ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ساماندهی آگهی آنلاین خودرو
فناوری ایران

رونمایی از قابلیت‌های جدید ساماندهی آگهی‌های آنلاین خودرو: 20 هزار استعلام در کمتر از یک ماه

نشست خبری ساماندهی آگهی‌های الکترونیکی خودرو صبح امروز برگزار شد و در آن به سرویس‌های جدید و دستاوردهای این حوزه اشاره شد. طی یک ماه گذشته در راستای احراز هویت آگهی‌دهنده و موجودیت خودرو امکان ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۵

نشست خبری ساماندهی آگهی‌های الکترونیکی خودرو صبح امروز برگزار شد و در آن به سرویس‌های جدید و دستاوردهای این حوزه اشاره شد. طی یک ماه گذشته در راستای احراز هویت آگهی‌دهنده و موجودیت خودرو امکان دسترسی به وب سرویس استعلام بیمه مرکزی در پلتفرم‌های آگهی آنلاین دیوار، شیپور و باما فراهم شده است. بنابر آمار اعلام شده در این نشست تاکنون بیش از 20 هزار درخواست استعلام از سوی کاربران این پلتفرم‌ها ثبت شده است.

از ابتدای 98 و با کاهش ارزش پول ملی، شاهد افزایش قیمت در حوزه‌های مختلف همچون املاک و بازار خودرو بودیم. طی این مدت شائبه‌هایی مبنی بر افزایش قیمت خودرو و ملک در پلتفرم‌های آگهی آنلاین با انتشار صوری آگهی توسط سودجویان ایجاد شد؛ که این امر در دو بازه زمانی مختلف منجر به حذف قیمت از آگهی‌های این دسته‌بندی‌ها شد.

موضوعی که اگرچه به گواه این پلتفرم‌ها همانند دیوار، حذف قیمت از آگهی‌ها هیچ تاثیری روی قیمت‌ها بازار نداشته و تنها منجر به اتلاف وقت کاربران شده است.

با توجه به نقش مهم پلتفرم‌های آگهی آنلاین در بازار خودرو و انتشار روزانه بیش از 60 هزار آگهی در پلتفرم‌های بزرگ و عدم نتیجه‌گیری از برخورد قهری و دستور حذف قیمت، راه‌حل دیگری جایگیزین این موضوع شد.

اواخر آبان ماه امسال قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی طی نامه‌ای، دستورالعمل ساماندهی آگهی‌های خودرو را ابلاغ کرد. طبق آن، احراز هویت فرد و کسب‌وکاری آگهی کننده، وجود خودرو، اختصاص نشان مجزا برای هریک از احرازهای مذکور شدند. علاوه بر این امکان فیلتر آگهی‌ها براساس این موارد بایستی فراهم شده و روش‌هایی را نیز برای نظارت بر قیمت آگهی‌های خودرو تعیین کنند.

اگرچه پیاده‌سازی این امکانات برای سکوهای انتشار آگهی آنلاین اجباری است اما استفاده آن برای کاربران اختیاری خواهد بود. این گونه یکی از نگرانی‌های این کسب‌وکارها برای کاهش کاربران‌شان کاهش یافت.

نشست خبری ساماندهی آگهی خودرو

از همین روی صبح امروز وزارت صنعت، معدن و تجارت نشست خبری ساماندهی آگهی‌های الکترونیکی خودرو را با هدف معرفی اقدامات انجام شده و دستاوردهای آن برگزار کرد.

20 هزار استعلام برای احراز وجود خودرو

در راستای اجرای دستورالعمل ساماندهی آگهی‌های آنلاین خودرو، زیرساخت‌های لازم در لایه حاکمیتی در اختیار کسب‌وکارهای این حوزه قرار گرفت تا اجرای آن با چالش‌های کمتری همراه شود. به طور مثال امکان احراز صلاحیت کسب‌وکاری آگهی‌دهندگان خودرو یا همان نمایشگاه‌دارها از طریق استعلام سیستمی از مراجع مجوزدهنده مانند سازمان اصناف ممکن شد.

همچنین احراز وجود خودروی آگهی شده از طریق استعلام سیستمی بیمه نامه شخص ثالث از سامانه بیمه مرکزی ممکن شد. «صادق کیان»، معاون مدیرکل IT بیمه مرکزی در این نشست به آمار استفاده کاربران از این سرویس اشاره کرد و گفت:

«این وب سرویس از 8 دی در دیوار، 27 دی در باما و 3 بهمن در شیپور در دسترس کاربران این پلتفرم‌ها قرار گرفت. تاکنون نیز 12هزار و 84 استعلام بیمه نامه از سوی کاربران دیوار، 8هزار و 602 استعلام از سوی کاربران باما و 180 مورد از سوی کاربران شیپور ثبت شده است.»

بنابر این آمار مجموع استفاده از سرویس احراز وجود خودروی آگهی شده به 20 هزار مورد طی کمتر از یک ماه رسیده است. شاید این رقم در مقابل تعداد آمار بازدیدها از آگهی‌های خودرو این پلتفرم‌ها ناچیز باشد اما به نظر می‌رسد در صورت اطلاع‌رسانی بیشتر و آشنایی کاربران، شاهد افزایش استفاده از سرویس مذکور باشیم.

بنابر اعلام مسئولان در این نشست، در صورتی که فرد آگهی دهنده تمایل داشته باشد این سرویس‌ها را برای آگهی خود فعال کند، کل پروسه تنها 3 دقیقه زمان خواهد برد.

مدیرعامل دیوار

«اشکان آرمندهی»، مدیرعامل دیوار در این نشست با بیان اینکه از سال گذشته به دنبال احراز هویت آگهی کننده و موجودیت خودرو بوده‌اند اظهار داشت چنین اقداماتی منجر به افزایش اعتماد کاربران به آگهی‌های منتشر شده می‌شود:

«امروز اولین قدم از سمت سرویس بیمه مرکزی برداشته شده و امیدواریم سایر نهادها نیز ما را در این مسیر کمک کنند. از این مرحله به بعد به تنهایی نمی‌توانیم برای کاربران خلق ارزش کنیم و بایستی سایر نهادهای حاکمیتی با قرار گرفتن در کنار بخش خصوصی ما را در این امر یاری کنند.»

تلاش برای نظارت بر قیمت خودرو در آگهی‌های آنلاین

یکی دیگر از دستورالعمل‌های وزارت صمت برای ساماندهی این حوزه، لزوم نظارت بر قیمت‌های آگهی شده در پلتفرم‌های آگهی آنلاین بود. موضوعی که اکنون اجرایی شده و در صورتی که قیمت تعیین شده کاربر بالاتر از حد مجاز باشد، غیرمنصفانه شمرده شده و روی پلتفرم نمایش داده نخواهد شد.

اشرف‌زاده، سهامدار شیپور درباره ساز و کار تعیین قیمت منصفانه خودرو توسط پلتفرم‌های آگهی آنلاین گفت:

«از مسیرهای مختلف استعلام قیمت صورت می‌گیرد. روش اول استعلام قیمت صفر کارخانه است. در مراکز تعویض پلاک نیز نمایندگانی از پلتفرم‌ها حاضر بوده و قیمت خودروهای خریداری شده را از افراد حاضر استعلام می‌کنند. همچنین همکاری‌هایی با نمایشگاه‌داران دارای مجوز صورت گرفته و قیمت روزانه خودروها استعلام می‌شود. این قیمت‌ها در داخل پلتفرم براساس الگوریتم موجود بررسی شده و با در نظر گرفتن کیلومتر، آسیب به بدنه خودرو و … قیمت منصفانه هر خودرو آگهی شده تعیین می‌شود.»

به گفته وی کارشناسان دادگستری در هر یک از پلتفرم‌های آگهی آنلاین فعال بوده و بر این قیمت‌گذاری‌ها نظارت دارند.

الگوبرداری برای ساماندهی سایر بازارها

مفتح، قائم مقام وزیر صمت در این نشست با بیان اینکه تقویت چنین ابزارهایی موجب تحقق عدالت اجتماعی در حوزه بازرگانی و تجارت خواهد شد، گفت: «با کمک پلتفرم‌های ثبت آگهی آنلاین و این دست اقدامات فضا رقابتی‌تر خواهد شد. همچنین دست کلاهبرداران و سوءاستفاده کنندگان از این فضا قطع می‌شود.»

ساماندهی آگهی خودرو

وی این اقدام را گام اول در این زمینه دانسته و ابراز امیدواری کرد بتوان چنین ساماندهی را در آگهی‌های سایر دسته‌ها مانند مسکن پیاده‌سازی و اجرا کنند.

در پایان مراسم نیز از سه پلتفرم دیوار، شیپور و باما جهت همکاری و پیاده‌سازی سرویس‌های درخواست وزارت صمت، تقدیر به عمل آمد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی