ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ژاپن در برابر آلمان؛ رویارویی نیسان GT-R و مرسدس GT-R AMG [تماشا کنید]

در سال های گذشته به کرات از نام GTR توسط چند خودروساز معروف استفاده شده است، اما با این حال اولین خودرویی که با شنیدن این نام در ذهن تداعی می شود، نیسان GT-R یا ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۴:۴۵

در سال های گذشته به کرات از نام GTR توسط چند خودروساز معروف استفاده شده است، اما با این حال اولین خودرویی که با شنیدن این نام در ذهن تداعی می شود، نیسان GT-R یا همان گودزیلای ژاپنی است که نسل اخیر آن از سال 2007 بر روی خط تولید قرار دارد.

مرسدس-آ ام گ GT R دیگر مدلی است که سال گذشته توسط اشتوتگارتی ها در فستیوال سرعت گود وود رونمایی شد. این خودرو که در واقع نسخه ارتقا یافته مدل GT است، از لحاظ توانایی های فنی در سطح بالاتری قرار داشته و می تواند چه در پیست و چه در خیابان دردسرهای زیادی برای رقبا ایجاد کند.

به تازگی نشریه انگلیسی اتو اکسپرس با انجام چند تست به مقایسه این دو مدل تقریبا هم نام پرداخته و نتایج آن را در قالب ویدیویی جذاب منتشر کرده است.

اولین تستی که تیم بررسی کننده ترتیب داد به ثبت بهترین زمان در یک مسیر نسبتا پر پیچ و خم مربوط می شد. در این تست بهترین تنظیمات برای هر خودرو اعمال گردیده و سیستم کنترل چسبندگی در حالت روشن قرار گرفت.

با توجه به اینکه GT-R ژاپنی از سیستم چهار چرخ متحرک بهره می برد، انتظار بر این بود که از چسبندگی و در نتیجه عملکرد بهتری برخوردار باشد، اما رکورد نهایی نشان داد که رقیب آلمانی علی رغم تک دیفرانسیل بودن و کم فرمانی در پیچ ها اندکی سریع تر از گودزیلای ژاپنی است.

تست بعدی میزان فرمان پذیری و توانایی خودروها را در عبور از پیچ ارزیابی می کرد. در این تست GT R آلمانی بسیار بهتر عمل کرده و به دلیل دیفرانسیل عقب بودن می تواند هیجان بسیار بیشتری را به راننده منتقل کند.

در تست سوم مسابقه درگ Rolling Race بین این دو مدل برگزار شد. برخلاف مسابقات درگ رایج که خودروها از حالت سکون شروع به حرکت می کنند، در این نوع از مسابقه درگ خودروها سرعت اولیه داشته و سپس شتابگیری آغاز می شود.

تیم اتواکسپرس شتابگیری را با سرعت اولیه 30 مایل در ساعت انجام داد و هر خودرویی که زودتر به سرعت 100 مایل در ساعت می رسید، برنده اعلام می شد. در این تست هر دو مدل شانه به شانه هم حرکت کردند، اما در نهایت این GT R آلمانی بود که اندکی پیش افتاد.

در بخش دیگری از تست اتو اکسپرس، این بار صدای اگزوز دو خودرو مقایسه شد. اگر چه این فاکتور بیشتر سلیقه ای بوده و ممکن است افراد مختلف نظرات متفاوتی داشته باشند، اما GT R آلمانی صدای بم تر و بلندتری نسبت به رقیب ژاپنی داشت. در سوی مقابل گودزیلای ژاپنی نیز صدای جذابی تولید کرد، اما هم بلندی آن کمتر بود و هم تیزتر احساس می شد.

تست نهایی به داخل کابین و احساسی که پشت فرمان به راننده دست می داد، اختصاص یافته بود. با توجه به گذشت ده سال از زمان تولد این نسل از GT-R، کابین این خودرو کمی قدیمی توصیف شد، اما با وجود این همه چیز بر اساس موقعیت راننده طراحی شده و فاکتورهایی مثل دید و ارگونومی عالی هستند.

در سوی مقابل کابین GT R آلمانی به دلیل اختلاف عمر نزدیک به یک دهه، بروزتر احساس شده و بسیار گران قیمت تر به نظر می رسد؛ همچنین راننده می تواند بیشتر از رقیب ژاپنی از صدای فراگیرتر اگزوز لذت ببرد.

آقای استیو ساتکلیف (Steve Sutcliffe) راننده اسبق مسابقات اتومبیلرانی و عضو تیم تحریریه اتو اکسپرس که بخش اعظمی از مقایسه بر عهده او بود، در پایان خاطرنشان کرد که با وجود برخی برتری های جزئی که GT R آلمانی دارد، انتخاب وی به احتمال بسیار GT-R ژاپنی خواهد بود.

دلیل این امر هم آنست که از لحاظ توانایی های فنی تفاوت زیادی بین این دو مدل وجود ندارد، اما از لحاظ قیمت گودزیلای آسیایی بسیار ارزان تر بوده و می توان به جای یک GT R آلمانی دو دستگاه GT R ژاپنی خریداری کرد!

به گفته آقای ساتکلیف رقیب اشتوتگارتی به هیچ وجه به اندازه دو برابر توانمندتر نیست، هر چند اگر فردی به سراغ این خودرو برود، نمی توان ایرادی به انتخاب وی وارد کرد.

 

در جدول زیر می توانید مشخصات فنی این دو خودرو را با هم مقایسه کنید.

مرسدس-آ ام گ GT R نیسان GT-R
موتور 4 لیتری V8 توئین توربو 3.8 لیتری V6 توئین توربو
قدرت و گشتاور 577hp, 700Nm 562hp, 637Nm
گیربکس 7 دنده دو کلاچه خودکار شش سرعته خودکار
شتاب صفر تا صد 3.6 ثانیه 2.8 ثانیه
حداکثر سرعت 318 کیلومتر در ساعت 315 کیلومتر در ساعت
قیمت 143,260 پوند 81,995 پوند

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • sd
    sd | ۲۴ آبان ۱۳۹۶

    بنز کجا نیسمو کجا ????? مثل این میمونه که پلنگ رو با گربه مقایسه کنی

  • nexaen
    nexaen | ۲۴ مرداد ۱۳۹۶

    من در سایت منبع این مقایسه رو پیدا نمیکنم- لطف میکنین لینک منبع رو مستقیم به این مقایسه بدین. ویدیو هم لود نمیشه- لینکی برای ویدیو قرار داده نشده.

    • سعید علیپور
      سعید علیپور | ۲۴ مرداد ۱۳۹۶

      ضمن عذرخواهی از شما، مشکل ویدیو حل شد. با مراجعه به کانال سایت اتو اکسپرس در یوتیوب می تونید این ویدیو رو مشاهده فرمایید.

  • ARMTIN
    ARMTIN | ۲۴ مرداد ۱۳۹۶

    نویسنده محترم دیجیاتو...
    این مقایسه از پایه اشتباه محض هست
    چون نیسان GTR نسخه ای تقویت شده ای داره که اسم " نیمسو" داره قیمتش 149 هزار دلار هست
    لطفا دقت کنید

    • سعید علیپور
      سعید علیپور | ۲۴ مرداد ۱۳۹۶

      دوست گرامی ممنون از دقت نظر شما. همونطور که در متن اشاره شده این مقایسه توسط نشریه معروف اتو اکسپرس انجام شده؛ معیار این مقایسه، تشابه اسمی دو خودرو هست.

مطالب پیشنهادی