ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ابعاد جدیدی از پرونده ضدانحصار گوگل منتشر شد: قراردادی به نفع فیسبوک در تبلیغات

فیسبوک و گوگل با پرونده‌های ضدانحصار روبه‌رو هستند و حالا اسناد جدیدی از این پرونده‌ها منتشر شده که به یک قرارداد میان این دو غول دنیای فناوری برای کاهش رقابت در دنیای تبلیغات اشاره دارد. ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳۰ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰

فیسبوک و گوگل با پرونده‌های ضدانحصار روبه‌رو هستند و حالا اسناد جدیدی از این پرونده‌ها منتشر شده که به یک قرارداد میان این دو غول دنیای فناوری برای کاهش رقابت در دنیای تبلیغات اشاره دارد.

این اسناد برای پرونده ضدانحصار در تگزاس است و توضیحات مربوط به یک قرارداد خصوصی میان گوگل و فیسبوک در آن به چشم می‌خورد، قراردادی که گوگل در سال ۲۰۱۸ به فیسبوک ارائه کرد و ظاهرا رقابت در دنیای تبلیغات را کاهش می‌دهد.

این قرارداد با نام مستعار «Jedi Blue» در زمینه پیشنهادات قیمتی برای تبلیغات هدر به نفع فیسبوک است، محلی که سایت‌ها می‌توانند به صورت همزمان چندین درخواست برای آن‌ها دریافت کنند. گوگل در مقابل این اقدام، خواستار پشتیبانی فیسبوک از رویکرد مناقصه آزاد برای فروش این تبلیغات است.

شرایط موجود در این قرارداد مزایای ذاتی برای فیسبوک دارد و این شبکه اجتماعی برای ارائه پیشنهادات خود زمان بیشتری در اختیار داشته. علاوه بر این، فیسبوک ارتباط و قراردادهای مستقیم با سایت‌های میزبان تبلیغات داشته و همچنین با کمک گوگل توانسته به شناختی از مخاطبین خود دست پیدا کند.

به عنوان بخشی از این توافقنامه، فیسبوک اعلام کرده هنگامی که بتواند کاربران را شناسایی کند، حداقل برای ۹۰ درصد مناقصه‌های تبلیغات پیشنهاد ارائه می‌کند و همچنین حداقل سطح هزینه‌ها را به حداکثر ۵۰۰ میلیون دلار در سال می‌رساند.

گوگل

گوگل برای تبلیغات با کمپانی‌های زیادی همکاری می‌کند، اما هیچ‌کدام از آن‌ها با چنین قراردادی مواجه نشده‌اند و ظاهرا چنین توافقنامه‌ای تنها مختص فیسبوک بوده. در همین راستا در پرونده ضدانحصار به این موضوع اشاره شده که این غول جستجوی اینترنتی برنده شدن فیسبوک در برخی مناقصه‌ها را تضمین کرده و به ضرر شرکای خود کار کرده است.

فیسبوک و گوگل این قرارداد را ضد رقابتی نمی‌دانند و در حقیقت سخنگوی این شبکه اجتماعی ادعا کرده که چنین قراردادهایی باعث کمک به افزایش رقابت در مناقصات تبلیغات می‌شوند و گفته‌های موجود در این پرونده بی‌اساس هستند. سخنگوی غول جستجوی اینترنتی هم گفته پرونده تگزاس حاوی اطلاعات اشتباه درباره این قرارداد و سایر جنبه‌های تجارت تبلیغات آن است.

به نظر می‌رسد گوگل و فیسبوک از بررسی دقیق این قرارداد اطلاع داشته‌اند و این احتمال وجود دارد که تگزاس، وزارت دادگستری آمریکا و حتی سایر ایالت‌ها از Jedi Blue برای برخورد با این دو غول فناوری استفاده کنند، حتی در زمانی که این دو شرکت مشکلی در این قرارداد نمی‌بینند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • REZA021
    REZA021 | ۱ بهمن ۱۳۹۹

    هی هی هی

  • SZ
    SZ | ۳۰ دی ۱۳۹۹

    کی به تبلیغات گوگل توجه میکنه خدایی!

    • REZA021
      REZA021 | ۱ بهمن ۱۳۹۹

      هستن خیلیا

مطالب پیشنهادی