ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا کرونا می‌تواند برای همیشه ما را به سمت خرید از سوپرمارکت‌های آنلاین سوق دهد؟

شیوع ویروس کرونا در آمریکا و قرنطینه باعث شده تا بیشتر مردم این کشور خریدهای سوپرمارکتی خود را به صورت اینترنتی انجام دهند. این مساله تقاضا برای سرویس های ارسال کالای سوپرمارکتی را با افزایش ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

شیوع ویروس کرونا در آمریکا و قرنطینه باعث شده تا بیشتر مردم این کشور خریدهای سوپرمارکتی خود را به صورت اینترنتی انجام دهند. این مساله تقاضا برای سرویس های ارسال کالای سوپرمارکتی را با افزایش بی سابقه ای روبرو کرده و باعث شده تا بازیگران اصلی در این کشور از جمله والمارت، آمازون و تارگت برای جوابگویی به مشتریان جدید به تکاپو بیفتند.

تحلیلگران می گویند شیوع ویروس کرونا باعث شده تا خریدارانی که تا به حال از سوپرمارکت های آنلاین استفاده نکرده بودند، بالاخره به این سرویس ها روی خوش نشان دهند. به عقیده آنها شیوع ویروس کرونا در طولانی مدت در نحوه خرید کردن کاربران تاثیر خواهد گذاشت.

زندگی قبل از کرونا

تا قبل از شیوع ویروس کرونا، میزان فروش اینترنتی کالاهای سوپرمارکتی درصد بسیار کمی (3 درصد) را در ایالات متحده به خود اختصاص داده بود و حدوداً 10 درصد مردم آمریکا از مشتریان ثابت سوپرمارکت های آنلاین بودند.

البته بازار خریدهای اینترنتی روند رو به رشدی را تجربه می کرد و ارزش آن بین سال های 2016 تا 2018 دو برابر شد و روش های آسان تر خرید اینترنتی، مثل خرید آنلاین و سرویس های تحویل کالا درون فروشگاه، در حال محبوب شدن بودند. اما در مارس 2020 و همزمان با اوج بحران کرونا تقاضا برای خریدهای اینترنتی با افزایش بی سابقه ای روبرو شد.

بر اساس داده کاوی شرکت Namogoo، میزان بازدید از سوپرمارکت های اینترنتی در مارس 2020 نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، 162 درصد افزایش داشته و نکته جالب تر اینکه میزان بازدید در مقایسه با یک ماه قبل (فوریه)، 146 درصد بیشتر شده است.

طبق آمارهای داده کاوی سایت Rakuten Intelligence، حجم سفارشات از سوپرمارکت های اینترنتی بین 12 تا 15 مارس (22 تا 25 اسفند 98)، در مقایسه با بازه مشابه در سال گذشته 210 درصد بیشتر شده است.

«نیلام گاننتیران» (Nilam Ganenthiran)، رئیس سرویس ارسال خواروبار «اینستاکارت» (Instacart) می گوید در هفته های اخیر هر روز برای این سرویس مثل یک جمعه سیاه بوده و حجم سفارشات آنقدر بالا بوده که آنها چنین حجمی را برای دو تا چهار سال آینده پیش بینی می کردند.

نقطه عطف استفاده از سوپرمارکت های آنلاین

تحلیلگران معتقدند دوران کرونا پتانسیل تأثیرگذاری طولانی مدت در رفتار خرید کردن را دارد چون بیشتر از هر اتفاق دیگری مردم را وادار کرده تا سوپرمارکت های آنلاین را امتحان کنند.

سایت بیزینس اینسایدر در تحقیق جدید خود از 1199 آمریکایی بالغ که بالای 18 سال داشتند در مورد خریدهای اینترنتی سوال کرد و متوجه شد 42 درصد آنها که در هفته های اخیر از سوپرمارکت های اینترنتی خرید کرده بودند، تا به حال از این قبیل سرویس ها استفاده ای نکرده بودند. سایت مذکور تخمین می زند که تا پایان ماه ژوئن، 43 درصد از مصرف کنندگان آمریکایی خریدهای سوپرمارکتی خود را به شکل آنلاین انجام خواهند داد. «Daniel Keyes»، تحلیلگر سایت بیزینس اینسایدر می گوید:

«سوپرمارکت های آنلاین در حال محبوب شدن بودند اما حالا جایگاه تازه ای در بین خریداران پیدا کرده اند و به سرویس با اهمیتی برای آنها حین دوران کرونا و پس از آن تبدیل شده اند.»

«Jack O'Leary»، تحلیلگر ارشد شرکت تحقیقاتی Edge by Ascential نیز در اظهار نظری مشابه به سایت بیزینس گفت: «بدون شک شاهد نقطه عطفی در استفاده از سوپرمارکت های اینترنتی هستیم. بسیاری از مردم برای اولین بار این سرویس ها را امتحان می کنند و با اینکه امتحان کردن به معنی تبدیل بازدید کننده به مشتری نیست، ولی همین تست کردن نقش مهمی در کسب مشتری جدید بازی می کند.»

او اضافه می کند که سوپرمارکت های اینترنتی به لطف کرونا در حال بالغ شدن هستند. رئیس «اینستاکارت» ضمن تأیید این صحبت ها می گوید:

«آگاهی عمومی در ایالات متحده کم بود. بیشتر مردم نمی دانستند سرویس هایی مثل اینستاکارت وجود دارد. اما حالا اوضاع فرق کرده و روزهای بدون مشتری را پشت سر گذاشته ایم. افرادی که حتی فکر خرید از ما هم به سرشان خطور نکرده بود حالا مشتری ثابت ما هستند.»

خطر کاهش تقاضا در صورت عدم بهبود تجربه خرید

سوپرمارکت های آنلاین برای افزایش مشتری و تبدیل کردن آنها به مشتریان ثابت، باید به تقاضای بالا پاسخ گفته و یک تجربه خرید آسان و راحت را ارائه کنند.

شیوع ویروس کرونا سبب شده تا بسیاری از فروشگاه های اینترنتی نتوانند سفارشات را به موقع به دست مشتریان برسانند. در بعضی اوقات مشتری برای تحویل سفارش باید روزها و حتی هفته ها منتظر بماند. اگر سوپرمارکت ها و فروشگاه ها نتوانند برای این مشکل چاره ای بیندیشند، ریسک از دست دادن مشتریان را قبول کرده اند.

به گفته تحلیلگران طول دوران کرونا نیز بی تأثیر نخواهد بود؛ هر چه این دوره بیشتر طول بکشد، خرید اینترنتی خواروبار نیز بیشتر بین مردم جا می افتد و سرویس ها زمان بیشتری برای بهبود خدمات خود خواهند داشت.

هنوز برای بسیاری از مردم سفر کوتاه به فروشگاه به معنی فرصتی برای خروج از خانه و فرار از زندگی روزمره است. با پشت سر گذاشتن بحران کرونا احتمال بازگشت عادت های قدیمی وجود دارد و بسیاری از مردم دوست دارند تا دوباره به شکل حضوری خرید کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • masoud.hi
    masoud.hi | ۲۵ فروردین ۱۳۹۹

    لعنت به دولت و دولت مردامون
    از موقعی که گفتن فلان صنف بازه تمام مردم ریختن بیرون انگار نه انگار کرونایی هست

  • herogame
    herogame | ۲۵ فروردین ۱۳۹۹

    در واقع اینطور نیست حتی در دوران کرونا هم خیلی ها مواد غذایی و مواد خامشون رو از بازار تهیه میکردند. چون از نظر بهداشت هم بخوایم در نظر بگیریم بازم فرقی نمیکنه و عملا یه حلقه به حلقه های بازار اضافه میشه فقط و اون سوپرمارکته. مواد غذایی دست به دست میچرخه و تو هر حلقه چرخش ممکنه بیماری رو انتقال بده یا پیکی که براتون میاره ناقل باشه در هر صورت حساب کنید بازم همونه هیچ فرقی نمیکنه. مثل پول و کارت بانکیه هر دو ناقل هستند و هیچ فرقی نمیکنه که شما پول پرداخت کنید یا کارت بکشید در هر صورت اگه بیماری وجود داشته باشه پخش میشه سوپر مارکت و خرید آنلاین توی کشوری که جنس هاش همه قاچاق هست و هیچ برندی به صورت مستقیم جنسش رو نمیفروشه و البته جنس های آشغال چینی و ایرانی توش فرامونه گزینه جالبی نیست

  • Ali Hatami
    Ali Hatami | ۲۵ فروردین ۱۳۹۹

    خیر

مطالب پیشنهادی