ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۹ ترفند شرکت های بزرگ برای رشد کاربران در سال های اولیه تاسیس

شرکت های تکنولوژی بسیاری این روزها میلیون ها کاربر دارند و با عرضه خدمات خود سود بسیاری را به دست می آورند. این شرکت ها اما از همان ابتدا دارای این حد اعتبار و تعداد کاربر زیاد ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۱:۴۳

شرکت های تکنولوژی بسیاری این روزها میلیون ها کاربر دارند و با عرضه خدمات خود سود بسیاری را به دست می آورند. این شرکت ها اما از همان ابتدا دارای این حد اعتبار و تعداد کاربر زیاد نبوده اند، آن ها برای دست یابی به این موفقیت استراتژی های گوناگونی را پیاده سازی کردند. گاهی خلاقیت های ساده و استفاده از ترفند ها کوچک، می تواند مسیر یک شرکت را تغییر دهد.

در ادامه مطلب با تصمیماتی آشنا خواهید شد که اعمال هر یک از آنها، توانسته بنیانگذار موفقیت شرکت های معروف کنونی در حوزه تکنولوژی شود. در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

۱- شعار تبلیغاتی هات میل "صندوق ایمیل رایگان هات میل خود را دریافت کنید"

hotmail

هات میل به عنوان یکی از پیشگامان خدمات ایمیل، به جای هزینه کردن بودجه بازاریابی خود در بخش تبلیغات، تصمیم گرفت تا از پتانسیل کاربران موجود خود استفاده نماید. این سرویس یک ماه پس از افتتاح در سال ۱۹۹۶ حدود ۲۰ هزار کاربر داشت.  در آن زمان کاربران بیشتر به دوستان و آشنایان خود ایمیل می زدند. هات میل هم از فرصت استفاده کرد و یک استراتژی بسیار ساده را پیش گرفت : اضافه کردن یک شعار تبلیغاتی در انتهای هر ایمیل ارسالی با متن "صندوق ایمیل رایگان هات میل خود را دریافت کنید."

زمانی که کاربر اقدام به ارسال ایمیل می کرد، دریافت کننده متن تبلیغاتی را در انتهای ایمیل می دید و با کلیک به روی لینک آن مستقیما به صفحه ثبت نام هدایت می شد. در نتیجه این اقدام کمپانی تازه پای هات میل در ۶ ماهه نخست کاری خود توانست به یک میلیون کاربر دست پیدا کند.

۲- یک تیر و دو نشان پی پل و eBay

paypal

پی پل در سال ۱۹۹۸ پا به دنیای دیجیتال گذاشت.  این شرکت موفق شد به وسیله eBay درجه بالایی از محبوبیت را به دست آورد.  در آن سال ها eBay به عنوان یک پلتفرم جامع و حیاتی توزیع شناخته می شد. به همین دلیل شرایطی را فراهم کرد که به طور خودکار تمام نقل و انتقالات مالی در خریدها و حراج ها از طریق پی پل انجام شود. به دلیل سادگی پرداخت از طریق پی پل، این سرویس به سرعت شروع به محبوب شدن کرد. در این میان فروشندگان eBay هم بیش از پیش محصولات خود را از طریق پی پل به فروش رساندند. درنتیجه یک تیر درست به وسط ۲ نشان برخورد کرد.

۳-  کد تو کار یوتیوب

youtube-trend

یکی دیگر از مثال های ما در رابطه با اینگونه پیشرفت ها یوتوب است. این سایت در سال ۲۰۰۵ شبکه اجتماعی مای اسپیس را به دلیل داشتن نزدیک به ۲۵ میلیون کاربر فعال، به عنوان هدف سرلوحه کار خود قرار داد. شبکه اجتماعی مای اسپیس در آن سالها به دلیل حضور خواننده های فراوان جزو بهترین وب سایت های زمان خود محسوب می شد ولی هیچ وقت امکان پخش ویدیو را فراهم نکرد. دیگر سایت های پخش ویدیوی آنلاین هم هیچ گاه از کدهای تو کار (Embed Codes) پشتیبانی نکردند. چرا که میخواستند تمام ترافیک کاربران مستقیما به سایت خودشان هدایت شود. همچنین از هزینه کردن هاست جداگانه برای پشتیبانی از ویدیوهای توکار در دیگر وب سایت ها پرهیز می کردند.

برخلاف آنها یوتوب این هزینه را پرداخت کرد و اجازه استفاده از کد های توکار را به دیگر وب سایت ها داد. این موضوع منجر به رشد خیره کننده این سرویس معروف ویدیو شد و تبدیل به دلیلی گشت که گوگل برای خرید یوتوب دست به جیب گردد.

۴- دعوت دوستان در Dropbox و دریافت جایزه

dropbox

دراپ باکس در اوایل شروع کار خود با آزمایش کردن انواع و اقسام تبلیغات، دریافت که هزینه به دست آوردن مشتری جدید بسیار بالاتر از حفظ یک مشتری قدیمی است. ضمن اینکه همیشه گفته شده شاید تعدد مشتری در فروش خوب باشد اما حفظ مشتری، کاری بس دشوارتر ولی در سوددهی مطمئن تر است. به همین دلیل مدیران دراپ باکس مسیر دیگری را پیش گرفتند؛ دعوت دوستان و دریافت ۵۰۰ مگابایت فضای رایگان در ازای ثبت نام آنها.

با این کار نه تنها در هزینه ها صرفه جویی بسیاری شد، بلکه کاربران بسیاری هم روانه دراپ باکس شدند. به طوری که در آوریل ۲۰۱۰ حدود ۲.۸ میلیون دعوتنامه مستقیم از طریق دراپ باکس به دیگران ارسال شد.

استراتژی خوب هزینه کردن مطمئنا برگشت سرمایه و سود بسیار بالایی خواهد داشت. دراپ باکس یک نمونه کاملا بارز است. این استارت آپ تنها در یک بازه ۱۵ ماهه توانست تعداد کاربر خود را از ۱۰۰هزار به ۴ میلیون افزایش دهد.

۵ - فضای بسته فیسبوک

facebook

برای رشد روز افزون فیسبوک نمی توان هیچ ترفند خاصی پیدا کرد. فیسبوک به طور کامل از صفر شروع کرد و اکنون تبدیل به یکی از غول های اینترنتی شده است. اما رمز موفقیت فیسبوک در چیست؟ جواب : صبر و فضای بسته آن

فیسبوک به عنوان یک شبکه اجتماعی بسیار ابتدایی و با فضایی بسته از هاروارد شروع به کار کرد، به تعداد انگشت شماری کالج و سپس به تمام دانشکده ها راه یافت و امروزه میبینیم به حد بسیار زیادی در زندگی تک تک شهروندان دنیای اینترنتی نفوذ پیدا کرده. رشد آهسته ابتدایی، توام با صبر، باعث شد در هر مرحله از پیشرفت به سرعت جلوی توده های بحرانی گرفته شود و مقدمات برای میزبانی از میلیون ها کاربر فراهم گردد.

۶ - توییتر و توصیه افراد برای دنبال کردن

twitter

برخی اوقات ترفندهای پیشرفت با نگاه به گذشته پدیدار می شوند اما برخی شرکت های تکنولوژی با توجه به مسائل واضح ترفندهایی برای پیشرفت می یابند. توییتر یکی از همین شرکت ها است. این شرکت با مشکل عجیبی روبرو بود؛ کاربر جدید بعد از ثبت نام در سایت هیچ ایده ای برای فعالیت نداشت، در نتیجه تعداد انگشت شماری تبدیل به کاربر فعال می شدند.

با ارسال ایمیل به کاربران غیر فعال و تبلیغات سعی به بازگرداندن کاربران و جذب نیروی جدید شد اما باز هم آن نتیجه دلخواه حاصل نشد. تا اینکه مدیران سایت متوجه شدند اگر به هر کاربر تازه وارد تنها ۱۰ نفر را برای دنبال کردن پیشنهاد کنند، درصد بسیار بالایی از آنها جزو کاربران ثابت سایت خواهند شد. در همین راستا توییتر دست به تغییر ظاهر و تجربه کاربری سایت زد و با ایجاد این سیستم پیشرفت بسیار خوبی را برای خود به ارمغان آورد.

۷ - Airbnb و پشتیبانی از Craigslist

airbnb

شاید شما هم با این ۲ سایت آشنایی نداشته باشید؛ Airbnb سایتی برای اجاره اتاق و محل اسکان برای مسافرت ها (با پشتیبانی بیش از ۳۴هزار شهر) است و Craigslist به نوعی یک مجله نیازمندی ها محسوب می شود و تبلیغات بسیاری در حوزه های مخلتف در آن قرار دارد. شما می توانید در صورت در اختیار داشتن فضایی برای اجاره دادن، در سایت Airbnb درج و جذب مشتری کنید. راه موفقیت بسیار سریع این سایت در امکان انتشار تبلیغات شما در Craigslist تنها با یک کلیک است.

این موضوع باعث شد نه تنها از نظر درآمدی برای کاربران منفعت داشته باشد، بلکه از همین طریق سایت Airbnb هم بیش از پیش محبوب و پربازدید شد.

۸ - پینترست و عضویت تنها با ثبت نام

pinterest

پینترست با ایده گرفتن از فیسبوک، فضای بسته ای را ایجاد کرد و ورود به این شبکه اجتماعی تصاویر را تنها با دعوت نامه مقدور کرد. هر کسی باید ابتدا درخواست دعوتنامه می کرد و منتظر دریافت آن در سریع ترین زمان ممکن می ماند.

به هر صورت این یک حقیقت است که ایجاد همهمه و شوق ابتدایی برای کاربران بسیار دلچسب است و پینترست نیز با همین تکنیک توانست به موفقیت دست پیدا کند.

۹ - اینستاگرام و ارسال تصاویر به دیگر شبکه های اجتماعی

instagram

اینستاگرام با فراهم کردن امکان ارسال ساده تصاویر به دیگر شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، تامبلر، فوراسکوئر و غیره خود را به سرعت در برابر دیدگان طیف وسیعی از کاربران قرار داد.

این یک امکان بسیار جذاب برای کاربران فیسبوک (و دیگر شبکه های اجتماعی) بود که ضمن ایجاد تصاویر و اعمال افکت های ساده، آن را به صفحه شخصی خود هم بفرستند. اما این موضوع برای اینستاگرام هم یک سود محسوب می شد. با این کار به نوعی با ارائه خدمات رایگان، تبلیغات رایگان هم دریافت کرد.


شاید از دور که به سیر پیشرفت اینگونه شرکت ها نگاه کنیم، به نظرمان بسیار عجیب و خارق العاده یا حتی جادویی باشد اما با کمی دقت در خواهیم یافت که راز پیشرفت آنها تنها در انتخاب استراتژی مناسب بوده. این موضوع برای کسب و کار شما هم صادق است . تنها با شناخت فرصت ها و نیاز بازار، خواهید توانست محصول یا شرکت خود را در کمترین زمان ممکن به بالاترین حد بازدهی برسانید.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • توسعه دهنده (اميد) 
    توسعه دهنده (اميد)  | ۱۱ خرداد ۱۳۹۳

    یه زمانی این چیزا تو نردبان بود ...
    من دلم واسه نردبان و آموزشاشم خیلی تنگ شده.

  • بهنام
    بهنام | ۱۱ خرداد ۱۳۹۳

    واقعا آموزنده بود ! مخصوصا جمله آخر ! مرسیییییی

  • hossein_ardakan
    hossein_ardakan | ۱۱ خرداد ۱۳۹۳

    سلام

  • Reza
    Reza | ۱۱ خرداد ۱۳۹۳

    B-)
    سلام خوب بود مرسی

  • Reza
    Reza | ۱۱ خرداد ۱۳۹۳

    B-)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی