ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

مدیرعامل مادیران: بازار لوازم خانگی انحصاری نیست چون قاچاق گسترده وجود دارد

مدیرعامل مادیران در جریان برگزاری نشست خبری اخیر این شرکت اعلام کرد استفاده از لفظ «انحصار» با توجه به شرایط پیش آمده در بازار لوازم خانگی اشتباه است. به عقیده او، بین ۴۰ تا ۴۵ ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۳

مدیرعامل مادیران در جریان برگزاری نشست خبری اخیر این شرکت اعلام کرد استفاده از لفظ «انحصار» با توجه به شرایط پیش آمده در بازار لوازم خانگی اشتباه است. به عقیده او، بین ۴۰ تا ۴۵ درصد بازار لوازم خانگی ایران در اختیار برندهای خارجی از مسیر قاچاق است. او در این نشست خبری اعلام کرد که با وجود افزایش هزینه‌ها در سال جاری، دولت با توجه به شرایط خاص اجازه افزایش قیمت محصولات را نداده است.

به گزارش دیجیاتو، شرکت مادیران با مجموعه کارخانه‌های خود، یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی و لوازم خانگی ایران است. در هفته جاری و در جریان بازدید از کارخانه‌های گروه مادیران، مدیران ارشد این مجموعه به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

شرکت مادیران هم‌اکنون در زمینه لوازم خانگی و لوازم الکترونیکی با دو برند ایکس‌ویژن و تی‌سی‌ال (TCL) حضور قدرتمندی در بازار دارد. محصولات مختلف این شرکت اعم از تلویزیون، یخچال/فریزر، ماشین لباس‌شویی و کولر گازی را می‌توانید به‌راحتی در بازار پیدا کنید. با راه‌اندازی کارخانه تولید لوازم خانگی مادیران در مجاورت فرودگاه پیام، حضور این شرکت در بازار بیشتر و پررنگ‌تر خواهد شد. حالا با ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی فرصت خوبی برای پیشرفت تولیدکنندگان داخلی به‌وجود آمده، اما آیا این فرصت طلایی به نتیجه مطلوب خواهد انجامید یا بار دیگر شاهد انحصار و افت کیفیت خواهیم بود؟

بابک ثقفی مدیرعامل هلدینگ مادیران می‌گوید استفاده از واژه «انحصار» برای بازار لوازم خانگی اشتباه است. به‌گفته او، در حال حاضر با وجود ممنوعیت واردات، بین ۴۰ تا ۴۵ درصد بازار لوازم خانگی ایران در اختیار برندهای خارجی (به‌ویژه ال‌جی و سامسونگ) است و تمام این کالاها به‌صورت قاچاق و گسترده وارد کشور می‌شوند و دولت هم عزم جدی برای مقابله با این وضعیت ندارد؛ بنابراین بازار لوازم خانگی هیچ‌گاه انحصاری نخواهد بود.

ثقفی همچنین اشاره کرد که قیمت لوازم خانگی و الکترونیکی این شرکت طی سال جاری هیچ افزایشی نداشته و این موضوع، سود این شرکت را به‌میزان زیادی کاهش داده است. به‌گفته مدیرعامل هلدینگ مادیران، ثبات دستوری قیمت‌ها در شرایطی رخ داده که شرکت‌ها حداقل با ۵ مورد افزایش هزینه روبرو بوده‌اند:

  • افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی مواد اولیه و قطعات خارجی
  • افزایش قیمت میانگین ارز نیمایی (از حدود ۱۵ هزار تومان به حدود ۲۵ هزار تومان)
  • افزایش قیمت مواد اولیه داخلی (به‌عنوان مثال افزایش ۱۰۷ درصدی قیمت مواد پتروشیمی)
  • افزایش قیمت حمل‌ونقل جهانی (افزایش حدود ۱۰۰ درصدی حمل‌ونقل از چین)
  • افزایش حقوق ۴۰ درصدی نیروی کار طبق دستور دولت

به‌گفته ثقفی قیمت تمام‌شده محصولات تمام شرکت‌های تولیدکننده بسیار بالاتر از سال قبل است اما دولت مجوزی برای افزایش قیمت به آنها نمی‌دهد. حتی طبق دستور اخیر دولت، تولیدکنندگان موظف‌اند برچسب قیمت را روی محصولات خود بچسبانند. راه‌اندازی مجدد سامانه ۱۲۴ برای تعیین قیمت درب کارخانه، قیمت عمده‌فروشی و قیمت مصرف‌کننده نیز الزام دیگر دولت برای ثابت نگه‌داشتن قیمت‌هاست. به‌عقیده ثقفی این راهکارها و قیمت‌گذاری دستوری از سوی دولت، توان رقابت را از تولیدکنندگان داخلی می‌گیرد، به‌ویژه زمانی که کشور با تورم ۵۰ درصدی روبروست.

یکی دیگر از مسائلی که در این نشست خبری مطرح شد، سهم قابل توجه دولت در قیمت تمام شده محصولات تولید داخل است. به‌گفته مدیران ارشد بازار لوازم خانگی ایران حدود ۳۰ درصد قیمت تمام شده محصول در ایران به پرداخت‌های دولتی مربوط می‌شود. به‌عنوان مثال اگر قیمت یک دستگاه ماشین لباس‌شویی را ۱۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، دولت حدود ۳ میلیون تومان را تحت عناوین مختلف از جمله انواع مالیات‌ها و عوارض گمرکی از تولیدکننده دریافت کرده است.

مدیرعامل مادیران گفت که واردکنندگان غیرقانونی هیچ‌کدام از این هزینه‌ها را نمی‌پردازند و حتی قیمت تمام‌شده ارز برای آنها بسیار کمتر از تولیدکننده است. به عقیده او، این موضوع نیز در کاهش توان رقابت تولیدکننده داخلی تأثیر به‌سزایی دارد.

مدیرعامل هلدینگ مادیران می‌گوید یکی از راه‌های افزایش توان رقابت تولیدکنندگان داخلی، الزام شرکت‌های خارجی برای وارد کردن فناوری‌های اساسی مانند تولید کمپرسور به داخل کشور است تا شرکت‌های داخلی بتوانند این فناوری‌ها را بومی‌سازی کنند.

مدیران ارشد مادیران همچنین ادعای برخی شرکت‌های داخلی مبنی بر تولید پنل تلویزیون در داخل کشور تحت عنوان «پنل ملی» را درست نمی‌دانند. به‌گفته ثقفی تنها ۴ کارخانه در سرتاسر دنیا به مواد اولیه تولید پنل نمایشگر دسترسی دارند و بقیه کارخانه‌های تولید تلویزیون، پنل‌های مورد نیاز خود را از این ۴ منبع تأمین می‌کنند.

ثقفی می‌گوید در حال حاضر میزان داخلی‌سازی لوازم خانگی مثل یخچال در کشور حدود ۴۰ درصد است که با راه‌اندازی خطوط تولید پیشرفته تا اوایل سال آینده به حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد خواهد رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Ali قاسمی
    Ali قاسمی | ۲۴ دی ۱۴۰۰

    خواستم خدمت این مدیران مادیران بفرمایید ... هیچ انسان عاقل و بالغ وقتی قیمت محصولات برندهای معتبر خارجی با این ایرانیا یکی هست حاظر نیست ایرانی بخره و قطعا برند معتبر رو ترجیح میده حتی بدون گارانتی!!!

    اگر محدودیتی برای واردات اعمال شده برای این بوده که با خیال راحت به فکر رشد و ایرانیزه کردن واقعی محصولات باشن نه اینکه با خیال راحت قیمت رو افزایش بدن!!!

    تنها دلیل رقابتی بودن محصولات ایرانی قیمت اون بوده و قطعا با افزایش قیمت‌ها هیچ دیوونه ای تی سی ال ایرانی و ایکس ویژن رو بر ال‌جی و سامسونگ و سونی ترجیح نمیده 🤷🤦🙃
    درضمن چرا محصولات TCL شما تفاوت‌ های فاحشی با مدل مشابه اورجینال دارن!

    یه مثال واضح بزنیم... کوکاکولا و پپسی در ایران هم تولید میشن... اما این کجا و آن کجا 💔😂

    دست از مونتاژ کردن بردارین... اگر میتونین خودتون قطعات رو تولید کنین بفرمایید محصول ایرانی تولید میکنیم وگرنه اگر قرار به این باشد که ما بجای واردات قطعه از کره از چین بیاریم و اسمش رو بزاریم کالای ایرانی همون بهتر دراین جور کارخونه ها تخته بشه تا لاقل مصرف کننده یه نفعی ببره....

    اگر قیمت جهانی محصولات ال‌جی و سونی و سامسونگ رو حتی با دلار 30 هزار تومانی محاسبه کنیم از تلوزيون های شما ارزون تر میشه!!!! حتما می‌گین هزینه های گمرکی واردات قطعات روهم لحاظ کنیم!!! مگه نمیگین محصولات ما تولید ملی!!.. اگه واقعا تولید ملی نیست لطفا خودتون در کارخونه رو تخته کنین بزارین ما مصرف کننده یه نفس راحت بکشیم!! دارین به ما ظلم میکنین!!!

    دوره این کارا که فروش اینترنتی رو متوقف کنیم و محصولات رو عرضه نکنیم تا قیمت بره بالا دیگه قدیمی شده!!!


    مخلص کلام با یه مثال اگه قیمت یه تلویزیون 55 اینچ شما از 15 16 تومن بیشتر شد هیچچچ خری حاضر نیست بخره و میره حتی محصولات فیک برند های معتبر رو میگیره!!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی