ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

فولکس واگن تیگوان در برابر رنو کاجار؛ جدال کراس اورهاى اروپایی در بازار ایران

با آغاز فروش فولکس ‌واگن تیگوآن در ایران، شاهد ورود یک رقيب جدید به بازار رقابت کراس ‌اوور ‌های کشور هستیم، بازاری که در سال‌ های اخیر رشد زیادی داشته است. رقبای مستقیم تیگوآن در ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۲۱ دی ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

با آغاز فروش فولکس ‌واگن تیگوآن در ایران، شاهد ورود یک رقیب جدید به بازار رقابت کراس ‌اوور ‌های کشور هستیم، بازاری که در سال‌ های اخیر رشد زیادی داشته است. رقبای مستقیم تیگوآن در بازار های جهانی، پژو 3008، نیسان قشقایی، مزدا CX5، اشکودا کودیاک و رنو کاجار است که هیچ یک از رقبا هم ‌اکنون در بازار کشورمان حاضر نیستند.

در بازار ایران رقبای اصلی فولکس تیگوان، کیا اسپورتیج و هیوندای توسان است که با توجه به قیمت هر یک، این رقابت جای بحث و بررسی دارد؛ اما احتمالا در آینده ای نه چندان دور، ورود رنو کجار هیجان این رقابت را داغ ‌تر می کند. رقابتی که در ابعادی بسیار بزرگتر بین خودروساز شماره یک حال حاضر جهان (فولکس واگن) و هولدینگ عظیم رنو- نیسان- میتسوبیشی نیز در جریان است.فولکس تیگوان رنو کاجاررنو کاجار و فولکس واگن تیگوآن هر دو در کلاس کراس ‌اوور‌های متوسط جای می‌گیرند، خودروهایی که بر اساس شاسی مشترک با دیگر محصولات برند خود و درنهایت بر روی شاسی خودروهای سواری ساخته‌ شده ‌اند و بیش از هر چیز مناسب رانندگی در شهرها هستند. هر دو خودرو با هدف پوشش تقاضای رو به افزایش کراس ‌اوورهای در بازار اروپا و جهان تولید شده ‌اند و به دلیل ابعاد مشابه، رقابت سختی را به هم دارند.

بررسى ابعاد و ظاهر
هر دو خودرو از نظر ظاهری پیرو سبک طراحی محصولات دیگر شرکت‌ هایشان هستند و به همین دلیل تیگوآن طراحی ظاهری ساده‌ تری نسبت به کاجار دارد هر چند درنهایت هر دو خودرو ظاهری مناسب و دوست ‌داشتنی دارند.فولکس تیگوان رنو کاجاراز نظر ابعاد، دو خودرو تقریبا یکسان هستند و تیگوآن تنها 3 سانتی ‌متر کشیده ‌تر است و فاصله محوری آن‌ هم حدود 4 سانتی‌ متر بیشتر است تا به این ترتیب دو خودرو در وضعیت برابری قرار داشته باشند.

هر دو خودرو برای یک خانواده چهار و یا حتی پنج نفره مناسب هستند و قطعا کمبودی حس نمی‌ کنید ضمن آنکه فضای بار مناسبی هم در هر دو وجود دارد، امری که برای خریدار کراس‌ اوور‌ها قطعا مهم است.

برای افزودن فضای بار به‌راحتی می‌ توانید صندلی‌ های عقب را بخوابانید هرچند در اینجا رنو وضعیت بهتری دارد و با تا کردن صندلی‌ های عقب فضای کاملا مسطحی به دست می ‌آید و در مقابل در تیگوآن صندلی‌ های عقب با اندکی شیب قرار می‌گیرند.
مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی
هر دو شرکت در سال‌ های اخیر در زمینه عرضه امکانات رفاهی دست‌ و دل ‌باز عمل کرده‌ اند و طیف کاملی از امکانات را بر روی خودروهای خود نصب می‌کنند و امکانات بیشتر را می‌ توان به‌ صورت آپشن خریداری کرد.

البته در این زمینه رنو در مدل‌ های استاندارد، امکانات بیشتری عرضه می‌کند هر چند درنهایت این امکانات را می‌ توان بر روی فولکس واگن هم سفارش داد. در بازارهای جهانی هر دو خودرو از سیستم صوتی و سرگرمی مناسبی برخوردار هستند که با یک صفحه نمایش بزرگ، اطلاعات لازم را به راننده می‌ رساند.

سیستم صوتی هر دو خودرو مناسب است؛ در رنو سیستم صوتی Bose را می‌ بینید و فولکس واگن هم Fender را ارائه می ‌کند. سیستم‌ های کمکی راننده مانند پارک اتوماتیک، سنسور‌های جلو و عقب، سیستم حرکت بین خطوط، سیستم ترمز اضطراری، سیستم هشدار نقاط کور، رادار جلو و ... در هر دو خودرو دیده شده است.فولکس تیگوان رنو کاجارهر دو خودرو از نظر ایمنی در وضعیت مناسبی قرار دارند و در تست ‌های اروپایی موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی شده‌ اند. از نظر تجهیزات ایمنی فعال و غیر فعال دو خودرو تقریبا در سطحی یکسان قرار دارند و سری کامل ایربگ ‌ها، کمربندهای ایمنی پیش کشنده و محدود کننده نیرو، سیستم کنترل پایداری و ... را عرضه می ‌کنند.
در مجموع در این بخش می‌ توان دو خودرو را در وضعیت نسبتا یکسانی دانست و هرچند تفاوت‌ هایی دیده می‌ شود اما درنهایت هر دو خودرو نمونه‌ های کامل و ایمنی در کلاس خود هستند.

مشخصات فنی: رقابت وزن و قدرت
تنوع موتورهای رنو بیشتر از نمونه‌ های عرضه شده از سوی فولکس واگن است و البته به دلیل آنکه رنو بیشتر بازارهای اروپایی را هدف گرفته است، موتورهای دیزل متنوع‌ تری بر روی کاجار نصب می‌ شود.

در مقابل فولکس واگن بیشتر تیگوآن را برای بازارهای خارج از اروپا در نظر گرفته و به همین دلیل بر روی موتورهای بنزین سوز آن تمرکز کرده است.

در زمینه قدرت موتور، کفه ترازو به نفع فولکس واگن سنگینی می‌کند چرا که موتورهای این شرکت با حجم بیشتر، قدرت بالاتری دارند و البته مصرف سوخت آن‌ ها هم از موتورهای کاجار بیشتر است.

هر دو خودرو طیف موتورهای مجهز به توربوشارژر را عرضه می‌کنند تا از این طریق بتوانند مصرف سوخت موتورها را کنترل کنند. فولکس تیگوانتیگوآن در بازار ایران با موتور دو لیتری توربوشارژ بنزینی با قدرت 180 اسب بخار عرضه می‌ شود. در مقابل کاجار موتور بنزین سوز 160 اسب بخاری را عرضه می‌کند که البته 1.6 لیتر حجم دارد و به این ترتیب بازدهی آن نسبت به حجم بهتر از موتور فولکس واگن است، اما زمانی که پای مقایسه میزان گشتاور مد نظر باشد، فولکس واگن با تولید 320 نیوتن متر گشتاور از موتور 2.0 لیتری خود، گوی سبقت را از کاجار با 240 نیوتن متر گشتاور می رباید.

رنو این قدرت کمتر را با وزن کمتر بدنه جبران می‌کند به‌گونه ‌ای که رنو کاجار بسته به نوع موتورو سطح آپشن ‌ها، حدود 100 تا 200 کیلوگرم سبک ‌تر از تیگوآن است و همین مسئله باعث می‌ شود توان کمتر موتورهای رنو در زمان حرکت چندان دیده نشود.

با این حال از حیث مقایسه عملکرد دینامیکی و شتاب گیری صفر تا صد، این فولکس واگن است که با ثبت زمان 7.7 ثانیه، سریعتر از کجار با زمان 9.2 ثانیه ظاهر می شود و عملکرد چست و چابکی را از خود به نمایش می گذارد.

هر دو خودرو در نسخه دو دیفرانسیل به فنربندی مولتی لینک چرخ های عقب مجهزند که در زمره سیستم های قابل اتکا در زمینه هندلینگ و عملکرد به شمار می آید اما در صورت سفارش کجار به صورت تک دیفرانسیل، رنو از آرایش ساده تر فنر پیچشی استفاده می کند که عملکرد ضعیف تری نسبت به نمونه مولتی لینک دارد.
رنو کاجارسیستم انتقال قدرت
هر دو خودرو با مجموعه ‌ای از گیربکس‌ های دستی و اتوماتیک به بازارهای جهانی عرضه می ‌شوند. خریداران اروپایی به دلیل قیمت پایین‌ تر گیربکس‌ های دستی معمولا تمایل به خرید نمونه‌هایی با گیربکس دستی دارند اما به دلیل علاقه خریداران ایرانی به گیربکس‌های اتوماتیک، تیگوآن با گیربکس اتوماتیک وارد بازار ایران شده است و کاجار هم در صورت ورود قطعا با گیربکس اتوماتیک عرضه خواهد شد.

گیربکس اتوماتیک هر دو خودرو از فناوری دو کلاچه بهره می‌گیرد که می‌ تواند تعویض دنده‌ های نرمی را به ارمغان بیاورد ضمن آنکه با دلیل وجود کلاچ در این گیربکس‌ ها، اتلاف نیرو همانند گیربکس ‌های اتوماتیک عادی در آن‌ ها دیده نمی‌ شود و البته تعویض دنده‌ ها نیز بسیار سریع خواهد بود.

تیگوآن در بازارهای جهانی با گیربکس ‌های 6 و 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه عرضه شده است که نمونه‌ های وارد شده به ایران از نوع 7 سرعته هستند. کاجار هم با نسل جدید گیربکس‌ های 6 سرعته اتوماتیک دو کلاچه رنو عرضه می ‌شود تا از این نظر دو خودرو در یک سطح باشند.هر دو این خودروها در کلاس کراس‌ اوور‌های متوسط جای دارند و به همین دلیل نباید انتظار یک رانندگی آفرود از آن‌ ها را داشت. با این دیدگاه هر دو خودرو به ‌صورت استاندارد در اروپا با ساختار دیفرانسیل جلو عرضه می‌ شوند اما هر دوی آن‌ ها را می‌ توان به‌صورت دو دیفرانسیل هم سفارش داد تا اگر علاقه ‌مند بودید گاهی از مسیر اصلی خارج شوید، مشکلی وجود نداشته باشد.

تیگوآن عرضه شده در ایران از سری دو دیفرانسیل است. البته همچنان می ‌توانید از وضعیت تک دیفرانسیل هم برای کاهش مصرف سوخت در هر دو خودرو استفاده کنید اما برای مواقع ضروری تنها با چرخاندن یک ولوم کوچک هر دو خودرو به نمونه‌ های دو دیفرانسیل تبدیل می‌ شوند.

رنو در این بخش علاوه بر این دو وضعیت، حالت Auto را عرضه می ‌کند که بنا به شرایط وضعیت گشتاور ارسالی به محورها را مدیریت می‌ کند و در مقابل فولکس واگن چند حالت پیش‌ فرض برای سیستم دو دیفرانسیل در نظر گرفته است که بسته به نوع مسیر انتخابی از سوی راننده، میزان گشتاور مدیریت می‌ شود.

هرچند دو خودرو تفاوت‌ هایی در این بخش دارند اما وضعیت کلی آن‌ ها یکسان است و درنهایت سیستم به‌طور خودکار میزان گشتاور ارسالی به چرخ‌ ها را مدیریت می‌کند تا خودرو بتواند از زمین‌ های لغزنده و مسیرهای سخت عبور کند.

قیمت احتمالی و شرایط بازار
هرچند رقابت دو خودرو تا حد زیادی شانه‌ به‌ شانه پیش می ‌رود اما وقتی پای خرید دو خودرو به میان می‌ آید شرایط متفاوت می‌ شود چرا که در این جا رنو با قیمت کمتر نسبت به تیگوآن می ‌تواند گزینه خوش قیمت تری برای خریداران باشد.

رنو کاجار

در مدل‌ های فول آپشن و با در نظر گرفتن این نکته که امکانات‌ استاندارد کاجار اندکی بیشتر از تیگوآن است، اگر بخش عمده آپشن‌ های موجود را در زمینه ‌های رفاهی و ایمنی بر روی هر دو خودرو سفارش دهید رنو کاجار در شرایط برابر تقریبا سه هزار یورو ارزان ‌تر از فولکس واگن تیگوآن است و همین مسئله می‌ تواند برگ برنده بزرگی برای آن باشد، به خصوص آنکه با توجه به قیمت ارز و تعرفه های جدید واردات خودرو به کشورمان این اختلاف 3 هزار یورویی در بازار های اروپایی می تواند به معنای تفاوتی 20 الی 30 میلیون تومانی در بازار ایران باشد.

فولکس واگن تیگوان

البته در حال حاضر قیمت نهایی عرضه تیگوآن در بازار ایران 290 میلیون تومان اعلام شده و هنوز هم برنامه دقیقی برای عرضه کاجار به بازار اعلام نشده است، اما با شرایط فعلی تعرفه ‌های واردات می‌ توان پیش‌ بینی کرد در صورت ورود رنو کاجار، رنو بیش از 20 میلیون تومان ارزان‌ تر از تیگوآن به فروش خواهد رسید و همین مسئله می‌ تواند کفه ترازو را به نفع رنو سنگین کند.

در نهایت نظر شما در خصوص این دو کراس اوور گران قیمت در بازار ایران چیست؟ فولکس تیگوان می تواند بهای بیشتر خود را در بازار توجیه کند یا رنو با اتکا به برگ برنده قیمت خرید در مقابل کالای دریافتی، اجازه عرض اندام در بازار ایران را به حریف آلمانی خود نمی دهد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • Sahand
    Sahand | ۲۲ دی ۱۳۹۶

    فلوکس =زیبا تر

  • ali_mousaviyeh
    ali_mousaviyeh | ۲۲ دی ۱۳۹۶

    معلومه که آلمانی حرف اول رو خواهد زد

  • 7.62mm
    7.62mm | ۲۲ دی ۱۳۹۶

    با اینکه شخصا به برند فولکس‌علاقه مندم ولی به نظرم بت ساختن از برندهای آلمانی اشتباهه و فرانسوی ها مخصوصا رنو کیفیتشون رو حداقل در ایران ثابت کردن. در اروپا هم فروش تیگوان ۱۷۸ هزار و کجار ۱۳۰ هزار بوده و هر دو خودروهای مطرحی هستند. پس بهتره با توجه به قیمت گذاری و امکانات و خدمات دریافتی تصمیم گیری کنید.

  • Amirhasandokht
    Amirhasandokht | ۲۲ دی ۱۳۹۶

    ١٠٠٪؜ تيگوان، درست رنو بعنوانِ يه شركت فرانسوى نسبت به پژو واقعاً بهـتره اما آلمان بحثش جداست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی