ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش آنلاین
تکنولوژی

آموزش آنلاین در پساکرونا؛ آیا رشد صعودی ادامه‌دار خواهد بود؟

شرایط قرنطینه تحمیلی کرونا، بسیاری از کارها را به ناچار غیرحضوری کرد که آموزش جزو مهم‌ترین آن‌ها بود. کسانی که تا پیش از پاندمی در کلاس‌های حضوری شرکت می‌کردند، حالا با شرایطی روبرو شده بودند ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۴

شرایط قرنطینه تحمیلی کرونا، بسیاری از کارها را به ناچار غیرحضوری کرد که آموزش جزو مهم‌ترین آن‌ها بود. کسانی که تا پیش از پاندمی در کلاس‌های حضوری شرکت می‌کردند، حالا با شرایطی روبرو شده بودند که به جز کلاس‌های آنلاین چاره دیگری برای یادگیری و دریافت مدرک برایشان وجود نداشت.

این مسئله برای بسیاری از کسب و کارها به یک توفیق اجباری تبدیل شد. بخش زیادی از استارتاپ‌ها طی دوران پاندمی رشد کردند و در آمار ثبت نام کاربران رکورد زدند. اما اینجا سؤالی مطرح می‌شود: آیا این کسب و کارهای استارتاپی در دوران پساکرونا هم همچنان به این رشد ادامه خواهند داد؟ ابراهیم رییسی، رییس جمهور کشورمان معتقد است که برنامه‌هایی مثل شاد در ادامه به عنوان مکمل آموزش دانش آموزان حضور خواهند داشت اما آیا نظر رییسی می‌تواند واقعا شمایلی از آینده استارتاپ‌های این حوزه باشد؟

اصلا می‌توان گفت تلاش‌‌های انجام گرفته طی قرنطینه‌های کرونایی برای نگه داشتن کاربران در دوران پساکرونا کافی بوده؟ به عنوان پرسش آخر باید این مساله را مطرح کرد که آیا کاربران آموزش آنلاین را تجربه مفیدی یافته‌اند که بخواهند در پساکرونا نیز همچنان به آن ادامه دهند؟

مدیر عامل ایوند: کلاس‌های آنلاین در پساکرونا به گزینه مکمل تبدیل می‌شوند

آموزش آنلاین

«حمیدرضا احمدی» مدیر عامل و بنیان‌گذار ایوند که در زمینه برگزاری ایونت‌های آنلاین و وبینارهای تخصصی به افراد کمک می‌کند، در گفتگو با دیجیاتو و درباره بحث مهم آموزش آنلاین می‌گوید که در دوران پساکرونا، آموزش آنلاین به یک گزینه مکمل برای آموزش حضوری تبدیل خواهد شد.

او در پاسخ به این سؤال که آیا در دوران پساکرونا، آموزش آنلاین به روند رشد فعلی‌اش ادامه می‌دهد یا خیر می‌گوید:

«من فکر می‌کنم بعضی افراد از آنلاین درس خواندن کلافه شده‌اند، هر چند این درس خواندن از راه دور مزایایی هم برایشان داشته. بنابراین بعد از دوران کرونا احتمالا همه به یک سیستم کاری ترکیبی برسند. یعنی مثلا رویدادها هم یک المان فیزیکی و حضوری داشته باشند، و هم یک المان غیرحضوری و اینترنتی که هر کدام از این‌ها مزایای خاص خودشان را دارند.»

طبیعتا ارزان‌تر بودن و مقرون به صرفه‌ بودن کلاس‌های آنلاین می‌تواند یکی از دلایل رسیدن به چنین موضوعی باشد. احمدی ضمن اشاره به این موضوع می‌گوید که سطح دسترسی در کلاس‌های آنلاین به دلیل استفاده بیشتر از ابزار تکنولوژیک بالاتر است و این مزیتی است که در پساکرونا می‌تواند به ادامه رشد آموزش آنلاین کمک کند:

«برگزاری کلاس‌های آنلاین ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. طبیعتا در برگزاری کلاس‌های آنلاین دیگر بحث ادوات آموزشی مثل میز و صندلی و ... مطرح نیست و افراد هزینه‌ای برای رفت و آمد پرداخت نمی‌کنند. ضمن این که سطح دسترسی در کلاس‌های آنلاین بالاتر است و بنابراین محتوای آموزشی باکیفیتی ارائه می‌شود.»

مدیر عامل ایوند البته در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید که در دوران پساکرونا، احتمالا بیشتر افراد کلاس حضوری را به غیرحضوری ترجیح دهند:

«در شرایط فعلی که کرونا هست، وبینارها و کلاس‌های آنلاین جایگزین کامل به حساب می‌آیند. اما احساس می‌کنم در آینده این موضوع به یک مکمل برای آن‌هایی تبدیل شود که به هر دلیلی می‌خواهند هزینه کمتری بدهند یا دسترسی‌هایشان از دیگران کمتر است. حدس خودم هم این است که در دوران پساکرونا، اگر افراد بین کلاس‌های حضوری و غیرحضوری حق انتخاب داشته باشند بیشتر افراد کلاس حضوری را ترجیح می‌دهند.»

مدیر عامل مکتب‌خونه: رشد آموزش آنلاین کمتر می‌شود، اما به شرایط پیش از کرونا بر‌نمی‌گردد

آموزش آنلاین

«مصطفی حسینی» مدیر عامل و هم‌بنیان‌گذار مکتب‌خونه که یکی از وبسایت‌های فعال در حوزه آموزش آنلاین است، می‌گوید که رشد آموزش آنلاین موقتی است و در پساکرونا چنین رشدی ادامه‌‌دار نخواهد بود. هر چند اوضاع به دوران پیش از کرونا باز نمی‌گردد چرا که عده‌ای از افراد طعم شیرین آموزش آنلاین و مزایایش را چشیده‌اند:

«اگر کرونا برود و زندگی‌های ما به حالت عادی برگردد، آن زمان دیگر شرایط مثل الان نخواهد بود و آموزش آنلاین رشد فعلی‌اش را نخواهد داشت. طی این دوران قرنطینه اتفاق خوبی افتاد آن هم اینکه افرادی که قبلا به کلاس‌های حضوری می‌رفتند و به خاطر کرونا مجبور به شرکت در کلاس‌های آنلاین شدند، دیدند که آموزش آنلاین هم خیلی بد نیست و کارها در آن به خوبی پیش می‌رود. بنابراین من فکر می‌کنم در پساکرونا با اینکه روند رشد فعلی را نداریم، اما شرایط به دوران پیش از کرونا بر نمی‌گردد و بهتر می‌شود.»

حسینی معتقد است که صرف ارزان‌تر بودن آموزش آنلاین، برگ برنده این سیستم آموزشی و عامل پیش‌برنده آن نیست. بلکه این «کیفیت» آموزشی است که سرنوشت این سبک از ارائه محتوای آموزشی را در پساکرونا مشخص خواهد کرد. او در رابطه با مسئله قیمت و تأثیرش بر ادامه روند آموزش آنلاین گفت:

«قطعا قیمت همیشه یک پارامتر بوده و هست، اما پارامتر اصلی نیست. مثلا کسی که به دنبال یادگیری برنامه‌نویسی است، مسئله قیمت برایش بالاترین اولویت نیست، حضور در «بهترین» کلاس برایش بیشترین اهمیت را دارد. بنابراین همه چیز به تجربه افراد بستگی دارد. اگر افراد از کلاس‌های آنلاین تجربه خوبی کسب کرده باشند، قطعا در پساکرونا هم به این کار ادامه خواهند داد. اما اگر تجربه خوبی نداشته‌ باشند به نظر من در پساکرونا هم با وجود ارزان‌تر بودن به کلاس‌های آنلاین ادامه نخواهند داد.»

سؤالی که بسیاری از افراد مطرح می‌کنند، این است که آیا آموزش آنلاین می‌تواند به طور کامل جایگزین آموزش حضوری بشود یا صرفا برای آن نقش مکمل را ایفا می‌کند؟ مدیر عامل مکتب‌خونه این موضوع را وابسته به سلیقه افراد توصیف می‌کند و می‌گوید که نمی‌توان به چنین مسئله‌ای پاسخ قطعی داد:

«آدم‌ها با هم متفاوت هستند. یک عده در کلاس‌های آنلاین شرکت می‌کنند که در وقت‌شان صرفه‌جویی شود. اما بعضی افراد اساسا راحت‌ترند که در کلاس حضوری بنشینند و علاقه دارند که با افراد تعامل داشته باشند. بنابراین پاسخ این سؤال کاملا بستگی به دیدگاه افراد دارد.»

روشن است که سلایق افراد و تجربیات‌شان از آموزش آنلاین، با یکدیگر متفاوت بوده است. بنابراین نمی‌شود از همین حالا الگوی رفتاری کاربران در دوران پساکرونا را به درستی پیش‌بینی کرد و در مورد آن نظر قطعی داد.

با این وجود تأثیر بسیار شدید کرونا بر سبک زندگی مردم دنیا در سال‌های پیش‌رو اجتناب ناپذیر است. طبیعتا سبکی از زندگی که مردم دو سال پیاپی به آن عادت کرده‌اند، به این زودی‌ها تغییر نخواهد کرد و احتمال دارد که یک سیستم هیبریدی (همانطور که در گزارش روند کاری کسب و کارها در پساکرونا به شما گفتیم) جایگزین کلیه متدهای قبلی برای آموزش شود و همچنان ادامه یابد.

با این اوصاف شما چه نظری درباره این رویه دارید؟ با فرض اینکه کرونا از بین رفته، آیا آموزش صد درصد حضوری را ترجیح می‌دهید یا آنکه با ایجاد حق انتخاب میان آموزش حضوری و غیرحضوری موافق هستید؟ فکر می‌کنید این موضوع چه تأثیراتی بر آینده نظام آموزشی خواهد گذاشت؟

حتما نظر خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی