ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

جیپ گرند چروکی L معرفی شد؛ آخرین شاسی‌بلندی واقعی پیش از انقلاب خودروهای برقی

جیپ گرند چروکی یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرطرفدارترین شاسی‌بلندهای آمریکایی به شمار می‌رود. این خودرو که نسل اول آن در سال 1993 معرفی شده، همواره فروش بالایی را تجربه کرده و نقشی کلیدی در موفقیت ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۰ دی ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

جیپ گرند چروکی یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرطرفدارترین شاسی‌بلندهای آمریکایی به شمار می‌رود. این خودرو که نسل اول آن در سال 1993 معرفی شده، همواره فروش بالایی را تجربه کرده و نقشی کلیدی در موفقیت کمپانی جیپ ایفا نموده است.

طبق آمار سال گذشته، جیپ موفق شده حدود 210,000 دستگاه گرند چروکی به فروش برساند. نسل کنونی (چهارم) این شاسی‌بلند محبوب از سال 2011 روی خط تولید قرار دارد، به همین جهت غبار زمان به خوبی در چهره‌اش نمایان است و وقت آن رسیده که با نسلی جدید جایگزین شود.

این اتفاق پس از مدت‌ها انتظار بالاخره رخ داد و دیشب کمپانی جیپ از نسل پنجم گرند چروکی رونمایی کرد. این نسل برخلاف پیشینیان خود پسوند L را در نام خود دارد تا نشان دهد که از اتاقی کشیده‌تر با سه ردیف صندلی برخوردار است.

طراحی خارجی: ساده اما باصلابت

نسل جدید گرند چروکی L از نظر طراحی بیرونی روندی تکاملی را طی کرده و در آن خبری از تغییرات انقلابی نیست. در نمای روبرویی شباهت‌های این خودرو با کانسپت گرند واگنیر انکارناپذیر بوده و حتی در نگاه نخست شاید فکر کنید که با نسخه تولیدی این کانسپت طرف هستید!

کانسپت جیپ واگنیر
جیپ گرند چروکی L

کاپوت شیب‌دار و برجسته، هفت ورودی هوای جلوپنجره، ورودی‌های حجیم سپر، و چراغ‌های LED باریک ویژگی‌های شاخص جیپ گرند واگنیر L در نمای روبرو را تشکیل می‌دهند.

در نمای جانبی، طراحان جیپ بر سادگی تمرکز نموده و پیکره‌ای بدور از هر گونه پیچیدگی خلق کرده‌اند. در این نما رینگ‌های بزرگ 21 اینچی، دهانه زاویه‌دار گلگیرها، خط افقی سقف و نوار کرومی که از آینه جلو آغاز و با امتداد از روی لبه درها به پشت بدنه منتهی شده‌، قابل ذکر‌ترین المان‌ها هستند.

در نمای عقب چراغ‌های LED کشیده و باریک بیش از هر چیز دیگر جلب توجه می‌کنند. با کمی دقت بیشتر می‌توان به سایر جزئیاتی چون شکاف حجیم محل نصب پلاک، نوار کرومی زیر شیشه عقب و دو خروجی اگزوز بزرگ که در گوشه‌های سپر نسبتا ساده جا خوش کرده‌اند، پی برد.

همانگونه که در بالا نیز اشاره کردیم، نسل پنجم گرند چروکی از سه ردیف صندلی سود می‌برد. این امر سبب شده تا فاصله محوری خودرو به 3091 میلی‌متر و طول بدنه آن به 5204 میلی‌متر افزایش پیدا کند. برای مقایسه بد نیست بدانید این ارقام برای نسل پیشین گرند چروکی با دو ردیف صندلی به ترتیب با 2915 و 4820 میلی‌متر برابر است. علاوه‌بر این‌ها عرض گرند چروکی L با 35 میلی‌متر رشد به 1963 میلی‌متر رسیده است.

فضای داخلی و تکنولوژی‌ها: نمایشگرها و فضای بیشتر

در داخل کابین گرند چروکی L دامنه تحولات بسیار گسترده بوده و نمی‌توان نقطه اشتراکی با نسل پیشین مشاهده کرد. داشبورد این نسل طراحی کاملا متفاوتی دارد و در قسمت میانی میزبان یک نمایشگر 8.4 اینچی در حالت استاندارد است. جیپ برای کسانی که نمایشگرهای بزرگ را دوست دارند، امکان سفارش نمونه 10.1 اینچی را فراهم کرده؛ هر دوی این نمایشگرها راننده را به آخرین نسخه از سیستم اینفوتینمنت اختصاصی UConnect 5 متصل می‌کنند. پشتیبانی بی‌سیم از اندروید اوتو و اپل کارپلی و همچنین وای فای هات اسپات از طریق ارتباط 4G از خصوصیات مهم این سیستم اینفوتینمنت هستند.

برای ارائه اطلاعات مورد نیاز راننده از یک نمایشگر دیجیتال در پشت فرمان چندمنظوره و چرمی جیپ گرند چروکی L استفاده شده است. این نمایشگر 10.3 اینچی در همکاری با آپشن‌هایی چون کروز کنترل تطبیق‌پذیر، تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی و سیستم دید در شب (Night Vision) تجربه‌ای کم‌نظیر برای رانندگان فراهم می‌کند.

امروزه تلفن‌های همراه و سایر لوازم الکترونیکی به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی تبدیل شده‌اند. جیپ برای اینکه خیال سرنشینان گرند چروکی L را از بابت شارژ آنها راحت کند، 12 پورت USB-A و USB-C را در قسمت‌های مختلف کابین تعبیه کرده است.

آن دسته از خریداران نسل پنجم گرند چروکی که علاقه وافری به پخش موزیک در حین سفرهای شهری و برون‌شهری دارند، می‌توانند این خودرو را با سیستم صوتی بسیار با کیفیت و 19 کاناله کمپانی آمریکایی مکینتاش (McIntosh) سفارش دهند.

تریم Summit پرچمدار این نسل از گرند چروکی خواهد بود. این تریم در کنار ویژگی‌های فوق، با پوشش چرم دست‌دوز پالرمو برای صندلی‌ها، رنگ جدید Tupelo، داشبوردی از چوب گردو و همچنین دوخت مخصوص ستون A و پوشش سقف قابل سفارش است و گرم‌کن و سردکن صندلی در آن به طور استاندارد نصب می‌شود.

ذکر این نکته ضروری است در تریم‌های Summit و Overland صندلی‌های جلو در 16 جهت مختلف به صورت برقی قابل تنظیم بوده و دارای گرم‌کن، سردکن و ماساژور پنج حالته هستند. در این تریم‌ها گرم‌کن ردیف دوم به عنوان یک آپشن ارائه شده است.

به لطف رشد ابعادی که جیپ گرند چروکی L داشته، این خودرو اکنون قسمت بار سخاوتمندانه‌تری دارد. در پشت ردیف سوم، فضایی برابر با 484 لیتر برای حمل لوازم سفر گنجانده شده که البته در صورت خواباندن صندلی‌های این ردیف، رقم مذکور به 1328 لیتر افزایش می‌یابد. چنانچه باز هم نیاز به فضای بیشتری باشد، با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم این رقم به 2446 لیتر خواهد رسید تا مالک گرند چروکی L پیشتاز کمپین «نه به خاور» باشد!

عملکرد فنی: قابلیت‌های آفرود بهتر

در زیر کاپوت جیپ گرند چروکی L تغییرات چندانی رخ نداده و مثل سابق مدل پایه نیروی خود را از موتور 3.6 لیتری V6 با 290 اسب بخار قدرت و 348 نیوتن متر گشتاور دریافت خواهد کرد. در تریم‌های رده‌بالا هم موتور 5.7 لیتری V8 Hemi وظیفه تامین نیرو را بر عهده خواهد داشت، این موتور 357 اسب بخار قدرت و 528 نیوتن متر گشتاور دارد.

هر دو موتور یاد شده، از طریق یک گیربکس هشت سرعته خودکار با چرخ‌ها در ارتباط خواهند بود. در حالت استاندارد این گیربکس نیروی تولیدی موتور را به سمت چرخ‌های یک محور هدایت می‌کند، ولی امکان سفارش آپشن انتقال قدرت به هر چهار چرخ فراهم است.

انتخاب وضعیت گیربکس با کمک این دکمه گردان انجام می‌گیرد

به گفته جیپ مدل‌های مجهز به موتور 3.6 لیتری V6 چه در نسخه تک و چه در نسخه دو دیفرانسیل، توانایی کشش باری به وزن 6,200 پوند (حدود 2.8 تن) را دارند. این رقم برای مدل‌های مجهز به موتور V8 و سیستم 4WD برابر با 7,200 پوند (3.26 تن) اعلام شده است.

از لحاظ قابلیت‌های آفرود جیپ گرند چروکی L با سه سیستم آپشنال 4x4 راهی بازار خواهد شد که عبارتند از Quadratrac I، Quadratrac II و Quadra-Drive II با محدودکننده الکترونیکی لغزش دیفرانسیل. هر سه این سیستم‌ها دارای جعبه‌دنده کمکی هستند.

مثل نسل قبلی، نسل جدید گرند چروکی نیز به سیستم تعلیق پیشرفته Quadra-Lift تجهیز شده؛ با تکیه بر این سیستم تعلیق بادی، می‌توان میزان سفتی کمک‌فنرها و ارتفاع خودرو را در پنج حالت تنظیم کرد. در حالت نرمال ارتفاع این شاسی‌بلند جدید از سطح زمین 210 میلی‌متر می‌شود که در مقایسه با نسل پیشین به اندازه 5 میلی‌متر بیشتر است.

با انتخاب حالت Off-Road 1 ارتفاع گرند چروکی اندکی به 251 میلی‌متر افزایش پیدا می‌کند. حالت Off-Road 2 هم که تهاجمی‌ترین حالت موجود است، ارتفاع خودرو را به 276 میلی‌متر می‌رساند. در این حالت زوایای ورود، خروج و شکست گرند چروکی L به ترتیب برابر با 30.1، 23.6 و 22.6 می‌شوند که نسبت به نسل قبل بهبود قابل‌ملاحظه‌ای داشته‌اند.

دو حالت دیگری که سیستم تعلیق گرند چروکی L دارد عبارتند از پارک و Aero. در حالت پارک ارتفاع خودرو از شرایط نرمال 45 میلی‌متر کمتر می‌شود، حالت Aero هم 20 میلی‌متر از ارتفاع کلی می‌کاهد.

ایمنی: مجموعه‌ای از سیستم‌های پیشرفته فعال

نسخه استاندارد جیپ گرند چروکی L با سیستم‌های ایمنی متعددی به دست مشتری خواهد رسید که از مهم‌ترین آنها باید به مواردی مثل سیستم اخطار برخورد در هر سرعتی با قابلیت ترمزگیری خودکار، سیستم تشخیص عبور خودرو از پشت، کروز کنترل تطبیق‌پذیر با قابلیت توقف و شروع حرکت خودکار، دستیار حفظ خودرو در بین خطوط، سیستم اخطار خروج خودرو از بین خطوط و دستیار پیشرفته ترمز.

در تریم‌های بالارده‌ای مثل Overland و Summit با سفارش سایر سیستم‌های ایمنی فعال و غیرفعال، لیست تجهیزات گرند چروکی L بلندتر می‌شود. این لیست دربردارنده موارد زیر است:

  • سیستم دید در شب
  • هداپ دیسپلی
  • هشدار خطر برخورد در تقاطع
  • سیستم تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی
  • دوربین 360 درجه
  • دستیار فعال رانندگی (Active Driving Assistant) که با کمک سیستم‌های حفظ خودرو در بین خطوط و کروز کنترل تطبیق‌پذیر، سطح 2 از فناوری خودران را به ارمغان می‌آورد.
  • دستیار فعال رانندگی بدون دخالت دست (Hands-Free Active Driving Assistant) که نوع پیشرفته‌تر مورد فوق بوده و همانگونه که از نامش پیداست دست‌های راننده را آزاد می‌کند.

قیمت و زمان عرضه

در رابطه با قیمت و زمان عرضه جیپ گرند چروکی L فعلا اطلاعاتی منتشر نشده، اما انتظار می‌رود این شاسی‌بلند سه ردیفه در بازه قیمتی 40 الی 50 هزار دلار و تا میانه‌های امسال راهی نمایندگی‌های فروش شود. ناگفته نماند نسل چهارم گرند چروکی که دارای دو ردیف صندلی است، هم‌اکنون با قیمت پایه 37,765 دلار به فروش می‌رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Razavi
    Razavi | ۲۰ دی ۱۳۹۹

    پراید شاسی بلند تولید شه

مطالب پیشنهادی