدن دارد.»

او می‌گوید یکی از چالش‌های اصلی که برای ریحون و چیلیوری وجود داشت، سردرگمی سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در یکی از این دو پلتفرم بود: «سرمایه‌گذارها می‌دیدند که هم چیلیوری و هم ریحون پلتفرم‌های خوبی هستند و مشخص نبود کدام موفقیت بیشتری کسب می‌کند. ما می‌خواستیم به سرمایه‌گذاران احتمالی این پیغام را بدهیم که حالا دیگر تکلیف‌شان مشخص است؛ اکنون یک بازیگر دوم قوی وجود دارد و می‌توانند با ریسک بسیار کمتر در آن سرمایه‌گذاری کنند.»

صادقیان اعلام کرد که برای ادغام، ۴ استراتژی پیش روی هر دو تیم قرار داشت:

  • هر دو برند به کارشان ادامه دهند
  • برندها ترکیب شوند (ترکیبی از نام هر دو برند)
  • یک برند به کار خودش ادامه دهد
  • یک برند کاملا جدید خلق شود

مدیرعامل چیلیوری گفت که مطالعات زیادی در رابطه با گزینش راه‌حل بهتر داشته‌اند و قرار شد تا پس از ادغام، یکی از برندها به کارش ادامه دهد:

«اگرچه در تخفیفان و نت برگ، قرار شد هر دو برند به کارشان ادامه دهند، اما در چیلیوری و ریحون، برندها جوان‌تر بودند و بر اساس تحقیقات، به این نتیجه رسیدیم که برند چیلیوری در آینده، در دسترس کاربران و رستوران‌ها باشد. این به معنای خرید ریحون توسط چیلیوری نیست؛ بلکه برندها ادغام شده‌اند و هیچ پلتفرمی، دیگری را نخریده است. دلیل انتخاب برند چیلیوری این بود که چیلیوری برند بهتری برای سرمایه‌گذاری آتی است.»

او همچنین اعلام کرد که صرفاً ۳۵ درصد مشتریان، به شکل مشترک از هر دو پلتفرم استفاده کرده‌اند.

صادقیان پیش‌بینی کرد که اکنون ۱۰ درصد سفارش‌های غذا به شکل آنلاین انجام می‌شود که همین مسئله نشان می‌دهد وضعیت ایران نسبت به کشورهای پیشرفته‌تر مطلوب نیست. او گفت اگر این سهم به ۲۰ الی ۲۵ درصد برسد، یک جهش ۱۰ برابری خواهند داشت.

یک چرخش بزرگ

مدیرعامل چیلیوری اعلام کرد که حالا این پلتفرم برنامه‌ای، ۵ ساله دارد و می‌خواهد مرزهای فعالیت خود را گسترش دهد. در واقع، چیلیوری قرار است در آینده پلتفرمی برای سفارش همه اقلام مصرفی کاربران باشد. صادقیان در این رابطه توضیح داد:

«می‌خواهیم تمامی کالاهایی که مورد نیاز کاربر است را انجام دهیم. امروز بازار کالاهای سوپرمارکتی ۲۰ برابر بازار سفارش آنلاین غذا است. در حال حاضر اندازه سفارش کالای سوپرمارکتی ۵۱۱ هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که نیم درصد و شاید کمتر از آن، مربوط به بخش آنلاین باشد. پیش‌بینی ما این است که همین رقم در سال ۱۴۰۳ به ۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد. اگر بتوانیم ۲ درصد این بخش را آنلاین کنیم، از کل ۲۵ درصد سفارش غذا در حوزه آنلاین، بیشتر می‌شود.»

اما محصولات سوپرمارکتی هم تنها بخش جدیدی نیست که قرار است به چیلیوریِ آینده اضافه شود. صادقیان خبر داد که بخش‌های دیگری هم در بازار ایران وجود دارد که آنلاین نیستند و اندازه آن‌ها به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد: «تصور اینکه ۱۰ درصد همه این‌ها تا ۵ سال آینده آنلاین شوند، یعنی داریم درباره بازار بزرگ نگاه می‌کنیم.»

او گفت با قدرتی که اکنون چیلیوری با «موتوچیلی» دارد، قرار است تمرکز تازه‌ای روی حوزه‌های جدید داشته باشد. این دسته بندی‌ها شامل محصولات تندمصرف، داروخانه، گل، میوه فروشی و... خواهند بود.

ادغام برای رشد بیشتر

«بابک کبیری»، مدیرعامل ریحون نیز در سخنرانی‌اش اشاره کرد که این تیم، برای رشد بیشتر، ادغام با یک بازیگر دیگر را در نظر داشته و چیلیوری، گزینه مناسب در این حوزه بوده است: «ما عطش رشد داشتیم و در اولین تماس‌ها با هم، متوجه شدیم که هم‌سویی‌های زیادی باهم داریم. خیلی سریع به میز مذاکره رسیدیم و کارهای اولیه را انجام دادیم.»

«علی سمساری‌لر»، مدیرعامل جدید سرآوا نیز در اولین حضور رسمی خود بین رسانه‌ها، اعلام کرد که با ادغام چیلیوری و ریحون، تعداد کاربران پلتفرم آینده ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است. او گفت از سوی دیگر تعداد رستوران‌ها نیز محدود است و حالا پس از ادغام، تعداد رستوران‌های چیلیوری نیز ۶۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

به عقیده سمساری‌لر، در شرایط کنونی اقتصاد و وضعیت فعلی سرمایه‌گذاری در کشور، مقدار سرمایه محدود است و حالا با این ادغام، چیلیوری می‌تواند با احتمال بیشتری جذب سرمایه داشته باشد.

اما با توجه به سهم عمده اسنپ فود از حوزه سفارش غذا، آیا این ادغام می‌تواند چیلیوری را به اسنپ فود نزدیک کند و آیا اکنون دیگر برای چنین ادغامی جهت تبدیل شدن به بازیگر اول، دیر نشده است؟ علیرضا صادقیان چنین اعتقادی ندارد و در پاسخ به سوال دیجیاتو، پیش بینی می‌کند که با سیاست‌های جدیدی که چیلیوری در پیش گرفته می‌تواند رشد بالایی داشته باشد:

«واقعیت این است که تجربه ادغام در کشور کم بوده. این باعث شده تا تیم‌های مختلف درگیر شوند و فرایند از آن‌چه فکر می‌کردیم طولانی‌تر شود. حالا ما بخشی از تلاش‌مان که صرف رقابت با هم می‌شد را می‌توانیم صرف ارائه یک سرویس بهتر کنیم و البته با حذف انحصاری که تا حدی آغاز شده، بازار را گسترش دهیم و رشد خوبی را در همه دسته‌بندی‌های آینده داشته باشیم.»

از سوی دیگر مدیرعامل سرآوا در پاسخ به سوال دیگر دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا ریحون از نظر حقوقی مشکلی برای ادغام دارد یا خیر نیز، پاسخ منفی داد. این سوال از جایی مطرح شد که چند ماه پیش، «رضا حیدری» یکی از موسسان ریحون در یادداشتی اعلام کرده بود که بدون اینکه حق و حقوقش پرداخت شود، از این تیم اخراج شده است. مدیرعامل سرآوا در همین رابطه توضیح داد و گفت:

«تاریخچه ریحون از آواتک شروع شد. این تیم آنجا شکل گرفت و در حوزه استارتاپ‌ها، این طبیعی است که افرادی به تیم اضافه شوند یا افرادی کم شوند. اما واقعیت این است که نوع سرمایه‌گذاری سرآوا، همیشه کارآفرین محور بوده است. در خصوص آقای حیدری، خود ایشان علاقمند به جدایی بودند و استارتاپ سرمیز را راه‌اندازی کردند. در هر صورت اما امروز شکایتی از ریحون وجود ندارد.»

صادقیان همچنین اعلام کرد که از امروز، دیگر مدیرعامل هلدینگ کسب‌وکار نوین ایرانیان نخواهد بود و در ادامه، خودش مدیرعاملی چیلیوری را برعهده خواهد گرفت. جایگزین وی هنوز معرفی نشده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی