ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا شرایط گارانتی موبایل‌های سامسونگ در ایران تغییری داشته است؟

«محمدجعفر نعناکار»، مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران در توییتر خبر از تغییر شرایط گارانتی موبایل‌های سامسونگ به نفع مصرف‌کنندگان و توسعه‌دهندگان ایرانی داده است. نعناکار در توییتر خبر داده است که حالا، در پی تعامل ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۶ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۰

«محمدجعفر نعناکار»، مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران در توییتر خبر از تغییر شرایط گارانتی موبایل‌های سامسونگ به نفع مصرف‌کنندگان و توسعه‌دهندگان ایرانی داده است. نعناکار در توییتر خبر داده است که حالا، در پی تعامل سازمان فناوری اطلاعات ایران و سامسونگ ایران، با نصب اپلیکیشن از منابعی به جز گوگل پلی و گلکسی اپس، گوشی‌‌ها از گارانتی خارج نخواهد شد. اما سامسونگ قبلاً هم اشاره کرده بود که با نصب یک اپلیکیشن از سایر منابع، موبایلی را از گارانتی خارح نمی‌کند.

تغییری که مدیرکل حقوقی سازمان فناوری از آن صحبت می‌کند، مربوط به یکی از بندها در صفحه «چه مواردی شامل گارانتی نمی‌شود؟» در سایت سامسونگ ایران است. قبلا در همین صفحه نوشته شده بود: «خرابی ناشی از نصب هرگونه نرم‌افزار و برنامه‌های متفرقه که مورد تایید شرکت سامسونگ نباشد، باعث می‌شود تا کاربر تحت پوشش گارانتی قرار نگیرد.» اما حالا بند هفتم این صفحه می‌گوید: «هزینه‌های مرتبط با خرابی‌های ناشی از نصب هر گونه نرم افزار یا برنامه که توسط شرکت سامسونگ طراحی و تولید نشده باشد.»

در واقع سامسونگ ایران می‌گوید اگر کاربری، اپلیکیشنی که سامسونگ طراحی نکرده است را نصب کند و با مشکل مواجه شود، گارانتی سامسونگ «این مورد» را نمی‌پذیرد و هزینه تعمیر «همین مورد» با کاربر خواهد بود.

اما این همان موردی است که در گذشته نیز وجود داشته است. «نامی طهماسبی»، مدیر ارشد خدمات پس از فروش دفتر سامسونگ ایران در گفتگو با دیجیاتو خبر داده بود که منابع مورد تایید سامسونگ برای نصب اپلیکیشن، گوگل پلی و گلکسی اپس هستند اما نصب اپلیکیشن‌ها از سایر منابع به مفهوم خارج شدن یک موبایل از گارانتی نیست:

«بکارگیری برنامه‌های ارائه شده توسط درگاه‌های تایید نشده، بطور ذاتی منجر به ابطال ضمانت نامه نمی‌شود و صرفاً هزینه تعمیر آسیب‌ها و ایرادهای ناشی از نصب و استفاده از آنها تحت پوشش گارانتی نخواهد بود. هدف ما از این رویکرد پیشگیری از نصب اپلیکیشن‌هایی است که به دلایل متعدد می تواند منجر به صدمه دیدن دستگاه شوند.»

از همه این مسائل می‌توان اینگونه برداشت کرد که هیچ تغییری در باطن رخ نداده است چرا که سامسونگ همان زمان هم موبایل کاربر را با نصب یک اپلیکیشن متفرقه از گارانتی خارج نمی‌کرد. آنچه اتفاق افتاده است، تغییر یک بند در سایت سامسونگ ایران است؛ بندی که «امیر ناظمی»، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات، در گفتگویی که آذر ماه با دیجیاتو داشت، آن را مبهم و گنگ دانسته بود:

«شرکت سامسونگ شرط مبهم و گنگی را در شرایط گارانتی خود اضافه نموده که می‌تواند مورد تفاسیر مختلفی داشته باشد. البته مکاتباتی با سامسونگ، مرکز امور اصناف، مراجع ذی‌صلاح و انجمن‌های حامی حقوق مصرف‌کنندگان انجام شده، که امیدواریم حقوق مصرف‌کنندگان برای استفاده از اینگونه فناوری‌ها به بهترین نحو ممکن حفظ شود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی