ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آزادسازی قیمت خودرو
خودرو

سونامی افزایش قیمت در انتظار بازار خودروهای داخلی؛ وقتی قیمت خودرو آزاد می شود

بسته ارزی جدید دولت نشان داد که زنجیره خودروسازی کشور دیگر بهره‌ای از ارز دولتی نخواهد برد و حالا فعالان خودروساز باید نیاز ارزی خود را از مسیر بازار آزاد یا ثانویه تامین کند. تصمیمی ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

بسته ارزی جدید دولت نشان داد که زنجیره خودروسازی کشور دیگر بهره‌ای از ارز دولتی نخواهد برد و حالا فعالان خودروساز باید نیاز ارزی خود را از مسیر بازار آزاد یا ثانویه تامین کند. تصمیمی که به عقیده برخی کارشناسان اولین گام جهت آزادسازی قیمت خودرو است البته اگر شورای رقابت مرجع قیمت گذاری باقی خودرو نماند.
به این ترتیب خودروسازان و قطعه‌سازان کشور نیز از این پس باید ارز موردنیاز خود را از بازار ثانویه و با قیمت آزاد (توافقی) تامین کنند. در بازار ثانویه، ارز حاصل از صادرات غیر‌نفتی با قیمتی توافقی در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد. در نتیجه هزینه تولید خودروسازان، قیمت خودروها در بازار، توان خرید مشتریان و همچنین تیراژ خودروهای داخلی، متاثر از این ماجرا خواهند شد.
در این شرایط فعالان صنعت خودرو انتظار دارند که پس از تغییرات به وجود آمده، قیمت گذاری خودرو آزاد شود تا آسیب‌های وارده به آنها کمتر شود. البته با توجه به ممنوعیت واردات خودرو و همچنین انحصار نسبی در بازار خودروی کشور، هنوز هم تردیدهایی در مورد آزادسازی قیمت خودرو وجود دارد، با این حال به‌نظر می‌رسد قیمت‌گذاری دولتی در شرایطی که نرخ ارز برای خودروسازان و قطعه‌سازان آزاد شده، به ادامه دلالی و واسطه‌گری (در بازار خودرو) و فشار مضاعف بر تولیدکنندگان خواهد انجامید. در کنار این موضوع افزایش فشار قیمتی بر مصرف‌کنندگان نیز چالش بزرگی است که در اثر آزادسازی قیمت خودرو رخ می‌دهد.

آزادسازی قیمت خودرو
هرچند در این سال‌ها پروسه داخلی‌سازی خودروها در کشور دنبال می‌شد اما خودروسازان و هم قطعه‌سازان، هنوز هم به واردات وابسته هستند و ارزبری دارند. البته این وابستگی نسبی است یعنی برخی خودروها و قطعات ارزبری پایینی دارند و برخی متوسط و برخی نیز ارز زیادی مصرف می‌کنند.

از سوی دیگر، قطعه‌سازان نیز متاثر از حذف ارز دولتی، مجبورند مواد اولیه موردنیاز خود را با ارز آزاد تامین کنند و بنابراین هزینه تولید قطعات نیز بالا می‌رود. در نتیجه هزینه تولید و قیمت تمام‌شده خودروهای داخلی تحت تاثیر دو منبع یعنی تهیه قطعات خارجی و تامین مواد اولیه قطعه‌سازان آن هم از خارج کشور، خواهد بود.
ضمن آنکه خودروسازان و قطعه‌سازان حالا با مشکل تحریم نیز مواجه هستند؛ عامل دیگری که بر افزایش قیمت و کاهش کیفیت خودرو تاثیر می‌گذارد. «حسن کریمی‌سنجری» یکی از کارشناس خودرو به دنیای اقتصاد می‌گوید که اثر تورمی روی بازار، افزایش قیمت‌ها را تشدید می‌کند. طبیعی‌ست که افزایش قیمت‌ها کاهش تقاضا را در پی داشته باشد، موضوعی که اخیرا بازار خودرو شاهد آن بود؛ در نهایت نیز کاهش تقاضا بر تیراژ خودروها تاثیر خواهد گذاشت.

آزادسازی قیمت خودرو
در واقع تولید خودروسازان جدا از اینکه به‌دلیل مسائلی مانند آغاز تحریم‌ها علیه خودروسازان و همچنین بالا رفتن هزینه‌های تولید کاهشی خواهد شد، از بخش تقاضا نیز ضربه می‌خورد. چراکه وقتی قیمت خودرو افزایش یابد، خرید خودرو از اولویت خرید بخشی از مشتریان خارج می‌شود. در این مورد «رضا رضایی» رئیس پیشین انجمن قطعه‌سازان معتقد است که همین حالا نیز به‌دلیل تحریم و برخی مشکلات داخلی، تولید خودرو کاهش یافته و قطعا با توجه به سیاست ارزی جدید دولت، بیشتر و بیشتر نیز شاهد کاهش تیراژ خواهیم بود.
بر اساس آمار اعلام شده خردادماه سال گذشته در حدود 135 هزار دستگاه خودرو راهی جاده های کشور شده که این رقم در خرداد امسال به حدودا 108 هزار خودرو کاهش پیدا کرده است.

آزادسازی قیمت خودرو

با آزادسازی نرخ ارز برای صنایع خودرو و قطعه، حالا این پرسش بسیار مهم به وجود آمده که تکلیف قیمت‌گذاری خودروهای داخلی چه خواهد شد. در حال حاضر، شورای رقابت به عنوان نهادی فراقوه‌ای، نسبت به کشف قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان داخلی اقدام می‌کند و بالای ۴۵ میلیونی‌ها نیز توسط خودروسازان تعیین قیمت می‌شوند. در این حالت قیمت‌گذاری به اصطلاح دستوری همواره مورد اعتراض فعالان صنعت خودرو و حتی بسیاری از کارشناسان بوده و هست. با این حال دولت با استناد به رقابتی نبودن بازار و همچنین حمایت‌های تعرفه‌ای از خودروسازان و البته تخصیص یارانه ارزی به آنها، مجوز آزادسازی قیمت خودرو را صادر نکرده است. هرچند در حال حاضر بازار خودرو کشور چندان رقابتی نیست و واردات نیز ممنوع است، با این حال، حذف یارانه ارزی زنجیره خودروسازی کشور، پرونده آزادسازی قیمت را دوباره به جریان انداخته است.
بر این اساس، خودروسازان و قطعه‌سازان و برخی کارشناسان معتقدند دولت بهتر است حالا که یارانه ارزی صنعت خودرو را قطع کرده، قیمت را نیز آزاد کند تا تولید آسیبی جدی نبیند. قیمت گذاری و آزادسازی قیمت خودروهای دو تجربه‌ای ست که در ایران آزموده شده است.

آزادسازی قیمت خودرو
سابقه قیمت گذاری و سرکوب قیمت در ایران به قبل از انقلاب بازمی‌گردد. اولین بار که محمدرضا پهلوی متوجه شد سیاست های انبساطی او موج تورم شده، به جای آنکه سیاست‌های انبساطی خود را تصحیح کند تثبت قیمت‌ها را در پیش گرفت. «فربد زاوه» فعال صنعت خودرو هم با قیمت گذاری خودرو مخالف است، به دیجیاتو می‌گوید:

«قیمت و تورم دو مفهوم جدا از هم هستند که اقتصاددانان خیلی به آن توجهی ندارند. می‌توان قیمت را سرکوب کرد اما اگر بخواهید تورم را کنترل کنید راه دیگری دارد. نباید برای کنترل تورم، قیمت را کنترل کرد این روش تاکنون یکبار هم جواب نداده است. ما بعد از انقلاب آن را بارها امتحان کرده‌ایم ما تصور می‌کردیم چون فلان رئیس جمهور از فلان حزب بود این روش جواب نداد نه اینکه علم اقتصاد آن را رد کرده باشد. کنترل تورم نیازمند انضباط مالی است و انضباط مالی نیازمند برنامه ریزی و شنیدن حرف های تلخ است.»

آزادسازی قیمت خودرو

تقویم 40 ساله بازار خودرو نشان می‌دهد در در دوره‌ای که قیمت‌گذاری متناسب با حاشیه بازار صورت می‌گرفت، قیمت خودرو به‌خوبی کنترل و تورم بسیار کمتری در مقایسه با تورم کلی صنعت، رخ داد.
در دوره 11 ساله آزادی قیمت خودرو حدفاصل سال‌های 77 تا 88، تورم خودرو از شاخص 100 به 133 رسید. این در حالی بود که در همان مقطع زمانی، تورم صنعت به شاخص 428 دست یافت و مقایسه این دو رقم با یکدیگر نشان می‌دهد تعیین قیمت در حاشیه بازار، به کنترل قیمتی می‌انجامد. «داوود میرخانی رشتی» مدیرعامل سابق ایران خودرو و مشاور انجمن خودروسازان ایران معتقد است که در شرایط کنونی که یارانه ارزی صنعت خودرو قطع شده، بهتر است قیمت‌گذاری نیز از شورای رقابت گرفته و به خودروسازان سپرده شود تا آنها بتوانند قیمت محصولات را در حاشیه بازار تعیین کنند.

همچنین چند روز قبل در یک نوشتار، 5 نتیجه احتمالی آزاد شدن قیمت خودرو را بررسی کرده ایم که مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • Shahinbarfi
    Shahinbarfi | ۱۶ مرداد ۱۳۹۷

    نمیدونم چرا اینقدر دولت برای تولید این لگن سازیا پا فشاری میکنه؟سودش خوبه براشون در این شکی نیست اما مسئولان دروغگو اگر فکر منافع مردم بودن در این دوتا اشغال سازی رو تخته میکردن که جون این همه ادم رو نگیره.بجاش واردات ماشین رو ازاد کنن بدون تعرفه و قیمت بنزین رو بالاتر ببرن.هر چیزی میخوای بگی اخرش به این جمله میرسی که بگی لعنت به اینا که فقط فکر جیب خودشونن

    • ruholah_rowzan
      ruholah_rowzan | ۱۷ مرداد ۱۳۹۷

      به ابن علت که فک و فامیل های من و شما تو این بخش مشغول به کار بودند یا هستند. نمیشه همینجوری یکی از بزرگترین بخش های اشتغالی کشور رو عقیم کرد. جایگزین مناسب هم فعلا در دسترس نیست. هزینه این کار بسیار زیاد خواهد بود. به این علت تا فراهم شدن زیرساخت های مناسب جایگزین مجبور به انجام شیاست های کوتاه مدت و چسب زخمی خواهد بود. راجب خوب یا بد بودنش نظری نمیدم. اما واقعیت امر همینه که گفتم. یکم جامع تر به مسایل نگاه کنیم.

      • afshingm
        afshingm | ۱۷ مرداد ۱۳۹۷

        جناب ruholah_rowzan، پس چون فک و فامیل من و شما تو این بخش بودن باید تا هر وقت آقایون صلاح دونستند این آشغال ها رو بخریم که خدایی نکرده این صنعت نخوابه !؟ چه خیری از این صنعت به مردم رسیده که نخوایم ورشکست بشه !؟ به نظر شما این فک و فامیلی که شما میگی در مقابل 1180 نفری که تو 45 روز گذشته توی تصادفات مردن به حساب میان اصلا !؟ خودت حساب کن ببین در سال چقدر میشه !
        میخوام نباشه این خودروسازی اصلا !

        • ruholah_rowzan
          ruholah_rowzan | ۱۷ مرداد ۱۳۹۷


          عرض کردم، صحبت های منو خوب می خوندین هیچ دفاعی از این صنعت نکردم. من از آدم ها دفاع می کنم. که به خاطز کم لیاقتی و بی لیاقتی عده ای خیل عظیمی هم حقوق بگیران هم بازنشتگانی که زندگیشون با همین پول می چرخه از بین میره. جانشین وقتی نباشه، پاک کردن این بخش ضررش بیشتره. شکی نیست که پدر اقتصاد رو هم در آورده این بخش از صنعت. عملا تعمیرکاران و لوازم سازان فقط درآمدی کسب می کنن. اما آدم هایی که همسایه من و شما هستن رو هم باید حساب کنیم. به این راحتی ها نیست همه چی. مردم با رفتارشون می تونن تحت فشار بزارن هر نهاد و هرکسی رو. در نتیجه یا بهتر بشه یا جایگزین. صحبتم این بود.

  • Amirmohammad Javadi
    Amirmohammad Javadi | ۱۶ مرداد ۱۳۹۷

    خب خداروشکر !
    فعلا بشینید شاید ناجی اومد :))

    • ruholah_rowzan
      ruholah_rowzan | ۱۷ مرداد ۱۳۹۷

      دوست عزیز، نظرات بنده توسط تیم دیجیاتو متاسفانه پاک میشه، من تو این غالب میدم ببینم شاید مشکل برطرف شد، عذر می خوام مجدد.

      خانم نویسنده مطلب! :
      «حسن کریمی‌سنجری» یکی از کارشناس خودرو به دنیای اقتصاد می‌گوید که اثر تورمی روی بازار، افزایش قیمت‌ها را تشدید می‌کند. طبیعی‌ست که افزایش قیمت‌ها کاهش تقاضا را در پی داشته باشد، موضوعی که اخیرا بازار خودرو شاهد آن بود؛ در نهایت نیز کاهش تقاضا بر تیراژ خودروها تاثیر خواهد گذاشت.

      این بزرگوار احتمالا توی دانشگاه یکی دو درس رو افتادن. درسته که بازار خودرو در واقع یه چیزی بین انحصار چند جانبه یا انحصار کامل قرار داره، اما قیمت نهایی خودرو بازهم نه «عرضه کننده» بلکه «تقاضا» یا خریدار تعیین می کنه. اینقدر تو گوش مردم نخونین که قدرتی توی قیمت گذاری ندارن. این بی سوادی شما رو نشون میده. عامل اصلی قیمت گذاری اصولا مردم هستن. من به پروسه طولانی قیمت گذاری اشاره ای نمی کنم، اما باید بدونین در نهایت مردم با تقاضاشون حاشیه سود صنعت خودرو سازی رو به نزدیک صفر می تونن برسونن و جالب تر اینکه در این شرایط بازهم صنعت به کارش ادامه خواهد داد چون هزینه هاش در میاد. کم کم در طول زمان اگه بخش خودرو هم شعورش برسه مجبور به تحقیق و توسعه ی «واقعی» خواهد شد که مجدد به سود خواهد رسید. مطلبی که برای همه مردم منتشر می کنید رو بیشتر بررسی کنین لطفا!

      • afshingm
        afshingm | ۱۷ مرداد ۱۳۹۷

        ruholah_rowzan جان، مثل اینکه شما اصلا حالت خوب نیست !!!!؟؟؟؟

      • پگاه طوسی
        پگاه طوسی | ۱۷ مرداد ۱۳۹۷

        دوست عزیز ممنون از توجه شما اما بهتر بود که مطلب رو تا آخر می‌خوندید. ما هرگز نگفتیم که مردم تاثیری در قیمت گذاری ندارند و این موضوع هم که عرضه و تقاضا دو عامل تاثیرگذار در قیمت کالا هستند موضوعی‌ست بدیهی. اگر مطلب رو تا آخر می‌خونید حتما متوجه می‌شدید که با صحبت شما هم نظر هستیم: «سابقه قیمت گذاری و سرکوب قیمت در ایران به قبل از انقلاب بازمی‌گردد. اولین بار که محمدرضا پهلوی متوجه شد سیاست های انبساطی او موج تورم شده، به جای آنکه سیاست‌های انبساطی خود را تصحیح کند تثبت قیمت‌ها را در پیش گرفت. «فربد زاوه» فعال صنعت خودرو هم با قیمت گذاری خودرو مخالف است، به دیجیاتو می‌گوید: .....
        تقویم 40 ساله بازار خودرو نشان می‌دهد در در دوره‌ای که قیمت‌گذاری متناسب با حاشیه بازار صورت می‌گرفت، قیمت خودرو به‌خوبی کنترل و تورم بسیار کمتری در مقایسه با تورم کلی صنعت، رخ داد.
        در دوره 11 ساله آزادی قیمت خودرو حدفاصل سال‌های 77 تا 88، تورم خودرو از شاخص 100 به 133 رسید. این در حالی بود که در همان مقطع زمانی، تورم صنعت به شاخص 428 دست یافت و ....»
        همینطور به شما پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونید تا متغییرهای دیگری که درنوسانات قیمت خودرو تاثیر می‌گذارند رو مد نظر داشته باشید. http://dgto.ir/108h

        • ruholah_rowzan
          ruholah_rowzan | ۱۷ مرداد ۱۳۹۷

          ممنون که پاسخ دادین، خب شاید بخش هاییش رو من اشتباه متوجه شدم. ولی کاش ۳۰ ثانیه از وقت پاسخ به نظرم رو صرف بررسی اینکه چرا چند بار نظرات منو پاک می کنید تا مجبور بشم به این شکل عجیب غریب حرفمو بزنم می کردین

      • Amirmohammad Javadi
        Amirmohammad Javadi | ۱۷ مرداد ۱۳۹۷

        متاسفانه شما هیچی راجع به صنعت نمی دونی بنده در وسط ماجرا هستم
        افت تقاضا تو سال 91 مگه قیمت خودرو رو کاهش داد ؟
        انحصار و وام های بی قید و شرط می تونه تقاضا ایجاد کنه !
        ببینید همین صنعتی که همه میگن مرده داره بادی ساید مگان rs رو برای رنو قالباشو میسازه !
        میفرمایید خیر آیدی ارسال کنید خدمتتون مدارکشو با عکس ارسال کنم !
        فساد و منفعت افراد داخل دولت اجازه رقابت رو از بین برده و مردم مجبور به خرید با هر قیمتی هستند !

        • ruholah_rowzan
          ruholah_rowzan | ۱۷ مرداد ۱۳۹۷

          بله، شما خب همشو میدونی چیزی برای ما نمی مونه. فقط اینکه افت تقاضا سال ۹۱ چند ماه بود و چقدر تورم داشتیم تو اون سال و رفتار طبیعی همه ی ما موقع تورم پولی چجوریه؟ اصلا بازار بورس چه اتفاقی براش افتاد تو اون سال، مخصوصا گروه خودرویی ها؟!

          یجوریم نگو دولت، انگار از مریخ اومده، ۶۵ درصد نیروی کار جامعه تو همین دولت مشغولن. دزد تکلیفش معلومه، بعله حرفت درسته. اکثرا هم تو بخش های دولت هستن این شیره کش ها. ولی جمع نبند با همسایه های من و تو.

مطالب پیشنهادی