ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Siemens-ehighway (2)
خودرو

راه اندازی اتوبان الکتریکی، راهکار زیمنس و اسکانیا برای گسترش کشنده های سنگین برقی

دو کمپانی بزرگ زیمنس و اسکانیا چند سال پیش با آغاز پروژه ای مشترک، تصمیم گرفتند با عرضه وسایل نقلیه سبزتر، از میزان آلودگی ناشی از تردد کشنده های سنگین دیزلی بکاهند. این پروژه منجر ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۱

دو کمپانی بزرگ زیمنس و اسکانیا چند سال پیش با آغاز پروژه ای مشترک، تصمیم گرفتند با عرضه وسایل نقلیه سبزتر، از میزان آلودگی ناشی از تردد کشنده های سنگین دیزلی بکاهند.

این پروژه منجر به خلق کشنده های هیبریدی شد. برخلاف خودروهای هیبریدی رایج که از یک موتور برقی یا باتری در کنار موتور درون سوز بهره می برند، این کشنده ها انرژی الکتریکی خود را مانند قطارها و ترامواها از سیم هایی که روی اتوبان ها نصب شده اند، دریافت می کنند. ژرمن ها اتوبان هایی را که دارای سیم های مخصوص کشنده های هیبریدی باشند، eHighway نامگذاری کرده اند.

Siemens-ehighway (7)

برای اتصال کشنده ها به سیم های برق، مهندسین زیمنس یک کوپل کننده قدرت بازشونده طراحی کرده اند. زمانی که سنسورهای مخصوص وجود سیم ها را تشخیص دهند، این کوپل کننده به طور خودکار از قسمت فوقانی خودرو باز شده و به سیم ها متصل می شود.

وجود چنین سیستمی، علاوه بر کمک به حفظ محیط زیست صرفه جویی زیاد در زمان و هزینه ها را در پی دارد، زیرا دیگر لازم نخواهد بود کشنده ها برای شارژ باتری خود مدتی را در ایستگاه های شارژ – که راه اندازی آنها هم نیازمند بودجه ای هنگفت است - ساکن بمانند.

Siemens-ehighway (4)

در فاز نخست از پروژه eHighway، سه شنبه گذشته اتوبانی به طول 10 کیلومتر در جنوب فرانکفورت افتتاح شد. مقامات حمل و نقل آلمان امیدوار هستند داده های مثبت به دست آمده از اولین eHighway منجر به گسترش آن در دیگر مناطق و جاده های اصلی این کشور شود.

روشن است که کشنده های مجهز به تکنولوژی زیمنس هنگام اتصال به شبکه برق، گاز آلاینده ای تولید نخواهند کرد. در این حالت کشنده ها با تکیه بر انرژی ذخیره شده در باتری های خود ادامه مسیر خواهند داد و در صورت اتمام شارژ این باتری ها، موتور درون سوز دیزلی وظیفه تامین نیرو را بر عهده خواهد گرفت.

Siemens-ehighway (6)

به گفته زیمنس کشنده ها حین اتصال به خطوط برق اختصاصی سرعتی ثابت خواهند داشت که این مساله نیز می تواند باعث روان شدن ترافیک شود. در صورت قصد راننده برای سبقت گیری، کوپل کننده موقتا از سیم ها جدا شده و پس از انجام سبقت دوباره وصل می شود.

ژرمن ها ادعا می کنند eHighway در مقایسه با موتورهای درون سوز تا دو برابر بهینه تر است؛ به همین خاطر با عملی شدن این ایده هم از میزان مصرف انرژی کاسته شده و هم میزان آلودگی هوا کمتر می شود.

Siemens-ehighway (8)

سیاستمداران آلمانی کاهش 80 درصدی دی اکسید کربن آزاد شده در جو تا سال 2050 را هدفگذاری کرده اند؛ سال 2030 نیز به عنوان آخرین مهلت برای فروش اتومبیل های بنزینی و دیزلی تعیین شده است.

ناگفته پیداست در صورت پیاده سازی ایده eHighway زیمنس در تمامی جاده ها و راه های آلمان، این کشور راحت تر به اهداف سبز خود دست خواهد یافت.

زیمنس

بد نیست اشاره کنیم شرکت زیمنس نسخه اولیه از eHighway را به عنوان راهکاری سبز برای کشنده های سنگین تجاری در سال 2012 رونمایی کرد. در آن دوران تکنولوژی باتری به حدی پیشرفت نکرده بود که بتواند جوابگوی جابجایی خودروهای سنگین در مسافت های طولانی باشد.

اما با کشف مرزهای جدید در این حوزه و رشد علاقه شرکت هایی مثل ولوو، دایملر و تسلا نسبت به کشنده های برقی پتانسیل تبدیل سیستم ژیمنس به یک راهکار کاربردی بلند مدت افزایش یافته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی