ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودروی UNI-T چانگان
خودرو

زمزمه قیمت‌گذاری عجیب‌و‌غریب چانگان UNI-T توسط سایپا؛ سازمان حمایت کجاست؟

زمزمه قیمت 1.7 میلیاردی خودروی چینی چانگان UNI-T به‌گوش می‌رسد که با توجه به رقبایش، با قیمت عجیبی روبه‌رو هستیم.

دلارام شرف الدین
نوشته شده توسط دلارام شرف الدین | ۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۷:۱۵

با توجه به تصاویر جدیدی که در فضای آنلاین منتشر شده‌اند، به‌نظر می‌رسد شرکت چانگان تصمیم گرفته است به‌جای فردا موتور، با همکاری شریک قدیمی خود یعنی سایپا، اولین عضو از مجموعه یونی (گرویتی) را روانه بازار ایران کند. خودروی UNI-T چانگان رقیب مستقیم چری اومودا 5 است که اخیراً در لیست برنامه‌های عرضه مدیران خودرو قرار گرفته. آنچه در این میان عجیب به‌نظر می‌رسد، زمزمه قیمت 1.7 میلیاردی این چینی وارداتی است که ظاهراً قرار است به‌عنوان قیمت پایه UNI-T توسط سایپا به سازمان بورس اعلام شود؛ قیمتی که با امکانات مدل نیمه‌فول این خودرو که توسط سایپا عرضه خواهد شد، همخوانی زیادی ندارد و مشخص نیست بر چه مبنایی تعیین شده است؛ عدم نظارت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان بر قیمت خودروهای مونتاژی بار دیگر مسئله‌ساز شده.

خودروی UNI-T چانگان

چانگان ظاهر اسپرت و جذابی نسبت به سایر خودروهای چینی موجود در بازار دارد، اما جالب است بدانید که در مقایسه با دیگر چینی‌های خوش‌استیل بازار نظیر لاماری ایما و فونیکس FX، مزیت فنی و آپشن چندانی را ارائه نمی‌دهد و با توجه به قیمت پایه 1.2 و 1.3 میلیاردی دو خودرو مذکور، تعیین قیمت پایه 1.7 میلیاردی برای چانگان UNI-T عجیب به‌نظر می‌رسد؛ به‌خصوص که قاعدتاً این خودرو پس از عرضه در بورس نیز با نرخ‌های بیشتری به دست مصرف‌کننده خواهد رسید.

کراس‌اوور یونی تی از لحاظ ظاهری، نسبت به محصولات قبلی چانگان متفاوت است. جلوپنجره این خودرو بدون حاشیه طراحی شده و چراغ‌های فوق‌العاده باریک و کشیده، نمایی تیز و تهاجمی به خودرو بخشیده‌اند.

خودروی UNI-T چانگان

نمای جانبی UNI-T شبیه به خودروهای لکسوس است. سقف ماشین شیب ملایمی دارد و به یک اسپویلر برجسته ختم می‌شود. شیشه عقب اگرچه مساحت چندانی ندارد، اما فناوری‌های جدید مثل سنسور 360 درجه و دوربین‌های مختلف، موجب تقویت دید عقب راننده می‌شوند.

خودروی UNI-T چانگان
نمای عقب یونی تی چانگان

بخش عقب ماشین نیز به‌واسطه استفاده از چراغ‌های هماهنگ با زاویه تیز بدنه، طراحی جالب و متمایز خروجی‌های اگزوز، دیفیوزر دوکاناله و سپر اسپرت، ظاهری جذاب و چشم‌نواز به خود گرفته است.

کابین خودروی UNI-T چانگان از طراحی بسیار زیبا و پیشرفته‌ای بهره می‌گیرد. کنسول میانی T‌شکل و نامتقارن است و صفحه کنترل مرکزی به سمت راننده متمایل شده. دو نمایشگر 10.25 اینچی، فرمان دی‌کات مجهز به دکمه‌های کنترلی و اهرم تعویض دنده با طراحی جوی استیک از دیگر مشخصات کابین به‌حساب می‌آیند.

خودروی UNI-T چانگان
بخشی از فضای داخلی خودروی چانگان UNI-T

مشخصات فنی چانگان UNI-T

هرچند براساس گمانه‌زنی‌ها، احتمال عرضه یونی تی با موتور 2 لیتری با قدرت 230 اسب بخار قوت گرفته بود، اما سایپا درنهایت تصمیم گرفت تا مانند سایر خودروهای چینی تک‌دیفرانسیل بازار، یونی تی را با موتور 1.5 لیتری توربو تزریق مستقیم با قدرت 177 اسب بخار راهی بازار کند که توانایی تولید 300 نیوتن‌متر گشتاور را نیز دارد. گیربکس نیز از نوع دوبل کلاچ غوطه‌ور در روغن (WET) با هفت دنده انتخاب شده است که احتمالاً شتاب صفر تا صدی در محدوده 10 ثانیه را برای چانگان یونی تی به ارمغان می‌آورد، هرچند که بار دیگر باید به عدم هماهنگی این نسل از موتورهای تزریق مستقیم با بنزین معمولی تأکید کرد.

خودروی UNI-T چانگان

آپشن‌ها و امکانات رفاهی چانگان UNI-T

یونی تی چانگان دارای تجهیزات رفاهی و ایمنی متعددی است که البته در اکثر خودروهای چینی مدرن و امروزی یافت می‌شود. سیستم کنترل پایداری، ترمز پارک برقی، ترمز AEB، فاقد رادار نقطه کور، فاقد شارژر وایرلس، کروز کنترل تطبیقی، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سقف شیشه‌ای ثابت (بدون قابلیت بازشدن)، سنسور نور و فاقد سنسور باران، تنظیم حالت رانندگی، شش کیسه هوای ده‌نقطه‌ای، صندلی‌ راننده برقی (صندلی شاگرد دستی)، تهویه مطبوع اتوماتیک بدون کولر دو‌منطقه‌ای و دوربین ثبت وقایع از مشخصات ایمنی و رفاهی UNI-T به‌حساب می‌آیند.

خودروی UNI-T چانگان

بد نیست بدانید که این مدل چانگان در تیپ‌های مختلف در سال 2020 روانه بازار شد و در محدوده قیمت 17 الی 21 هزار دلار به فروش رسید، اما با توجه به نیمه‌فول‌بودن محصول سایپا و قوانین واردات خودرو به کشور، این مدل قاعدتاً کمتر از 20 هزار دلار قیمت دارد که به‌معنای بهای حداکثر 800 میلیون تومانی یونی تی در بازار خودروی ایران است؛ رقمی که با قیمت 1.7 میلیاردی مدنظر سایپا به‌عنوان بهای ورودی به بورس کالا، فاصله چشمگیری دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی