ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استراتژی گوگل در عرصه ابزارهای پیغام رسان: همه راه حل های ممکن را امتحان کن

در زمینه ی ابزارهای پیغام رسان، گوگل رقابتی بسیار سخت و جدی را تجربه می کند و در بسیاری موارد تلاش های اش در پشت سر محصولات رقبا قرار گرفته اند. اما وقتی شما کوشش دارید ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

در زمینه ی ابزارهای پیغام رسان، گوگل رقابتی بسیار سخت و جدی را تجربه می کند و در بسیاری موارد تلاش های اش در پشت سر محصولات رقبا قرار گرفته اند. اما وقتی شما کوشش دارید تا بازار سیستم عامل های موبایل در یک سیاره را تصاحب کنید، بیرون ماندن از گود معنا و مفهومی نخواهد داشت.

در عوض، گوگل هر تعداد مهره که داشته را به بازی آورده تا شاید موفق شود فاصله ی پدید آمده را جبران کند. اهالی مانتین ویو در رابطه با سرویس های پیغام رسان استراتژی های متعدد و بسیار گسترده ای دارند، زیرا به خوبی می دانند پیروزی در این میدان نبرد ابداً آسان نیست؛ از جمله ی این استراتژی ها می توان به نسل آتی استاندارد ارسال و دریافت پیامک، اپلیکیشن های پیغام رسان گوناگون و امید به اینکه دیگران نیز این استانداردهای تازه را پذیرفته و از آنها پیروی کنند اشاره داشت.

بنابراین وقتی در انتهای مصاحبه ی سوندار پیچای در کنفرانس «کُد»، از سیاست های برترین خدمات دهنده جستجوهای اینترنتی در رابطه با دنیای ابزارهای تبادل پیام سخن به میان می آید، جای شگفتی چندانی باقی نمی ماند. در اصل از حرف های او می توان دریافت که آنها هراسی ندارند تا هشت اپ مختلف را در یک فولدر و با عملکردهایی مشابه به شما ارائه کنند و بر این امید هستند تا شاید در نهایت یکی از آنها بر سایرین برتری یابد.

google-allo-ed

پیچای در پاسخ به یکی از سئوالات مطرح شده راجع به موضوعاتی که در بالا به آنها پرداختیم، سخن از RSC (که مخفف "سرویس های غنی ارتباطی" است) به میان می آورد. RSC‌ در اصل نسل آینده ی پیامک محسوب می شود و در آن قابلیت هایی گنجانده شده که به شدت تا به امروز جای شان خالی بوده است.

گوگل می خواهد RSC را به شکل مستقیم در درون اندروید جای دهد.

در مورد این استاندارد یک نکته وجود دارد، همانند SMS نسل تازه یا همان RSC نیز با همراهی اپراتورها و برای اپراتورها توسعه یافته. این گفته به آن معنا است که مسیری بسیار پر پیچ و خم در برابر این پروتکل تازه و فراگیر شدنش قرار خواهد داشت (زیرا نیازمند حمایت اپراتورها خواهد بود). ضمناً حتی اگر روزی فراگیری آن آغاز شود بعید نیست اپراتورها تصمیم بگیرند با قیمتی گزاف خدمات مرتبط به آن را عرضه نمایند و درش دخل و تصرفاتی را هم صورت دهند.

ولی به هر شکل پیچای بسیار صریح تر از هر زمان دیگری می گوید که برند متبوع اش می خواهد RSC را به شکل مستقیم در درون اندروید جای دهد و با اپراتورها نیز مشارکت کند تا آن را بدل به یک استاندارد عمومی و شناخته شده نماید.

از خاطر نبرید گوگل شرکتی با عنوان «Jibe» را هم خریداری کرده، کمپانی که خدماتش اجازه می دهند شرکت های مختلف سرویس های تبادل پیام بر اساس RSC ایجاد نمایند. به زبان ساده و در یک نگاه گوگل امید دارد که با موفقیت در بحث ادغام ویژگی های RSC با اندروید، آن را به شکلی وسیع در موبایل های تحت این پلتفرم به کاربران عرضه کرده و از پدید آمدن دیگر استاندرادهای منشعب و مشابه پیش از آنکه دیر شود جلوگیری نماید.

اما در این میان نکته ای نیز نهفته است. تقریباً اکثریت کاربران منتظر نسل آتی سرویس پیامک باقی نمانده اند و در عوض ابزارهایی مانند واتس اپ، تلگرام و Allo از خود گوگل که به زودی از راه می رسد را جایگزین کرده اند و برای نیاز هایشان از آنها بهره می گیرند.

جدا کردن کاربران از دیگر ابزارهای پیغام رسانی که به آنها عادت کرده اند ابداً کار آسانی نخواهد بود.

پیچای در کنفرانس کد و در میان حرف های اش به شکلی محافظه کارانه از سرویس های آتی گوگل و ویژگی های تازه ای که بنا است به اندروید بیایند سخن می گفت، ولی دور از تصور نیست که او و مهندسان تحت فرمانش بازهم بخواهند در مقیاسی بزرگ یک اپ پیام رسان جدید را در اختیار کاربران قرار دهند.

شواهد نشان می دهند که مدیر عامل وقت گوگل به Allo که حتی فعلاً قرار نیست دیگر هم خانواده های خود مانند Hangouts را بازنشسته کند (یا حداقل فعلاً چنین سیاستی وجود ندارد) هم چندان دل نبسته و می داند که جدا کردن کاربران از دیگر ابزارهای پیغام رسانی که به آنها عادت کرده اند ابداً کار آسانی نخواهد بود.

شاید دستیار گوگل (Google Assistant)، بتواند به برگ برنده ای بدل شده و افراد را به سمت سرویس های پیام رسان این شرکت هدایت کند. ولی این جمله را از یاد نبرید که این دستیار «در روزهای اولیه» خود به سر می برد و هنوز جای کار بسیاری دارد، لذا نمی توان قاطع بود که حضور آن در ابزارهای ارسال پیام تا چه حد برای کاربران جذاب خواهد بود و سبب مهاجرت شان خواهد شد یا خیر.

البته خدمات گیرندگان رویای دیگری هم دارند. این رویا چیزی نیست جز اینکه راه حلی پیدا شود که تمامی این اپ ها به نحوی بتوانند با یکدیگر در ارتباط باشند؛ کاربران تمایل دارند تنها یک گزینه ی مد نظر شان را انتخاب کرده و سپس با دیگرانی که از سایر اپ ها بهره می گیرند به راحتی ارتباط برقرار کنند. پیچای هم می گوید «من خودم مشتاق هستم تا روزی را ببینم که سرویس های پیام رسان یکپارچگی بیشتری را پیدا کرده اند.»

او می افزاید «امید است ما به عنوان یکی از رهبران صنعت بتوانیم مسیر را برای محقق شدن این مهم هموار کنیم». البته یکپارچگی و همراهی هرگز در میان اولویت های نام های بزرگ دنیای تکنولوژی قرار ندارد و آنها همیشه رقابت را ترجیح میدهند، لذا شاید به همین علت است که پیچای خاطر نشان می کند «من تنها یک درخواست را مطرح کرده ام» و ظاهراً این درخواستی است که با پاسخی مثبت از سوی اپل، فیس بوک و... رو به رو نخواهد شد.

اگر بخواهیم به یک جمع بندی برسیم، باید بگوییم گوگل سه راه حل مختلف را برای پیروزی در نبرد پیغام رسان ها دنبال میکند، که عبارت هستند از فراگیر کردن پروتکلی تازه، همکاری با دیگر بزرگان دنیای تکنولوژی و ارائه اپ های متفاوت و متنوع؛ ناگفته نماند مانتین ویویی ها با وجود همگی این موارد هنوز هم با فاصله ای زیاد و مشهود در پشت سر رقبا جای دارند.

نکته ی اصلی اینجاست که گوگل به این نتیجه رسیده در این رقابت اگر حتی جا مانده باشد شکست خوردن مفهومی ندارد و تنها راه حل سریع تر دویدن و به هر در ممکنی زدن است، تا عاقبت گشایشی صورت پذیرد. حال باید دید این گشایش چه زمان رخ خواهد داد و ورق چه هنگام به نفع یاران پیچای بر خواهد گشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی