ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دیجی‌تک؛ داستان نابودی یاهو

یاهو نامی است که به گوش کمتر کسی نرسیده و تقریبا بخشی از خاطرات بسیاری از ما با این نام گره خورده است. یاهو با آن علامت تعجب انتهای اسمش و آن شکلک خندان که اکنون چیزی جز یک خاطره نیست، می‌توانست به بزرگترین غول اینترنتی حال حاضر تبدیل شود. اما مانند دیگر کمپانی‌ها که داستان نابودی آن‌ها را تعریف کرده‌ام، این کمپانی هم درگیر تصمیمات نادرستی شد و جایگاه خود را به رقبا داد. این شما و این داستان نابودی یاهو.

تماشای ویدیو در یوتوب دیجیاتو:

تماشای ویدیو در آپارات دیجیاتو:

یاهو توسط دو دانشجوی دانشگاه استنفورد به نام‌های جری یانگ و دیوید فیلو در سال ۱۹۹۴ تاسیس شد. هدف این کمپانی طبقه‌بندی وب‌سایت‌های موجود در اینترنت بر اساس حوزه کاری آن‌ها بود. برای مثال تمامی وب‌سایت‌های حوزه تکنولوژی در دسته‌بندی تکنولوژی و وب‌سایت‌های مربوط به دکوراسیون داخلی در دسته‌بندی دکوراسیون و الی آخر.

دسته‌بندی کردن وب‌سایت‌ها دقیقا خلاف یک موتور جستجو عمل می‌کند، چرا که می‌دانیم موتورهای جستجوی پیشرفته، با ایندکس کردن صفحات، آن‌ها را در کسری از ثانیه در اختیار شما قرار می‌دهند. با این حال ۲۷ سال پیش، همان دسته‌بندی‌های طبقه‌بندی شده که تحت عنوان یاهو دیرکتوری (Yahoo! Directory) معرفی شده بود، از نان شب برای کاربر اینترنت واجب‌تر بود.

یاهو

جالب است بدانید یاهو در ابتدا نامی بسیار عجیب‌تر را یدک می‌کشید: راهنمای جری و دیوید برای شبکه جهانی وب! (Jerry And David's Guide For Word Wide Web). خوشبختانه این دو خیلی زود متوجه شدند که این نام باید تغییر کند و این شد که نام یاهو با همان علامت تعجب معروف برای این راهنما برگزیده شد.

یاهو در دهه ۹۰ و در اوایل قرن ۲۱ تبدیل به یک غول اینترنتی شد و عنوان پر بازدیدترین وب‌سایت دنیا را به خود اختصاص داد. با این حال این موفقیت، عدم آینده‌نگری مدیران این کمپانی را مخفی کرده بود، چرا که خیلی زود یاهو با تصمیمات اشتباه، بر سراشیبی سقوط قدم برداشت و اکنون دیگر اثری از آن کمپانی دوست‌داشتنی نیست.

یاهو

تنها همین بس که بدانید این کمپانی در سه مرحله شانس این را داشت که گوگل را خریداری کند و یک بار هم این شانس را داشت که فیسبوک را به دارایی‌های خود بیفزاید! اما این اتفاق نیفتاد و پس از چند تغییر در سمت مدیرعاملی و بیست سال بعد، این کمپانی ارزشش آنقدر پایین آمد که هیج کس حاضر نیست مسئولیت آن را بر عهده بگیرد. به این تصمیمات، هک شدن داده‌های یک میلیارد کاربر اینترنت را نیز اضافه کنید!

کمپانی یاهو همچنان در دنیای اینترنت وجود دارد و با این که یکی از بدترین مدیریت‌های سیلیکون ولی را داشته، هنوز هشتمین وب‌سایت پر بازدید جهان است. در ویدیوی فوق به تصمیمات و خریدهای عجیب دیگر کمپانی یاهو نیز پرداخته‌ام. در نتیجه پیشنهاد می‌کنم حتما آن را مشاهده کنید و برای دوستان خود بفرستید. لایک ویدیو و سابسکرایب کانال یوتوب دیجیاتو نیز به دیده شدن و رشد وب‌سایت محبوب شما کمک بسیاری می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Hamed Bikar۲
    Hamed Bikar۲ | ۱ شهریور ۱۴۰۰

    داستان نوکیا

  • jafar shad
    jafar shad | ۱ شهریور ۱۴۰۰

    داستان شبکه اجتماعی هاهم بد نیست اورکا، فرندفید، گودر ( گوگل ریدر ) وتولد و مرگ گوگل پلاس و ...

  • jafar shad
    jafar shad | ۱ شهریور ۱۴۰۰

    بلک بری گفتی - بعد از موتورولا - HTC و حوضه فعالیت جدیدشون

  • FARDIN
    FARDIN | ۱ شهریور ۱۴۰۰

    خوشمان آمد

دیجیاتو را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو سریع‌ترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است. اگر می‌خواهید به‌روز باشید، شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید.