ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

انجمن فین‌تک: راه‌اندازی سامانه آمیتیس از سوی بیمه مرکزی به نابودی استارتاپ‌های بیمه منجر می‌شود

انجمن فین‌تک ایران با انتشار بیانیه‌ای نسبت به راه‌اندازی سامانه آمیتیس واکنش نشان داد. به اعتقاد انجمن این سامانه به ظاهر خصوصی بوده اما با توجه به سهام‌داری بیمه مرکزی در آن، یک سامانه انحصاری ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۱۰

انجمن فین‌تک ایران با انتشار بیانیه‌ای نسبت به راه‌اندازی سامانه آمیتیس واکنش نشان داد. به اعتقاد انجمن این سامانه به ظاهر خصوصی بوده اما با توجه به سهام‌داری بیمه مرکزی در آن، یک سامانه انحصاری است که به استارتاپ‌های این حوزه لطمه می‌زند.

انجمن فین‌تک در واکنش به اقدامات اخیر بیمه مرکزی و سنگ‌اندازی پیش پای فعالین صنعت اینشورتک واکنش نشان داد. به اعتقاد آن‌ها جدیدترین اقدام بیمه مرکزی، طی روزهای اخیر نگرانی بسیاری برای فعالان استارتاپی و شرکت‌های دانش بنیان در این عرصه ایجاد کرده است:

«در سالی که «دانش بنیان» نام گرفته و در حوزه‌ای که به رغم ظرفیت‌های موجود فقط 5 درصد آن سهم بازیگران دانش‌بنیان و بقیه در اختیار بخش سنتی است، سیاستگذار تصمیم گرفته با اقدامی عجیب و غیر قانونی مسیر توسعه را بر بازار شرکت‌های نوپایی که توسط کارآفرینان جوان و متخصص در شرایط سخت ایجاد کرده‌اند کاملا مسدود کند.»

در این بیانیه به راه‌اندازی سامانه‌ای با عنوان «آمیتیس» اشاره شده که به اعتقاد انجمن، سامانه‌ای انحصاری است: «بیمه مرکزی در اقدامی عجیب با ورود مستقیم به حوزه کسب‌و‌کارهای آنلاین اقدام به تاسیس شرکتی به ظاهر خصوصی کرده که با توجه به ساختار سهام آن، تحت کنترل بیمه مرکزی قرار داشته و حتی محل استقرار آن در یکی از ساختمان‌های این نهاد است. بیمه مرکزی با اعطای انحصار به شرکت آمیتیس، کسب و کارهای آنلاین را از همکاری مستقیم با نمایندگان بیمه و حتی خود شرکت‌های بیمه منع کرده و هر گونه صدور بیمه را منحصر به همکاری اجباری با این شرکت کرده است.»

به اعتقاد انجمن تاسیس این شرکت در تضاد کامل با موارد متعددی از قوانین موضوعه از جمله قانون تسهیل رقابت، منع انحصار و ماده 6 قانون برنامه چهارم توسعه است: «به دلیل ایجاد دو مانع انحصار و تصدی‌گری نهاد ناظر، در عمل مانع ایجاد رقابت، نوآوری و ایجاد رانت در صنعت بیمه شده و عموم ذینفعان ملزم به تبعیت از الزامات این شرکت از قیمت‌گذاری گرفته تا خدمات غیررقابتی آن خواهند شد»

در ادامه بیانیه هشدارهای امنیتی نیز درباره راه‌اندازی سامانه مذکور داده شده است: «بررسی اجمالی جزئیات سامانه سوئیچ که توسط این شرکت طراحی شده نشان می‌دهد که حتی مسائل ابتدایی و مقدماتی طراحی محصول دیجیتال در آن رعایت نشده است. به این موارد باید ریسک‌های امنیتی و پدافند غیر عامل ناشی از تجمیع اطلاعات در یک سامانه متمرکز را اضافه کرد.»

انجمن فین‌تک ایران هشدار داده است نتایج فوری این اقدام انحصاری و شائبه برانگیز برای تجمیع تراکنش‌های مالی خرید بیمه در یک شرکت خصوصی، ضمن از بین بردن امیدهای کار آفرینان و جوانان متخصص این حوزه به نابودی هزاران فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم در این عرصه منجر می‌شود و عملا فعالیت استارتاپ‌های فروش آنلاین بیمه متوقف خواهد شد:

«ضمن اعتراض شدید به انجام این‌گونه اقدامات سلیقه‌ای و غیر اصولی توسط نهاد ناظر صنعت بیمه، آن هم در سالی که به نام نوآوری و دانش بنیانی مزین شده است، از این نهاد و سایر نهادهای بالادستی از جمله وزارتخانه‌های اقتصاد و فناوری اطلاعات و نهادهای نظارتی (با توجه به شائبه‌های موجود درباره تجمیع کل تراکنش‌های مالی تمام بازار بیمه در یک شرکت خصوصی) در خواست می‌کند که ضمن درخواست برای توقف فوری توسعه این سامانه، ضمن تشکیل یک کارگروه با حضور تمامی ذینفعان و کارشناسان خبره، اقدام به اصلاح روند فوق نمایند.»

گلایه از سنگ‌اندازی بیمه مرکزی

در بخش دیگر این بیانیه آمده است که حدود 6 سال از تشکیل نخستین استارتاپ‌های فروش آنلاین بیمه در کشور می‌گذرد، رویکردی که صنعت اینشورتک را در ایران شکل داد و نتایج آن به پدید آمدن ده‌ها شرکت دانش‌بنیان بیمه‌ای در شاخه‌های مختلف اینشورتک، به عنوان یکی از مهمترین زیر شاخه‌های فین‌تک، منجر شده است. از حدود دو سال پیش و با گسترش تبلیغات این استارتاپ ها و ایجاد آگاهی در عموم جامعه، خرید بیمه به صورت آنلاین رونق گرفته و امکان مقایسه قیمت و خدمات شرکت‌های بیمه برای کاربران فراهم شده است. نتایج و مزیت‌های حضور این بازیگران جوان در این عرصه برای خریداران و ذینفعان این خدمات یعنی مردم بسیار است:

«پیش از این مردم با مراجعه به یک نماینده بیمه صرفا امکان امکان دریافت خدمات از شرکت بیمه متبوع آن نماینده را داشتند. حالا اما به لطف بهره‌گیری از روش‌های مدرن و امروزی این فرصت فراهم شده مردم با انتخاب آزادانه و آنلاین بهترین و مناسب‌ترین خدمات را از شرکت‌های مختلف فروش بیمه دریافت کنند. علاوه بر این، این استارتاپ‌ها تحولات نوآورانه دیگری نیز در حوزه‌های دیگر ایجاد کرده‌اند مانند پرداخت آنلاین خسارت، سامانه‌های تحلیل ریسک و قیمت‌گذاری هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی، طراحی هسته بیمه (کور اینشورنس) که بسیاری از آن‌ها برای نخستین بار در کشور ارائه شده است.»

انجمن فین‌تک با ابراز تاسف از عدم همکاری نهاد تنظیم‌گر بازار بیمه و رفع موانع توسعه فعالیت‌های نوآورانه، آن را به دلیل عدم شناخت صحیح از ماهیت کسب و کارهای نوین،عقب ماندگی صنعت بیمه در زمینه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات نسبت به دو رکن دیگر بازار مالی کشور یعنی بانک و بورس و عدم وجود ذهنیتی به روز در این زمینه دانسته است که با صدور بخشنامه‌های ناگهانی که بعضا از نظر مستندات قانونی و مقرراتی مخدوش هم هست، به صورت مداوم در توسعه این کسب و کارها ایجاد مانع کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی