ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

سفر در زمان؛ نگاهی دوباره به سه کنسول نسل ششمی [قسمت دوم – مایکروسافت]

پس از نگاهی دوباره به کنسول های نسل چهارم و پنجم بازی های ویدیویی اکنون به ایستگاه دوست داشتنی نسل ششم رسیده ایم. نسلی فراموش نشدنی که همراه بود با پیشرفت های چشم گیر تکنولوژی در ...

سامان میرزا
نوشته شده توسط سامان میرزا | ۲۶ شهریور ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

پس از نگاهی دوباره به کنسول های نسل چهارم و پنجم بازی های ویدیویی اکنون به ایستگاه دوست داشتنی نسل ششم رسیده ایم. نسلی فراموش نشدنی که همراه بود با پیشرفت های چشم گیر تکنولوژی در این صنعت و همچنین ورود یکی از غول های نرم افزاری به آن؛ نسل ششم قصد داشت بار دیگر نزاع میان شرق و غرب را این بار در قالب بازی های ویدیویی به نمایش بگذارد.

ار آن جایی که سه دستگاه پلی استیشن 2، اکس باکس و گیم کیوب را کنسول های برتر نسل ششم بازی های ویدیویی می دانیم تصمیم گرفتیم مقاله ی سفر در زمان نسل ششم، حول این دوردانه های محبوب بچرخد.

در این مقاله قصد داریم برای بازیابی خاطرات نگاهی به کنسول کمپانی مایکروسافت و همچنین سیاست های کاری آن داشته باشیم. علاوه بر این در یک بخش نوستالژیک نیز به سراغ برخی عناوین این کنسول دوست داشتنی رفته و به بازیابی خاطرات می پردازیم.

مایکروسافت غول نرم افزاری جهان

Microsoft_building_17_front_door-w600
ورودی جلویی کمپانی مایکروسافت در ردموند واشنگتن.

شاید داستان پیدایش مایکروسافت از هر داستان دیگری جذاب تر باشد. کمپانی غول آسایی که اکنون به بزرگترین تولید کننده ی محتوای نرم افزاری و چند رسانه ای در سراسر جهان تبدیل شده است. شرکتی که عمیقاً به دنبال رقابت با دیگر شرکت ها بوده و حاضر است برای وارد شدن به یک عرصه میلیاردها دلار خرج کند.

اوایل سال 1972 میلادی است؛ پائول آلن و بیل گیتس دو دوست صمیمی دوران کودکی، با شور و شوق فراوانی که به برنامه نویسی و تولید محتوا دارند برای یک کسب و کار موفق به دنبال ایده می گردند. به دنبال این علاقه است که پائول و بیل اولین کمپانی خود به نام Traf-O-Data را تأسیس می کنند.

آلن طرح خود مبنی بر پایه ریزی یک مفسر پایه برای این سیستم را به MITS پیشنهاد می کند.

نتیجه ی این اقدام تولید نخستین کامپیوتر با توانایی رهگیری و آنالیز داده های ترافیک اتومبیل است. در همین بازه است که بیل گیتس در دانشگاه هاروارد مشغول به تحصیل شده و پائول که پیش تر دبیرستان خود را  رها کرده بود برای کار در Honeywell موفق به اخذ مدرک خود در رشته ی علوم کامپیوتر از دانشگاه ایالتی واشنگتن می شود.

در ژانویه ی سال 1975 در شماره ی جدید Popular Electronics اعلام می شود که کمپانی الکترونیکی MITS اقدام به تولید ریز کامپیوترهایی به نام آلتایر ۸۸۰۰ کرده است. پائول و بیل که حالا با یکی از بهترین فرصت های زندگی شان رو به رو شده اند، درنگ نمی کنند. پس از این ماجرا آلن طرح خود مبنی بر پایه ریزی یک مفسر پایه برای این سیستم را به MITS پیشنهاد می کند.

گیتس نیز طی یک تماس تلفنی اعلام می کند که توانایی کار روی مفسر را دارد. پس از پذیرفته شدن، پائول و گیتس روی دو بخش مختلف آلتایر مشغول به کار می شوند. پائول روی یک شبیه ساز برای این ریز کامپیوتر کار می کند و بیل نیز در تلاش است مفسر آلتایر را توسعه دهد. سرانجام پائول و بیل با کمک هم موفق می شوند مفسری را روی یک شبیه ساز (نه روی دستگاه اصلی) توسعه داده و تولید کنند.

پس از نشان دادن این نمونه به اعضای MITS در نیو مکزیو آن ها برای توزیع این محصول به عنوان مدل پایه ی آلتایر به موافقت می رسند. پس از این ماجراست که این دو یار قدیمی اقدام به تأسیس کمپانی مایکروسافت در سال 1975 کرده و بیل گیتس به عنوان مدیرعامل آن انتخاب می شود.

20150211_094545-w600
کنسول اکس باکس به همراه متعلقات جعبه ی این دستگاه.

پس از این اتفاقات، در سال 1984 مایکروسافت با کمپانی IBM برای تولید یک سیستم عامل جدید به نام OS/2 به توافق می رسد. مایکروسافت دارای ماهیتی غیرقابل پیشبینی بوده و مدام به دنبال انحصار طلبی است. همین امر موجب می شود که آن ها به صورت مستقل از نسخه ی گرافیکی سیستم عامل MS-Dos به نام مایکروسافت ویندوز رونمایی و آن را در تاریخ 20 نوامبر 1985 روانه ی بازار کنند.

پس از موفقیت های مایکروسافت ویندوز و استقبال کم نظیر از آن، در تاریخ 26 فوریه ی 1986 یانکی ها مقر فرماندهی خود را به ردموند واشنگتن منتقل و پس از آن کمپانی خود را به شرکتی همگانی تبدیل می کنند. همین اقدام کافیست تا با توجه به پشتوانه ی قوی مایکروسافت و فروش مقداری از سهام آن عده ای میلیاردر شده و ده ها هزار نفر از کارمندان این کمپانی روی میلیون ها دلار غلط بزنند.

با توجه به همکاری های مایکروسافت با کمپانی نام آشنا و بزرگی چون IBM، در سال 1990 و در پی گیر و دارهای مالیاتی، کمیسیون تجارت فدرال تمام نگاه خود را روی مایکروسافت متمرکز می کند. آن ها معتقدند در این بین تبانی ای صورت گرفته است و مایکروسافت باید با حضور در دادگاه، به اتهامات وارد شده پاسخ دهد.

اوایل سال 90 میلادی و در بهبوهه ی پیشرفت تکنولوژی و پیدایش اپلیکیشن های نو از جدیدترین محصول خود به نام مایکروسافت آفیس پرده برداری می کند.

بی خود نیست لقب غول نرم افزاری را به مایکروسافت می دهیم. کمپانی خوش ذوق ما، اوایل سال 90 میلادی و در بهبوهه ی پیشرفت تکنولوژی و پیدایش اپلیکیشن های نو از جدیدترین محصول خود به نام مایکروسافت آفیس پرده برداری می کند. نرم افزاری کاربردی که قادر است با ارائه ی چند ابزار مختلف از جمله مایکروسافت ورد و مایکروسافت اکسل در یک قالب، روند کاری شما را سهولت بخشد.

در 22 می همان سال است که ساکنین جدید ردموند، ویندوز 3.0 که ارتقاء یافته ی نسخه های پیشین بوده و از نظر گرافیکی رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته است را عرضه می کنند. بد نیست بدانید هر دو محصول مایکروسافت به نام مایکروسافت ویندوز و مایکروسافت آفیس در حیطه ی کاری خود به عنوان بهترین و کم نقص ترین محصولات، مورد پذیرش عموم کاربران قرار می گیرند.

تیم تحقیق و توسعه به سختی مشغول کار است و سرانجام موفق می شود در 24 آگوست سال 1995 ویندوز 95 را به بازارهای جهانی عرضه کند. مایکروسافت پیشرفت تکنولوژی را در ارائه ی سیستم عامل به عینه نشان می دهد. رابط کاربری جذاب، ظاهر گرافیکی کم نظیر، سازگاری 32 بیتی، همانند آنچه در ویندوز NT دیده بودیم و... همه و همه از ویندوز 95 یک محصول انقلابی می سازند.

Xbox-s-controller-w600
نسخه ی دوم کنترل اکس باکس به نام کنترلر اس که برخی آن را انقلابی در زمینه ی کنترلرهای بازی می دانند.

ویندوز 95 درون خود فرزندی را می پروراند که مدت ها می شود با آن خداحافظی کرده ایم؛ اینترنت اکسپلورر با این نسخه از ویندوز متولد شده و راه خود را به عنوان یک مرورگر اینترنتی به بازار باز می کند. همین اقدام کافیست تا کمپانی صاحب نام مایکروسافت بار دیگر با مشکلاتی چند دست و پنجه نرم کند.

اکتبر سال 1997 است که وزارت دادگستری طی اعلامیه ای می گوید که مایکروسافت توافق نامه ی سال 94 میلادی را نقص کرده و هرچه سریع تر باید ابزار اینترنت اکسپلورر را از بسته های ویندوز حذف کند. به هر حال رسیدن به نوک قله، دردسرها و از خود گذشتگی هایی را هم طلب می کند؛ مشکلاتی بزرگ که به تنهایی می توانند عیار یک کمپانی را مشخص نمایند.

اکس باکس از دامان مایکروسافت متولد می شود

در سال 1998، 4 مهندس از تیم DirectX مایکروسافت به نام های Kevin Bachus ،Seamus Blackley ،Ted Hase به همراه رهبر تیم به نام Otto Berkes برای ساخت نمونه ای از کنسول بازی کمپانی مایکروسافت که بر پایه ی ویندوز اجرا خواهد شد، مأمور می شوند. اما وظیفه ی این کنسول بازی چه بود؟ اصلاً برای چه پا به عرصه ی رقابت ها گذاشت و برای جلوگیری از چه چیزی طراحی شده بود؟

. Original DirectXbox نامی بود که در طول توسعه ی کنسول برای آن انتخاب شد.

در واقع هدف از ساخت کنسول بازی توسط مایکروسافت، ایجاد رقابت جدی با محصول سونی به نام پلی استیشن 2 بود. کنسولی به شدت محبوب که به مرور توسعه دهندگان بازی های ویدیویی را از پلتفرمی چون ویندوز بیزار می کرد. تیم مذکور پس از طراحی دستگاه خود به نام Direct Box که مبنی بر تکنولوژی گرافیکی DiectX کار می کرد آن را به Ed Fries، رهبر بخش کسب و کار بازی های ویدیویی مایکروسافت ارائه می کند.

Ed Fries نیز با آغوش باز از آن استقبال کرده و تصمیم می گیرد از طرح تیم Berkes حمایت کند. Original DirectXbox نامی بود که در طول توسعه ی کنسول برای آن انتخاب شد. دیری نپایید که تیم تحقیق و توسعه تصمیم می گیرد به دلیل سهولت در خواندن نام این دستگاه آن را به Xbox (اکس باکس) تغییر دهد.

Xbox-Console-Open-Drives-w600
همانطور که می دانید اکس باکس بر مبنای ساختار یک کامپیوتر خانگی ساخته شده است. استفاده از یک هارد دیسک 3.5 اینچی و هم چنین یک دی وی دی درایو به شدت به حجم و وزن کنسول اضافه کرده است.

این در حالی بود که بخش مارکتینگ و بازاریابی مایکروسافت به شدت با نام اکس باکس مخالفت می کرد. آن ها معتقد بودن این نام منفور است. بخش مرکزی مایکروسافت نیز به درخواست آنان نه نمی گوید و نام های پیشنهاد شده توسط این بخش به همراه نام اکس باکس را به حیطه ی رأی گیری می گذارد.

در آخر مشخص می شود که عنوان اکس باکس بر خلاف دیگر اسم های انتخاب شده بیشترین محبوبیت را نزد مردم دارد. در آن زمان مایکروسافت یکی از بی تجربه ترین کمپانی ها در زمینه ی کنسول های بازی به شمار می آمد. اکس باکس را می توان نخستین تجربه ی مایکروسافت در صنعت کنسول های بازی پس از پورت Windows CE برای دریمکست سگا به حساب آورد.

مراحل توسعه ی اکس باکس به پیش رفته و همه چیز خوب به نظر می رسد. اما با گذر از سال 98 میلادی این کنسول تازه کار بارها و بارها تأخیر می خورد. سرانجام در اواخر سال 1990 بیل گیتس، مدیر عامل کمپانی مایکروسافت طی اظهار نظری می گوید که آن ها قصد دارند اکس باکس را به دستگاهی تبدیل کنند که انتخاب اول اکثر توسعه دهندگان خلاق باشد.

اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم در کشور ژاپن و طی سال های 1995 تا 2005 میلادی کنسول های بازی از محبوبیت به شدت بالایی برخوردار بودند.

پس از بالا و پایین های فراوان بالاخره اکس باکس به صورت رسمی با حضور بیل گیتس و راک، یکی از حرفه ای ترین کشتی کج کاران آمریکا در ژانویه 2001 رونمایی می شود. حال همه چیز به عملکرد مایکروسافت و استقبال گیمرها بستگی دارد. مایکروسافت موفقیت های شگفت آور پلی استیشن 2 را دیده و احتمالاً فکرهایی در سر دارد.

از نظر ما مراسم معارفه ی اکس باکس یکی از نا امید کننده ترین کنفرانس های خبری برای گیمرها بود. در جریان این رویداد مایکروسافت اعلام می کند که طرفداران برای فهمیدن قیمت و تاریخ انتشار اکس باکس باید تا ماه می و برگزاری نمایشگاه E3 منتظر بمانند. اکثر عناوین لانچ تایتل اکس باکس همچون Halo: Combat Evolved و Dead or Alive 3 نیز طی کنفرانس مایکروسافت در این نمایشگاه به عموم گیمرها معرفی می شوند.

اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم در کشور ژاپن و طی سال های 1995 تا 2005 میلادی کنسول های بازی از محبوبیت به شدت بالایی برخوردار بودند. مایکروسافت اهل ریسک کردن است؛ این کمپانی جهت تمرکز روی بازار این کشور و به دست گرفتن آن، عرضه ی اکس باکس در اروپا را به تعویق می اندازد.

Xbox-Remote-wReceiver-w600
ریموت کنترل اکس باکس برای کنترل فیلم و محتوای چند رسانه ای.

اقدامی که برخلاف انتظارات از پایه اشتباه بوده و برگ برنده ای می شود برای تاخت و تاز بیشتر سونی در اروپا؛ در واقع برخلاف آنچه که مایکروسافت تصور می کرد عرضه ی اکس باکس در اروپا بر خلاف ژاپن با بازخوردهای به شدت مثبت تری همراه بود. در این میان مایکروسافت تمام تمرکز خود را روی بازی های اکس باکس متمرکز می کند.

حماسه ی هیلو آغاز می شود

این کمپانی توانست با عرضه ی Halo: Combat Evolved که ساخته ی استودیوی تازه کار بانجی بود جماعت شوتر پسند را به سوی خود بکشاند. این در حالی بود که عناوینی چون GoldenEye 007 که برای نینتندو 64 عرضه شده بود و یا بازی هایی مانند Perfect Dark و Medal of Honor از جمله شوترهای اولیه ی آن نسل به حساب می آمدند.

هیلو با برنامه ریزی دقیق و بازاریابی ای قوی توانست اکس باکس را به جایگاه دوم فروش کنسول ها در آمریکای شمالی برساند. در این راه شبکه ی آنلاین اکس باکس لایو نیز جای پای مایکروسافت را محکم و این کمپانی را مستقیماً وارد رقابت های کنسولی نسل ششم کرد.

این کمپانی توانست با عرضه ی Halo: Combat Evolved که ساخته ی استودیوی تازه کار بانجی بود جماعت شوتر پسند را به سوی خود بکشاند.

همانند ویندوز، اکس باکس نیز در زمینه ی سخت افزار تا حدودی یک محصول انقلابی محسوب می شد. در واقع اکس باکس اولین کنسول بازی های ویدیویی به شمار می رفت که از یک هارد دیسک داخلی برای ذخیره ی بازی ها و محتوای دانلودی از شبکه ی اکس باکس لایو استفاده می کرد. این در حالی بود که کنسول های رقیب باید راه پر پیچ و خم تری را برای این امر طی می کردند.

علاوه بر این گیمرها قادر بودند موزیک های مورد علاقه ی خود را با یکی از فرمت های اعلام شده به هارد کنسول منتقل و حتی موسیقی برخی بازی ها را با استفاده از این قابلیت شخصی سازی کنند. شگفتی های اکس باکس به همین جا ختم نمی شد؛ محصول ردموندی ها اولین کنسولی بود که پشتیبانی از انکود دالبی دیجیتال به صورت ریل تایم را ارائه می داد.

اکس باکس را می توان کنسولی مبتی بر سخت افزار یک کامپیوتر خانگی به حساب آورد. دستگاهی که به دلیل استفاده از هارد دیسک 3.5 اینچی و دی وی دی درایو، بسیار بزرگتر و سنگین تر از رقیبان خود بود. این کنسول در قلب تپنده ی خود از پردازنده ی 32 بیتی اینتل با شخصی سازی های فراوان استفاده می کرد. پردازنده ای قدرتمند که قادر بود فرکانسی با قدرت 733 مگاهرتز تولید نماید.

در بخش گرافیکی نیز اکس باکس از چیپستی به نام NV2A محصول مشترک انویدیا و مایکروسافت بهره می برد. این چیپست قادر بود رزولوشن 1080i را به سادگی هرچه تمام تر پردازش کند. میاکروسافت در نهایت موفق شد تا پایان سال 2006 بیش از 24 میلیون واحد اکس باک را در سراسر جهان به فروش رسانده و از این حیث موفقیت بزرگی را برای برند اکس باکس و کمپانی خود رقم زند.

نوبتی هم باشد نوبت معرفی برخی عناوین موفق و به یاد ماندنی کنسول اکس باکس است. به بخش نوستالژیک مقاله خوش آمدید.

  • چه عناوینی از این کنسول را به خاطر دارید؟ با چه بازی هایی خاطره سازی کرده اید و چه عناوینی را برتر می دانید؟ خاطرات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

Halo: Combat Evolved | بیدارم کن، هر موقع بهم نیاز داشتی

halo-CE-w600

سال 2001 عنوانی خلق می شود که برند اکس باکس و کمپانی مایکروسافت بیشتر موفقیت خود را مدیون آن هستند. در این راه وظیفه ای بر عهده ی استودیوی تازه کار بانجی گذاشته می شود که شاید از هر کسی بر نیاید. بانجی و اعضای آن همیشه به دنبال کشف چیزهای جدید و ماجراجویی های بزرگ بوده است.

عنوانی چون Halo: Combat Evolved نیز گواهی بر این حرف است. هیلو به تنهایی جهشی بزرگ در سبک شوتر اول شخص کنسول ها به حساب می آمد. بازی ای که به نظرمان تا آن را تجربه نکنید به عظیم بودنش پی نخواهید برد. داستان اصلی بازی حول مبارزه ی اسپارتان ها و اعضای UNSC با دیگر تمدن های فضایی می چرخد.

دکتر کاترین هالزی برای مقابله با هجوم بیگانگان و ساقط کردن آن ها پروژه ی اسپارتان 2 ها را با دزدیدن کودکان برگزیده آغاز می کند. بالاخره دنیا به جایی می رسد که باید با فوررانرها (که خود را نجات برتر می دانند) و فلودهای بی رحم به مبارزه بپردازید؛ پس عزم خود را جزم کرده و با قدرت آماده شوید.

Fable |

FABLE_I-w600

مایکروسافت تازه پا به میدان رقابت گذاشته و می خواهد بهترین باشد. از این رو استودیوهای زیر نظر خود را ملزم می کند تا در هر سبک یک عنوان AAA را برای کنسول اکس باکس وان آماده کنند. فیبل عنوانی نقش آفرینی بود که پی همین سیاست ها متولد و با بازخورد بسیار خوب دوست داران این سبک مواجه شد.

فیبل توسط دین کارتر و سیمون کارتر به وجود آمد و در مجموع به مدت 4 سال توسعه یافت. عنوانی فانتزی که در دید سوم شخص دنبال می شد. در این بین شخصیت اصلی می توانست با اشیاء و آیتم های محیط تعامل داشته و همچنین با دیگر کاراکترهای موجود ارتباط برقرار کند.

راهزنان در یک روز عزیز به روستای پسری جوان حمله کرده و تمام اعضای خانواده ی او را سلاخی می کنند. در همین هنگام است که یک قهرمان او را پیدا کرده و درون وی پتانسیل های زیادی را می یابد. سال ها از آن اتفاق می گذرد و با تمرینات فراوان یک قهرمان دیگر متولد می شود.

Beyond Good & Evil | خانوم خبرنگار

Beyond-Good-and-Evil-w600

Beyond Good & Evil یکی از به یادماندنی ترین عناوین اکشن ماجراجویی سال 2003 به شمار می رود. این بازی که توسط یوبیسافت برای کنسول های نسل ششمی منتشر شد، توانست با ارائه ی عناصر نو در این سبک طرفداران بسیاری پیدا کند. در پی همین موفقیت ها، درسال2011 نسخه ی ریمستری از آن روی شبکه ی آنلاین دو کنسول اکس باکس 360 و پلی استیشن 3 منتشر می شود.

داستان بازی حول ماجراهای خبرنگاری به نام اتفاق می افتد. در طی اتفاقات بازی جید پرده از توطئه ی گسترده ی بیگانگان بر می دارد. در جریان بازی گیمر کنترل جید و متحدان وی را در دست داشت و موظف بود با حل پازل های متنوع، به دست آوردن شواهد گوناگون و مبارزه با دشمنان در بازی پیشروی کند.

Forza Motorsport | تهدیدی جدی برای گرن توریسمو

833c1b0b-1d91-44a1-8341-da0a444ebadc.jpg-n=FM4_Carousel_11_30_2015-w600

در عصر کنسول ها جدیدترین عنوان کنسول پلی استیشن 2 در سبک ریسینگ به نام گرن توریسمو یکه تازی می کند. گیمرهای زیادی وجود دارند که دیوانه وار طرفدار این سبک بوده و مقصد خود را با توجه به آن مشخص می کنند. از همین رو می توان گفت که سبک های مختلف نیز می توانند در گرایش گیمرها به یک کنسول سهیم باشند.

مایکروسافت تازه وارد نمی خواهد بازار سبک ریسینگ را از دست بدهد. از این رو آن ها با همکاری استودیوی Turn 10 بازی ای را تحت عنوان Forza Motorsport خلق می کنند. Forza Motorsport در مدت زمانی کوتاه، به یکی از بهترین عناوین برند اکس باکس تبدیل می شود.

خیل عظیم اتومبیل ها در کلاس بندی های مختلف، گرافیک چشم نواز، موسیقی های بی نظیر و صد البته هندلینگ مثال زدنی خودروها در آن جزو مواردی بودند که توانستند Forza Motorsport را به رقیبی جدی برای گرن توریسمو تبدیل کنند. رقابتی که تا نسل هشتم کنسول های بازی ادامه داشته و هر ساله شاهد کری خانی طرفداران این دو عنوان هستیم.

جمع بندی

نسل ششم دقیقاً برعکس نسل پنج کنسول های بازی عمل کرد. نسل ششمی که حالا سونی را با دو شرکت نینتندو و مایکروسافت شاخ به شاخ می کرد؛ کمپانی هایی عظیم که حتی اسم شان نیز لرزه به اندام رقیبان می اندازد. برنده ی هر نسل را نه سازندگان تعیین می کنند و نه منتقدان دست به قلم.

بلکه مشخص شدن برنده ی این چنین رقابت ها تنها و تنها با میزان رضایت مندی گیمرها و استقبال شان از یک محصول مشخص خواهد شد. مایکروسافت توانست با اکس باکس گام های بلندی را بردارد. همین اقدام آن ها سبب به وجود آمدن بخشی کاملاً مستقل تحت برند اکس باکس شد که همچنان به حیات خود ادامه می دهد.

مطمئن هستیم شما هم مثل ما خاطرات زیادی با این کنسول نسل ششمی داشته اید. پس بدمان نمی آید تجربیات و بازی های مورد علاقه ی خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • مهدی اکرمی
    مهدی اکرمی | ۲۷ شهریور ۱۳۹۵

    حضور شرکتهای خوش فکر و به روز در عرصه تکنولوژی و همچنین در هر عرصه دیگه ای، باعث افزایش رقابت و درنتیجه افزایش کیفیت محصولات و فزونی خدمات اونها میشه و این موضوع در نهایت به نفع مصرف کننده خواهد بود.
    از اون اوایل، خیلیا سعی کردن کنسول ماندگاری بزنن مثل مگناوکس، کولکو، فیلیپس و...
    اما همه ما عمدتا آتاری و بعد از اون نینتندو رو بعنوان یه شروع موفق به یاد داریم.
    بعد از حضور موفق آتاری، این نینتندو بود که گل کاشت و بعد از اونا سگا و بعدشم سونی مطرح شدن و بعد هم نوبت به مایکروسافت و بقیه رسید.
    پیشرفتهای خیره کننده امروزی در صنعت بازیهای کامپیوتری، یجورایی مدیون رقابت همزمان کامپیوترهای ویندوزی، کنسولهای نینتندو، سگا، PS و XBOX، موبایلهای هوشمند و... هست و هر شخصی براساس سلیقه و نیازهاش با یک یا چند تا از اینا ارتباط برقرار کرده و به نظر من وجود این بازار رقابتی برای مصرف کننده خیلی نکته مثبتیه.

  • R3D
    R3D | ۲۷ شهریور ۱۳۹۵

    من هنوز يه دونه سالم شو دارم و هرزچنگاهي وصلش ميكنم و هيلو ٢ باهاش بازي ميكنم.

  • MAMAD9
    MAMAD9 | ۲۷ شهریور ۱۳۹۵

    در نسل ششم من چیزی به اسم X_BOXنشنیده بودم و فقط و فقط پلی استیشن بود?

مطالب پیشنهادی