ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ایجاد سامانه یکپارچه تخصیص خودرو الزام حقوقی و قضایی داشت

علیرغم گذشت بیش از دوماه از راه اندازه وب سایت جامع عرضه خودرو از طریق قرعه کشی هنوز حواشی زیادی پیرامون این سامانه وجود دارد و حتی مسولان امر به تازگی از الزام قضایی برای ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۳ تیر ۱۴۰۱ | ۲۲:۴۵

علیرغم گذشت بیش از دوماه از راه اندازه وب سایت جامع عرضه خودرو از طریق قرعه کشی هنوز حواشی زیادی پیرامون این سامانه وجود دارد و حتی مسولان امر به تازگی از الزام قضایی برای راه اندازی این فرایند فروش سخن به میان آورده اند.

سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با هدف افزایش نظارت دولت، افزایش منافع مشتریان، تخصیص هدفمند خودروها به کاربران اصلی و کاهش دلال بازی در این حوزه طراحی شده است. عرضه خودرو براساس این سامانه بسیار متنوع و چند برابر ظرفیت دوره‌های پیشین است و تمامی خودروسازان موظفند تمامی محصولات خودروهای سواری خود را در این سامانه یکپارچه عرضه کنند و هیچ‌گونه استثنایی برای تخصیص خودرو به مشتریان خارج از این سامانه وجود نخواهد داشت.

منوچهر منطقی٬ معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت افزود:  «درزمینه دانش‌بنیان شدن سه نکته مهم وجود دارد؛ نخست این‌که حدود 4 و نیم میلیون مهندس فارغ‌التحصیل رشته‌های مختلف در کشور وجود دارد که شاید نیم درصد از این جمعیت، اقدام به مهاجرت کنند، اما نودونه و نیم درصد آن‌ها علاقه‌مند به فعالیت در این آب‌وخاک هستند پس ما باید از این ظرفیت در صنعت دانش‌بنیان استفاده کنیم.

منطقی در خصوص سامانه یکپارچه تخصیص خودرو و برخی شائبه‌ها در مورد آن، تأکید کرد: «خودروسازهای کوچکی (مونتاژکار) وجود داشت که برای مثال هزار خودرو وارد می‌کردند، اما برای 3 هزار خودرو برنامه فروش می‌گذاشتند و سبب ایجاد تعارضات اجتماعی می‌شدند، بنابراین قوه قضائیه از وزارت صمت درخواست کرد سامانه‌ای را عملیاتی کند تا همه خودروسازان در آن سامانه محصولات خود را عرضه کنند و وزارت صمت نیز از چگونگی عملکرد آنان مطلع شود؛ بنابراین ایجاد این سامانه الزام حقوقی و قضایی و همچنین الزام کنترلی داشت.»
معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت تصریح کرد: «در این سامانه از نرم‌افزارهایی استفاده‌شده که پیش‌ازاین خودروسازها استفاده می‌کردند و نرم‌افزار عجیب و تازه‌ای ایجاد نشده است که بگوییم دچار مشکل است و اگر مشکلی هم هست، پیش‌ازاین نیز وجود داشته است؛ بنابراین باید توجه داشت که فضاسازی‌های زیادی درباره این سامانه انجام می‌شود.»
منطقی یادآور شد: «علت دیگر ایجاد این سامانه خودروسازهای کوچکی بودند که روش‌های مختلفی خارج از قوانین ابداع کرده بودند؛ بنابراین در وزارت صمت تصمیم گرفته شد بحث حمایت مصرف‌کنندگان مدنظر قرار گیرد، بنابراین سامانه برای عرضه همه خودروهای خودروسازان است و نقصی نداشته و نرم‌افزار استفاده‌شده در آن نیز بارها از سوی خودروسازها استفاده‌شده است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی