ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

مگاموتور به زودی یک پیشرانه جدید برای محصولات سایپا طراحی و تولید خواهد کرد

مگاموتور؛ شرکت تولیدی موتور، گیربکس و اکسل سایپا، بزرگترین تولید کننده قوای محرکه در خاورمیانه است. این شرکت در سال 1372 به منظور تولید موتور، گیربکس و اکسل مگاموتور تاسیس شده و ماموریت یافت که ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۱۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۷:۵۵

مگاموتور؛ شرکت تولیدی موتور، گیربکس و اکسل سایپا، بزرگترین تولید کننده قوای محرکه در خاورمیانه است. این شرکت در سال 1372 به منظور تولید موتور، گیربکس و اکسل مگاموتور تاسیس شده و ماموریت یافت که با فعالیت های خود زمینه کاهش هر چه بیشتر وابستگی صنعت خودرو کشورمان علی‌الخصوص گروه خودروسازی سایپا در تولید قوای محرکه به خارج از کشور را فراهم نماید.

مگاموتور به زودی یک پیشرانه جدید برای محصولات سایپا طراحی و تولید خواهد کرد [به روز رسانی] - آبان ۱۴۰۰

در غرقه شرکت مگاموتور در شانزدهمین نمایشگاه قطعات خودرو، مجموعه قطعات یک پیشرانه ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی قرار داشته که با توجه به گفته‌های مسئولین غرفه این شرکت قطعات مذکور متعلق به قوای محرکه جدید سایپا خواهد بود.

به احتمال قوی این پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر از حداکثر قدرت ۱۱۰ تا ۱۱۵ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۲ تا ۱۵۰ نیوتن‌متر بهره خواهد برد. گفته می‌شود این پیشرانه براساس استاندارد آلایندگی یورو ۵ طراحی و تولید شده و احتمالا در سال آینده بر روی نسخه‌هایی از سایپا شاهین، آریا و سدان P90 نیز نصب خواهد شد.

پیشرانه جدید سایپا به سامانه زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌های ورودی (CVVT) مجهز خواهد بود و بر همین اساس نیز مدیران مگاموتور مدعی هستند که محصولاتی که از این پیشرانه بهره ببرند مصرف سوخت کمتری خواهند داشت.

کارشناسان معتقد هستند که مگاموتور پیشرانه جدید سایپا را بر اساس قوای محرکه EC5 گروه خودروسازی PSA طراحی کرده و مشخصات مشابه این دو پیشرانه نیز گواه این ادعاست. EC5 قرار بود به همراه نسخه‌های پایه سیتروئن C3 در بازار کشورمان عرضه شود که متاسفانه اعمال مجدد تحریم‌ها علیه صنعت خودروسازی مانع رخ دادن این اتفاق شد.

به نظر می‌رسد قرار گرفتن پروژه تولید نسخه پایه سیتروئن C3 در حالت تعلیق سبب شده است که شرکت مگاموتور به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا اقدام به بومی‌سازی پیشرانه EC5 کند.

ساخت موتور M15GSI ویژه خودروهای سایپا با شاسی X200 آغاز شد [به روز رسانی] - خرداد ۹۷

در همین راستا به تازگی اعلام شده که این شرکت قصد دارد وارد فاز پیاده سازی و ساخت موتور M15GSI شود.

مدیرعامل شرکت مگاموتور ضمن تایید این خبر عنوان کرد که گفت: «هدف از پروژه توسعه موتور M15GSI (موتور بهبود یافته تیبا) کاهش مصرف سوخت خودروهای X200 از محصولات گروه خودروسازی سایپا و بهبود پارامترهای عملکردی موتور می باشد.»

مهندس جمشید کندری با تشریح روند اجرای این پروژه خاطرنشان کرد: «تولید این موتور با توجه به الزامات مربوط به کاهش مصرف سوخت، می تواند تا پایان سال 1400 ادامه داشته باشد.»

وی تصریح کرد: «پس از انجام فاز طراحی مفهومی و جزئیات، تکمیل نقشه ها و مدارک اولیه موتور و نمونه سازی قطعات انجام شده و طی یک فرآیند چند ماهه شامل اصلاح طراحی برخی قطعات و نمونه سازی های مکرر، پارامترهای عملکردی و مصرف سوخت موتور M15GSI تثبیت شده است.»

موتور M15GSIکندری گفت: «موتور M15GSI با کاهش شش الی هفت درصدی مصرف سوخت در نقاط کاری موتور، افزایش حدود هفت درصدی توان موتور و بهبود پنج درصدی گشتاور بیشینه موتور، تمامی الزامات قانونی مربوط به کاهش مصرف سوخت را تا پایان سال 1400 پوشش خواهد داد.»

مدیرعامل شرکت مگاموتور با اشاره به چگونگی صحه گذاری محصول طراحی شده، افزود: «به منظور صحه گذاری طراحی محصول، مجموعه ای از آزمون های مکانیکی، شامل رفتار روغن کاری و خنک کاری، سایش پیستون، NVH، مقاومت حرارتی، تهویه، رفتار دینامیک سیستم سوپاپ بندی و همچنین آزمون های دوام بر روی موتور M15GSI صورت گرفت که همه این آزمون ها با موفقیت پشت سر گذاشته شده است.»موتور M15GSI

به گفته مهندس کندری فاز توسعه موتور M15GSI به پایان رسیده و پروژه وارد فاز کالیبراسیون موتور و خودرو شده و به موازات فاز توسعه و کالیبراسیون، فرآیند ساخت داخل این قطعات نیز توسط سازندگان داخلی آغاز و پیش بینی می شود از ابتدای سال 1398 تولید انبوه موتور M15GSI و نصب آن بر روی خودروهای ساینا و کوییک سایپا آغاز شود.

وی موتور M15GSI را موتور استراتژیک گروه خودروسازی سایپا در سال های آتی می داند و می گوید: «همزمان با بهبود در حوزه طراحی، انتظار می رود ارتقای زیرساخت های تولید به منظور حفظ اهداف عملکردی پروژه توسط قطعه سازان و همچنین در حوزه مونتاژ قوای محرکه با جدیت تمام صورت گیرد که خوشبختانه این امر در حد قابل قبولی در حال پیگیری و انجام است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • sepehri
    sepehri | ۹ خرداد ۱۳۹۷

    بنازم به این طراحی ها مسخره کردن خودشون رو و مردم ایرانم خر فرض کردن اینا چین اخه یک ذره زیبایی ندارن یکی از یکی زشت تر

  • mossayeb.FT
    mossayeb.FT | ۸ خرداد ۱۳۹۷

    امیدوارم تا ۱۴۰۰ ببینم که در کارخونه هاتون تخته شده و مدیر عاملتون به جرم کشتن این همه ادم با این محصولات مزخرفشون محاکمه شدن

  • amir
    amir | ۸ خرداد ۱۳۹۷

    خدا میدونه چقد بودجه حروم کردن برا باز طراحی یه موتور از رده خارج و چندین نفر با این روش اقازاده شدن

  • sd
    sd | ۸ خرداد ۱۳۹۷

    موتور تیبا رو میخوان تقویت کنن بزارن رو کوییک ، این همون موتور پراید نبود ک تقویتش کردن گذاشتن رو تیبا؟ لابد بعدش موتور کوییک رو تقویت میکنن میزارن رو بنز آلمان ..کشور جهان پنجمی هستیم خودمون نه جهان سوم .

مطالب پیشنهادی