ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ننه‌قا
کسب و کار

گفتگو با مدیرمحصول گروه اینترنتی تاک؛ ارائه دستپخت‌های متنوع کدبانوهای خانه‌دار در «ننه‌قا»

«ننه‌قا» پلتفرمی برای ارائه دستپخت‌های خانگی بانوان مشهدی است که سعی دارد ابزاری برای این افراد فراهم کند تا بتوانند کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کرده و از طریق این پلتفرم اقدام به فروش، بازاریابی و ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۳

«ننه‌قا» پلتفرمی برای ارائه دستپخت‌های خانگی بانوان مشهدی است که سعی دارد ابزاری برای این افراد فراهم کند تا بتوانند کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کرده و از طریق این پلتفرم اقدام به فروش، بازاریابی و برندینگ غذاهای خود کنند.

این روزها که غذاهای فست‌فودی طرفدار زیادی پیدا کرده‌اند، هنوز هستند کسانی که غذای خانگی را به رستوران و فست‌فود ترجیح می‌دهند. همین موضوع سبب شده تا استارتاپ‌هایی مانند مامان‌پز در تهران و ننه‌قا در مشهد، پاسخ‌گوی نیازهای همشهریان خود باشند.

ننه‌قا را می‌توان یک مارکت پلیس یا بازارگاه برای عرضه دستپخت‌های متنوع بانوان خانه‌دار دانست که از سال 96 شروع به کار کرده است. تامین‌کنندگان این مجموعه کدبانوهای خانه‌دار علاقمند به کسب درآمد از طریق پخت غذا و مشتریان آن نیز طرفداران غذا با طعم خانگی هستند.

«حمید براتی»، مدیر محصول گروه اینترنتی تاک درباره شکل‌گیری ایده ننه‌قا به دیجیاتو گفت:

«عدم وجود تنوع در منوی رستوران‌ها و کترینگ‌ها و همچنین وجود ظرفیت خالی بالا در آشپزخانه منازل، ما را برآن داشت تا با ایجاد یک پلتفرم، امکان دسترسی به غذاهای متنوع خانگی را تسهیل کنیم.»

به گفته وی مدل کسب‌وکار ننه‌قا براساس Sharing-Economy درحوزه غذاست که به Food Sharing مصطلح است. در این مدل کسب‌وکار، فرد همکار با ننه‌قا که از آن با عنوان «خاتون» یاد می‌شود، در آشپزخانه منزل خود غذاهایی را آماده و برای فروش در این پلتفرم قرار می‌دهد.

در مقابل نیز افرادی که به دنبال غذاهای متنوع خانگی هستند، می‌توانند غذای مورد علاقه خود را از هر خاتون سفارش دهند.

همه چیز درباره خاتون‌های ننه‌قا

اما انتخاب خاتون‌ها در ننه‌قا بر چه اساسی صورت می‌گیرد؟ براتی در پاسخ به این سوال دیجیاتو می‌گوید خاتون‌ها بدون محدودیت سنی و در یک فرآیند آنلاین می‌توانند جهت حضور در جمع ننه‌قا، ثبت‌نام کنند.

این افراد پس از مصاحبه اولیه، بازدید از آشپزخانه، تست دستپخت و دریافت کارت بهداشت می‌توانند فعالیت خود را در ننه‌قا آغاز کنند.

به گفته مدیر محصول گروه تاک، قیمت‌گذاری غذاها توسط هر خاتون و براساس شرایط بازار انجام می‌شود. نرخ خدمات ننه‌قا نیز درصدی از فروش خاتون است.

اما یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های چنین فعالیتی، بحث دورریز غذاست. براتی در این باره به دیجیاتو می‌گوید خاتون‌ها براساس داده‌های فروش‌های قبلی خود اقدام به پیش‌بینی و تهیه غذا می‌کنند.

همچنین ارائه تخفیف و سایر پروموشن‌ها، ابزاری در دسترس برای خاتون‌هاست تا موجودی غذای خود را به صورت کامل بفروشند. به گفته براتی، اگر غذایی باقی بماند به خیریه اهدا شده و به هیچ عنوان امکان فروش در روز آینده را نخواهد داشت.

پیک‌آن: سیستم توزیع اختصاصی ننه‌قا

بخش دیگر گفتگوی ما در مورد ننه‌قا به بحث توزیع و تحویل غذاها اختصاص داشت. مدیر محصول گروه تاک در این باره به دیجیاتو گفت:

«شرایط خاص توزیع کسب‌وکارهای مبتنی بر Food Sharing و مطالعات گسترده‌ای که روی کسب‌وکارهای مشابه در سایر کشورها صورت گرفت، حاکی از آن است که مسئله توزیع در این سبک از کسب‌وکارها چالش بزرگی است که برای حل آن نیاز به طراحی یک سیستم توزیع کاملا نوآورانه و اختصاصی احساس می‌شود. به همین دلیل «پیک‌آن» به عنوان سیستم توزیع ننه قا شروع به فعالیت کرده است.»

بدین ترتیب غذاهایی که هر روز توسط خاتون‌ها تهیه می‌شود، توسط سیستم توزیع «پیک‌آن» به دست مشتریان ننه‌قا می‌رسد.

به گفته براتی تا به امروز حدود 150 خاتون در این مجموعه فعالیت داشته‌اند و کل مشتریان‌شان به حدود 5هزار نفر می‌رسد. همچنین اعضای تیم اجرایی ننه‌قا چهار نفر بوده و کل غذای فروش رفته در این پلتفرم حدود صد هزار پرس است. روزانه نیز حداقل ده پیک کار ارسال غذاها را انجام می‌دهند.

به دنبال رقابت با اسنپ‌فود نیستیم

اما پلتفرمی مثل اسنپ‌فود تا چه حد روی بازار ننه‌قا تاثیر گذاشته است؟ براتی در پاسخ به این سوال دیجیاتو با بیان اینکه در حال حاضر در مشهد رقیب مستقیمی نداریم، گفت:

«سیاست‌های ما در ننه‌قا گرفتن سهم بازار اسنپ‌فود نیست، بلکه به دنبال ایجاد ارزش‌های جدیدی هستیم. در واقع می‌خواهیم بخش جدیدی را در بازار ایجاد کنیم که روی غذای با کیفیت، خانگی و خاص تمرکز دارد.»

او در ادامه به چالش‌های فعالیت در این حوزه اشاره کرده و تنوع غذاهای خانگی و دستپخت خاتون از یک طرف و عدم وجود یک استاندارد جامع در این حوزه از طرف دیگر را چالشی بزرگ دانست که رسیدن به یک ساختار مشخص را سخت می‌کند. زیرا با یک مفهوم سلیقه‌ای رو به رو هستیم که شاخص مشخصی ندارد.

مدیر محصول گروه تاک در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه تاکنون جذب سرمایه داشته‌اند می‌گوید هیچ جذب سرمایه‌ای بر روی پروژه ننه قا انجام نشده و سرمایه شرکت توسط بنیان‌گذاران آن تامین شده است. او همچنین ابراز امیدواری کرد طبق برنامه‌ریزی‌ها، تا یکسال آینده به نقطه سر به سر رسیده و پس از آن وارد مرحله سوددهی شوند.

به اعتقاد وی، شهر مشهد به خاطر تراکم جمعیت سه میلیونی و فرهنگ پذیرنده تکنولوژی، شرایط مساعدی برای استارتاپ‌ها ایجاد کرده است. البته آن‌ها به فکر گسترش کسب‌وکار و فعالیت خود در سایر شهرها نیز هستند.

براتی در پاسخ به این سوال که آیا ننه‌قا را استارتاپ موفقی می‌دانید، گفت:

«با توجه گستردگی این صنعت و تمام چالش هایی که در در این مدت داشته‌ایم، شاید بتوان گفت که ننه‌قا در مسیر موفقیت قرار دارد ولی برای رسیدن به موفقیت باید مسیر طولانی و پر فراز و نشیبی را پشت سر بگذارد. به لطف تجربیات و دانش به دست آمده، پیوت‌های زیادی در پلتفرم ننه‌قا در حال انجام بوده و امید است با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری دقیق به موفقیت برسیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی