ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا هوش مصنوعی گوگل ما را خودخواه تر می کند؟

تکنولوژی پیشرفت می کند و ما هر روز بیشتر از قبل می فهمیم موبایل هایمان به جای ابزاری برای گفتگو و مکالمه، به وسیله ای برای انتقال اطلاعات بدل شده اند. این موضوع را در ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

تکنولوژی پیشرفت می کند و ما هر روز بیشتر از قبل می فهمیم موبایل هایمان به جای ابزاری برای گفتگو و مکالمه، به وسیله ای برای انتقال اطلاعات بدل شده اند. این موضوع را در کنفرانس توسعه دهندگان گوگل یعنی I/O 2018 به عینه دیدیم: ربات هوشمندی که به جای شما تماس می گیرد و وقت آرایشگاه یا میز رستوران رزرو می کند.

این ویدیو حیرت انگیز است؛ هم از این نظر که چت بات چقدر شبیه انسان صحبت می کند، و هم اینکه دنیای پیش روی ما با هزاران ربات هوشمند پشت خطوط تلفن به چه وضعیتی در می آید. از سوی دیگر بسیاری از ما موضوع مهمی را نادیده گرفتیم: اینکه آن سوی خط یک انسان قرار دارد، فردی که بدون اطلاع قبلی، دستمایه آزمایش های گوگل و خنده ی حضار شده است.

افرادی که در مشاغل خدماتی اینچنینی فعالیت کرده اند، می دانند که ارتباط با مردم هیچگاه ساده نیست. همواره مشتریانی هستند که به بهانه های مختلف بی ادبی می کنند، کارمندان را آزار می دهند و از پرداخت انعام سر باز می زنند. حالا تکنولوژی مدرن با برآورده ساختن کوچک ترین نیازهای ما و ارائه خدماتی کاملاً شخصی، باعث می شود تا بیش از قبل، افراد حاضر در پشت صحنه خدمت رسانی را نادیده بگیریم.

زمانی که دستیار فوق هوشمند گوگل به جای ما تماس بگیرد، سوء استفاده از کسب و کارهای خرد هم ساده تر خواهد شد. اگر به سادگی از «گوگل دوپلکس» (Google Duplex) بخواهیم برایمان میز رستوران رزرو کند، به همین سادگی می توانیم آن را کنسل کرده یا بارها زمانش را جابجا کنیم، چون هیچگونه ارتباط کلامی و انسانی بین شما و فردی که آن سوی خط حضور دارد، برقرار نشده است. شما هیچ احساس بدی از این فرایند نخواهید داشت، چون همه کارها بر عهده یک ربات است و شما حتی یک بار هم از عبارت «لطفاً» استفاده نکرده اید.

افزودن یک لایه ارتباطی بین کسب و کارها و مشتریان از نظر مالی هم برای ارائه دهنده خدمات زیان بار است. فرض کنید هر روز غذایتان را از یک رستوران نزدیک و به شکل تلفنی سفارش می دهید. حالا به راحتی از دستیار هوشمند می خواهید که برایتان غذا بگیرد، و به احتمال زیاد این دستیار از سرویس های آنلاین موجود برای این کار استفاده می کند. با این کار، درصد قابل توجهی از سود کسب و کار خدماتی مورد نظر به جیب ارائه دهنده سرویس آنلاین می رود.

گوگل اسیستنت

پیشرفت تکنولوژی با وجود تمام مزایای غیر قابل انکارش، روی نحوه رفتار و برخورد ما نیز تأثیر داشته است. ما به این باور رسیده ایم که همیشه باید بهترین خدمات را دریافت کنیم و چون پول پرداخت کرده ایم، حق هرگونه رفتاری را نیز داریم. حتی «تراویس کالانیک» به عنوان مدیر عامل [سابق] شرکت بزرگ اوبر هم در برابر گلایه راننده نسبت به کاهش کرایه سرویس ها، از کوره در رفت و وارد مشاجره لفظی شد. در واقع خدمات On Demand (حسب درخواست) می تواند به نادیده گرفتن افراد زیادی که در فراهم کردن نیازهای ما دخیل هستند، منجر شود.

شکی نیست که سرویس گوگل دوپلکس نقطه عطفی در حوزه هوش مصنوعی به شمار می رود و کاربردهای سودمند بی شماری دارد، ضمن اینکه سناریوهای مختلفی برای سوء استفاده از آن هم مطرح شده. با این حال باید توجه کنیم که استفاده از این ربات های هوشمند، ما را از روابط انسانی غافل نکند و باعث نشود که افراد فعال در ارائه این خدمات را از یاد ببریم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • ?️
    ?️ | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷

    قانون بگذارند که این ربات‌ها در همان ابتدای مکالمه اعلام کنند که ربات هستند.

    • ?️
      ?️ | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

      البته این هم فقط احساس امنیت کاذب برای ما به وجود می آورد چون هر زمان که برنامه نویسان رباتی بخواهند ربات می تواند دروغ بگوید!

  • ‌شکور حسین
    ‌شکور حسین | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷

    مطالب بسیار جالبی بود

مطالب پیشنهادی