ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

گزارش علی‌بابا از رفتار سفر: از رشد 2 برابری کاربران تا کاهش میانگین مبلغ پروازهای خارجی

گزارش علی‌بابا از سفرها و خدمات ارائه شده طی 6 ماه ابتدایی سال نشان می‌دهد با بهبود شرایط کرونایی در کشور تمایل به سفر افزایش یافته است. همچنین میانگین هزینه پروازهای داخلی، تور، قطار و ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۵ آذر ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۵

گزارش علی‌بابا از سفرها و خدمات ارائه شده طی 6 ماه ابتدایی سال نشان می‌دهد با بهبود شرایط کرونایی در کشور تمایل به سفر افزایش یافته است. همچنین میانگین هزینه پروازهای داخلی، تور، قطار و اتوبوس به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است که عامل همیشگی تورم در کنار افزایش تقاضا در رشد قیمت‌ها تاثیر داشته است. البته میانگین مبلغ پروازهای خارجی در علی‌بابا به نسبت سال 99 کاهش داشته که از سرگیری پروازهای خارجی نزدیک مثل استانبول این امر را رقم زده است.

شیوع کرونا تاثیرات بسزایی روی کسب‌وکارها داشت. برخی همانند فروشگاه‌های آنلاین با استقبال کاربران همراه شده و برخی دیگر همانند فعالین حوزه گردشگری ضربه سختی خوردند. تغییر سبک زندگی مردم در کنار لزوم رعایت پروتکل‌ها، قرنطینه خانگی و محدودیت‌های رفت و آمدی باعث شد تا بسیاری از کسب‌وکارها در صنعت گردشگری دچار ضرر هنگفت شده یا تعطیل شوند.

اما با گذشت زمان و افزایش اطلاعات نسبت به کرونا در کنار واکسیناسیون باعث شد تا به مرور تقاضا برای سفرهای کاری یا تفریحی افزایش یابد.

اکنون علی‌بابا به ‌عنوان رهبر بازار گردشگری کشور گزارشی از رفتار سفر مردم کشور منتشر کرده است. این گزارش شش ماهه، به صورت اجمالی با ارائه آمار و ارقام از جنبه‌های مختلف سفر مردم، اطلاعات جدیدی را در اختیار عموم قرار می‌دهد.

اعداد در گزارش علی‌بابا با مدت مشابه در سال گذشته مقایسه شده‌اند تا متر و معیار در تحلیل کمی مشخص باشد. به‌علاوه اینکه بازه شش ماهه این دو سال پیاپی، روایاتی نسبتا مشابه از لحاظ تعداد پیک‌های کرونا و اعمال محدودیت‌های جدی را به همراه داشته است.

لازم به ذکر است هم‌اکنون آمار سفر طی سه ماهه پاییز در علی‌بابا رشد قابل توجهی داشته که به نظر می‌رسد واکسیناسیون تاثیر بسزایی در بازگشت جامعه به شرایط عادی داشته است.

رشد 2 برابری تعداد کاربران علی‌بابا

در حالی که تعداد کاربران علی‌بابا طی نیم سال اول 1399 چیزی در حدود 8 میلیون و 907هزار بوده است اکنون این رقم به 17 میلیون و 926هزار رسیده است. رشد بیش از 2 برابری کاربران این پلتفرم حاکی از افزایش تمایل مردم به سفر پس از شیوع ویروس کرونا و آرام‌تر شدن شرایط است.

در بخش دیگر این گزارش به مقایسه مشتریان جدید علی‌بابا در بازه زمانی شش ماه اول سال 1400 و 1399 پرداخته شده است. در حالی که طی فروردین ماه سال پیش و روزهای ابتدایی شیوع کرونا تنها 21 هزار و 527 کاربر جدید به این پلتفرم افزوده شده این رقم برای مدت مشابه امسال نزدیک به 4 برابر افزایش یافته است.

این نمودار نشان می‌دهد در حالی که طی ماه‌های ابتدایی سال 99 کم کم به تعداد مشتریان علی‌بابا افزوده می‌شد، اما با وقوع پیک دوم کرونا شاهد کاهش تعداد مشتریان جدید هستیم. همین اتفاق در اردیبهشت 1400 برای علی‌بابا تکرار شده است و این بار موج چهارم کرونا در این موضوع دخیل بوده است.

از آمار مشتریان جدید علی‌بابا همچنین می‌توان این گونه برداشت کرد که رفتار خرید آنلاین خدمات گردشگری در حال رشد است. این موضوع می‌تواند ناشی از تغییر رفتار جامعه و تمایل به خرید آنلاین پس از شیوع کرونا باشد.

در بخش دیگر گزارش به رشد خدمات از لحاظ تعداد فروش پرداخته شده و آمار شش ماهه ابتدایی سال‌های 1398 تا 1400 اعلام شده‌اند.

طبق این اعداد و ارقام، استقبال کاربران از خدمات گردشگری در نیم سال اول 1400 نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی 60 درصدی از لحاظ تعداد و 250 درصدی از لحاظ ارزش ریالی داشته است.

شتاب جامعه برای سفر در هفته پایانی شهریور ماه 1400 نیز قابل توجه است. در هفته‌های ابتدایی شهریور امسال، کشور درگیر موج پنجم شیوع کرونا بود اما با توجه به کاهش نسبی مبتلایان و شتاب واکسیناسیون، ثبت سفرهای بسیار در هفته پایانی شهریور باعث شد تا افت شدید تعدد سفرها در روزهای ابتدایی این ماه جبران شود.

علی‌بابا در شهریور 1400 بیشترین رقم تعداد فروش را در مقایسه با سال‌های 99 و 98 رقم زده است. این نشان می‌دهد امسال، ایرانی‌ها طبق سنت هر ساله سعی کرده‌اند پیش از آغاز سال تحصیلی جدید به سفر بروند.

کاهش میانگین قیمت پروازهای خارجی

علی‌بابا به عنوان اصلی‌ترین بازیگر حوزه گردشگری ایران، خدمات متنوعی را از قبیل ارائه بلیت پروازهای داخلی، پروازهای خارجی، قطار و اتوبوس به کاربرانش ارائه می‌کنند. همچنین از این پلتفرم می‌توان برای رزرو تور و هتل‌های داخلی و خارجی استفاده کرد.

آمار منتشر شده از سوی این شرکت نشان از افزایش قبال توجه میانگین مبلغ تورهای گردشگری در نیم سال اول 1400 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد. به نظر می‌رسد تورم بالا و افزایش قابل توجه هزینه‌ها در کنار افزایش استقبال از سفر با تور، در این موضوع بی تاثیر نباشد.

بخش جالب توجه دیگر این نمودار، کاهش میانگین مبلغ پروازهای خارجی به نسبت سال گذشته است. در شروع همه‌گیری کرونا و ماه‌های ابتدایی قرنطینه، پروازهای کوتاه نظیر استانبول به صفر رسید و تنها برخی مسیرهای بلند در دسترس بودند. این امر باعث بالا رفتن میانگین قیمت‌ بلیت‌ها در سال 99 شد. اما با باز شدن مسیرهای کوتاه و پرتقاضا مثل استانبول، شاخص AIV نیز شروع به افت کرد. علاوه‌براین نباید از تاثیر کاهش چشمگیر قیمت بلیت‌های پرتقاضا نظیر شهرهای ترکیه در ثبت این آمار غافل شد.

افزایش میانگین قیمت بلیت پروازهای داخلی، قطار و اتوبوس نیز در کشور ما به امری طبیعی تبدیل شده است و دیگر تقریبا کسی را شگفت زده نمی‌کند. با فروکش کردن موج کرونا و افزایش نسبی تقاضا در کنار عامل همیشگی تورم، قیمت بلیت این خدمات افزایش یافته است.

رشد سفر

اگرچه میانگین قیمت پروازهای داخلی به نسبت سال گذشته افزایش یافته است اما آمارها نشان می‌دهد به جز دو ماهه ابتدایی امسال، تعداد پروازهای داخلی در سال 99 بیشتر از 1400 بوده است. رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فروش بلیت کمتر از ظرفیت هر هواپیما در ثبت این آمار بی تاثیر نبوده است.

آمارها درباره پروازهای خارجی نیز نشان می‌دهد در سال جدید با کم شدن محدودیت‌های کرونایی، این سفرها به شرایط عادی بازگشته است. پرواز خارجی در 6 ماهه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 5 برابری داشته است. هر چند همچنان فروش این محصول به شرایط سال 98 و قبل از کرونا بازنگشته و با آن فاصله‌ای 50 درصدی دارد. شاید افزایش نرخ ارز طی دو سال گذشته نیز در این امر بی تاثیر نباشد.

در ایام شیوع کرونا با توجه به ممنوعیت سفر با وسایل شخصی، تقاضا برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس و قطار رشد داشت. این موضوع تنها مختص سال 99 نبوده و امسال نیز این رشد در ماه‌های مختلف سال ادامه داشته است.

لازم به ذکر است این آمار در حالی رقم خورده که ظرفیت ناوگان ریلی و اتوبوس‌رانی کشور نیز در این شرایط به 50 درصد رسیده است.

آمار رزرو هتل نیز نشان می‌دهد تقاضای هتل‌های داخلی و خارجی با وجود رشد نسبت به سال 1399، کماکان با تقاضای قبل از کرونا فاصله دارد. با این وجود رشد بسیار چشمگیر تقاضای این محصولات در سال جاری، شروع روند بازگشت بازار به شرایط عادی را نوید می‌دهد.

همچنین افزایش خدمات هتل خارجی در علی‌بابا را بایستی به حساب تکمیل این محصول در یک سال گذشته نوشت.

رشد 61 درصدی تماس‌های ورودی به علی‌بابا

بخش پایانی گزارش علی‌بابا به بحث واحد پشتیبانی می‌پردازد. از نظر تعداد تماس‌های ورودی در مقایسه با 6 ماه اول سال گذشته، شاهد رشد 61 درصدی بوده‌ایم که با رونق گرفتن سفرها از خردادماه اتفاق افتاده است.

در مجموع طی 6 ماه ابتدایی امسال حدود 847هزار تماس با پشتیبانی این مجموعه برقرار شده است که اوج آن در شهریورماه بوده است.

نکته جالب توجه دیگر کاهش نسبت تعداد تماس به تعداد خرید در سال 1400 نسبت به مدت مشابه 1399 است که حاکی از افزایش شناخت کاربران علی‌بابا از خدمات گردشگری ارائه شده است.

شما می‌توانید گزارش کامل علی‌بابا را از اینجا مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی