ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

گزارش سال ۱۴۰۰ دیوار: از رشد ۱۸ درصدی کاربران تا انتشار ۱۴۰ میلیون آگهی

بر اساس گزارش سال 1400 دیوار، تعداد نصب اپلیکیشن دیوار در سال 1400 با رشد 8 درصدی همراه بود است و در ادامه این رشد شاهد افزایش 18 درصدی کاربران آگهی گذار در این پلتفرم ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۲۶ تیر ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۰

بر اساس گزارش سال 1400 دیوار، تعداد نصب اپلیکیشن دیوار در سال 1400 با رشد 8 درصدی همراه بود است و در ادامه این رشد شاهد افزایش 18 درصدی کاربران آگهی گذار در این پلتفرم هستیم. همچنین تعداد آگهی‌‌های منتشر شده در دیوار سال 1400 به بیش از 139.7 میلیون رسیده است. این عدد با رشدی 8 درصدی نسبت به سال 1399 همراه بوده است

گزارش سال 1400 دیوار در 11 فصل تنظیم شده که در این 11 فصل به بررسی رفتار کاربران دیوار، میزان نصب اپلیکیشن دیوار و استفاده از آن در سال 1400 پرداخته و رفتار کاربران را در بخش‌های متفاوتی از جمله روند آگهی‌گذاری تا جذابیت آگهی در هر گروه مورد بررسی قرار داده است.

نگاهی به گزارش سالانه دیوار نشان‌دهنده آن است که تعداد گوشی‌هایی که اپلیکیشن دیوار را باز کرده‌اند به 53.1 میلیون رسیده و 23.6 میلیون نفر اپلیکیشن دیوار را در گوش‌های خود نصب کرده‌اند. نکته جالب توجه این گزارش البته اعلام خبر انتشار 86 درصد آگهی‌ها در دیوار به صورت رایگان است.

رشد 20 درصدی تعداد گوشی‌هایی که اپلیکیشن دیوار را باز کردند

بر اساس گزارش سالانه دیوار بیش از 53.1 میلیون نفر در سال 1400 اپلیکیشن دیوار را باز کرده‌اند. این عدد نشان‌دهنده آن است که تعداد گوشی‌هایی که اپلکیشن دیوار را باز کرده‌اند نسبت به سال گذشته با 20 درصد رشد همراه بوده است.

20 درصد افزایش افرادی که دیوار را روی گوشی خود باز کرده‌اند در نگاه اول بیانگر افزایش آشنایی و همچنین پذیرش این اپلیکیشن برای کاربران است. این موضوع حاصل برنامه‌های تیم مارکتینگ و تمرکز بیشتر روی بهبود رابط کاربری اپ را می‌رساند. هرچند پشتیبانی و ارائه خدمات مناسب به کاربران نیز به طور قطع در این روند موثر بوده است.

اثرگذاری وضعیت اقتصادی بر مدل آگهی‌های دیوار

با گذر از تلاشی که دیوار طی سال 1399 تا 1400 برای جذب بیشتر کاربران خود کرده، روند اقتصادی و معیشتی جامعه نیز در این رشد بی تاثیر نبوده است. سال 1400 نسبت به سال 1399 چالش‌های معیشتی و اقتصادی بیشتر بوده و همین موضوع مراجعه به اپلیکیشنی که کاربران بیشتر به عنوان اپلیکیشن خرید و فروش کالاهای دست دوم می‌شناسند، بی‌اثر نیست.

دیوار در بخش دیگری از گزارش سالانه خود به این موضوع اشاره کرده که به ازای هر خانوار ایرانی، دو نفر اپلیکیشن دیوار را در گوشی موبایل خود باز کرده‌اند. این اطلاعات بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار کشور که تعداد خانوارهای ایرانی را 26.5 میلیون عنوان کرده به دست آمده است.

همین آمار بیانگر آن است که دیوار نفوذ قابل توجهی در خانواده‌ها داشته و به طور میانگین هر خانواده ایرانی با اپلیکیشن دیوار آشناست و در حقیقت کاربری بالقوه در این پلتفرم محسوب می‌شود.

در ادامه گزارش دیوار آماری از تعداد متوسط روزانه گوشی‌های موبایل که اپلیکیشن دیوار را باز کرده‌اند منتشر شده. این آمار نیز بیانگر رشد 35 درصدی است. جالب است که طی سال 1399 تعداد کاربرانی که اپلیکیشن دیوار را به طور روزانه روی گوشی خود باز کرده‌اند، 7.2 میلیون نفر بوده و در سال 1400 این تعداد به بیش از 10.1 میلیون نفر رسیده است.

همچنین تعداد متوسط ماهانه گوشی‌های موبایل یکتا که اپلیکیشن دیوار را باز کرده‌اند هم با 30 درصد رشد همراه بوده و از 16 و نیم میلیون نفر در سال 1399 به 22.2 میلیون نفر در سال 1400 رسیده است.

رشد نصب 8 درصدی اپلیکیشن دیوار توسط کاربران

اما اهمیت افزایش باز کردن یک اپلیکیشن زمانی بیشتر مورد توجه است که آمار نصب اپلیکیشن را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. تعداد نصب اپلیکیشن دیورا در سال 1400 به بیش از 23.6 میلیون نفر رسیده که به معنی رشد نصب 8 درصدی نسبت به سال 1399 بوده است.

در پی نصب یک اپلیکیشن، فعالیت در آن، اوج موفقیت و حضور موثر کاربر است. این روند مثل این است که شما یک فروشگاه فیزیکی را همیشه مد نظر داشته باشید، گاهی به داخل فروشگاه برای بررسی اجناس آن بروید و در نهایت تصمیم به خرید را در همان فروشگاه اجرایی کنید. این آخرین عملکرد شما به عنوان یک کاربر بیشترین اثرگذاری را در کسب‌وکار خواهد داشت.

رشد 18 درصدی کاربران آگهی‌گذار در اپلیکیشن دیوار نشان‌دهنده آن است که حضور موثر آن در بین خانواده‌ها در نهایت منجر به کاربری از آن شده است. بر اساس نمودار زیر که در گزارش سالانه دیوار منتشر شده تعداد کاربران آگهی‌گذار در دیوار سال 1399 عددی معادل 18.5 میلیون نفر بوده که همانطور که گفته شده در سال 1400 با رشد 18 درصدی همراه بوده و به 21.8 میلیون نفر رسیده است.

با نگاهی دوباره به آمارهای مرکز آمار ایران که جمعیت بالای 18 سال در کشور را 59.4 میلیون نفر تخمین زده، در سال 1400 از هر 3 شهروند ایرانی بالای 18 سال، یک نفر در دیوار آگهی ثبت کرده است. این آمار هم بار دیگر نفوذ دیوار در جامعه ایرانی را تایید می‌کند.

نمودار زیر از گزارش سالانه دیوار، تعداد و میزان رشد آگهی‌گذارها در دسته‌های اصلی را نشان می‌دهد. بر اساس این آمار 40 درصد از آگهی‌گذارهای دیوار در دسته خانه و آشپزخانه آگهی ثبت کرده‌اند و 35 درصد آنها در دست وسایل نقلیه آگهی ثبت کرده‌اند.

این آمار درمورد آگهی‌های خانه و آشپزخانه که معادل 8.9 میلیون نفر بوده با رشدی 36 درصدی نسبت به سال قبل و درمورد آگهی‌های مربوط به وسایل نقلیه که 7.8 میلیون نفر گزارش شده با رشدی 24 درصدی همراه بوده است.

البته آگهی‌های املاک هم 15 درصد رشد داشته و توسط 4.6 میلیون نفر آگهی در حوزه املاک ثبت شده است. این سه حوزه اول که در دیوار بیشترین آمار ثبت آگهی را داشته بیانگر نیاز کاربران، اهمیتی که برای خرید و فروش در این حوزه قائل هستند و همچنین اعتمادی که به دیوار در این حوزه‌ها دارند است.

نگاهی به تعداد آگهی‌های منتشر شده در دیوار

تعداد آگهی‌‌های منتشر شده در دیوار سال 1400 به بیش از 139.7 میلیون رسیده است. این عدد با رشدی 8 درصدی نسبت به سال 1399 همراه بوده است و به نظر می‌رسد دیوار در این حوزه رشد مستمر و مثبتی را تجربه کرده است.

تعداد آگهی‌های منتشر شده سال 1399 در دیوار برابر با 129.5 میلیون آگهی بوده است. این تعداد آگهی با رشدی مثبت در سال 1400، توانست 8 درصد رشد را تجربه کند و به عدد 139.7 میلیون آگهی در سال 1400 برسد.

تحلیل آمار ثبت آگهی سال 1400 در دیوار بیانگر آن است که بیشترین تعداد آگهی در تابستان ثبت شده و شهریور ماه هم بیشترین تعداد ثبت آگهی را به خود اختصاص داده است. جالب است که اولین روز از اسفند سال 1400، بیشترین تعداد آگهی در دیوار منتشر شده است. 522 هزار آگهی صرفا در اولین روز اسفندماه سال 1400 در دیوار ثبت شده و این آمار شلوغ‌ترین روز دیوار از نظر تعداد ثبت آگهی است.

ساعات پرترافیک ثبت و بازدید آگهی در دیوار

بخش دیگری از گزارش سالانه دیوار بر ساعات ثبت و همچنبن بازدید آگهی‌ها در این پلتفرم تمرکز دارد. بر اساس تحلیل داده‌های دیوار بیشترین آگهی‌ها بین ساعات 12 تا 13 ارسال شده‌اند. همچنین بین ساعات 11 تا 15 بامداد هم 26 درصد از کل آگهی‌ها ثبت شده‌اند.

ساعت بازدید آگهی‌ها اما بسیار متفاوت با ساعت ثبت آنها است. ساعات 23 تا 24 در حقیقت بیشترین بازدید از آگهی‌ها ثبت شده و 38 درصد از کل بازدیدها بین ساعات 19 تا 1 بامداد انجام شده است.

یکی از فواید توجه به این چرخه برای کاربران دیوار هماهنگ شدن در ساعت ثبت آگهی با ساعت بیشترین بازدید است. شاید این نکته امکانی فراهم کند تا آگهی بیشتر بازدید داشته و دیده شود. در بخش دیگری از آمارهایی که دیوار طی گزارش سالانه خود به آن توجه کرده آن است که در هر روز بیش از 6.7 میلیون آگهی در دیوار ثبت شده است.

همچنین با بررسی شهرهایی که بیشترین تعداد ثبت آگهی را به خود اختصاص داده‌اند، تهران با ثبت بیش از 30.3 میلیون آگهی اولین شهر پر آگهی در دیوار است. این در حالی است که این تعداد تقریبا 2.1 برابر آگهی‌های ثبت شده در مشهد به عنوان دومین شهر پر آگهی در دیوار است.

از نکات جالب توجه این گزارش آماری است که درباره آگهی‌های رایگان ثبت کرده است. بر اساس گزارش سال 1400 دیوار، 86 درصد از تعداد کل آگهی‌های ثبت شده در دیوار به شکل رایگان منتشر شده که این تعداد نسبت به سال 1399 رشدی 16 درصدی داشته است.

همچنین تعداد 76.9 میلیون آگهی در دسته‌های کالایی منتشر شده که 46 درصد آن مرتبط به کالاهای نو و 54 درصد مرتبط به کالاهای دست دوم است. این بخش از گزارش بیانگر آن است که نگاه حاکم بر دیوار به عنوان پلتفرمی که صرفا کالاهای دست دوم در آن آگهی می‌شود در حال کمرنگ شدن است.

بازدید از دیوار در سال 1400

بازدید از دیوار در سال 1400 نسبت به سال قبل رشدی 12 درصدی داشته و از 41 میلیارد بازدید در سال 1399 به 45.9 میلیارد بازدید در سال 1400 رسیده است.

جالب است که 93 درصد از این میزان بازدید از طریق اپلیکیشن در سیستم عامل اندروید، 4.5 درصد از طریق سایت و در نهایت 2.5 درصد از طریق اپلیکیشن در سیستم عامل آی او اس بوده است. اما این آمار ذهن را نسبت به پربازدیدترین آگهی‌ ثبت شده در دیوار حساس‌تر می‌کند.

پربازدیدترین آگهی مربوط به «تسهیلات آریزو 6 توربو اکسلنت» بود که 6 هزار بار دیده شده است. دومین آگهی پربازدید هم مربوط به آگهی استخدام پیک موتوری با 278 هزار بازدید و سومین آگهی پربازدید، آگهی فروش فرش با تعداد بازدید 232 هزار بازدید بوده است.

البته به این نکته هم باید توجه داشت که رشد متوسط بازدید هر آگهی به نسبت سال 1399 همراه با رشدی 6 درصدی بوده و از 296 بازدید به 314 بازدید رسیده است. در این بین تهران، خراسان رضوی، خوزستان و همچنین اصفهان رکورد بیشترین تعداد آگهی و همچنین ثبت آگهی را داشته‌اند.

این 4 استان در مجموع توانسته‌اند 50 درصد از تعداد کل بازدیدهای یکتا و همچنین 46 درصد از کل تعداد آگهی‌های منتشر شده را به خود اختصاص دهند.

همچنین بیشترین تعداد بازدید آگهی در بهمن ماه و پس از آن با اختلافی بسیار کم در ماه‌های دی و اردیبهشت بوده است. بررسی‌ها بیانگر آن است که بیشترین بازدید از آگهی‌ها در زمستان شکل گرفته است.

دریافت اطلاعات تماس، ارتباط بین آگهی‌گذار و بازدیدکننده

دریافت اطلاعات تماس از طریق بازدیدکننده آگهی در واقع ورود بازدیدکننده و آگهی دهنده به فصل ارتباط مستقیم و بی‌واسطه است. بر اساس گزارش سال 1400 دیوار، تعداد کاربرانی که اطلاعات تماس آگهی‌ها را دریافت کرده‌اند بیش از 34.6 میلیون نفر گزارش شده که این تعداد به معنی رشد 23 درصدی نسبت به سال 1399 بوده است.

استفاده از امکان مکالمه متنی در دیوار هم نسبت به سال قبل رشدی 8 درصدی داشته و به بیش از 695.2 میلیون مکالمه رسیده است.

همچنین یکی دیگر از نکات جالب توجه در این گزارش تعداد دفعاتی است که برخی کلمات جست‌وجو شده‌اند. در این بین کلمه «پراید» پرجست‌وجوترین کلمه‌ای است که در دیوار جست‌وجو شده.

بر اساس داده‌های منتشر شده دیوار که مبتنی بر تعداد دفعاتی است که یک واژه توسط کاربران جست‌جو شده، پراید با 24.6 میلیون بار جست‌وجو، مبل با 17.4 میلیون بار جست‌وجو و همچنین کبوتر با 15.7 میلیون بار جست‌وجو سه کلمه‌ای بودند که بیشترین میزان جست‌وجو را به خود اختصاص دادند.

اهمیت بررسی آگهی‌ها و تمرکز دیوار بر آن

بیش از 296.1 میلیون آگهی در دیوار بررسی شده است. این تعداد شامل آگهی‌های ویرایش شده و همچنین آگهی‌های تازه ارسال شده بوده است. بر اساس بررسی‌های انجام شده، 76 درصد از این بررسی‌ها به انتشار آگهی منجر شده و 24 درصد هم به رد شدن آگهی‌ها منجر شده است.

مسئله قابل توجه این است که 41 درصد از آگهی‌ها در سال 1400 توسط ربات بررسی شده و این در حالی است که در سال 1399 فقط 38 درصد از آگهی‌ها توسط ربات بررسی شده بود. این رشد و استفاده گسترده‌تر از امکانات تکنولوژی در مسیر توسعه دیوار خود نکته‌ای مهم و قابل بررسی است.

در نموداری که گزارش سال 1400 دیوار منتشر کرده مدت زمان بررسی آگهی‌ها توسط ناظر انسانی هم بررسی شده است. بر اساس این نمودار، مدت زمان بررسی آگهی‌ها توسط ناظر انسانی در 54 درصد موارد کمتر از دو دقیقه عنوان شده و در بیشترین زمان ممکن 10 درصد آگهی‌ها بیشتر از 15 دقیقه زمان برای بررسی را به خود اختصاص داده‌اند.

کاربر غیرشخصی یا مغازه‌های غیرفیزیکی

بیش از 1.5 میلیون کاربر غیرشخصی در دیوار فعال هستند. این موضوع به معنی فعالیت گسترده کاربران غیرشخصی در دیوار و استفاده آنها از امکانات تجارت الکترونیکی بر اساس مدل و سطح نیازشان است. این کاربران به عنوان کسب‌وکار در پنل دیوار خود را معرفی کرده‌اند و فروش محصولات یا خدمات یک کسب‌وکار از بنگاه خودرو تا مسکن را انجام می‌دهند.

18 درصد از تعداد کل کاربران غیر شخصی بر اساس آماری که دیوار منتشر کرده در تهران مشغول به کار هستند. همچنین پس از تهران، خراسان رضوی با 127 هزار کاربر غیرشخصی رتبه دوم را به دست آورده است. همچنین استان سمنان با 13 هزار کاربر غیر شخصی کمترین میزان تعداد کاربران غیرشخصی را به خود اختصاص داده است.

نمودار بالا هم میزان فعالیت کاربران غیر شخصی در پنل‌ها مختلف را به طور تفکیکی نمایش می‌دهد. زیر دسته عمده فروشی با 900 هزار آگهی بیشترین تعداد ثبت آگهی را به خود اختصاص داده و در رتبه‌های بعد کاربرانی هستند که خود را مشاور املاک معرفی کرده و سومین رتبه هم به دسته استخدام و کاریابی رسیده است.

نیروی انسانی، سرمایه‌ای که رشد دیوار را تضمین کرد

کفه نیروی انسانی دیوار اما به نفع مردان سنگینی می‌کند و 64 درصد از افراد شاغل در دیوار (آگه‌پردازان هوشمند) را نیروی انسانی مرد و 36 درصد را نیروی انسانی زن به شامل می‌شود. اما این روند در بخش افراد شاغل در عملیات دیوار کاملا متفاوت شده و این بار زنان با 78 درصد از تعداد کل این افراد سهم بیشتری از پردازش الکترونیک پیشگامان آرمان به خود اختصاص داده‌اند.

این در حالی است که تعداد افراد شاغل در کارنامه (پلتفرم تعیین قیمت خودرو) 72 درصد به مردان رسیده و فقط 28 درصد در اختیار زنان است.

دیوار یک شرکت جوان است، با نیروی انسانی جوان، این موضوع از تعداد افراد شاغل در رده‌های سنی مختلف کاملا قابل درک است. در حقیقت 160 نفر از کارکنان آگه‌پردازان هوشمند جوانان 25 تا 30 سال هستند.

میزان تحصیلات و دانش آکادمیک هم رویکردی منطقی در این مجموعه دارد. 38 درصد از نیروی انسانی دیوار دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و 44 درصد هم دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد هستند.

گزارش سال 1400 دیوار رشد این پلتفرم را در بیشتر ابعاد به نمایش گذاشته است. اما همانطور که طی بررسی این گزارش بر این موضوع تاکید شد، امکان رشد بدون فعالیت هوشمندانه نیروی انسانی ممکن نیست. 1340 نفر به عنوان نیروی انسانی دیوار پشت صحنه این آمار را برنامه ریزی و مدیریت کرده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی