ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فراری 296 GTB
معرفی و بررسی خودرو

شاهکار هیبریدی؛ نگاهی به فراری 296 GTB

بیش از 4 دهه از عرضه یک فراری با موتور V6 می‌گذرد. آخرین بار مدل دینو از یک موتور V6 نیرو می‌گرفت. حال با گسترش برقی سازی در صنعت خودروسازی فراری مجددا به سراغ این ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

بیش از 4 دهه از عرضه یک فراری با موتور V6 می‌گذرد. آخرین بار مدل دینو از یک موتور V6 نیرو می‌گرفت. حال با گسترش برقی سازی در صنعت خودروسازی فراری مجددا به سراغ این دست از موتورها با آرایش جدید اما به صورت پلاگین هیبریدی رفته است. فراری 296 GTB را باید نسل جدید محصولات موتور وسط شرکت فراری دانست که آینده این برند تاریخی را به ما نشان می‌دهد.

فراری 296 GTB

فراری همچنان از شاسی آلومینیومی برای ساخت این محصول استفاده کرده است. بسته باتری 7.45kWh به وزن 70 کیلوگرم پشت سر راننده و در کف خودرو نصب شده است.

فراری 296 GTB

وظیفه این بسته باتری نیرو رسانی به موتور 165 اسب بخاری شار محوری است که بین موتور V6 دو توربو و گیربکس 8 سرعته دو کلاچه قرار گرفته است.

فراری 296 GTB

بر خلاف مدل SF90 که از دو موتور الکتریکی اضافی بر روی محور جلو بهره می‌برد.

296 GTB تنها به صورت محور متحرک عقب ساخته شده است. در نتیجه فضای صندوق جلو توسط موتورهای الکتریکی اشغال نشده است.

فراری 296 GTB

موتور احتراقی جدید فراری زاویه بین دو بلوک برابر با 120 درجه دارد و دو توربو دقیقا بین دو بلوک سیلندر قرار گرفته است.

پره این توربوشارژرها قادر به دور خوردن تا 180.000 rpm است.

فراری 296 GTB

قدرت موتور احتراقی نیز به تنهایی برابر با 663 اسب بخار است و در کنار 165 اسب بخار نیروی تولیدی موتور الکتریکی در مجموع 818 اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

فراری 296 GTB

مهندسین فراری به این موتور جدید لقب «V12 کوچک» را داده اند. زیرا به علت تشابه ترتیب احتراق صدا و عملکردی شبیه به موتورهای V12 فراری دارد.

فراری 296 GTB

296 GTB برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به کمتر از 2.9 ثانیه زمان احتیاج دارد و برای رسیدن به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت نیز کمتر از 7.3 ثانیه زمان نیاز دارد.

فراری 296 GTB

همچنین نیرو توسط یک دیفرانسیل مجهز به محدود کننده لغزش الکترونیکی به دو چرخ عقب ارسال می‌شود.

نکته‌ای که می‌تواند عملکرد این مدل را به خصوص در پیست های اتومبیل رانی تحت تاثیر قرار دهد. وزن بسته باتری، موتور، اینورتر و دیگر متعلقات مربوط به بخش هیبریدی قوای محرکه است.

فراری 296 GTB

296 GTB با وجود این که 2 سیلندر کمتر از مدل F8 Tributo دارد. اما در حدود 35 کیلوگرم سنگین‌تر از آن است.

دلیل اصلی آن هم اضافه شدن بخش هیبریدی به قوای محرکه است.

در نتیجه وزن کلی خودرو در حدود 1600 کیلوگرم است.

فراری 296 GTB

با وجود این که فاصله بین دو محور در حدود 50 میلی متر به نسبت F8 کمتر است اما مهندسین فراری برای به حداکثر رساندن عملکرد خودرو زمان زیادی را صرف کرده‌اند.

تا از عدم پایداری خودرو و همینطور چابکی آن اطمینان حاصل کنند.

فراری 296 GTB

از دیگر تغییرات اساسی باید به فرمان کاملا برقی و ترمزگیری با سیم اشاره کرد. مهم‌ترین ویژگی ترمزگیری با سیم قابلیت ترمزگیری جداگانه هر چرخ است.

در حالت برقی برد حرکتی این فراری تنها 25 کیلومتر است و شاید برای طی یک مسافت نسبتا کوتاه مناسب باشد.

محصولات فراری به علت قدرت بالا در تمامی حالات رانندگی عملکرد مناسبی دارد. در نتیجه از نظر قدرت نه تنها چیزی کم ندارد بلکه قدرت بیشتر از نیاز شما را نیز تولید می‌کند.

فراری 296 GTB

فرمان برقی با وجود این که کمتر از دو دور به هر سمت می‌چرخد اما با علت قابلیت تنظیم در حالت‌های مختلف عملکرد بسیار مناسبی دارد.

اضافه وزن هم چندان به چشم نمی‌آید. با این وجود فراری همیشه مدل سریع‌تر و سبک‌تر محصولات را با هدف عملکرد بالاتر در پیست‌های اتومبیل رانی نیز عرضه می‌کند.

در حال حاضر پکیج Assetto Fiorano نیز قابل انتخاب است.

فراری 296 GTB

این پکیج می‌تواند عملکرد خودرو را با کاهش وزن و کمی تغییر در بخش آیرودینامیکی ارتقا دهد. گرچه قیمت این پکیج برابر با 26 هزار پوند است.

مهم‌ترین ویژگی این پکیج استفاده از فنرهای ساخت شرکت multimatic است. با دیگر تغییرات نیز وزن خودرو در حدود 15 کیلوگرم کاهش پیدا می‌کند.

به جای لاستیک‌های 4 فصل میشلن پایلوت اسپرت 4S نیز از لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2R استفاده شده است.

فراری 296 GTB

نحوه شتاب گیری و هندلینگ خودرو مهم ترین نکات بارز 296 GTB است.

فراری در این بخش یک شاهکار خلق کرده به گونه‌ای که شما اصلا متوجه توربو بودن یا هیبریدی بودن موتور نمی‌شوید.

بر خلاف فراری‌های نسل گذشته همچون 458 ایتالیا که به شدت در دور موتورهای بالای 5000 rpm آتش بازی می‌کردند.

296 GTB شتاب و گشتاور را به صورت کاملا خطی به چرخ ها انتقال می‌دهد و بخش هیبریدی قوای محرکه نیز به خطی‌تر شدن هرچه بیشتر این دو نمودار کمک می‌کند.

فراری 296 GTB

در واقع پرسش نهایی ما در اینجا این است که چگونه فراری توانسته چنین تجربه رانندگی ساده و لذت بخشی در عین پیچیده بودن قوای محرکه آن به وجود بیاورد؟

تنها انتقادی که می‌توان به این خودرو وارد کرد استفاده گسترده از کلیدهای حساس به لمس و عملکرد نه چندان مناسب سیستم عامل و نحوه اتصال آن به اپل کار پلی و آندروید اتو است.

در باقی بخش‌ها فراری 296 GTB یک ستاره واقعی است و انتظار نداشته باشید که بخواهیم بیش از این از آن ایراد بگیریم.

در پایان به نظر می‌رسد که آینده هیجان انگیزی برای دوست داران خودروهای اسپرت و به خصوص فراری در انتظار است.

پیش از این نگرانی‌های زیادی مبنی بر هیبریدی یا برقی شدن سوپرخودروها وجود داشت. با این وجود فراری توانسته یک محصول هیبریدی کامل را تولید کند.

فراری در این بخش از باقی رقبا جلو افتاده و پورشه، مک لارن و لامبورگینی باید خود را برای رقابت آماده کنند.

تنها رقیب فعلی 296 GTB مک لارن آرتورا است که از آرایش فنی مشابه اما با قدرت و قیمت کمتر برخوردار است.

گرچه به علت کمبود تراشه عرضه این محصول جدید شرکت مک لارن به تاخیر افتاده است.

پیش از این نگاهی به فناوری به کار رفته در موتورهای نسل جدید فراری و مک لارن کرده بودیم که می‌توانید مطلب آن را در اینجا مطالعه کنید.

قیمت241،550 پوند
موتورV6 2996 سی سی دو توربو+ یک موتور الکتریکی شار محوری
گیربکس8 سرعته دو کلاچه اتوماتیک
قدرت819 اسب بخار در دور 8000 rpm
گشتاور740 نیوتن متر در دور 6250 rpm
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی