ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

هرآنچه در مورد دنا پلاس توربو می دانیم

دنا را می توان از جدید ترین خودروی به اصطلاح ملی ایران قلمداد کرد. هرچند این خودرو عملا فیس لیفت جدیدی از سمند دانست و در بهترین شرایط باید آن را نسل جدید سمند نام گذاری کرد زیرا در ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۱۷ آذر ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

دنا را می توان از جدید ترین خودروی به اصطلاح ملی ایران قلمداد کرد. هرچند این خودرو عملا فیس لیفت جدیدی از سمند دانست و در بهترین شرایط باید آن را نسل جدید سمند نام گذاری کرد زیرا در زمینه های فنی تفاوتی بین این دو خودرو وجود ندارد. اما اختلاف قیمتی بسیار زیاد باعث شده تا ایران خودرو هم زمان به عرضه این دو محصول بپردازد.

dena-elx-17
گرافیک جدید چراغ های دنا ELX در این تصویر قابل مشاهده است.

این روش مانند این است که خودروسازی همچون مرسدس بنز به طور هم زمان دو نسل جدید و قدیم S کلاس خود را به فروش برساند، آن هم با اختلاف قیمت معقول تا اگر کسی پول مدل جدید را ندارد به خرید همان نسل قبلی بسنده کند. البته ظاهرا آلمانی ها عقل چنین کاری را ندارند و بهتر است استراتژی های فروش ایران خودرو را الگو برداری کنند.

dena-elx-14
دنا معمولی (بالا) دنا ELX (پایین)

در مورد دنا و سمند به دلیل یکسان بودن ساختار قوای محرکه می توان گفت که تنها با پرداخت رقمی بیشتر تنها خودرویی با ظاهر جدید و چند آپشن اضافه بدست خواهید آورد که در بحث آپشن می توان آن ها را در بازار آزاد با انواع اقسام کیفیت ها تهیه کرد.

حال تصاویر جدیدی از مدل ارتقاء یافته و جدید دنا با پسوند ELX (دنا ELX) منتشر شده و اخبار بدست آمده از سوی این شرکت خبر از این می دهد که ایران خودرو قصد عرضه دنا ELX را قبل از پایان سال جاری دارد.

dena-elx-13

تغییرات خارجی و ظاهری دنا ELX نسبت به نسخه اولیه دنا در محدوده فیس لیفت جزئی قرار می گیرد، گرافیک داخلی چراغ های جلو دستخوش تغییر شده و ظاهرا جلوپنجره نیز با الگو برداری از میتسوبیشی EVO حالتی یک تکه و خشن به خود گرفته که تفاوت آن با مدل اصلی دنا در تصاویر زیر قابل مشاهده است.

dena-elx-19

همچنین بزرگترین تغییر خارجی را می توان خط و خطوط متفاوت در نمای جانبی دانست، قسمتی از بدنه که در مدل اولیه دنا کاملا با سمند مشابهت داشت و به دلیل عدم هماهنگی با نمای جلو و عقب، مورد انتقاد گسترده کارشناسان بود.

dena-turbo

در نمای عقب تغییرات چندان چشمگیر نیست و تاکنون مورد خاصی توسط ایران خودرو اعلام نشده است اما امیدوارم با اصلاح طرح چراغ عقب از شدت نور در زمان ترمزگیری کاسته شود، مسئله ای که در ترافیک برای رانندگانی که پشت سر خودروهای دنا قرار می گیرند آزاردهنده و مشکل ساز است.

dena-turbo-4

مشخصات فنی دنا ELX

آنطور که از شواهد امر بر می آید موتور 1.7 لیتری ایران خودرو که با نام EF7 خوانده می شود، برای دنا ELX به توربوشارژر مجهز شده است که برای اولین بار آن را در مورد سمند سورن توربو مشاهده کردیم.

dena-elx-10

مدل ELX در دو نسخه توربو و غیر توربو عرضه خواهد شد و پیش بینی قیمتی آن رقم زیر 50 میلیون تومان را (بدون احتساب سود دلالان و بازار سیاه) نشان می دهد. قدرت موتور دنا توربو به حدود 147 اسب بخار در دور 5500 می رسد همچنین تولید گشتاور 215 نیوتن متری از دیگر مشخصات فنی دنا توربو (ELX) خواهد بود.

dena-elx-16

البته این موتور از نظر کیفیت و قابلیت اطمینان با مشکلات بسیاری روبه رو بوده است و آنطور که از گزارش ها پیداست ایران خودرو فعلا عرضه سورن توربو را پس از مشاهده خرابی های متعدد این موتور کاهش داده است.

dena-elx-turbo
از بین رفتن تیغه های توربو چارجر که به شکل بسیار شایعی در سورن توربو (موتور مشترک با دنا توربو) اتفاق می افتد.

با توجه به این موضوع ریسک خرید دنا ELX با موتور توربو همچنان بسیار زیاد است و انتخاب نسخه معمولی و فاقد توربو EF7 نسبت به این مدل معقولانه تر به نظر می رسد.

dena-elx-15

همچنین شایعاتی مبنی بر عرضه دنا ELX با گیربکس اتوماتیک نیز وجود دارد که هنوز جزییات آن مشخص نیست.

براساس مشخصات فنی و امکانات رفاهی می توان پیش بینی کرد که دنا ELX حداقل بر روی کاغذ توان رقابت با رقبای عمدتا چینی خود را داراست اما در عمل ابهامات زیادی در زمینه کیفیت، قیمت و زمان تحویل این خودرو به مشتریان وجود دارد که می تواند بر موفقیت تئوری دنا ELX سایه بیندازد.

dena-elx-18
سانروف نه چندان بزرگی که در دنا ELX به کار گرفته خواهد شد.

از دیگر تجهیزات دنا ELX می توان به سانروف، لاستیک های 15 اینچی با سایز 195 و تغییرات جزیی در بخش مالتی مدیا اشاره کرد.

dena-elx-1

قیمت دنا ELX

تاکنون ارقام و اعداد رسمی مربوط به دنا ELX از سوی ایران خودرو منتشر نشده و به نظر می رسد که رونمایی و پیش فروش این دنای جدید به بهمن و اسفند ماه امسال موکول شود، اما براساس اخبار غیر رسمی، قیمتی در حدود 50 میلیون تومان برای این خودرو در نظر گرفته خواهد شد که احتمالا مربوط به نمونه دنده دستی دنا ELX خواهد بود.

dena-elx-3

از این رو احتمال می رود که قیمت نسخه های اتوماتیک دنا ELX (در صورت عرضه) یا نمونه های فول آپشن آن در حدود 55 میلیون تومان در نظر گرفته شود که البته بعد از پیش فروش و تحویل که در سال 96 انجام می شود با توجه به تاثیر گذاری دلالان و واسطه گران می تواند از مرز 60 میلیون تومان نیز در بازار آزاد فراتر رود.

dena-elx-11

رقمی که دنا ELX اتوماتیک را مستقیما در رده قیمتی خودروهای چینی نظیر جک J5 اتوماتیک، MVM 550 و MG 360 قرار می دهد. از این رو باید منتظر ماند و دید که خریداران بین دردسر خرید دنای ELX توربو و مشکلات خودروهای چینی های کدام را انتخاب می کنند.

به روز رسانی- آبان 96: مهمترین تغییرات خودرو دنا پلاس توربوشارژ نسبت به دنا پلاس شامل، استفاده از رینگ و تایر بزرگتر (205.50.16) و 5 پیچ، طرح رینگ آلومینیومی جدید، فرمان چرمی با دوخت قرمز، زیر پایی موکتی با آرم توربو و نوار قرمز رنگ، تغییر طرح سر دسته دنده و نصب موتور توربوشارژ است.

در شرایط فعلی گمانه زنی در مورد قیمت دنا پلاس توربو چندان ساده نیست اما با توجه به اختلاف قیمت 3 میلیونی سورن توربو نسبت به سورن معمولی می توان حدس زد دنا پلاس توربو نیز در حدود 3 الی 5 میلیون تومان گران قیمت تر از دنا پلاس معمولی باشد و از این رو با قیمتی بین 48 تا 50 میلیون تومان تحویل مشتریان شود.

آنچه نامشخص است اینکه با توجه به نارضایتی بسیاری از مشتریان از کیفیت فنی سورن توربو، ایران خودرو اصلاحات لازم را برای پیشرانه مورد استفاده در دنا پلاس توربو لحاظ کرده است یا مشتریان این محصول نیز قرار است مشکلات مشابهی را تجربه نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (64 مورد)
  • peyman82
    peyman82 | ۳ شهریور ۱۳۹۶

    بخاطر ساختن همین آشغالهاست که شرکتهایی مثل رنو و پژو ... خط تولیدهای جمع شده خودشونو میندازن به ما چون به ما مثل انسانهای نخستین نگاه میکنن. اونا خوب میدونن که ما فقط روی کاغذ بلدیم حرف بزنیم، نه در عمل

  • saeedabbasiamin
    saeedabbasiamin | ۹ خرداد ۱۳۹۶

    با سلام خدمت دوستان
    بنده یکی از مدیران شرکت بسا پارس صنعت تامین کننده (مونتاژ کننده نهایی) توربوشارژر هستم
    می بایست به اطلاع دوستان عزیز برسانم که مطابق بررسی های کارشناسی انجام شده با حضور متخصصین امر مشکل خورده شدن پره های کمپرسور توربوشارژر که نه بصورت شایع که به صورت موردی اتفاق افتاده مربوط به ورود جسم خارجی به این قسمت است و ارتباطی به کیفیت یا عملکرد توربوشارژر ندارد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی