ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مسیریاب بلد
نرم افزار و اپلیکیشن

بلد در برابر ویز؛ نگاهی مقایسه ای به دو اپلیکیشن مسیریاب [تماشا کنید]

کمتر از دو سال پیش اگر فردی بحث رقابت مسیریاب‌های ایرانی با نمونه‌های خارجی را مطرح می‌کرد، در محترمانه‌ترین حالت جدی گرفته نمی‌شد. اما امروز شرایط به کل دگرگون شده و حالا بخشی از همان ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۳ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰

کمتر از دو سال پیش اگر فردی بحث رقابت مسیریاب‌های ایرانی با نمونه‌های خارجی را مطرح می‌کرد، در محترمانه‌ترین حالت جدی گرفته نمی‌شد. اما امروز شرایط به کل دگرگون شده و حالا بخشی از همان مردم سرسخت و منتقد، مسیریاب‌های ایرانی را در گوشی‌های خود نصب کرده‌اند.

اگر به خاطر داشته باشید چندی پیش در مقاله‌ای مفصل به بررسی و مقایسه مسیریاب نشان و ویز پرداخته و از ویژگی‌های مشترک این دو سخن گفتیم و در پاره‌‌ای از موارد با هم دیدیم که مسیریاب ایرانی می‌تواند نسبت به رقیب خارجی برتری‌هایی هم داشته باشد.

اما حالا و در این مقاله قصد داریم نگاهی مقایسه‌ای به نقشه و مسیریاب بلد و ویز داشته باشیم و در شرایطی یکسان، عملکرد دو اپلیکیشن برای تسهیل کار رانندگان در عبور از گره‌های ترافیکی و انتخاب مقصد درست را بسنجیم.

آیا دسترسی به دیتابیس‌های بومی در بلد آنقدر مؤثر بوده که به جایگزینی آن با ویز فکر کنیم؟

طبیعتا از نظر منطقی نمی‌توان دو اپلیکیشن را «همسنگ» یکدیگر پنداشت و ما هم در این مقاله قصد چنین کاری را نداریم چرا که ویز با سابقه حضور سیزده ساله و سیستم بی‌نظیر کراودسورسینگ و پشتیبانی مالی گوگل، حتی همین حالا نسبت به بسیاری از مسیریاب‌های خارجی برتری دارد. اما روند پیشرفت بلد طی مدت کوتاهی که از عرضه‌اش گذشته، آنقدر قابل توجه بوده که بتوان بعضی قابلیت‌هایش در مسیریابی را با ویز مقایسه کرد.

هدف این مقاله بیشتر تمرکز روی قابلیت‌های ضروری مسیریابی و پرداخت به امکاناتی در نمونه بومی است که می‌توانند به اندازه امکانات مشابه در مسیریاب‌های خارجی برای کاربران کاربرد داشته باشند. و در نهایت رسیدن به پاسخ این سؤال که آیا دسترسی به دیتابیس‌های بومی در مسیریاب بلد، به عنوان برگ برنده اپلیکیشن، آنقدر مؤثر بوده که بتوانیم به جایگزینی آن با مسیریاب ویز فکر کنیم؟

در ادامه بررسی خواهیم کرد.

ظاهر و رابط کاربری

مسیریاب بلد
نمایی مقایسه‌ای از نقشه ویز و بلد.

طبیعی است که مسیریاب ویز پس از سیزده سال فعالیت و آزمون و خطاهای بسیار، امروز در پایدارترین شکل و شمایل به کاربران ارائه شود. تجربه ارزشمندی که توسعه‌دهندگانش طی یک دهه گذشته بدست آورده‌اند، در ایجاد یک هویت بصری منحصر به فرد به ثمر نشسته به طوری که چه به طور مستقیم و چه غیر مستقیم الگوی بسیاری از اپلیکیشن‌های نقشه و مسیریاب کنونی بوده؛ حتی گوگل که در اصل مالک این اپلیکیشن بوده و از قابلیت‌هایش در مسیریاب گوگل مپس الگوبرداری می‌کند.

ویز حداکثر جزئیات روی نقشه را به طور زنده به نمایش می‌گذارد

ویز حداکثر جزئیات روی نقشه را به طور زنده به نمایش می‌گذارد. ترکیب رنگی غالب آبی فیروزه‌ای-خاکستری روشن بخش اعظم صفحه را در بر گرفته و به کارگیری این ترکیب ملایم سبب شده که هنگام کار در چنین محیط پرجزئیاتی حس سردرگمی و حواس‌پرتی به شما دست ندهد. از نقش مؤثر انیمیشن‌های نرم و روان هم نمی‌توان غافل شد که نه فقط پویایی و طراوت را به محیط کاربری تزریق کرده‌اند بلکه در برخی عملکردهای فنی اپلیکیشن (به طور مثال تغییرات ناگهانی مسیر) تأثیر مثبت خود را به وضوح به نمایش می‌گذارند.

با این ثبات، شاید کمتر کسی متوجه نقطه ضعفی در محیط کاربری ویز شود، اما حداقل در یک مورد برتری مسیریاب بلد کاملا عیان می‌شود و آن استفاده از فونت مناسب‌تر فارسی است. اگر چه ویز در نسخه‌های اخیر خود تلاش خوبی برای بهبود نوشته‌های فارسی انجام داده اما باز هم از منظر ظاهری زیبایی فونت فارسی به کار رفته در مسیریاب بلد را ندارد.

مسیریاب بلد
منوی کشویی ویز و بلد در کنار هم. ویز ساختار پخته‌ و کاربردی‌تری دارد.

در نظر اول ممکن است «فونت بهتر» برایتان جنبه زینتی داشته باشد، اما وقتی پوسته ظاهری را کنار زده و وارد فرآیند مسیریابی شویم، خواهیم دید که فونت بهتر به نظم بیشتر انجامیده و به مسیریابی کمک شایانی می‌کند. مورد بعد این که مسیریاب بلد با در اختیار داشتن مزیت دسترسی به دیتابیس‌های داخلی، اطلاعات کامل‌تری از نقشه در قیاس با ویز به نمایش می‌گذارد.

این که در حین مسیریابی تراکم بیشتری از POI ها روی نقشه (اماکن دولتی، مساجد، فروشگاه‌ها، پمپ بنزین‌ها، ایستگاه مترو و ...) در مقایسه با ویز ببینید، یک مزیت به شمار می‌آید. تمرکز ویز در اصل روی قابلیت‌های مسیریابی است اما بلد در عین مسیریابی روی امکانات نقشه متمایل شده این یک مزیت برای محصول ایرانی به شمار می‌آید. نکته بعد این که با زوم بیشتر روی نقشه مسیریاب بلد حتی «شماره پلاک» ساختمان‌ها (فعلا در تهران) را هم به نمایش می‌گذارد که چنین خصوصیتی در ویز هم دیده نمی‌شود.

در بلد POI های بیشتری روی نقشه می‌بینید

مسیریاب بلد رابط کاربری ساده‌ و خلوتی دارد که خود این موضوع را شاید بتوانیم یک نقطه قوت بدانیم. اگر چه نبود انیمیشن‌های کافی باعث شده‌اند که اپلیکیشن در نظرتان کمی خشک جلوه کند اما این مشکلی نیست که با آپدیت قابل برطرف شدن نباشد.

مسیریاب بلد از منظر رابط کاربری هنوز به پختگی کامل نرسیده چرا که با هر به‌روزرسانی تغییرات نسبتا گسترده‌ای را در رابط کاربری اپلیکیشن مشاهده می‌کنیم. اما این به خودی خود نکته مثبتی است چرا که می‌دانیم هر به‌روزرسانی، به معنای پیشرفت است و می‌توانیم آینده خوبی را برای مسیریاب ایرانی متصور باشیم.

روش‌های جستجوی مبدأ و مقصد

مسیریاب بلد
بلد در صفحه جستجو دسترسی راحت‌تری به POI ها را فراهم می‌کند.

هم بلد و هم ویز، هر دو از جستجوی صوتی گوگل بهره می‌برند. بنابراین منطقی است که شاهد تفاوت فاحشی در عملکرد جستجوی صوتی دو اپلیکیشن نباشیم. پس از جستجوی صوتی فارسی، هر دو اپلیکیشن فهرستی از نتایج با میزان فاصله‌شان از شما را به نمایش می‌گذارند که بتوانید مقصد دلخواهتان را انتخاب کنید.

در تستی که انجام دادیم، تفاوت را در حدی ندیدیم که بتوانیم به یکی از دو اپلیکیشن در این زمینه برتری بدهیم. اما اوضاع در مورد جستجوی دستی مقصد کمی متفاوت است. این موضوع را با جستجوی مقاصد واحد در هر دو اپلیکیشن مورد مقایسه قرار دادیم.

تفاوت فاحشی در جستجوی صوتی دو اپلیکیشن وجود ندارد

ویز نتایج جستجو را در سه تب مجزا به نمایش می‌گذارد که اولی نتایج کلی و دومی و سومی به ترتیب نتایج بر حسب مکان و داده‌های گوگل هستند. مسیریاب بلد این دسته‌بندی تفکیک شده را ندارد.

اما از طرف دیگر عملکرد بهتر مسیریاب بلد در جستجوی محله‌ها و مراکز خدماتی را شاهد هستیم. به طور مثال اگر «تهرانپارس» را در ویز جستجو کنید، نقطه‌ای تصادفی در محدوده این محله را به عنوان مقصد در نظر می‌گیرد اما در بلد می‌توانید محدوده کامل این محله به شکل مرزبندی شده را شاهد باشید. مزیت دیگر بلد نیز پوشش بهتر POI هاست و این مزیتی است که فقط با نصب یک اپلیکیشن بومی بدست می‌آورید.

مسیریاب بلد
مکانیزم پیشنهاد مسیر در بلد و ویز.

هر دو اپلیکیشن در فیلد جستجو، تاریخچه جستجوهای قبلی را نمایش می‌دهند و از ویژگی مکان‌های محبوب برخوردارند. همچنین مراکز خدماتی به شکل آیکن‌های آماده در دو اپلیکیشن مشخص شده‌اند که راحت‌تر بتوانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

بلد به لطف دسترسی به دیتابیس‌های داخلی، اطلاعات کامل‌تر و به‌روزتری از مراکز خدماتی روی نقشه دارد و بالطبع نتایج کارآمدتری برایتان به نمایش می‌گذارد. هر چند همیشه خیلی راحت به نتیجه دلخواهتان نمی‌رسید و فهرست نتایج جستجو می‌تواند از چیزی که هست بهتر و تکمیل‌تر شود.

اما در عین حال باید تفاوت ساختاری دو اپلیکیشن را هم مد نظر داشت. ویز صرفا یک مسیریاب است اما بلد طوری پایه‌ریزی شده که به غیر مسیریابی بتواند به عنوان نقشه هم کاربرد داشته باشد که این موضوع در آینده به یکی از برگ‌های برنده این محصول بومی تبدیل خواهد شد.

عملکرد مسیریابی 

مسیریاب بلد
ویز جزئیات بیشتری در مسیریابی زنده به نمایش می‌گذارد، اما بلد هم دقت قابل قبولی در کار خود دارد.

تخمین زمانی با دقت بالا و تعویض ناگهانی مسیر بسته به تغییرات ترافیک، دو خصوصیت ممتاز اپلیکیشن ویز هستند که میلیون‌ها کاربر را به سمت آن کشانده‌اند و باعث شده‌اند همیشه بتوانید به پیشنهادات آن اعتماد داشته باشید.

مسیریاب بلد هم کوشیده که با استفاده از منابع داخلی، در مسیریابی عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد و اکثر مواقع در این کار عملکرد موفقیت‌آمیزی دارد. مضاف بر این که امکاناتی در بلد هست که در ویز هم به آن‌ها دسترسی ندارید.

از مزایای بلد مسیریابی بر اساس طرح ترافیک اصلی و طرح کاهش آلودگی هواست

مهم‌ترین نکته برای شهروندان تهرانی، مسیریابی بر اساس طرح ترافیک اصلی و مسیریابی بر اساس طرح کاهش آلودگی هواست. پیشنهادات ویز در مسیریابی طرح‌های ممنوعیت تردد را در نظر نمی‌گیرد اما این نکته در مسیریاب ایرانی رعایت شده که خود یک مزیت به شمار می‌آید و عملکرد دقیقی هم دارد.

درست مثل ویز، بلد هم در حین مسیریابی می‌تواند به حالت شب سوییچ شود تا در نور کم راحت‌تر قادر به کار کردن در آن باشید. در حین حرکت هم وارد حالت رانندگی می‌شوید که نقشه را به شکل سه‌بعدی به نمایش می‌گذارد تا وقت تغییر مسیر را از دست ندهید.

مسیریاب بلد
تفاوت‌های شخصی‌سازی صدا در ویز و بلد.

با این وجود بلد در تغییر ناگهانی مسیر و آپدیت وضعیت ترافیکی، هنوز به اندازه ویز سریع نیست و حرکت خشک فلش مسیریابی روی نقشه حس پویایی و زنده بودن مسیریابی همانند ویز را در شما ایجاد نمی‌کند. این موضوع با راهنمای صوتی اپلیکیشن به میزان اندکی جبران شده است.

بلد در تغییر ناگهانی مسیر و آپدیت وضعیت ترافیکی، هنوز به اندازه ویز سریع نیست

بلد در آخرین نسخه به طور جدی روی بهبود راهنمای صوتی متمرکز بوده و از گویندگان حرفه‌ای برای این کار کمک گرفته است. نتیجه راهنمایی‌های صوتی خوبی بوده که به خوبی و با همان کیفیت ویز، شما را در مسیر راهنمایی می‌کنند. البته بلد در این زمینه یک برتری مهم هم دارد و آن اینکه برای انتخاب راهنمای صوتی دو گزینه در اختیارتان قرار می‌دهد: یکی راهنمایی خلاصه و دیگری عادی.

در حالت خلاصه راهنمایی کمتری (صرفا به چپ و راست پیچیدن) دریافت می‌کنید، اما در حالت عادی این راهنمایی جزئیات بیشتری دارد و اطلاعاتی مثل متراژ باقی مانده به محل پیچیدن و ... هم به گوشتان می‌رسد که می‌توانند در رانندگی کمک‌حال خوبی برای مسیریابی باشند. همچنین زبان ترکی هم برای نخستین بار است که به بلد اضافه شده و در آینده شاهد گویش‌های بیشتری برای راهنمای صوتی در این اپ خواهیم بود.

جمع‌سپاری در تکمیل نقشه

مسیریاب بلد
امکانات گزارش ویز و بلد تقریبا مشابه هستند.

جمع‌سپاری عنصر مهمی در توسعه اپلیکیشن‌های نقشه و مسیریاب امروزیست که در هر دو اپلیکیشن از این عنصر کمک گرفته شده؛ در ویز بیشتر و در مسیریاب ایرانی کمتر.

در هر دو اپلیکیشن می‌‌توانید اتفاقاتی مثل تصادف، حفاری یا تعمیرات در مسیر یا وجود دوربین و پلیس در مسیر را به سازندگان گزارش کنید تا در نقشه به ثبت برسند. با این وجود ویز به خاطر نمایش کاملا زنده و لحظه‌ای اتفاقات روی نقشه کاربردی‌تر ظاهر می‌شود.

در ویز دقیقا می‌توانید بفهمید که پانصد متر جلوتر چه اتفاقی باعث بند آمدن راه شده

در ویز به لطف ویژگی گذاشتن نظر، می‌توانید اتفاقاتی که در مسیرتان افتاده را (حتی پیش از آنکه به مقصد برسید) متوجه شده و بسته به آن مسیرتان را تغییر دهید. به عنوان مثال در ویز دقیقا می‌توانید بفهمید که پانصد متر جلوتر، چه اتفاقی باعث بند آمدن راه و ایجاد ترافیک شده و اگر فرصتش را داشته باشید زودتر مسیرتان را تغییر دهید. این ویژگی برگ برنده ویز در مقایسه با اپلیکیشن‌های مشابهش به شمار می‌آید.

اما از سوی دیگر امکانات مسیریاب بلد برای آگاهی از دوربین‌های پلیس، ترافیک لحظه‌ای و حضور پلیس در منطقه هم بسیار مفید و کارآمد ظاهر می‌شوند و عملکرد قابل قبولی دارند. نکته مهم این که به مرور زمان، می‌توانیم شاهد پیشرفت این موضوع در مسیریاب بلد باشیم چرا که سازندگان اپلیکیشن مدتی است که کار نقشه‌برداری از سطح شهرها به کمک خودروهای نقشه‌بردار را آغاز کرده‌اند و این موضوع در آینده می‌تواند تأثیر مهمی بر تکمیل اطلاعات اپلیکیشن داشته باشد.

تنظیمات و گزینه‌های این بخش

مسیریاب بلد
منوی تنظیمات ویز و بلد در کنار هم.

نسخه‌های قدیمی‌تر مسیریاب بلد ضعف شدیدی در تنوع تنظیمات داشتند که خوشبختانه این نقص در نسخه‌های جدید اپلیکیشن تا حد زیادی برطرف شده. حالا به تنظیمات کاملی برای نمایش طرح ترافیک، شخصی‌سازی نقشه و لایه‌ها، تنظیمات دستیار صوتی و تنظیمات سیستمی دسترسی دارید و بالاخره می‌توانید با ساخت حساب کاربری، تنظیمات اعمال شده را برای استفاده‌های بعدی حفظ کنید.

در نسخه جدید حالت نقشه هنگام رانندگی (حالت روز، شب یا اتوماتیک) قابل تنظیم است و برای دستیار صوتی گزینه‌های بهتری در اختیارتان قرار گرفته که انتخاب از میان صدای دوبلورهای حرفه‌ای (در دو حالت عادی و خلاصه‌گویی) یکی از ویژگی‌های جدید و برتری‌های بلد نسبت به ویز به شمار می‌آید.

تنظیمات بلد در نسخه‌های جدید پیشرفت خوبی داشته است

اما از سوی دیگر در ویز دو حالت Battery Saver و شخصی‌سازی صدای راهنمای صوتی را داریم که در کمتر اپلیکیشن مشابهی دیده می‌شود، و به طور کلی گزینه‌های شخصی‌سازی بیشتری برای اپلیکیشن در اختیار خواهید داشت.

با توجه به امکانات و پیچیدگی بیشتر ویز، داشتن تنظیمات بیشتر طبیعی به نظر می‌رسد. اما مسیریاب بلد با همین سطح از امکانات، تنظیمات قابل قبولی ارائه کرده که نیازهای اساسی‌تان از یک اپلیکیشن نقشه و مسیریاب را تأمین می‌کنند.

عملکرد در حالت آفلاین

مسیریاب بلد
ویژگی دانلود نقشه آفلاین در بلد.

در ویز اگر نقشه‌ها را در حالت آنلاین دانلود کرده باشید، می‌توانید در صورت قطعی نت همچنان با تکیه بر جی پی اس به مسیریابی خود ادامه بدهید. این موضوع برای مسیریاب بلد هم مصداق دارد و جالب این که بر خلاف مسیریاب‌های ایرانی رقیب، در حالت آفلاین از حالت رانندگی و نقشه سه‌بعدی هم خارج نمی‌شود.

بلد مسیریابی آفلاین را به صورت «درون شهری» و در تمام استان‌ها به شما ارائه می‌کند. اما به طور ویژه، امکان مسیریابی آفلاین بین استان‌های تهران و البرز به دلیل تردد بیشتر در این مسیر را هم خواهید داشت.

اما ویژگی نقشه آفلاین بلد هم به شما اجازه می‌دهد که نقشه سی و یک استان کشور را دانلود کنید تا برای استفاده‌های بعدی جهت نمایش جزئیات نقشه (مثل نام خیابان‌ها و کوچه‌ها و ...) احتیاجی به اینترنت نداشته باشید. این موضوع که بلد به غیر از مسیریابی تلاش کرده که یک اپلیکیشن «نقشه» هم باشد واقعا قابل تحسین است.

مصرف حافظه و انرژی باتری

برای مقایسه ویز و بلد، یک مقصد واحد در نظر گرفته بودیم و هر دو را به طور همزمان اجرا می‌کردیم. نتایجی که بدست آمد، از عملکرد تقریبا نزدیک بلد به مسیریاب خارجی حکایت می‌کرد که تا این مرحله توسعه بسیار امیدوارکننده است.

همانطور که می‌دانید، ویز در حالت کلی یکی از پرمصرف‌ترین اپلیکیشن‌هاست. برای همین بوده که توسعه‌دهندگان حالت Battery Saver را برایش در نظر گرفته‌اند. بلد اگر چه هنوز این ویژگی را ندارد اما در عین حال می‌توان گفت که مصرف باتری بهینه‌ای دارد، به طوری که در حین استفاده تنها سه درصد از مصرف باتری را به خود اختصاص داده بود.

در مورد مصرف حافظه نیز اوضاع کمی به نفع بلد بود چرا که در حین تست دو مسیریاب، ویز به طور میانگین 67 مگابایت از حافظه و بلد 60 مگابایت از حافظه را مصرف می‌کردند. البته مصرف کمتر حافظه در مقایسه با ویز، برای اپلیکیشن ساده‌تر بلد طبیعی به نظر می‌رسد اما در هر صورت به این معناست که با مسیریاب بهینه‌سازی شده‌ای سر و کار دارید.

جمع‌بندی و حرف‌ پایانی

برای جمع‌بندی باید گفت که بلد با توجه به زمان کوتاهی که از آغاز به کارش گذشته، سیر صعودی خوبی را تجربه کرده و با هر به‌روزرسانی نقص‌های نسخه‌های پیشین را برطرف می‌کند و در مسیر تکامل گام بر‌می‌دارد.

همانطور که در مقدمه مطلب هم گفتیم، هدف از این مقاله همسنگ پنداشتن دو اپلیکیشن نیست بلکه پرداخت به قابلیت‌هایی است که می‌توانند در مسیریاب ایرانی کیفیت و کاربرد قابلیت‌های مشابه در مسیریاب خارجی را داشته باشند که در بعضی موارد حتی برتری نسبی آن‌ها را هم مشاهده کردیم.

مسیریاب‌های بومی برای پیشرفت نیازمند دریافت بازخورد و تعامل کاربران هستند

نکته مهم اینجاست که مسیریاب بلد و عمدتا مسیریاب‌های بومی برای پیشرفت، ضمن تلاش توسعه‌دهنده نیازمند دریافت بازخورد و تعامل کاربران هستند تا بتوانند دیتابیس‌های خود را تکمیل کرده و خدمات با کیفیت‌تری را در اختیار کاربران خود بگذارند. بنابراین هر چقدر بیشتر از آن استفاده کنید و ضعف‌هایش را گزارش دهید، به سرعت پیشرفت آن بیشتر کمک خواهید کرد.

طبیعتا رسیدن به سطح ویز نیازمند سال‌ها تلاش است، اما باید گفت که تیم سازنده بلد تا این لحظه برای دستیابی به این هدف گام‌های بزرگی برداشته که دسترسی بهتر به امکانات بومی برگ برنده‌اش بوده‌اند. با این رویکرد، می‌توان آینده خوبی را برای این اپلیکیشن تصور کرد. همه چیز به این موضوع بستگی دارد که چقدر در میان مردم فراگیر شود.

نظر شما چیست؟ با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • Ali_dahaghin
    Ali_dahaghin | ۵ مرداد ۱۳۹۸

    لطفاً نشان رو دوباره بررسی کنید. از زمان بررسی قبلی به کلی دگرگون شده. اگه یه مقایسه بین بلد و نشان و ویز بذارید، عالیه.

    • pars
      pars | ۲۸ دی ۱۳۹۸

      دقیقا

  • Abolfazl bakhtyari
    Abolfazl bakhtyari | ۴ مرداد ۱۳۹۸

    بلد عالیه واقعا

  • modernamir
    modernamir | ۴ مرداد ۱۳۹۸

    مقایسه خیلی بد و ظاهرا یک طرفه ای بود (بد نبود اسم واحد تبلیغات هم روش میومد). اول از همه مقایسه یک برنامه که خودش دارای نقشه های منحصر به فرد هستش با برنامه ای که نقشه هاش رو از روی OpenStreetMap بر میداره و یه خورده دستکاریش می کنه اصلا جالب نیست. دوم با این که این برنامه های داخلی دسترسی به تمام بانکهای اطلاعاتی ترافیک و ... دارن، اما هنوز هم از نظر مسیریابی (که فکر می کنم مهم ترین بخش مقایسه است) حتی نزدیک به ویز هم نشدن، سوم، شبکه اجتماعی بودن ویز هستش که شما خیلی راحت میتونید از راننده های دیگه سوال کنید، روی نقشه حرف بزنید، ... بدون این که هویتتون مشخص باشه و بعدا براش جواب پس بدید. چهارم، بعد از مدتها بالاخره امکان داشتن اکانت اضافه شد توی بلد، اما وقتی یک مکان رو به عنوان برگزیده انتخاب کردم و برنامه رو دوباره نصب کردم، خبری ازش نبود (شاید هم وقت نکرده بود که سینک بکنه با سرور اگه می کنه که اون هم باز داستانیه). ولی الان من توی ویز بیشتر از 50 تا مکان برگزیده دارم که ظرف 4 سال درست شدن. و بحث امکانات رو هم وسط نیاریم بهتره که به جز گوینده های فارسی عملا در مقابل ویز حرفی برای گفتن نداره. دقت کنید که وقتی یک اپلیکیشن خوب خارجی وجود داره و می دونیم که باید چیکار کنیم و به کجا برسیم، کار خیلی راحتتره. حداقل من نشان رو ترجیح می دم که بدون هیچ تبلیغی و ادعایی تونست حداقل به ویز نزدیک بشه بدون این که یک سیستم تبلیغاتی عظیم و نصب های عملا به زور کافه بازار رو پشت خودش داشته باشه. و آخرین مورد: ویز یک اپلیکیشن جهانی هستش یعنی شما یک برنامه نصب می کنید هر جای دنیا استفاده می کنید نه یک برنامه که حتی توی کشور خودش هم ناقصه.

  • Naser Shabani
    Naser Shabani | ۴ مرداد ۱۳۹۸

    من فقط با ویز کار میکنم فعلا چون از اندروید اتو پشتیبانی میکنه و این تو رانندگی خیلی مفیده.
    اما اپهای ایرانی هیچ کدوم فعلا کار نمیکنن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی