ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پایان وس: تغییرات مهم در مقررات خدمات ارزش افزوده و ارائه صورتحساب جداگانه

پس از چندین ماه سکوت درباره مسئله‌ای به نام «پایان وس»، حالا بالاخره وزیر ارتباطات خبر از تغییرات مهمی می‌دهد که روز گذشته به اپراتورهای موبایل ابلاغ شده است. آنطور که «محمدجواد آذری جهرمی» می‌گوید، ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۴:۱۶

پس از چندین ماه سکوت درباره مسئله‌ای به نام «پایان وس»، حالا بالاخره وزیر ارتباطات خبر از تغییرات مهمی می‌دهد که روز گذشته به اپراتورهای موبایل ابلاغ شده است. آنطور که «محمدجواد آذری جهرمی» می‌گوید، مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، می‌تواند به کلاه‌برداری برخی از شرکت‌های فعال در حوزه ارزش افزوده پایان دهد.

این مصوبه ۱۷ بند دارد که نسخه کامل آن را می‌توانید از اینجا دانلود کنید. اما مهم‌ترین بخش‌های آن به این شرح هستند که هرگونه جمع‌آوری مبلغ بابت خدمات ارزش افزوده برای مشترکین دائمی و اعتباری باید از محل اعتبار خدمات ارزش افزوده انجام شود. همین موضوع به معنای آن است که کاربر هزینه‌ی خدمات ارزش افزوده‌ای که مایل به استفاده از آن‌هاست را جداگانه پرداخت خواهد کرد. همین نکته، در بند هفتم بیشتر باز می‌شود:‌

«دارنده پروانه [اپراتور] موظف است به منظور اطلاع‌رسانی و انجام محاسبات خدمات ارزش افزوده ارائه شده به مشترکین تلفن ثابت و همراه پس پرداخت (دائمی) صورتحساب جداگانه صادر کند. بدهی و ضمانت اجرای این خدمات قابل تسری و اعمال به سایر خدمات مشترک نیست.»

در واقع در بند فوق به صراحت گفته شده است در صورتی که کاربر در زمینه ارزش افزوده بدهی داشته باشد، به دلیل جدابودن صورتحساب‌ها، اپراتور نمی‌تواند خدمات دیگر مانند تماس، اینترنت یا پیامک را قطع کند.

در بخش دیگری از این مصوبه می‌خوانیم که اپراتور باید شرح خدمات، هزینه و زمان استفاده از خدمات را به مشترک اطلاع دهد. همچنین در صورتی که مشترک اعتبار خدمات ارزش افزوده نداشته باشد، اپراتور نمی‌تواند هیچ خدمت ارزش افزوده‌ای را به شکل غیر رایگان برای مشترک فعال کند.

مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، همچنین اپراتور را موظف کرده است که در صورت اتمام اعتبار خدمات ارزش افزوده، پیامکی در همین رابطه به کاربر ارسال کند و هرگونه تمدید یا فعال‌سازی مجدد اعتبار خدمات ارزش افزوده منوط به ارائه درخواست جدید از سوی مشترک است.

این مصوبه همچنین اپراتور را موظف کرده است تا مکانیزمی ساده و شفاف برای مشاهده و اطلاع مشترک از جزییات میزان کارکرد خدمات ارزش افزوده فراهم کند.

کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مسئولیت پاسخگویی به هزینه‌های کسر شده از مشترک بابت خدمات ارزش افزوده را به عهده اپراتور گذاشته است: «دارنده پروانه باید تمهیدات لازم برای نگهداری جزئیات مرتبط با مفاد این مصوبه را به مدت شش ماه فراهم کند.»


برای آشنایی با سرویس‌های ارزش افزوده، مشکلاتی که برای کاربران ایجاد شد و نهایتاً‌ وعده‌هایی که آذری جهرمی در سال جاری برای پایان وس داد، می‌توانید گزارش ویدیوی دیجیاتو که در پاییز امسال ساخته شده بود را مشاهده کنید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Reza Molodi
    Reza Molodi | ۲۵ اسفند ۱۳۹۸

    سلام. خواستم تشکر کنم. اینجا برای اولین بار کد ستاره ۸۰۰ مربع رو دیدم. متوجه شدم از بنده هم ۸۰ هزار تومن کلاه برداری شده. تو سامانه ۸۰۰۷ شکایت رو ثبت کردم. متشکر از تیم عالی دیجیاتو

  • یاس کبود
    یاس کبود | ۲۵ اسفند ۱۳۹۸

    چه معنی داره همه چیز پای مصرف‌ کننده بیفته؟؟ این قوانین همش جوری وضع شده که جیب ضعیف خالی تر و جیب دارا پر پول تر بشه به قول مجید خراطها توی یکی آهنگای قدیمیش که میگفت :حتی دیگه خدا مونم به دادمون نمیرسه

مطالب پیشنهادی