ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شرکت ARM از پردازنده گرافیکی Mali-G51 برای واقعیت مجازی پرده برداشت

با گرم شدن هرچه بیشتر بازار واقعیت مجازی شرکت ها نیز تلاش دارند که به ارزان ترین شیوه ممکن در آن حضور پیدا کنند؛ اما نکته ای که دراین باره وجود دارد آن است که واقعیت ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۰ آبان ۱۳۹۵ | ۱۸:۰۰

با گرم شدن هرچه بیشتر بازار واقعیت مجازی شرکت ها نیز تلاش دارند که به ارزان ترین شیوه ممکن در آن حضور پیدا کنند؛ اما نکته ای که دراین باره وجود دارد آن است که واقعیت مجازی نیازمند نوع متفاوتی از GPU یا پردازنده های گرافیکی است.

با در نظر داشتن همین مساله شرکت ARM چندی پیش از محصول تازه خود به نام Mali-G51 پرده برداشت که مشخصا برای حوزه واقعیت مجازی طراحی و تولید شده است.

این محصول که در اصل برادر کوچک تر Mali-G71 محسوب می شود، دومین پردازنده گرافیکی شرکت مورد بحث به شمار می رود که از معماری Bifrost بهره می برد و با در نظر داشتن رابط کاربری وولکن توسعه یافته؛ در عین حال اما نمی توان آن را نسخه ضعیف تری از G71 با تعداد هسته های کمتر دانست بلکه G51 در اصل نخستین پردازنده گرافیکی با معماری سایه زنی دوگانه است.

ARM1

دستورهای سنتی سایه زنی به طور معمول در هر چرخه کلاک یک پیکسل را پردازش می کنند. این در حالی است که در G51 در هر کلاک دو پیکسل پردازش می شوند ضمن آنکه میزان انرژی مصرفی و فضای اشغالی شان نیز کمتر است.

به بیان ساده تر، یک پردازنده Mali-G51 حدود 60 درصد مصرف انرژی کمتری نسبت به Mali-T830 دارد اما از نظر کارایی و توان پردازش با آن برابری می کند. نکته دیگر آنکه «تراکم عملکرد» محصول تازه ARM نیز 60 درصد بیشتر از گذشته اعلام شده؛ بدان معنا که به ترانزیستورهای کمتری نیاز دارد و به همین خاطر چیپست هایی که از آن بهره خواهند برد کوچک تر و ارزان خواهند بود.

arm2

شرکت سازنده این تراشه را با عنوان کوچک ترین پردازنده گرافیکی Vulkan معرفی کرده و اعلام نموده که G51 تا سال 2018 میلادی دسترسی به واقعیت مجازی را برای کاربرانش ممکن خواهد کرد؛ به بیان دیگر، این محصول عرضه کالاهای ارزان قیمت و مقرون به صرفه واقعیت مجازی را ممکن خواهد نمود.

نکته جالبی که باید به آن اشاره شود آنکه ARM در توضیح قابلیت های این چیپ به «فضاهای مجازی» و نه محیطهای واقعیت مجازی تعاملی اشاره می کند. در واقع این تراشه قرار است ایجاد فضاهایی استاتیک را محقق کند که مملو از المان های تعاملی هستند.

از همین رو می توان گفت که G51 بیشتر در محیط هایی سازمانی کاربرد دارد که ساده تر از فضاهای بازی هستند.

arm3

شرکت ARM همچنین از یک پردازنده گرافیکی به نام Mali-V61 پرده برداشت. این تراشه هم ضبط ویدیو را ساده میکند و هم استریم محتوا و علاوه بر پهپادها در تلویزیون های هوشمند نیز به خدمت گرفته خواهد شد.Mali-V61 از انواع تک هسته ای (مناسب برای محتوای 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه) تا انواع هشت هسته ای (مناسب برای محتوای 4K با نرخ 120 فریم بر ثانیه) را شامل می گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی