ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

آیا کسب‌وکارهای خانوادگی عملکرد زیست محیطی بهتری دارند؟

براساس تحقیقات جدید «دانشگاه ساری» (Surrey University)، مالکیت خانوادگی کسب و کارها تاثیر مثبتی بر عملکرد زیست محیطی شرکت‌ها دارد، به ویژگی که اگر نام‌ خانوادگی آن‌ها روی شرکت قرار گرفته باشد. محققان مدرسه بازرگانی ...

فرهاد ریاضی
نوشته شده توسط فرهاد ریاضی | ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰

براساس تحقیقات جدید «دانشگاه ساری» (Surrey University)، مالکیت خانوادگی کسب و کارها تاثیر مثبتی بر عملکرد زیست محیطی شرکت‌ها دارد، به ویژگی که اگر نام‌ خانوادگی آن‌ها روی شرکت قرار گرفته باشد.

محققان مدرسه بازرگانی ساری، تاثیر مالکیت خانوادگی را بر احتمال پذیرش معیارهای استاندارد ایزو 14001 توسط شرکت‌ها بررسی کردند. این استاندارد، الزامات حفاظت از محیط‌زیست و جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها را در یک واحد سازمانی بررسی می‌کند.

پروفسور «تعذیب رجوانی»، یکی از نویسندگان این مطالعه و رئیس بخش استراتژی و تجارت بین‌الملل در دانشگاه ساری می‌گوید: «هدف هر کسب و کاری، ایجاد ارزش برای سهام‌داران خود است. مشاغل خانوادگی هم از همین الگو پیروی می‌کنند. با این حال، در یک کسب و کار خانوادگی انگیزه‌های اقتصادی و ارزش‌های خانواده به شکل جداناپذیری به هم مرتبط هستند.»

تمایل به حفظ ثروت اجتماعی عاطفی و استمرار فعالیت شرکت در طول نسل‌های خانواده، این شرکت‌ها را به دنبال مشروعیت با انطباقات سازمان‌های بالادستی نظیر ایزو 14001 سوق می‌دهد.

کسب‌وکار خانوادگی و حفظ محیط زیست

این مطالعه همچنین نشان داد که این اثر برای شرکت‌هایی که عنوان‌‌شان، همان نام خانوادگی خانواده است و برای شرکت‌هایی که در نزدیکی شهرهای بزرگتر قرار دارند، قوی‌تر است. محققان دریافتند که نام خانوادگی، یکی از ویژگی‌های نمادین مهم است که به هم‌ذات‌پنداری اعضای خانواده با جامعه کمک شایانی می‌کند.

پروفسور رجوانی ادامه می‌دهد: «سرمایه‌گذارانی که علاقه آن‌ها به حداکثر رساندن سود است، باید از تاثیرات اهداف غیرمالی بر تصمیمات استراتژیک در شرکت‌های خانوادگی آگاه باشند. علاوه بر این، مدیرانی که اعضای خانواده شرکت‌های خانوادگی نیستند، باید وجود آن را درک کنند و تاثیر بالقوه انگیزه‌های خانواده را تشخیص دهند.»

اعضای خانواده با درصد کنترل بالا روی سهام شرکت، ممکن است تصمیمات استراتژیک را در مسیری خاص اتخاذ کنند که با آرمان‌های اجتماعی عاطفی آن‌ها تشدید می‌شود؛ این راه برای آن‌ها، لزوما به سودآوری منتهی نمی‌شود. برای این مدیران مهم است که از عملکرد و شیوه اجرای «الزامات شخصی اعضای خانواده که ممکن است بر شرکت تاثیر بگذارد» آگاه باشند.

جدا از سرمایه‌گذاران و موقعیت‌های مدیریتی در شرکت‌های خانوادگی، این یافته‌ها همچنین پیامدهای مهمی برای ذینفعان مرتبط با محیط‌زیست، از جمله مصرف‌کنندگان و تامین‌کنندگان خود شرکت‌ها در پی خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی