ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

انجمن تجارت الکترونیک: تعامل با رگولاتور بدون داشتن صنف قوی ممکن نیست

اولین جلسه صبحانه انجمن تجارت الکترونیک تهران برگزار شد و «نیما قاضی» رئیس هیئت مدیره انجمن تجارت الکترونیکی از لزوم هم‌بستگی صنفی میان بازیگران استارتاپی گفت. اعضای انجمن نیز اعتقاد اعلام کردند که بدون کار ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۵

اولین جلسه صبحانه انجمن تجارت الکترونیک تهران برگزار شد و «نیما قاضی» رئیس هیئت مدیره انجمن تجارت الکترونیکی از لزوم هم‌بستگی صنفی میان بازیگران استارتاپی گفت. اعضای انجمن نیز اعتقاد اعلام کردند که بدون کار صنفی نمی‌توان به خوبی با رگولاتور و حاکمیت تعامل داشت و چالش‌های کسب‌وکارها را حل کرد.

«نیما قاضی»، رئیس هیئت مدیره انجمن تجارت الکترونیکی در جلسه صبحانه این انجمن با اعضای خود به تاریخچه شکل‌گیری و آغاز فعالیت انجمن اشاره کرده و گفت:

«از اواخر سال 1397، انجمن تجارت الکترونیکی فعالیت خود را در اتاق بازرگانی تهران آغاز کرد. «سعید محمدی» از دیجی‌کالا، «حسام آرمندهی» از کافه بازار، «جواد شکوری مقدم» از آپارات و «علیرضا صادقیان» و من از اعضا هیئت مدیره این انجمن در دور اول بودند.»

به گفته وی انجمن با هدف استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی و دور هم جمع کردن کسب‌وکارهای به بلوغ رسیده‌ی این حوزه راه‌اندازی شد، که در دور اول درگیر مشغله‌های اولیه بودند: «اما دور دوم انجمن تجارت الکترونیکی از شهریور 1400 آغاز و طی 9 ماه اخیر فعالیت‌های جدی داشته‌ایم. اکنون نیز که اولویت‌های پیگیری و استراتژی‌مان مشخص شده است اعلام آمادگی برای فعالیت صنفی کرده‌ایم و از شرکت‌های فعال خواسته‌ایم تا به ما بپیوندند.»

قاضی با بیان اینکه در حال حاضر 4 کمیسیون فعال در انجمن وجود دارد اظهار داشت آن‌ها از ابتدای مسیر خود پیگیر IPO اولین استارتاپ در بورس بوده‌اند. بحث حاکمیت دیتا، مسائل حقوقی تجارت الکترونیک و سایر موارد از دیگر موضوعات مورد پیگیری انجمن به گفته رئیس هیئت مدیره آن است.

به اعتقاد او، این انجمن پتانسیل پیگیری مشکلات کسب‌وکارها و حل آن‌ها را دارد و در این راستا ابراز امیدواری کرد تا شهریور 1402 و پایان فعالیت دور دوم انجمن بتوانند به اهداف مهمی دست پیدا کنند.

قاضی در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه وجه تمایز انجمن با اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در چیست، تفاوت‌ها را از سه حیث وظایف، نوع اعضا و اهداف دانست که علی رغم تفاوت‌ها، تعاملات خوبی با اتحادیه دارند:

«اتحادیه وارد بحث مجوزدهی شده و ما چنین قصدی نداریم. آن‌ها به نوعی کار اجرایی صنفی انجام می‌دهند در حالی که انجمن به دنبال همکاری‌های صنفی است که این دو موضوع کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. در واقع ما به دنبال این هستیم تا شرکت‌هایی که در حوزه تجارت الکترونیکی فعالیت می‌کنند، همکاری خوبی روی مسائل مشترک داشته باشند.»

نیما قاضی

اعضا و عضوگیری انجمن و اتحادیه از دیگر تفاوت‌های این دو به اعتقاد وی است که اتحادیه در سطح کشوری عضو گرفته اما انجمن با توجه به قرار گرفتن در زیرمجموعه اتاق بازرگانی، اعضایش محدود به تهران و آن دسته شرکت‌های بالغ شده‌ای است که مسائل جدی برای بزرگ‌تر شدن دارند.

اما هم‌بنیان‌گذار علی بابا مدتی بود که از اکوسیستم استارتاپی فاصله گرفته بود، چه شد که با قوت گرفتن انجمن تجارت الکترونیکی مجددا به بطن ماجرای استارتاپی بازگشت؟ او در پاسخ به این سوال دیجیاتو گفت:

«شاید نقش اجرایی‌ام در علی بابا طی این سال‌ها کمتر شده اما با شرکت‌های بیشتری در اکوسیستم کار کرده‌ام. به عنوان منتور با تعداد زیادی استارتاپ و در قالب مشاور با چند شرکت بزرگ همکاری داشته‌ام.»

نیما قاضی

وی در پایان اظهار داشت با توجه به اینکه در دور اول انجمن نتوانسته‌اند به اهدافشان برسند، مانده تا پایه‌های انجمن را در دور دوم شکل دهد: «از آنجا به بعد سایر دوستان هستند که بتوانند این مسیر را ادامه دهند.»

حاکمیت صدای صنفی را بهتر می‌شنود

در ادامه این جلسه «روح‌الله رهبرپور»، رئیس کمیسیون قوانین و مقررات انجمن به وظیفه اصلی این کمیسیون یعنی انجام اقداماتی در راستای تسهیل رگولاتوری اشاره کرده و گفت:

«حاکمیت در بحث تجارت الکترونیکی در بسیاری از جاها حرف ما را می‌شنود. در سال گذشته تعداد زیادی مقررات و قانون در مجلس داشتیم و با وجود آثار این مقررات در صنف، هیچ مجمع صنفی نتوانسته به درستی در این حوزه فعالیت کند.»

او با تاکید بر اینکه کار صنفی در پیشبرد اهداف و خواسته‌های کسب‌وکارها بسیار موثر است اظهار داشت در جلسات با حاکمیت و رگولاتور، به صحبت‌های صنفی بیشتر توجه می‌شود.

رهبرپور با اشاره به طرح صیانت، وضعیت فعلی آن را یکی از اثرات کار صنفی دانسته که توانسته‌اند با حضور در جلسات مختلف و اعلام نظراتشان از تبعات این طرح برای کسب‌وکارها جلوگیری کنند.

رئیس کمیسیون قوانین و مقررات انجمن تجارت الکترونیک به 4 کارگروه تشکیل شده ذیل این کمیسیون اشاره کرده و گفت:

«از نمایندگان حقوقی کسب‌وکارها خواستیم تا اولویت‌های خود را اعلام کنند که در نهایت به 4 اولویت مشترک رسیده و برای آن‌ها کمیته تشکیل دادیم. کمیته‌ ساترا برای پیگیری مشکلات VODها، صیانت، احراز هویت دیجیتال و مسئولیت پلتفرم‌ها چهار کمیته‌ای هستند که در آن‌ها به دنبال رفع مشکلات حقوقی کسب‌وکارها در تعامل با حاکمیت هستیم.»

به اعتقاد او، یکی از معضلات اصلی استارتاپ‌ها به بحث عدم شفافیت مسئولیت پلتفرم باز می‌گردد از همین رو به طور جدی روی این بحث کار کرده و در مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در این رابطه داشته‌اند: «امیدواریم از ظرفیت انجمن استفاده کنیم تا شاهد رگولاتوری این حوزه و نتایج مثبت آن باشیم.»

به گفته رهبرپور بحث ساختاردهی و شکل دادن جلسات تمام کمیسیون‌های انجمن از دیگر موضوعاتی است که کمیسیون قوانین و مقررات آن را پیگیری کرده تا با استفاده از اساسنامه یا نوشتن آیین‌نامه، برگزاری جلسات سیستماتیک شود.

کسب‌وکار به تنهایی نمی‌تواند با رگولاتوری تعامل کند

«ژوبین علاقه‌بند»، مدیرعامل گروه سرمایه‌‌گذاری لیان به عنوان دیگر سخنران این جلسه بر لزوم کار صنفی تاکید کرد. او با اشاره به دوران حضورش در اسنپ و پیگیری مشکلات کسب‌وکارهای آنلاین اظهار داشت در ساختار وزارت کشور، حضور یک کسب‌وکار برای مذاکره، موضوع پذیرفته شده‌ای نیست اما آن‌ها در قالب کار صنفی و اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی توانستند تا جلساتی را با روسای این وزارتخانه برگزار کنند.

علاقه‌بند در ادامه به کمیسیون سلامت الکترونیک این انجمن اشاره کرده و یکی از بزرگترین مشکلات این حوزه را، دستاویز کردن مساله مرگ و زندگی از سوی رگولاتور عنوان کرد:

«مسائل عدیده‌ای در این حوزه وجود دارد اما رگولاتور هرگاه در مذاکرات به اصطلاح گیر می‌کند، بحث مرگ و زندگی را وسط کشیده و کار ما برای تعامل را سخت می‌کند. رگولاتوری ویزیت آنلاین، نسخه الکترونیک، بحث آزمایش آنلاین و… از جمله مواردی است که بایستی در بحث رگولاتوری سلامت الکترونیک حل شود. از شرکت‌های این حوزه تقاضامندیم با همفکری هم مسائل را مشخص و اولویت بندی کنیم تا در راستای حل آن‌ها گام برداریم.»

او با بیان اینکه باور دارد یک کسب‌وکار به تنهایی نمی‌تواند مشکلات حوزه خود را حل کند بر لزوم فعالیت صنفی و مشارکت دسته جمعی تاکید کرد.

در ادامه جلسه، سایر اعضا و نمایندگان کسب‌وکارها به بیان نظرات خود درباره اهمیت کار صنفی پرداختند.

«محمد خلج» مدیرعامل گروه اسنپ نیز با تاکید بر مشکلات و معضلات زیاد حوزه سلامت دیجیتال، گفت: «شنیده‌ها حاکی بر این است که معاون دادستان در حوزه صیانت عامه به دنبال ملغی‌سازی حوزه سلامت الکترونیک است و به دنبال برگزاری جلسات برای تغییر این نظر هستیم!»

او با اشاره به ماجرای تفکیک و اتفاقاتی که برای اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی رخ داده است اظهار داشت این موضوع سبب شده تا اهمیت تقویت انجمن تجارت الکترونیک بیش از پیش افزایش یابد.

«ساسان معدل» از هلدینگ مکس به عنوان نماینده ازکی با بیان اینکه بیمه مرکزی، استارتاپ‌های بیمه‌ای را مانند یک «هووی جدی» برای مجموعه خود می‌داند اظهار داشت آن‌ها با هر بهانه‌ای سنگ‌اندازی کرده و به دنبال توقف مسیر حرکت فعالین دیجیتال هستند: «از همین رو بایستی با تعامل به مقررات درستی در این حوزه برسیم.»

«الناز خانی» عضو کمیسیون بیمه و مالیات انجمن نیز با اشاره به آغاز فعالیت این کمیسیون از دی ماه سال گذشته از کسب‌وکارها خواست تا رئیس حسابداری یا مدیران مالی خود را به انجمن تجارت الکترونیک معرفی و با حضور در جلسات، مشکلات کسب‌وکارها را پایش و پیگیری کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی