ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

خداحافظی فراری با موتورهای ۸ سیلندر؛ فراری 296 GTB رسما معرفی شد

فراری 296 GTB جدیدترین دست پرورده مهندسین و طراحان این شرکت است. فراری یک محصول جدید را به کلاس «برلینتا اسپرت» خود اضافه کرده است. فراری از سال 1974 میلادی تا به امروز یک محصول ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۵ تیر ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۵

فراری 296 GTB جدیدترین دست پرورده مهندسین و طراحان این شرکت است. فراری یک محصول جدید را به کلاس «برلینتا اسپرت» خود اضافه کرده است. فراری از سال 1974 میلادی تا به امروز یک محصول موتور وسط مجهز به موتور 6 سیلندر تولید نکرده است.

این مدل تکمیل کننده جای خالی دیگر محصول فراری یعنی F8 Tributo خواهد بود که قرار است پس از سال 2022 میلادی که تمامی سفارشات آن تحویل مشتریان داده شد از خط تولید فراری کنار برود.

این سومین محصول هیبریدی و اولین خودروی تولید انبوه هیبریدی شرکت فراری است. دو مدل قبلی لفراری و SF90 Strdale بودند.

بخش عددی نام این خودرو از موتور 6 سیلندر با حجم 2996 سی سی گرفته شده است و GTB نیز مخفف «گرن توریزمو برلینتا» است.

فراری با معرفی 296 GTB به رقابت با جدیدترین محصول شرکت مک لارن یعنی آرتورا خواهد رفت که مشخصات تقریبا مشابه‌ای با فراری دارد.

قیمت این محصول از 269 هزار یورو آغاز می‌شود و در صورت اضافه کردن بسته مسابقه‌ای Assetto Fiorano قیمت آن به 302 هزار یورو افزایش پیدا خواهد کرد.

قوای محرکه

فراری در دهه 60 و 70 میلادی از موتور V6 در محصولات مختلفی از جمله دینو استفاده می‌کرد و پس از آن دیگر هرگز از این موتور در محصولات موتور وسط خود استفاده نکرده است.

حال 296 GTB از موتور 3 لیتری V6 دو توربوشارژر نیرو می‌گیرد که به تنهایی توانایی تولید 654 اسب بخار قدرت را دارد. در نتیجه به ازای هر لیتر این موتور 218 اسب بخار نیرو تولید می‌کند که رکوردی در خودروهای شهری به حساب می‌آید.

دو توربوشارژر که دقیقا در بین دو بلوک سیلندر و بالاتر از سرسیلندر قرار دارد توانایی دور خوردن تا 180 هزار rpm را دارند. فراری زاویه دو بلوک سیلندر را به 120 درجه رسانده است. مک لارن نیز در مدل آرتورا خود دقیقا از همین آرایش بهره می‌گیرد.

فراری برای این که از نظر حجم تولیدی صدا و قابلیت دور خوردن بالای این موتور کاملا جدید مطمئن شود. موتور F163 خود که یک واحد V12 است را به عنوان مرجع قرار داده است. در نتیجه حداکثر دور موتور به 8500 rpm می‌رسد.

میل لنگ به یک موتور الکتریکی شار محوری کوپل شده است و موتور احتراق داخلی و موتور الکتریکی نیز به یک گیربکس 8 سرعته دو کلاچه اتوماتیک کوپل شده است تا نیرو را به دو چرخ عقب ارسال کند.

موتور الکتریکی توانایی تولید 164 اسب بخار قدرت را دارد و در مجموع قدرت به 819 اسب بخار می‌رسد که در حدود 109 اسب بخار از موتور V8 فراری F8 Tributo بیشتر است. حداکثر گشتاور نیز به 740 نیوتن متر می‌رسد.

296 GTB برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به تنها 2.9 ثانیه زمان احتیاج دارد و حداکثر سرعت آن نیز برابر با 330 کیلومتر است.

همانند برادر بزرگ تر خود یعنی SF90 Stradale به لطف بسته باتری به ظرفیت 7.45kWh امکان طی کردن مسافتی برابر با 25 کیلومتر در حالت تمام برقی ممکن است.

فراری 4 حالت مختلف رانندگی را برای این مدل در نظر گرفته که شامل: eDrive، هیبرید، پرفورمنس و Qualify می‌شود.

طراحی

فراری در بخش طراحی 296 GTB به طور مشخصی در زمینه آیرودینامیک فعال سرمایه گذاری کرده است.

این اولین بار است که فراری برای یک محصول موتور وسط تولید انبوه خود از یک بال عقب متحرک استفاده می‌کند. پیش از این فراری تنها در مدل لفراری از یک بال عقب متحرک استفاده کرده بود.

این بال که در داخل سپر عقب قرار دارد با خارج شدن از سپر به مانند یک سد هوایی عمل می‌کند تا امکان تولید 360 کیلوگرم نیروی رو به پایین در سرعت 250 کیلومتر بر ساعت ممکن شود.

در صورت اضافه کردن بسته Assetto Fiorano 100 کیلوگرم دیگر نیز اضافه می‌شود.

فراری به طور مشخصی از طراحی مدل های اخیر خود از جمله SF90 Stradale، روما و مدل های تک و اختصاصی همچون P80/C و J50 الهام گرفته است.

گرچه فراری به محصولات اخیر خود بسنده نکرده است و برای مرتبط کردن این محصول با گذشته شکوهمند خود به سراغ مدل تاریخی 250 LM مدل سال 1963 میلادی رفته است و بخش  عقب و ستون B را به طور کامل مشابه با این محصول تاریخی طراحی شده است.

ورودی های هوای قرار گرفته در دو طرف بدنه تا جای ممکن کوچک طراحی شده است. فراری با انتقال هوای گرم از بخش زیرین خودرو امکان رسیدن هوای خنک به اینترکولرهای موتور را فراهم می‌کند. همچنین رادیاتورهای سیستم هیبریدی نیز به بخش عقب انتقال داده شده است تا فضای بیشتری برای طراحی بخش جلویی خودرو مهیا شود.

فراری برای خنک سازی ترمزها نیز از یک ورودی هوا در مجموعه چراغ جلو استفاده کرده است. با فضای آزاد شده در بخش زیرین، مرکز ثقل خودرو کاهش پیدا کرده است تا حداکثر استفاده ممکن از نیروی مکش ایجاد شده در بخش زیرین خودرو شود.

فراری با حذف شیشه عقب و طراحی کاملا متفاوت امکان ایجاد توروبلانس هوایی را در بخش عقب ممکن ساخته است تا مجددا هوا را در این بخش به جریان بیاندازد.

طراحی چراغ های عقب، خروجی اگزوز و دیفیوزرها نیز از یک زبان کاملا جدید و ساختار شکن تبعیت می‌کند.

شاسی

فراری همچنان از شاسی تمام آلومینیومی برای این محصول خود استفاده کرده است. قوای محرکه تا جای ممکن رژیم وزنی و ابعادی گرفته است. از قطعات کاملا جدید می‌توان به سیستم تعویض بین دو قوای محرکه اشاره کرد که به سرعت این کار را انجام می‌دهد.

فراری برای اولین بار از سنسور شاسی شش جهته استفاده کرده است و سیستم جدید ABS کار شده در این محصول امکان کاهش کمتر فشار بر روی پدال ترمز را مهیا می‌کند.

در نتیجه به میزان 8.8 درصد مسافت کمتری برای توقف از سرعت 200 کیلومتر به صفر نیاز است.

296 GTB در حدود 50 میلی متر فاصله بین دو محور کمتری به نسبت F8 Tributo دارد. وزن خشک این خودرو برابر با 1470 کیلوگرم است که انتظار می‌رود در تست های مستقل توسط ژرونالیست ها شاهد وزنی در حدود 1600 کیلوگرم برای این خودرو باشیم.

فضای داخلی

در این بخش 296 GTB از برادر بزرگ تر خود یعنی SF90 Stradale قطعات بسیار زیادی را به عاریت گرفته است.

یک صفحه نمایش بزرگ دیجیتال، به همراه مجموعه‌ای از کلیدهای حساس به لمس و یک سیستم هد آپ دیسپلی در کنار خروجی سیستم صوتی با طراحی مینیمال از مهم ترین بخش های طراحی داشبورد به حساب می‌آیند.

فراری از کلیدهای حساس به لمس بر روی فرمان نیز استفاده کرده است.

فراری برای تنظیمات حرکتی خودرو از یک اهرم کرومی مشابه با محصولات کلاسیک فراری استفاده کرده است که امکان قرار دادن خودرو در حالت دنده عقب، پارک و...را فراهم می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی