ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

لوسید ایر عنوان خودروی سال 2022 موتورترند را بدست آورد؛ شکست تسلا با تکیه بر سرمایه نفتی عربستان

استارتاپ ساکن کالیفرنیا آمریکا که سابقه کاری آن به 10 سال هم نمی‌رسد با تزریق دلارهای نفتی سعودی و به کار گیری فن‌آوری نسل بعدی خودروها توانست محصولی را روانه بازار کند که عنوان بهترین ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۶ آبان ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

استارتاپ ساکن کالیفرنیا آمریکا که سابقه کاری آن به 10 سال هم نمی‌رسد با تزریق دلارهای نفتی سعودی و به کار گیری فن‌آوری نسل بعدی خودروها توانست محصولی را روانه بازار کند که عنوان بهترین خودروی سال 2022 را از مجله معتبر و با سابقه موتورترند دریافت کند.

لوسید توانست از ناکامی‌های شومی که گرفتار بایتون، Faraday Future، دایسون و Nio درس بگیرد و یک محصول کاملا جدید با فن‌آوری که نمونه مشابهی ندارد را روانه بازار خودرو کند.

لوسید ایر در بالاترین مدل توانایی تولید 1111 اسب بخار قدرت و حداکثر گشتاور 1884 نیوتن متری را دارد و برد حرکتی آن نیز به 836 کیلومتر می‌رسد.

لوسید در زمینه طراحی قوای محرکه خودروهای برقی انقلابی به راه انداخته است و ابعاد کل موتور الکتریکی، گیربکس و اینونتور آن به اندازه یک کاغذ A3 است.

سیم پیچ مسی استاتور آن 23 متر مربع است و به طور کامل به محفظه استاتور بافته شده است.

برای مدیریت گرمای شدیدی که این سیم پیچ‌ها تولید می‌کند از کانال‌های داخل محفظه استاتور استفاده کرده است.

لوسید به جای دیفرانسیل‌های معمول از دو چرخ دنده کاهشی سیاره‌ای استفاده کرده که در دو طرف موتور قرار دارد و در نتیجه این کار چگالی قدرت آن به نسبت دیگر موتورهای الکتریکی 3 برابر شده است.

با وجود این که ساختار شیمیای باتری‌ها تفاوت اساسی با دیگر خودروها ندارد. اما نحوه مونتاژ آن کاملا خودکار است و سلول‌های باتری به جای سیم از طریق کانکتورهای نواری با مقاومت پایین‌تر متصل شده‌اند و گرمای هوا نیز به جای این که از طرفین سلول دفع شود از انتهای سلول خارج می‌شود.

در نتیجه دیگر نیازی به استفاده از چسب‌های سنگین وزن و پر هزینه نیست و این ساختار بسته باتری به خودی خود انقلاب دیگری در خودروهای برقی به شمار می‌رود.

کنترل کننده الکترونیکی موتور نیز با نام «Wunderbox» شناخته می‌شود که وظیفه کنترل کردن موتور الکتریکی 900 ولتی را بر عهده دارد.

این کنترلر به صورت دو جهته قابلیت شارژ و دشارژر را فراهم می‌کند در نتیجه لوسید می‌تواند دیگر خودروهای برقی را نیز شارژ کند.

به طور استاندارد شارژر خانگی سطح 2 با قدرت 19.2 kW وظیفه شارژ کردن بسته باتری را بر عهده می‌گیرد و امکان استفاده از شارژر سریع DC از نوع 400 ولتی نیز فراهم است.

همچنین جدیدترین نوع شارژرها یعنی 800 ولتی نیز قابلیت شارژ لوسید را دارند که در عرض 20 دقیقه باتری ها را برای مسافت 382 کیلومتری شارژ می‌کند.

ظرفیت بسته باتری لوسید برابر با 118 و 112 کیلووات ساعت است و قرار است مدل پایه با بسته بارتی به ظرفیت 92 کیلوواست ساعتی نیز تولید شود.

ضریب درگ این محصول برابر با 0.200 است که به لطف استفاده از جریان هوای گردابی برای کمک به مکش هوای اضافی در داخل مجراهای خنک کننده جلویی و چسبیدن هوا به سطح کاملا صاف زیرین خودرو ممکن شده است.

لاستیک‌های باریک و سقف کوتاه نیز مساحت کلی بخش جلویی را به طور قابل توجهی کم می‌کند تا مقاومت به کمترین حد ممکن برسد. در نتیجه راندمان حرکتی در بزرگ راه ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

بر اساس رتبه بندی موسسه EPA آمریکا مصرف ترکیبی لوسید برابر با 178 تا 210 کیلومتر به ازای هر گالن الکتریکی است(18.86 kWh/100km) و از این نظر از تسلا مدل S و پورشه تایکان به عنوان رقبای اصلی خود پیشی می‌گیرد.

در حال حاضر این عدد برای دیگر رقیب لوسید یعنی مرسدس بنز EQS منتشر نشده است اما برد حرکتی EQS برابر با 679 کیلومتر با یک بار شارژ کامل است.

مدل مورد بررسی لوسید ایر Grand Touring است که مجهز به 2 موتور الکتریکی با قابلیت تولید حداکثر 800 اسب بخار است و حداکثر گشتاور آن نیز به 1199 نیوتن متر می‌رسد.

این مدل برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت به تنها 3 ثانیه زمان احتیاج دارد و مسافت 407 متری یا درگ را در عرض 10.8 ثانیه طی می‌کند. این اعداد با توجه به وزن 2388 کیلوگرمی لوسید ایر خیره کننده‌است. برچسب قیمت این مدل نیز برابر با 139 هزار دلار عنوان شده‌است.

مدل پایه لوسید با موتور 480 اسبی و حداکثر برد 635 کیلومتری در حدود 70 هزار دلار قیمت دارد.

دیگر فینالیست های امسال مجله موتورترند هوندا سیویک، هیوندای النترا، مرسدس بنز S Class، مرسدس EQ S، پورشه تایکان و تویوتا GR86 بودند که در نهایت لوسید به علت استفاده از فن‌آوری کاملا جدید در عین نوپا بودن این شرکت توانست لقب خودروی سال 2022 موتورترند را از آن خود کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • hameds1
    hameds1 | ۲۷ آبان ۱۴۰۰

    عربستان کجا سرمایه گذاری میکنه ما کجا!!

مطالب پیشنهادی