ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تکنولوژی موتورسیکلت انژکتوری واقعی نیست

بر اساس مصوبه دولت تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتی از سال 95 در کشور ممنوع شد. آلودگی صوتی و هوایی ناشی از تردد این موتورسیکلت‌ها به ویژه در تهران، در کنار آسیب‌ها و تخلفات اجتماعی ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۷ آبان ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۷

بر اساس مصوبه دولت تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتی از سال 95 در کشور ممنوع شد. آلودگی صوتی و هوایی ناشی از تردد این موتورسیکلت‌ها به ویژه در تهران، در کنار آسیب‌ها و تخلفات اجتماعی که با این وسایل نقلیه صورت می‌گرفت، بهره‌برداری و استفاده از آن ها را غیرقابل توجیه می‌کرد.

اما با این وجود همچنان تولید یکی از جایگزین های مناسب موتورسیکلت‌های کاربراتی یعنی مدل های انژکتوری در کشور با مشکلات مختلفی همراه است ضمن این که کنار گذاشتن و حذف نمونه‌های کاربراتوری از سطح شهرها نیز پروسه دشواری در پی خواهد داشت.

حب‌الله محمودان، نایب‌رئیس انجمن قطعه‌سازان موتورسیکلت در رابطه با حذف موتورسیکلت‌های کاربراتوری و جلوگیری از شماره‌گذاری آنها اظهار کرد: «در حال ‌حاضر موتورسیکلت‌های کاربراتوری شماره‌گذاری نمی‌شوند اما جای بحث زیادی در مورد این تصمیم وجود دارد. تمام کشورهای همسایه هیچ کدام چنین کاری را انجام نداده‌اند بلکه برنامه زمان‌بندی شده دارند. در زمینه موتورسیکلت‌های موجود در کشور گفته می‌شود که یک دستگاه موتورسیکلت 10 برابر خودرو آلایندگی دارد که چنین حرفی کاملا دروغ است. به عنوان مثال در مناطق روستایی می‌توان از موتوسیکلت‌های کاربراتوری استفاده کرد و ایرادی در استفاده از این نوع وسایل نقلیه وجود ندارد. در حقیقت استفاده نکردن از موتورسیکلت‌های کاربراتوری نوعی ایده‌آل‌پردازی است. تعمیر و نگهداری موتورسیکلت‌های کاربراتوری سخت و دشوار است ضمن این که آلایندگی در روستاها مطرح نیست.»

جلوگیری از شماره ‌گذاری کاربراتوری‌ ها در کلان‌ شهرها

وی ادامه داد: «در مورد جلوگیری از شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری بهتر بود که این کار تنها برای کلان‌شهرهای بزرگ انجام می‌شد و در مدت طولانی شرایط این وسایل نقلیه به نوعی شبیه به خودرویی مانند پیکان می‌شد. پیکان نیز در حال‌ حاضر به مناطق روستایی رفته و به ندرت در شهرهای بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. به نظر می‌ رسد که یک رفتار عقلانی در این زمینه انجام نشده است و شرایط ما از کشورهایی مانند روسیه بهتر نیست.»

فناوری انژکتور بومی نشده است

محمودان به ذکر نکاتی درباره بومی‌سازی انژکتور پرداخت: «کارشناسان فنی در قسمت‌های مدیریتی و سیاست‌گذاری با بازار بیگانگی دارند. لازم به ذکر است که روسیه و ترکیه‌ پیشرفت‌های زیادی در صنعت موتورسیکلت داشته‌اند. این نکته را باید گفت که فناوری انژکتوری در کشور بومی نشده است. ما در صنعت موتورسیکلت از فناوری حقیقی استفاده نمی‌کنیم و فناوری وارداتی و تکلیفی مورد استفاده است. این بدان معنی است که به عنوان مثال یک فناوری به کشور وارد می‌شود و باید همه از آن استفاده کنند. تا زمانی که برای یک صنعت بومی‌سازی انجام نشود مردم را نمی‌توان مجبور به استفاده از موتورسیکلت‌های انژکتوری کرد. مردم تشخیص می‌دهند که موتورسیکلت‌های انژکتوری قابل استفاده و تعمیر و نگهداری هستند یا خیر؟ ما در زمینه ساخت خودرو عملکرد بهتری داشته‌ایم اما متاسفانه در زمینه ساخت موتورسیکلت نتوانستیم به شرایط مناسبی برسیم.»

موتورسیکلت

غلبه دیدگاه تجاری بر صنعتی

وی در ادامه اعلام کرد: «در حقیقت دیدگاه تجاری سازندگان موتورسیکلت بر دیدگاه صنعتی غلبه دارد. با توجه به این که تنوع تولید موتورسیکلت وجود دارد در زمینه قطعه‌سازی باید تیراژ تولید به سطح مناسبی برسد. ساخت داخل بسیاری از قطعات امکان‌پذیر است اما توجیه اقتصادی برای آن وجود ندارد. هر کارخانه‌ای 20 مدل خارجی را تولید می‌کند و در قراردادها هیچ اسمی از تعمیر و نگهداری و حتی بومی‌سازی وجود ندارد. ما باید به کارخانجات تکلیف کنیم که بومی‌سازی در برخی از محصولات را آغاز کنند. در این زمینه تعهداتی نیز باید وجود داشته باشد که شرکت‌ها در خصوص نگهداری مسئول باشند. نرخ برخی از قطعات موتورسیکلت حتی از خودرو نیز گران‌تر شده است.»

قیمت بالای برقی‌ها

با توجه به اینکه هر موتورسیکلت 4 تا 5 برابر خودرو استاندارد تولید آلایندگی دارد و با در نظر گرفتن تعداد موتورسیکلت‌های در حال تردد بویژه در کلانشهرهای آلوده، ساماندهی و جایگزینی موتورسیکلت‌های کنونی با موتورهای برقی از ضروریات است.

محمودان وضعیت موتورسیکلت‌های برقی را چنین بیان کرد: «در خصوص موتورسیکلت‌های برقی فقر فناوری وجود دارد و مردم موتورسیکلتی را خریداری می‌کنند که قابلیت استفاده داشته باشد. موتورسیکلت برقی قابلیت مصرف در کشور ندارند و از آنها برای مسافت‌های طولانی نمی‌توان استفاده کرد. نرخ این نوع موتورسیکلت‌ها به شدت بالا است و باید به این قضیه نگاه کنیم که کشور ما نیازمند چه نوع موتورسیکلت‌هایی است.»

فراخوان کارشناسان موتورسیکلت

این کارشناس حوزه موتورسیکلت گفت: «وزارت صمت باید فراخوانی دهد تا کارشناسان در زمینه تولید موتورسیکلت و مسائل و مشکلات این حوزه اظهار نظر کنند. خودروهای موجود در بازار عموما از پیشرانه‌های 1.6 لیتری به بالا استفاده می‌کنند و این امکان وجود ندارد که آلایندگی یک موتورسیکلت با حجم پیشرانه 125 سی‌سی بیش از خودرو باشد. گفته می‌شود که آلایندگی موتورسیکلت‌ها به نسبت پیشرانه‌هایی که در خودروها استفاده می‌شود 7 یا 10 برابر است. افرادی که از موتورسیکلت استفاده می‌کنند متوجه هستند که فاصله پیشرانه این نوع وسایل نقلیه با خودروها چقدر است. این نکته را باید گفت که فاصله قیمتی موتورسیکلت‌های کاربراتوری با انژکتوری به شدت بالا است. در حدود 4 الی 5 میلیون تومان اختلاف نرخ بین این موتورسیکلت‌ها وجود دارد و حدود 2 الی 3 میلیون تومان نیز هزینه برای تبدیل موتورسیکلت‌های کاربراتوری به انژکتوری لازم است. کف نرخ موتورسیکلت‌های نو در ایران 12 الی 13 میلیون تومان است. »

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی