ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

کوییک اتوماتیک در برابر ام وی ام 315 اسپرت اکسلنت

سایپا کوییک اتوماتیک و ام وی ام 315 در زمره معدود هاچبک‌های اقتصادی و در عین حال نسبتا لوکس بازار ایران قرار می‌گیرند که ضمن برخورداری از حداقل میزان امکانات موجود در خودروهای سطح بالا، سعی ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۲۲ آذر ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

سایپا کوییک اتوماتیک و ام وی ام 315 در زمره معدود هاچبک‌های اقتصادی و در عین حال نسبتا لوکس بازار ایران قرار می‌گیرند که ضمن برخورداری از حداقل میزان امکانات موجود در خودروهای سطح بالا، سعی در جذب مشتریانی از میان طبقه متوسط جامعه دارند.

هجوم همه جانبه تولیدات چینی به بازار کشورمان سبب شد تا تولیدکنندگان بزرگ ایرانی از خواب غفلت چندین ساله بیدار شده و تلاش‌هایی هرچند ناکافی را به جهت رقابت با این خودروها آغاز کنند. کوییک اتوماتیک یکی از محصولاتیست که سایپا آنرا به جهت رقابت با برخی هاچبک‌های ارزان قیمت چینی نظیر ام وی ام 315 اسپرت اکسلنت به سبد محصولات خود اضافه کرده است.

لطفا در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا سایپا کوییک اتوماتیک و ام وی ام 315 را از جنبه‌های مختلفی همچون: طراحی ظاهری، مشخصات فنی، آپشن‌ها و امکانات، قیمت و ارزش خرید مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی ظاهری و داخلی سایپا کوییک و ام وی ام 315

کوییک اتوماتیک دست پرورده شرکت سایپاست؛ بنابراین نباید انتظار یک طراحی فوق مدرن و بسیار چشم‌نواز را از این خودرو داشت. این هاچبک بر پلتفرم ایکس200 سایپا که به طور مشترک در ساخت انواع مدل‌های تیبا و ساینا نیز به کار گرفته شده، استوار گردیده است.

کوییک در اصل نمونه فیس لیفت تیبا 2 است که اندکی افزایش ارتفاع را تجربه کرده و سعی شده تا با استفاده از برخی تزیینات بیرونی نظیر: روف‌-رَک و فلاپ‌های مشکی رنگ، ظاهری شبه‌کراس اوور به آن اعطا شود. گرچه این محصول در قیاس با سایر تولیدات هم‌خانواده از زیبایی بیشتری بهره می‌برد اما در کل طراحی ناهماهنگ آن به ویژه در نمای جانبی، تا حدودی توی ذوق بیننده می‌زند و جایی برای هیجان زده شدن باقی نمی‌گذارد.

در سوی دیگر میدان ام وی ام 315 اسپرت اکسلنت حضور دارد که پس از حضور چندین ساله در ایران، حالا دیگر به یکی از ارکان اصلی کلاس هاچبک‌های اقتصادی کشورمان بدل شده است.

شایان ذکر است که نسخه سدان این خودرو از سال 2009 روانه بازار چین شد؛ از سال 2010 نیز نمونه هاچبک آن به بازار راه یافت. مدل فیس لیفت ام وی ام 315 (چری Fulwin2) هم در سال 2012 میلادی به نمایش عمومی درآمد.

ام وی ام 315 از سال 1391 وارد بازار ایران شد که طی این سال‌ها، هر دو مدل اولیه و فیس لیفت آن توسط شرکت مدیران خودرو به مشتریان ایرانی تحویل گردیده است. ام وی ام 315 ابتدا در قالب تیپ‌های مختلفی روانه بازار شد اما در حال حاضر، تنها نام مدل اسپرت اکسلنت آن در لیست محصولات شرکت مدیران خودرو به چشم می‌خورد.

ام وی ام 315

طراحی ظاهری این محصول در قیاس با سایپا کوییک از پختگی و زیبایی بیشتری سود می‌برد. در اینجا نیز از تریم‌های زینتی همچون روف-رک و فلاپ‌های پلاستیکی مشکی رنگ استفاده شده تا شِمای این خودرو در ذهن بیننده، جسورانه و مهیج‌ و بزرگتر به نظر برسد. وجود خطوط طراحی برجسته در نواحی مختلف بدنه نیز نمایی ورزشکارانه‌تر را برای ام وی ام 315 پدید آورده است.

با این تفاسیر باید گفت که از نظر ظاهری، ام وی ام 315 اسپرت اکسلنت نسبت به سایپا کوییک از طراحی هماهنگ‌تر و خوشایندتری برخوردار است که از این دیدگاه، موجب برتری نسبی آن در قیاس با سایپا کوییک خواهد بود.

با نگاهی به فضای کابین این دو خودرو، احتمالا شما نیز به برتری ام وی ام 315 رای خواهید داد؛ سبک و سیاق طراحی داخلی سایپا کوییک به ویژه در بخش داشبورد و تودری‌ها، نسبتا قدیمی به نظر رسیده و چنگی به دل نمی‌زند. در عوض ام وی ام 315 از طراحی به‌روز و جذاب‌تری بهره‌مند گردیده است. همچنین ام وی ام از فضای داخلی جادارتری سود می‌برد که راحتی بیشتر سرنشینان، به خصوص در ردیف عقب را به دنبال خواهد داشت.

گرچه بخش اعظم متریال به کار گرفته شده در کابین هر دو خودرو از نوع پلاستیک خشک است، اما مواد مورد استفاده در فضای داخلی ام وی ام 315 با کیفیت‌تر به نظر می‌رسند.

ابعاد بدنه سایپا کوییک و ام وی ام 315 به شرح زیر است:

سایپا کوییک: طول: 3989، عرض:1688، ارتفاع:1524، فاصله محوری: 2412 میلی‌متر.

ام وی ام 315: طول: 4188 عرض: 1686 ارتفاع: 1480 فاصله محوری: 2527 میلی‌متر

مشخصات فنی سایپا کوییک اتوماتیک در مقایسه با ام وی ام 315

با وجود آنکه نیروی هر دوی این خودروها توسط پیشرانه‌های چهار سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی تامین می‌شود، اما توان خروجی ام وی ام 315 معادل 20 اسب بخار در قیاس با سایپا‌ کوییک بیشتر است. توان پیشرانه 1503سی‌سی 8 سوپاپ کوییک برابر 87 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه است؛ نهایت قدرت موتور ۱۶ سوپاپ ام وی ام 315 نیز به رقم ۱۰۷ اسب بخار در 6000 دور در دقیقه می‌رسد.

بیشینه گشتاور سایپا‌ کوییک در دور موتور 4000rpm  حاصل شده و مقدار آن برابر 128 نیوتن متر است. این در حالیست که ام وی ام 315 گشتاور 140 نیوتن متر را در دور موتور  3000-4500rpm تولید می‌کند.

سایپا کوییک در سه تیپ پایه، فول و پلاس به بازار عرضه شده که سیستم انتقال قدرت نسخه پایه آن از نوع گیربکس دستی 5 سرعته است. در کوییک فول و پلاس نیز یک جعبه دنده اتوماتیک CVT وظیفه ارسال نیروی موتور به سوی چرخ های جلو را برعهده دارد. ام وی ام 315 بر خلاف رقیب ایرانی‌اش، تنها از یک جعبه‌دنده 5 سرعته دستی به منظور انتقال نیروی موتور به چرخ‌های جلو بهره می‌گیرد.

با وجود برتری توان فنی پیشرانه ام وی ام 315 بر روی کاغذ، اما 105 کیلوگرم وزن کمتر کوییک اتوماتیک نسبت به ام وی ام 1210 کیلوگرمی، باعث شده تا چالاکی هر دو خودرو تقریبا در یک سطح باشد؛ بدین ترتیب شتاب صفر تا صد هر دو هاچبک در محدوده 14 تا 15 ثانیه جای می‌گیرد. گنجایش مخزن سوخت سایپا‌کوییک معادل ۴۱ لیتر و ظرفیت باک ام وی ام 315 برابر 50 لیتر است.

همچنین مصرف سوخت سایپا کوییک و ام وی ام 315 در سیکل ترکیبی به ترتیب برابر 7.2 و 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است که خبر از مصرف سوخت کمتر خودروی چینی می‌دهد.

آپشن ها و امکانات سایپا کوییک و ام وی ام 315

مهمترین امکانات رفاهی و ایمنی ام وی ام 315 اسپرت اکسلنت عبارتند از: نمایشگر لمسی 7 اینچی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، مسیریاب، بلوتوث، دوربین دید عقب، تهویه دستی، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو، آینه‌های جانبی برقی، حسگر پارک عقب، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، ترمزهای دیسکی جلو مجهز به سامانه‌های ABS و EBD، دو کیسه هوا برای سرنشین جلو و راننده.

سایپا کوییک پلاس نیز علاوه بر تجهیزات فوق، از موارد دیگری همچون: چراغ مشایعت، چراغ‌های روزتاب، دستگیره‌های آسان بازشو، بازکردن قفل صندوق عقب با ریموت، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، فرمان برقی، دماسنج، استارت دکمه‌ای، صندلی‌های تاشو عقب، باز شدن خودکار درها هنگام تصادف، هشدار سرقت با بوق، پایش فشار باد تایرها، ترمز کمکی BAS، کروز کنترل و محدود کننده سرعت بهره می‌برد.

با توجه به موارد ذکر شده، به راحتی می‌توان پی به برتری نسبی سایپا کوییک در مقایسه با رقیب چینی، از نظر برخورداری از امکانات و آپشن‌های بیشتر برد.

کلام آخر

در حال حاضر (آذر 98) سایپا کوییک اتوماتیک در بازار با بهای 95 میلیون تومان معامله می‌شود؛ میانگین قیمت ام وی ام 315 اسپرت اکسلنت نیز در حدود ۱۳۲ میلیون تومان است. علاوه بر اختلاف فاحش قیمت، بارزترین نکته‌ای که می‌تواند موجب ارجحیت خرید سایپا کوییک پلاس نسبت به ام وی ام 315 اسپرت اکسلنت شود، بهره‌مندی کوییک پلاس از جعبه دنده اتوماتیک است.

کوییک

بدیهی‌ست که اگر سیستم انتقال قدرت اتوماتیک مهمترین اولویت شما در انتخاب یکی از این دو مدل باشد، کوییک چاره‌ای جز انتخاب محصول سایپا نخواهید داشت. ضمن آنکه کوییک‌ پلاس از تجهیزات رفاهی بیشتری نیز سود می‌برد.

کوییک اتوماتیک

از طرف دیگر، اگر با قیمت بالاتر (در حدود 40 درصد) ام وی ام 315 مشکلی ندارید و به دنبال هاچبک جادارتر با طراحی نسبتا زیبا و مدرن، مصرف سوخت کمتر و سطح ایمنی بالاتر هستید، ام وی ام 315 اسپرت اکسلنت برازنده شما خواهد بود. ضمنا اگر با خرید خودروی دست دوم مشکلی ندارید، مسلما نمونه‌های کارکرده ام وی ام 315 اسپرت اکسلنت که از قیمتی معادل کوییک برخوردار هستند، نسبت به محصول هاچبک سایپا در اولویت قرار خواهند گرفت.

لازم به ذکر است در این بازه قیمتی و کلاس خودرویی، می‌‍توانید گزینه‌های دیگری همچون: رنو ساندرو و پژو 206 تیپ 5 فول آپشن را نیز مد نظر داشته باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • saeed۱۹۸۵۹
    saeed۱۹۸۵۹ | ۲۲ آذر ۱۳۹۸

    جای هردوشون تو بازار فعلی یه دونه دویست شش تیپ پنج یا ۲۰۷ بگیرید و از شر کلاغ رنگ شده خودتون راحت کنید هم قیمت و هم کیفیت از این دوتا بهتره

  • sajadsahari
    sajadsahari | ۲۲ آذر ۱۳۹۸

    ام وی ام بهتره

مطالب پیشنهادی