ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

امید اندک به اصلاح تعرفه واردات خودرو های هیبریدی توسط مجلس

در هفته های گذشته افزایش تعرفه واردات خودرو، موضوع داغ و تلخ در بازار خودرو کشورمان بوده است، به شکلی که پس از اعلام تعرفه های 55 تا 90 درصدی واردات خودروهای بنزینی (غیر هیبریدی)، ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۳ دی ۱۳۹۶ | ۱۳:۲۱

در هفته های گذشته افزایش تعرفه واردات خودرو، موضوع داغ و تلخ در بازار خودرو کشورمان بوده است، به شکلی که پس از اعلام تعرفه های 55 تا 90 درصدی واردات خودروهای بنزینی (غیر هیبریدی)، هر روزه شاهد اعلام قیمت های جدید توسط شرکت های مربوطه هستیم و تقریبا تمامی خودروهای حاضر در بازار افزایش قیمت رسمی ای بین 20 تا 70 میلیون تومان را تجربه کرده اند.

واردات خودرو

برای مثال در این خصوص می توان به قیمت 280 میلیونی نیسان ایکس تریل (248 میلیون تومان قبلی)، بهای 270 میلیونی تویوتا C-HR (حدود 215 میلیون تومان قبلی)، قیمت بیش از 330 میلیون تومانی هیوندای سانتافه (260 میلیون تومان سابق) و امثال این موارد اشاره کرد.

در همین حین موضوع افزایش 1000 درصدی تعرفه واردات خودرو هیبرید نیز صدای اعتراض دست اندرکاران صنعت خودرو و کارشناسان بازار را در آورده و توجیه اشتباه سخنگوی دولت در خصوص عملکرد غیر اقتصادی خودروهای هیبرید نیز تمامی فعالین حوزه خودرو را در شوک و بهت فرو برده است.

در چنین شرایطی خبر می رسد که یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قصد دارد تا با ارائه یک طرح دو فوریتی، بررسی تعرفه های جدید واردات خودرو را در دستور کار مجلس قرار دهد. در این زمینه موضوعاتی نظیر حمایت بی قید و شرط از خودروسازان داخلی، بی کیفیت بودن محصولات تولیدی، آمار بالای تلفات جاده ای و امثال این موارد مطرح شده است اما با توجه به سابقه بررسی طرح هایی نظیر تحقیق و تفحص در صنعت خودرو که در نهایت بی نتیجه ماند، به نظر نمی رسد امید چندانی برای اصلاح این تعرفه ها وجود داشته باشد.

لکسوس NX

البته این یک واقعیت است که فلسفه دولت در مورد بی تاثیر بودن خودروهای هیبریدی در مسئله آلودگی هوا از ریشه و بن غلط است و 180 درجه با روند 20 سال گذشته صنعت خودروسازی جهان و کلیه مطالعات و آمار و ارقام ثبت شده در مورد نتایج استفاده از تکنولوژی هیبریدی مغایرت دارد، از این رو بعید نیست که با فشار مجلس نشینان اصلاحاتی در تعرفه این خودروهای سبز صورت بگیرد، اما با توجه به قیمت های افزایش یافته فعلی، کاهش کلی تعرفه واردات خودرو و بازگشت قیمت ها به شرایط قبلی بسیار بعید به نظر می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • علی رضا
    علی رضا | ۲۴ دی ۱۳۹۶

    مدل مصرف سوخت این خودروهای هیبریدی با خودروهای معمولی متفاوت هست . یعنی حتی اگر مصرف سوخت دو خودرو یکی معمولی و دیگری هیبریدی یکسان هم باشه باز اون هیبریدیه با محیط زیست سازگارتره مخصوصا برای شهرهای شلوغ و آلوده ما. آیا درک این مطلب سخته ؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی