ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

طراحی بنز دیگر آلمانی نیست؛ انتقاد طراح سابق فورد از محصولات اخیر مرسدس

آقای جی مِیز (J Mays) یکی از طراحان معروف صنعت خودرو است که اکنون در دوران بازنشستگی به سر می برد. این طراح 62 ساله سابقه فعالیت در کمپانی های آلمانی و آمریکایی را در ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۲ مهر ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۰

آقای جی مِیز (J Mays) یکی از طراحان معروف صنعت خودرو است که اکنون در دوران بازنشستگی به سر می برد.

این طراح 62 ساله سابقه فعالیت در کمپانی های آلمانی و آمریکایی را در کارنامه داشته و خودروهای مختلفی تحت رهبری وی خلق شده اند.

آقای میز پس از پشت سر گذاشتن دورانی پر افتخار، سرانجام پس از 16 سال هدایت دپارتمان طراحی فورد، در سال 2014 اعلام بازنشستگی کرد.

در حال حاضر آقای میز فعالیتی در صنعت خودرو نداشته و به تدریس هنر در رویال کالج لندن مشغول است.

به همین دلیل این طراح زبردست برخلاف سایر همکاران خود، عقاید و نظرات خود را راحت تر و بی پرواتر ابراز کند.

وی در گفتگویی که اخیرا با یکی از رسانه های حوزه خودرو داشته، لب به انتقاد از زبان طراحی کمپانی های اروپایی گشوده و گفته:

من یکی از طرفداران ارتباط فرهنگی هستم. اگر روزی در ایتالیا، فرانسه یا آلمان کار کنید، حتما تمایل خواهید داشت که بین برندها و باورهای عمومی زادگاهشان ارتباط برقرار کنید.

به نظر من انگلیسی ها بسیار خوب عمل می کنند، آنها اتومبیل هایی می سازند که واقعا انگلیسی هستند.

آقای میز در ادامه صحبت های خود از خودروسازان آلمانی بیشتر انتقاد نموده و افزوده:

فکر نمی کنم که آلمانی ها، به استثنای پورشه، از این لحاظ وضعیت خوبی داشته باشند. ساخته های ب ام و و آئودی دارای هویتی نزدیک به محصولات آلمانی هستند، اما هنوز جا برای بهبودی وجود دارد.

نمی توانم بگویم مرسدس چکار می کند، اما ساخته های آن هویتی آلمانی ندارند.

این طراح بازنشسته در جواب سوال "روند طراحی محصولات کدام شرکت را می پسندید؟"،  از کره ای ها یاد کرده و هیوندای و کیا را بهتر از بقیه دانسته است. او در این باره نیز گفته:

به دوران پیش از پیتر شرایر برگردید، در این صورت خواهید گفت کره ای ها هرگز نمی توانند در آینده خودرویی طراحی کنند؛ اما امروزه آنها برخی از بهترین اتومبیل ها را خلق می نمایند.

شاید این حرف های آقای میز چندان با نظرات علاقه مندان همسو نباشد، اما کریس بنگل مدیر سابق دپارتمان طراحی ب ام و نیز عقاید مشابهی دارد.

آقای بنگل نیز در نمایشگاه خودروی فرانکفورت انتقادات شدیدی را درباره یکی از برندها (احتمالا مرسدس بنز) مطرح نموده و سبک طراحی رایج را خسته کننده نامید.

به اعتقاد آقای بنگل طراحان امروزی شجاعت خود را از دست داده اند و خودروهای که راهی خیابان ها می شوند، به خوبی گویای این مساله هستند.

آیا زبان طراحی کنونی مرسدس بنز خسته کننده است؟ آیا خودروهای کره ای از جذابیت های ظاهری برخوردارند؟ نظر شما در این باره چیست؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • Rooz5eh
    Rooz5eh | ۲۴ مهر ۱۳۹۶

    واقعا همينه .. الان چه فرقى بين بدنه ى اس و اى و سى هست؟ هيچى واقعا.. فقط سايز تغيير ميكنه .. اصالت از سرى اى كه كاملا رفته و همه ى محصولات دارن شبيه سى كلاس ميشن .. واقعا بنز ديگه اصالت نداره .. اگه قرار باشه از بين مدلاش انتخاب كنم صد در صد به قبل از سال ٢٠١٧ كه انقد خسته كننده شده طراحياش برميگردم

  • vahid kamali
    vahid kamali | ۲۳ مهر ۱۳۹۶

    مسئله تکراری بودن نیست مسئله اصالت یک زمانی محصولات بنز رو میشد از جلو بدنه اش تشخیص داد ولی الان طراحی اش شبیه خودرا دیگر شرکتها معمولی شده منظور از اصالت اینکه موقعی به محصول نگاه کنی بدون معرفی بفهمی مال کدوم شرکته مثل bmw، پروشه،لامبورگینی،آستون مارتین و... این ماشین همه روحشون رو از گذشته حفظ کردن یا تقریبا حفظ کردن واضح ترین نمودش در بنز برای فاصله گرفتن از اصلش خودرویی که در ایران معروف به بنز الگانس بودهیچ مشخصه ای از بنز بودن بجز نشانش نداشت

  • moein
    moein | ۲۳ مهر ۱۳۹۶

    من فک میکنم اینا از یه جایی سوختن...از اونجا که مرسدس الان توی امریکا و تقریبا دنیا پر فروش ترین شده...از خیلیاشون جلو زده و وضع خوبی داره میان بهش تیکه میندازن...خو مرد حسابی بنز اولین شرکت خودروسازی دنیاس...شماها چه بخواین چه نخواین یجورایی همتون از رو اون کپی کردید که این شدید

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی