ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارآفرینی

۵ آیتمی که وجودشان در هر طرح کسب و کاری حیاتی است

آماده سازی طرح کسب و کار چیزی نیست که بتوان اهمیتش را دست کم گرفت، با این حال خیلی از کارآفرینان طرح کسب و کار را مسئله ای نمایشی و تشریفاتی می دانند. این در حالی ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۴ آبان ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

آماده سازی طرح کسب و کار چیزی نیست که بتوان اهمیتش را دست کم گرفت، با این حال خیلی از کارآفرینان طرح کسب و کار را مسئله ای نمایشی و تشریفاتی می دانند. این در حالی است که داشتن یک طرح کسب و کار قوی برای راه اندازی یک شرکت مسئله ای حیاتی است. یک طرح کسب و کار قدرتمند نه تنها مشتریان و کارمندان بالقوه ی کسب و کار شما را به سرمایه گذاران احتمالی نشان می دهد، بلکه عملکرد درست و صحیح کسب و کار را نیز دقیقاً به تصویر می کشد.

نوشتن طرح کسب و کار می تواند طولانی، پیچیده و دشوار باشد. به همین دلیل ۵ مورد از مهم ترین عناوینی که باید در هر طرح کسب و کاری به آنها پرداخته شود را در ادامه ی مطلب آورده ایم. ایده ی شما در هر زمینه ای که باشد، مطالعه ی این موارد می تواند شما را در نوشتن طرح کسب و کارتان یاری دهد.

با دیجیاتو همراه باشید.

۱- ایده

یکی از اهداف اصلی طرح کسب و کار این است که درکی کلی از اهداف شرکت و شیوه های دستیابی به این اهداف در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. ارائه ی ایده ی اصلی کسب و کار بهترین کاری است که در این زمینه می توان انجام داد. این بخش از طرح کسب و کار معمولاً به سه قسمت تقسیم می شود: خلاصه ی مدیریتی، شرح شرکت و محصولات یا خدمات.

خلاصه ی مدیریتی مقدمه ای اجمالی است بر اینکه چه کسی کسب و کار را خواهد گرداند و اینکه وی چه خصوصیاتی خواهد داشت. همچنین شرح کوتاهی از مدل و میزان سودآوری آن برای سرمایه گذاران نیز می تواند بخشی از خلاصه ی مدیریتی شما باشد. شرح خود شرکت را می توانید بعد از این قسمت بیاورید. این بخش نیز نگاهی کوتاه است به ساختار شرکت، کارکنان اصلی، ماهیت کسب و کار و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت آن. در نهایت، محصولات و خدماتی که شرکت برای ارائه ی آنها برنامه ریزی می کند توصیف خواهند شد که نشان می دهد شرکت مذکور با چه پیشنهادات منحصر به فردی قصد دارد در میان رقبا خود را مطرح کند.

۲- تحلیل بازار

کارآفرین باید نشان دهد از فضایی که قصد دارد در آن قدم بگذارد درک کاملی دارد. تحلیل بازار، جمعیت شناسی مخاطبان هدف را با جزئیات مورد بررسی قرار می دهد و نگاهی کلی بر صنعت مورد نظر می اندازد. ویژگی های خاص فضای رقابتی نیز می تواند به این بخش اضافه شود. هرچه ارزیابی این چشم انداز عمیق تر باشد، احتمال موفقیت آن در جلب نظر مخاطب نیز بیشتر خواهد بود.

۳- استراتژی

سرمایه گذاران دوست دارند زیر و بم طرح شرکت برای اجرایی شدن و رسیدن به موفقیت را بدانند. برای نمونه، اگر کارآفرینی قصد دارد اجاق آشپزی بدون دود تولید کند، باید توضیح دهد علت عملکرد بهتر اجاق پیشنهادی اش، هم به عنوان یک محصول و هم به عنوان یک کسب و کار چیست. او باید بتواند توضیح دهد چرا اجاق پیشنهادی بازده و دوام بیشتری دارد، و کسب و کار مذکور ظرف شش ماه، یک سال و بیشتر، چه جایگاهی خواهد داشت.

۴- سازمان

این قسمت نحوه ی عملکرد تقریبی شرکت را به تفصیل شرح می دهد. نشان دادن میزان تخمینی رشد یا درآمد شرکت در ازای دریافت مقدار مشخصی سرمایه، می تواند کار هوشمندانه ای باشد. فهرست کردن مشاوران احتمالی که می توانند در کنار مؤسسین شرکت به فعالیت بپردازند نیز کمک خواهد کرد. این می تواند به یک پروژه ی ناشناخته سندیت ببخشد و تضاد های احتمالی را کاملاً آشکار کند.

۵- امور مالی

طرح کسب و کار باید نشان دهد ایده ای که مطرح می کند واقعاً کسب و کار خوبی رقم خواهد زد، بنابراین تحلیل مالی آن نقشی اساسی خواهد داشت. این موضوع به طور اخص برای استارتاپ هایی که قصد دارند طرح خود را به سرمایه گذاران احتمالی بفروشند اهمیت زیادی دارد. کارآفرینانی که پیشاپیش هیچ داده ای برای ارائه در اختیار ندارند می توانند بودجه ی پنج سال آینده ی خود را بر اساس رشد مورد انتظار تبیین کنند. طرح های کسب و کار معمولاً نظر یک حسابدار یا متخصص امور مالی را نیز در خود می گنجانند. این شخص باید بتواند صحت ارقام را تأیید کند و نشان دهد پیش بینی های ارائه شده، زاییده ی خوش بینی مفرط و بلندپروازی صاحبان ایده نیستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
مطالب پیشنهادی