ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

SOREN
رپورتاژ آگهی

سمند سورن نخستین پروژه ایران خودرو برای تغییر چهره اولین خودرو ملی

شرکت ایران خودرو از اواسط دهه ۷۰ شمسی عزم خود را برای ساخت نخستین محصول ملی جزم کرد. این شرکت جهت رسیدن به هدف مذکور، پلتفرم پژو ۴۰۵ را برگزید و با خریداری طرح یک ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۵

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

شرکت ایران خودرو از اواسط دهه ۷۰ شمسی عزم خود را برای ساخت نخستین محصول ملی جزم کرد. این شرکت جهت رسیدن به هدف مذکور، پلتفرم پژو ۴۰۵ را برگزید و با خریداری طرح یک شرکت انگلیسی، خودرویی جدید بر اساس پژو ۴۰۵ ترسیم کرد و خودروی سمند را بر اساس ویژگی‌های بازار ایران به مرحله تولید رساند.

اوایل دهه ۸۰ سمند به دست مشتریان ایرانی رسید و بعد از مدتی با به‌روزرسانی‌های ظاهری و فنی اندک در قالب مدل ال ایکس از سال ۸۳ تاکنون به بازار عرضه می‌شود.

اما اولین فیس لیفت رسمی سمند از سال ۸۶ تحت عنوان «سمند سورن» وارد بازار شد. سمند سورن از چراغ‌های جدید، بازطراحی سپر و طراحی داخلی متفاوت سود می‌برد. برخی اصلاحات فنی نیز در فنربندی قسمت عقب آن انجام شد تا هندلینگ بهتر و پایداری بیشتر را ارائه دهد.

این خودرو در ابتدا با موتور ۱۸۰۰ سی سی  xu7پژو ۴۰۵ در اختیار متقاضیان قرار گرفت اما از سال ۹۰ به موتور ۱.۷ لیتری ef7 مجهز شد و با پسوند ELX ره به سوی بازار جست. سال ۱۳۹۵ نیز سمند سورن توربو مجهز به موتور tc7  مسیر خود را به بازار ایران پیدا کرد. در ادامه مطلب برخی ویژگی‌های فنی و ظاهری، امکانات و نحوه فروش آسان سمند سورن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بررسی طراحی سمند سورن

سمند سورن در مقایسه با سمند معمولی از چراغ‌های جدید با انحنای بیشتر، جلوپنجره با خطوط افقی کرومی و بازطراحی سپر جلو بهره می‌برد. در ناحیه پشت سورن هم اعمال تغییراتی در چراغ‌ها و سپر کاملا مشهود به نظر می‌رسد. اگرچه این تغییرات به زیباتر شدن سدان ملی ایران خودرو منجر شده اما درمجموع باید گفت که سمند سورن خودرویی قدیمی به نظر رسیده و حرف چندانی برای گفتن در برابر محصولات روز نظیر سایپا شاهین و بسیاری خودروهای جدید چینی ندارد.

با این حال اگر ظاهر این خودرو را در برابر سایر تولیدات قدیمی بازار نظیر پژو پارس، تندر ۹۰ و امثال آنها قرار دهید، متوجه چشم‌نوازتر بودن شمایل سمند سورن ELX خواهید شد. در مجموع باید گفت گرچه سمند سورن از ظاهر جذاب و به‌روز برخوردار نیست اما نسبت به تولیدات قدیمی هم‌رده موجود در ایران نمایی دلنشین‌تر را ارائه داده و جزو گزینه‌های مطلوب برای خانواده‌های ایرانی به شمار می‌رود.

در بحث طراحی داخلی نیز سمند سورن گرچه از داشبوردی متفاوت سود می‌برد اما باز هم نمی‌توان نکته هیجان‌برانگیزی در طراحی داشبورد آن مشاهده کرد. دریچه‌های تهویه مستطیل شکل در بالای پنل پخش صوتی بسیار قدیمی به نظر می‌رسند اما شیوه چینش دکمه‌ها و کلیدهای مختلف در پنل تهویه و سیستم صوتی از آرایش زیبا و دلنشین بهره می‌برد. طراحی تو‌دری‌ها نیز همانند سایر بخش‌ها سادگی را سرلوحه کار خود قرار داده است. با این وجود ارگونومی مناسب و دسترسی آسان به ادوات مختلف از جمله ویژگی‌های خوشایند طراحی کابین سمند سورن به حساب می‌آید. فضای جادار نیز از دیگر نکات مثبت محصولات خانواده سمند به شمار رفته و پنج سرنشین بزرگسال با حداقل محدودیت می‌توانند در کابین این خودرو حضور یابند. صندوق عقب سمند سورن حدود ۵۰۰ لیتر فضا در اختیار وسایل کاربران قرار می‌دهد که این مهم می‌تواند به ویژه در هنگام مسافرت بسیار کاربردی و مفید جلوه کند.

امکانات رفاهی سمند سورن

سمند سورن ای ال ایکس در بحث امکانات رفاهی حرف زیادی برای گفتن ندارد اما به هر حال در مقایسه با تولیدات مشابه موجود در بازار اندکی قابل قبول‌تر ظاهر شده و امکانات حداقلی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. به ویژه حضور سیستم تهویه اتوماتیک و صندلی‌های جلو با تنظیم برقی از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های رفاهی این خودرو به شمار می‌رود. سطور ذیل شاخص‌ترین تجهیزات رفاهی و ایمنی سمند سورن را به اطلاع شما می‌رسانند:

حسگر پارک عقب، ترمز ضد قفل ABS و EBD، چراغ‌های مه شکن در هر دو انتها، فرمان هیدرولیک با دکمه‌های کنترل، سیستم صوتی با شش اسپیکر، سیستم پخش جدید با خروجی ساب‌ووفر، هندزفری، بلوتوث، دو عدد کیسه هوا ویژه سرنشینان جلو، سیستم تهویه اتوماتیک با دریچه عقب، صندلی راننده با تنظیمات برقی شش جهته، صندلی سرنشین چهار حالته برقی، روکش صندلی پارچه‌ای، دسترسی به صندوق از داخل کابین، آینه‌های تاشونده برقی با گرمکن، شیشه سولار، شیشه‌بالابر آنتی ترپ.

مشخصات فنی سورن ELX

سمند سورن در حال حاضر با دو نوع پیشرانه تنفس طبیعی یا توربوشارژ در سبد محصولات ایران خودرو حضور دارد. سورن توربوشارژ از موتور EF7 توربو به حجم ۱.۷ لیتر، توانی برابر با ۱۵۰ اسب بخار و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور دریافت می‌کند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو حدود ۱۰ ثانیه بوده و سرعت آن می‌تواند تا ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا کند. در این بین متوسط مصرف سوخت سمند سورن توربو به ارقامی در حدود ۷.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ختم خواهد شد.

اما سمند سورن ای ال ایکس مجهز به موتور ef7تنفس طبیعی توانایی تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۹ نیوتن متر گشتاور را دارا بوده و شتاب صفر تا صد آن ۱۲ ثانیه اعلام شده است. این خودرو تا ۱۹۰ کیلومتر برساعت سرعت می‌گیرد و میانگین مصرف سوخت آن ۷.۵ لیتر در ازای پیمایش هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان می‌شود.

در مجموع به نظر می‌رسد توانایی فنی سمند سورن چه در نسخه توربو و چه در نسخه معمولی کاملا متناسب با نیاز مشتریان ایرانی باشد.

نقاط ضعف و قوت سمند سورن

مهم‌ترین مزیت‌های سمند سورن در بازار ایران به مواردی همچون طراحی ظاهری مدرن‌تر از برخی رقبا نظیر پژو پارس و ال ۹۰، فضای جادار کابین، عملکرد مناسب سیستم تعلیق، ترمزهای بهتر از سمند معمولی، توان فنی مطلوب به ویژه در نسخه توربوشارژ، خدمات پس از فروش گسترده و وفور قطعات یدکی خلاصه می‌شود.

از سوی دیگر میانگین مصرف سوخت این خودرو اندکی بالا بوده و کیفیت ساخت آن نیز انتقادهایی را از سوی برخی مالکان در پی داشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی